tag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post8297680352736117947..comments2023-06-29T16:41:46.496+02:00Comments on Antroposofie in de pers: OormerkMichel Gastkemperhttp://www.blogger.com/profile/11703149973290737335noreply@blogger.comBlogger116125tag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-76954676214335196822014-04-15T23:56:45.298+02:002014-04-15T23:56:45.298+02:00Hoi Matthijs,
Dank voor je interesse én voor je zo...Hoi Matthijs,<br />Dank voor je interesse én voor je zonnestralenzegen.<br />Ook voor jou een fijne Pasen gewenst en hierbij de pdf van het boek.<br />Hartelijke groet,Judith Evers<br />Communicatie Lievegoed.<br />Kijk binnen een uur een keurig antwoord en actie.<br />Gelukkig is hier een vlotte communicatiestroom.<br />Bij de organist stromen de woordklanken als een goed gecomponeerd muziekstuk door het schrijfwerk.<br />Tenzij u mij zegent. Geschiedenis van de Lievegoed Zorggroep met vensters op vandaag en morgen, gaat geen stap te ver en geeft de geschiedenis stapsgewijs weer.<br />Het roept voor mij werkelijk de vraag op waarom er NOODzaak zou zijn Een stap verder te publiceren.<br />Huib van den Doel geeft hier mijns inziens correct en afdoende aan wat noodzakelijk gezegd kan/moet worden. <br /><br />Citaat:<b>"Om een goed beeld van de geschiedenis te geven moet vermeld worden dat de totstandkoming van de Lievegoedkliniek vooral te danken is geweest aan Steven Matthijsen.<br />We hebben reeds de rondzendbrief van 15 augustus 2005 vermeld, waarin als volgt wordt geoordeeld: "Eveneens kan nu, zoveel jaar later, gezegd worden dat het vrijwel uitsluitend aan de volhardende inzet en de goede contacten van Steven Matthijsen met de overheid, is te danken dat het een APZ is geworden." <br />De problematiek rondom de stichting van de Bernard Lievegoed Kliniek heeft Steven zwaar belast.<br />Blz.39 <br />In het algemeen valt op te merken, dat het vaak voorkomt dat initiatiefnemers een pijnlijk offer brengen. Bij veel initiatieven is er in de beginfase sprake van 'incompatibilité des humeurs' wat kan leiden tot beginnersfouten. Fouten worden soms gemaakt om andere zaken goed te laten lopen. Vaak zijn er andere personen die vorm geven aan een genomen initiatief en dan met de eer gaan strijken. <br />Ook gebeurt het bij nieuwe initiatieven vaak, dat er nog een onduidelijke scheiding is tussen het bestuurlijke en het uitvoerende echelon, met een soms storende rolvermenging. Tussen alle duisternis heen is vaak toch de werking van de geest te zien die, tegen alle verdrukking in, scheppend en vernieuwend blijft en die medewerkers blijft inspireren. <br />Deze ontwikkeling is ook zichtbaar bij de Bernard Lievegoed Kliniek. Blz.40/41.</b><br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-30148372791467986152014-04-15T23:07:59.134+02:002014-04-15T23:07:59.134+02:00VIJAND en ALTER-EGO
De vijand als vriend zien is ...<b><i>VIJAND en ALTER-EGO</i></b><br /><br />De <b>vijand als vriend</b> zien is een interpretatie van de schrijver die niet als zodanig voorkomt bij de publicatie van Huib van den Doel, het gevecht van Jakob en Esau als een gevecht met jezelf is een interpretatie van de schrijver. <br />Het is dan op zijn minst niet verstandig de eigen interpretatie op te leuken door daar bij te doen of deze woorden uit de mond van Huib van den Doel komen.<br />Luie lezers zal het niet ergeren, wakkere lezertjes voelen zich er niet prettig bij en gaan twijfelen aan de geloofwaardigheid van het boek.<br /><br />In het boek van Huib van den Doel komt éénmaal het woord-vijand- voor in onderstaande zin.<br />Bij voorbeeld een nieuw hart voor Rotterdam, de Laurens kerk in oude glorie hersteld en door de voormalige <b>vijand</b> van een prachtig nieuw Germaans barok orgel voorzien. Blz. 33.<br /><br />In een stap verder klink dit op blz.123 anders namelijk in relatie tot Genesis 25: 19-34 hier is sprake van-alter ego-die hier de betekenis krijgt van Jacob in gevecht met de engel, zijn alter ego zijn broer Esau.<br /><b>Bij Huib van den Doel wordt dit essentieel anders weergegeven… het gevecht tussen Jacob en zijn alter ego in de beeldende kunsten aanleiding, hierin het zelfmanagement te zien…</b><br /><br />BRON: TENZIJ U MIJ ZEGENT Geschiedenis van de Lievegoed Zorggroep met vensters op vandaag en morgen. Door Huib G. van den Doel. NL-Haarlem, Hoofd-Hart-Handen, 2012<br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-40441424589401087332014-04-11T15:32:22.938+02:002014-04-11T15:32:22.938+02:00"Was ist Wahrheit?" (Joh 18,38) Hoor ik ...