tag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post6851956020009503602..comments2023-06-29T16:41:46.496+02:00Comments on Antroposofie in de pers: ZelfverrijkingMichel Gastkemperhttp://www.blogger.com/profile/11703149973290737335noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-85919439934310570802012-12-12T13:26:12.510+01:002012-12-12T13:26:12.510+01:00Beste Cotopaxi,
Ik denk dat je de spijker op zijn ...Beste Cotopaxi,<br />Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. In de wetenschap begint het langzaam te dagen dat je bij onderzoekers ook naar achterliggende opvattingen moet kijken, omdat die wel degelijk de zogenaamd objectieve wetenschappelijke resultaten beïnvloeden. Bij de beoordeling en inspectie van het onderwijs zie ik dat zulk bewustzijn nog ontbreekt. Maar we moeten ons in Nederland intussen wel eens gaan afvragen vanuit welke opvattingen en mensbeelden door zo’n semi-overheidsinstelling beoordeeld wordt wat er tussen mensen gebeurt. Want dat is toch waar pedagogie voor staat: de wisselwerking tussen mensen ten bate van de ander. Bij de Cito-toetsen begint de alleenheerschappij van het cijferwerk intussen te wankelen; dat is alvast één. Maar er moet nog meer gebeuren om hierin verder te komen en een nieuwe vruchtbare grondslag te vinden om te kunnen zeggen of iets goed is of niet, dan wel voor verbetering vatbaar is.Michel Gastkemperhttps://www.blogger.com/profile/11703149973290737335noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-47009684620868490362012-12-12T02:44:46.821+01:002012-12-12T02:44:46.821+01:00Ik zag het Inspectie-rapport over het Novalis Coll...Ik zag het Inspectie-rapport over het Novalis College al eerder. <i>Voor wat betreft beide :</i><br />[1] Het beeld dat de Inspectie oproept, is niet negatief, niet positief, niet slecht maar kleurloos, middelmaat. Net zo middelmatig als de Inspectie zelf. <br />[2] Eigenlijk wordt die beoordeling bepaald door het keurslijf, dat door het ministerie en door de wet is aangemeten. Dat kader sluit referenties aan <i>onderwijskunde, child development (éducation, Piaget), Erziehungskunst </i>volledig uit. De Inspectie faalt eigenlijk in haar fundamentele beoordelende taak, <i> omdat die referenties haar in haar mandaat ontzegd zijn</i>.<br />[3] Maar ook dit. De Inspectie is niet in staat (<i>niet bekwaam</i>) tot een gefundeerde beoordeling.<br /> Bij haar werknemers ontbreken die kwalificaties ten ene male, enkelen niet te na gesproken. De Inspectie, het instituut, heef t simpelweg die bekwaamheid niet - net als die overigens ontbreekt in het merendeel van de universitaire vakgroepen pedagogie en onderwijskunde. <br />[4] Die omissie is er met opzet. Immers, de overheid is <i>principieel</i> niet bij machte om fundamentele doelstellingen te formuleren inzake <i>child development</i>, Erziehungskunst. <br />Het onvermogen van de Inspectie tot beoordeling van schoolresultaten komt hieruit voort. Het kale verlangen naar "efficient onderwijs" leidt vervolgens tot het takenpakket dat de Inspectie hanteert, maar die bereikt nooit het doel : efficient onderwijs. Dat onvermogen van de Inspectie staat haaks op de beoordelende taak, die de doelstelling is volgens de richtlijnen - de kleren van de keizer, of <i>de kat van Schrödinger</i> (uit de natuurkunde), vertaald naar onderwijskunde. <br /><br />De inspectie verkeert in een vergelijkbare situatie als het Cito. De cito toetsen doen niet wat ze verondersteld zijn om te doen - een betrouwbare voortijdige voorspelling van toekomstige resultaten van leerlingen. Het verkeerd gebruik ervan heeft de term cito terreur doen opkomen.<br />Ware het anders, dan zou het eenvoudig zijn om uit de malaise te komen, waarin het onderwijs nu zit. Leraren genoeg, die zich zorgen maken. Maar : de bestuurlijke kwaliteiten daarvoor ontbreken ; de wetenschappelijke kaders verward, de politieke sector verdeeld, de onderwijs-uitvoerenden vermoeid, berustend, uit het veld geslagen.<br />cotopaxihttps://www.blogger.com/profile/14865854312847731354noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-32617724886439007382012-12-11T18:23:23.942+01:002012-12-11T18:23:23.942+01:00Interessant blogartikel Michel. op gereageerd via ...Interessant blogartikel Michel. op gereageerd via een eigen blogbericht op Cahier: <a href="http://johnwervenbos.blogspot.nl/2012/12/heilig-mantra-groei-groei-en-nog-eens.html" rel="nofollow">'Heilig' mantra: groei, groei en nog eens groei!</a> (Cahier, 11-12-2012)John Wervenboshttps://www.blogger.com/profile/00217120811708930640noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-16334629368290230192012-12-11T17:12:39.512+01:002012-12-11T17:12:39.512+01:00Beste Ramon, baseer je je op de paragraaf -algemee...Beste Ramon, baseer je je op de paragraaf -algemeen beeld- van dat rapport?cheese curve https://www.blogger.com/profile/17996556812316664743noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-20097824596293714402012-12-11T14:51:52.319+01:002012-12-11T14:51:52.319+01:00Michel ivm Judith von Halle had je een link geplaa...Michel ivm Judith von Halle had je een link geplaatst, doch dat is niet de goede, zou moeten zijn:<br /><br /><br /><a href="http://antropocalypse.blogspot.nl/2012/12/judith-von-halle.html" rel="nofollow">link JvH</a>cheese curve https://www.blogger.com/profile/17996556812316664743noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-18496248912278908082012-12-11T14:51:25.875+01:002012-12-11T14:51:25.875+01:00Het is natuurlijk leuk om zo'n particuliere li...Het is natuurlijk leuk om zo'n particuliere lijsten naar voor te halen, maar als je bij Onderwijsinspectie de inspectieverslagen gaat nalezen, ziet het er heel wat minder fraai uit.<br /><br /><a href="http://toezichtkaart.owinsp.nl/pdf?id=A0000211618" rel="nofollow">Weinig rendement Novalis College</a>Anonymousnoreply@blogger.com