tag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post7598487110714192108..comments2023-06-29T16:41:46.496+02:00Comments on Antroposofie in de pers: NuanceMichel Gastkemperhttp://www.blogger.com/profile/11703149973290737335noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-88592817442824004622009-03-07T16:53:00.000+01:002009-03-07T16:53:00.000+01:00[1]Een gedetailleerde samenvatting van hoe het er ...[1]<BR/>Een gedetailleerde samenvatting van hoe het er voor staat met de vrije scholen. Ook een heel genuanceerde analyse van de verhouding tussen scholen en Inspectie. (Ik zou daar later wel meer over willen schrijven, nu ontbreekt me de tijd).<BR/>Positief wel is de reactie van de kant van de VS organisatie, een reactie die zich richt op verbetering van zwakke punten in het onderwijs. Ik zou denken dat de wezenlijke elementen van het VS onderwijs bestand zijn tegen erosie door de Inspectie. Immers, de VS pedagogie is wezenlijk anders (genuanceerder) dan wat de overheid of de Inspectie kan bieden. De meningen daarover gaan allicht uiteen, dat blijkt overigens ook wel uit de diffuse benadering van de Inspectie tov de VS. Een leerlingen-volg-systeem, de inspectie-eis, kan best - dat hangt af van het systeem, Cito is als toets gewoon misplaatst.<BR/>Terzijde : RĂ¼diger Iwan heeft in Duitsland voorstellen gedaan om het VS onderwijs op gesedimenteerde facetten te analyseren. Dgl voorstellen kunnen ook in ons land waardevol zijn. <BR/><BR/>[2]<BR/>Enkele observaties omtrent mw Steenbergen (de promovenda) zijn al door anderen genoemd : <BR/>[a] ze gaat uit van gedateerd onderzoek (1999-2003 VOCL) ;<BR/>[b] ze had aanvankelijk geen inzicht in de pedagogie waar VS ; daarna werd haar oordeel genuanceerder ; niet verdiept, althans dat blijkt nergens.<BR/><BR/>[3]<BR/>Ik heb het proefschrift van mw Steenbergen nauwgezet nagelezen en bezien. <BR/>[a] Het proefschrift bevat ettelijke passages waaruit blijkt dat ze wezenlijke elementen van het VS onderwijs niet begrijpt, en niet kan weergeven. <BR/>[b] Sterker : er staan feitelijke onjuistheden in. <BR/>[c] Voorts : de argumentatie is op meerdere plaatsen behoeftig, zwak, irrelevant, onjuist. <BR/>Dergelijke onvolkomenheden ontsieren een proefschrift. Ze zijn niet verdedigbaar door te zeggen dat de auteur slecht op de hoogte was van de kenmerken van deze soort onderwijs.<BR/>Op grond van mijn ervaring in het universitair onderwijs kom ik tot een voorlopig oordeel : <BR/>[a] academisch onvoldoende ; <BR/>[b] in de beste (analytische) passages van HBO-nivo, in andere passages minder. <BR/>Conclusie : niet passabel als promotie-stuk.Anonymousnoreply@blogger.com