tag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post3727386129638075353..comments2023-06-29T16:41:46.496+02:00Comments on Antroposofie in de pers: OaseMichel Gastkemperhttp://www.blogger.com/profile/11703149973290737335noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-74071548603132903782013-01-09T21:17:59.046+01:002013-01-09T21:17:59.046+01:00Veel stof ter overdenking. Minder stof, maar welli...Veel stof ter overdenking. Minder stof, maar wellicht toch interessant is mijn blogpost over Sekem:<br />http://zilvervis.net/2013/01/09/groene-droom-in-egyptische-woestijn/zilvervishttps://www.blogger.com/profile/14617560765918124350noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-69532294805266631722011-12-29T22:07:02.125+01:002011-12-29T22:07:02.125+01:00Nog een aanvulling. Michel, hierboven haal je eige...Nog een aanvulling. Michel, hierboven haal je eigenlijk iets heel interessants aan van Abulish. Het is een bekende stelling uit de meer liberale of filosofische tradirtie van de islam, die overigens niet door orthodoxen, salafisten of neo-wahabiten (Bin Laden en co) wordt onderschreven. Maar ik ken het verhaal wel.<br />Het komt neer op het volgende idee: God zond Mozes om de Wet te brengen. Dit resulteerde in het Jodendom. Vervolgens zond God nog een boodschapper, Christus, om een ander aspect te benaderen, de Genade.Tenslotte zond God Zijn laatste Gezant, Mohammed, om een synthese te brengen tussen Genade en Wet en Rechtvaardigheid te brengen. <br />Dit is natuurlijk niet de orthodoxe islamitische opvatting. In de Koran worden Mozes (Musa) en Jezus (Isa) zeker erkend, maar er wordt ook gesteld dat hun volgelingen op een dwaalspoor terecht kwamen, waardoor God zich genoodzaakt zag om Zijn laatste boodschapper te zenden, Mohammed, het 'Zegel der Profeten (daara moet de mens het zelf uitzoeken tot de laatste dag).<br />Als ik het zo zie, denk ik dat Abulish juist een gedachtegoed binnen de islam propageert waarmee je wel degelijk de dialoog kunt aangaan. Zoiets wat ook de Egyptische en in Nederland werkzame Koranwetenschapper Nasr Abu Zayd ook heeft gedaan (heb rond zijn overlijden een itempje op mijn blog gemaakt, zie hier http://fhs1973.wordpress.com/2010/07/05/nasr-abu-zayd-overleden/ Ik heb niet de indruk dat dit zo verkeerd is. Maar ik zou er meer vanaf moeten weten. Maar misschien is het juist een kans om de dialoog aan te gaanFloris Schrevehttp://fhs1973.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-83181858779835655152011-12-29T16:47:11.676+01:002011-12-29T16:47:11.676+01:00Dag Michel,
een wat late reactie op dit bericht, m...Dag Michel,<br />een wat late reactie op dit bericht, maar ik heb er pas sinds kort kennis van genomen dat je ook over Sekem hebt geschreven. Ik zie dat je ook vrij kritisch bent.<br />Zelf ken ik een paar mensen die bij Sekem betrokken zijn (vooral Corien Hoek, die jij hierboven noemt), zij het vooral door mijn bezigheden met hedendaagse kunst uit die regio, waar zij zich ook veel voor heeft ingezet (en nog steeds inzet). <br />Al heb ik wel zo mijn ideeën over de antroposofie (jou wel bekend), ik had niet het idee dat er op Sekem zoveel is aan te merken. Wat ik ervan begrepen heb (al ben ik wel een buitenstaander) is dat Sekem wel veel goed werk doet, zowel qua duurzame landbouw, als voor de mensen die daar werken. Maar ik weet er niet heel veel van.<br />Ik wilde nog een opmerking maken over het bijvoegsel 'vzmh'. Uitdrukkingen die voor ons ietwat plechtstatig lijken zijn in Semitische talen (zowel in het Arabisch als in het Hebreeuws) veel gewoner. Dit soort toevoegingen zijn daar de normaalste zaak van de wereld.<br />Ander voorbeeld is het gebruik van het woord 'Inna' in het Arabisch (waar ook een Hebreeuwse equivalent van bestaat). Dit betekent 'voorwaar' en wordt regelmatig voor een zin geplakt, soms ook als het om een hele triviale mededeling gaat. 'Voorwaar moge ik twee brood Gij Bakker' zou in het Nederlands een belachelijke zin zijn, maar is in Semitische talen normaal. Maar dat komt ook omdat wij de soms in het Nederlands grammaticaal wat kreupele Statenvertaling gewend zijn (die de Semitische zinsvolgorde vaak intact laat en niet heeft omgezet naar correct Nederlands). Maar het betekent verder niet zoveel, net als dat 'vzmh'. Is niet meer dan een gebruik, zeker geen uiting van diepe vroomheid. Dus een typisch 'intercultureel misverstand' eigenlijk.Floris Schrevehttp://fhs1973.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-9424585097890813342009-09-17T12:38:00.130+02:002009-09-17T12:38:00.130+02:00Ook op Discussieplein AViN in de topic De antropos...Ook op <a href="http://www.antroposofie.nl/forums/algemeen/zforum/view_forum?forum_id=10" rel="nofollow">Discussieplein AViN</a> in de topic <a href="http://www.antroposofie.nl/forums/algemeen/zforum/view_topic?topic_id=118" rel="nofollow">De antroposofie en de islam</a> is op dit weblogartikel gewezen. Aldaar heeft Rob Steinbuch daar gisterenavond op gereageerd. Het weblogartikel van Hendrik Jan Bakker van 18 augustus 2008 is overigens ook opgenomen in <a href="http://www.sekemvrienden.nl/load_nieuws.asp?ID=65" rel="nofollow">nieuwsbrief 19 (juni 2008)</a> van <a href="http://www.sekemvrienden.nl/vriendenbase.asp" rel="nofollow">Vriendenkring Sekem</a>.<br /><br />Bij mij komt inmiddels wat preciezer naar boven welke vraagtekens en kanttekeningen ik achter en bij bepaalde uitlatingen/ stellingen van Ibrahim Abouleish plaats. Overweeg om die op zeker moment naar voren te brengen in de <a href="http://www.antroposofie.nl/forums/algemeen/zforum/view_topic?topic_id=118" rel="nofollow">desbetreffende topic</a> op Discussieplein AViN.John Wervenboshttps://www.blogger.com/profile/00217120811708930640noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-13148856697672970722009-09-16T21:30:03.509+02:002009-09-16T21:30:03.509+02:00Een theologisch onderlegde lezer van deze weblog w...Een theologisch onderlegde lezer van deze weblog wijst mij erop dat de zinsnede ‘Mohammed (vzmh)’ staat voor ‘vrede zij met hem’. Evenzo bij ‘Profeet (vzmh)’. Doet mij een beetje denken aan de katholieke OLH en OLV (Onze Lieve Heer en Onze Lieve Vrouw).<br />Verder heeft John dat inderdaad scherp opgemerkt, dat met dat artikel op de website van de Vereniging tegen de Kwakzalverij een al langer, meer sluipend proces zich nu dan toch als een opvallende trendbreuk begint te tonen. Ik heb eerdere keren daar al aandacht aan besteed. Het is ongetwijfeld de invloed van webhoofdredacteur Jan Willem Nienhuys, die lijkt me hier veel meer oog voor te hebben dan de oude, verstokte garde binnen deze vereniging. Daar kom je niet ver mee, dat wordt steeds duidelijker. Of Nienhuys opteert voor opvolger van voorzitter Renckens weet ik niet. Ik verwacht het niet, als de niet-medicus die hij is. Bovendien plaatste hij laatst wel een ontzettend suf bericht over ‘Elly en Rie’, dat intussen tot een vervolgverhaal is uitgegroeid (zie http://www.kwakzalverij.nl/1155/Een_rasechte_kwakzalver_Antoine_Zuidinga). Dat was zijn statuur onwaardig en heel a-typisch voor zijn gewone manier van doen. Van Nienhuys ben ik gewend dat hij naar veel grotere en belangrijkere dingen kijkt. Ik verwacht dan ook dat hij perspectief wil en vooruit zal willen kijken, naar de overlevingskansen van deze aparte vereniging. En dan is een beleidswijziging (verschuiving kan ik beter zeggen) wel noodzakelijk. Misschien wordt dat het meest opvallende nieuwe feit van hun congres in oktober?Michel Gastkemperhttps://www.blogger.com/profile/11703149973290737335noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-74213812827993299832009-09-16T13:35:25.759+02:002009-09-16T13:35:25.759+02:00Even tussendoor: de Vereniging tegen de Kwakzalver...Even tussendoor: de Vereniging tegen de Kwakzalverij komt vandaag met een opmerkelijk artikel over de TROS Radar uitzending die ging over symptoomreclame: <a href="http://www.kwakzalverij.nl/1160/TROS_Radar_de_Consumentenbond_en_symptoomziekte" rel="nofollow">TROS Radar, de Consumentenbond en symptoomziekte</a>.John Wervenboshttps://www.blogger.com/profile/00217120811708930640noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-48602702603241072652009-09-16T11:31:45.133+02:002009-09-16T11:31:45.133+02:00Ik kan me jouw bedenkingen goed indenken Michel, h...Ik kan me jouw bedenkingen goed indenken Michel, heb ze zelf ook. Absoluut. Put daarbij ondermeer uit eigen levenservaringen. Wat ik hier aan stellingen van de kant van Ibrahim Abouleish voorbij zie komen, wil ik zeker niet voor mijn rekening nemen. Ben het ook duidelijk niet met hem eens. Tot gisterenavond kende ik de man trouwens niet. Een andere keer bij een andere gelegenheid ben ik denk beter in staat om dieper op dit onderwerp in te gaan. Denk dat met name of misschien moet ik zeggen in het bijzonder Ibrahim Abouleish iets meent te puren uit de <a href="http://www.antroposofie.nl/forums/algemeen/zforum/view_topic?topic_id=118" rel="nofollow">voordrachten</a> van Steiner waarop Rob Steinbuch wijst in de topic op Discussieplein AViN. Nogmaal, puik stukje journalistiek werk. Dank je wel.John Wervenboshttps://www.blogger.com/profile/00217120811708930640noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-89678814127016062102009-09-15T20:43:15.661+02:002009-09-15T20:43:15.661+02:00Uitstekend webartikel met belangrijke informatie M...Uitstekend webartikel met belangrijke informatie Michel. Heb vanavond te weinig tijd om er op te reageren. Heb al wel meer mensen op "Oase", dit onderwerp, gewezen in een reactie vandaag op Hugo Verbrughs Volkskrantblog <a href="http://www.vkblog.nl/bericht/277762/%27Het_verhaal_van_Anne_is_lastiger_over_te_brengen%27._Maar_wat_is_het_verhaal_van_Anne_Frank_precies%3F" rel="nofollow">'Het verhaal van Anne is lastiger over te brengen'. Maar wat is het verhaal van Anne Frank precies?</a>.John Wervenboshttps://www.blogger.com/profile/00217120811708930640noreply@blogger.com