<b><i>"Was ist Wahrheit?" (Joh 18,38) Hoor ik Pilatus zingen in Bach’s Johannes Passion.<br />Het realiseren van rechtvaardigheid is immers mensenwerk.</i></b> blz. 119.<br /><br /><b>Op blz. 118 kruipt de Letterschuddder, Poppenspeler in de huiden van Bernard Lievegoed en van de Psychotherapeut uit Zeist en linkt hen aan genezing, verlossing en pijn, waarmee een brug naar het Pazival epos geslagen word<br />Voor Bernard Lievegoed had in zijn vroege jeugd in Indië, Medan, Deli, Midden-Java een veelvuldig aanschouwen van de kleurrijke uitvoeringen in de open lucht uit de Bhagawad Gîtâ-Des Heren Lied- een belangrijk beeldvormende en inspirerende invloed op zijn ziel. <br />De Gitâ vormt een deel van het zesde boek van het Mahâbhâratam het heldendicht van de Indiërs.<br />Het bevat 18 thema’s in de vorm van gesprekken, Geheime Leringen, de wijsheid van Brahma, de Schrift van Eenmaking, de samenspraak tussen de Heilige Krishna en Arjuna.<br />Later in Europa wordt voor hem het Pazifal epos een inspirerend beeldverhaal, waarin hij keer op keer in leest en inspiratie aan ontleend.</b><br /><br /><b><i>Met een oudtestamentische inhaalslag wil nu de Letterschudder met een karikaturale karma opvatting in de trant van oorzaak en gevolg, schuld en boete en de door hemzelf ingevulde behoefte van betrokkenen, op gaan treden als sociaal genezer blz.123. De Letterschudder als Poppenspeler spreekbuis in zijn symbiotische rol.<br />Het hele verloop in het werkje, de vele onjuistheden en de wel bijzonder talrijke verwijten, belastende, veronderstelde, negatieve verwoordingen naar het merendeel van betrokken personen met een staat van dienst, geven en leggen geen enkele basis voor die vooronderstelde genezing.</i></b><br /><br /><b>Moeiteloos worden drie ex-voorzitters van de antroposofische vereniging buiten de lijnen gewerkt en mond dood gemaakt, inclusief Michaela Glöckler als vertegenwoordiger van de Medische Sektion in Dornach, de Zeister artsen, de Zeylmansgroep incluis professor dr. Cees Zwart zelfstandig organisatieadviseur, hoogleraar organisatie ontwikkeling en menselijke kwaliteit Erasmus Universiteit Rotterdam en Katholieke Universiteit Brabant en rector Vrije Hogeschool.</b><br /><br /><b><i>In Spijkenisse leeft bij UTZ, Uiterste Terughouding Zeker niet en de Letterschudder stelt creativiteit 'Spieltrieb' á la Friedrich Schiller voor en stoft de cultuurhistoricus Johan Huizinga af overleden 1-02-1945, die blijkt een belangrijke inspirator voor de schrijfstijl van de Neerlandicus die weet uit welk vat te tappen. blz. 123 e.v.<br />Zie hiervoor enkel citaten die sterke stijlkenmerken vertonen die wij terugvinden bij de Letterschudder uit Spijkenisse!<br />Citaat: Het is een boze wereld. Het vuur van haat en geweld brandt hoog, het onrecht is machtig, de duivel dekt met zijn zwarte vlerken een duistere aarde, slotzin eerste hoofdstuk Hersttij der Middeleeuwen 1919.<br /><br />Een Neerlandicus weet waar hij inspiratie tankt! De openingszin In de schaduwen van morgen 1935 is in die context bekend: "Wij leven in een bezeten wereld. En wij weten het. Het zou voor niemand onverwacht komen, als de waanzin eensklaps uitbrak in een razernij…<br /><br />Homo ludens 1938 Citaat:"Gansche gebieden van de openbare meeningsvorming worden beheerscht door het temperament van opgroeiende knapen en de wijsheid van de jongensclub".<br />Citaat: "De dieren kunnen spelen, dus zij zijn reeds meer dan mechanismen. Wij spelen, en weten, dat wij spelen, dus wij zijn meer dan enkel redelijke wezens, want het spel is onredelijk".</i></b><br /><br /><b>De inmiddels op gegroeide knapen hebben met wijsheid en als redelijke wezens inmiddels gehandeld door op de datum 04-12-2008 om 14.13 Woordmerk LIEVEGOED ZORGGROEP Vervaldatum 04-12-2018 te waarborgen Status Merk ingeschreven.<br />Vanzelfsprekend met de daarbij te leveren diensten.</b><br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-1037807344109684872014-04-11T13:12:05.914+02:002014-04-11T13:12:05.914+02:00Uit een bericht van 10 april 2014 13:39
"Uit...Uit een bericht van 10 april 2014 13:39 <br />"Uitgever Christofoor met Toon Schmeink en Femke de Wolff brachten het met het recente 'Over de crisis-Niets dan goeds-samensteller Sjef Staps o.a. Bolkinstituut, een stuk beter vanaf."<br /><br /><b><i>Toon Schmeink komt voor in Een stap verder op blz. 120. in de rol van Influisteraar van de Burgervader van Zeist.<br />Helaas liep voor de, neen niet DePsychiater, de Psychotherapeut het influisteren uit op een enorme teleurstelling en donkere, duistere wolken bedierven de aanvankelijk te verwachten feestvreugde.</i></b><br />Ridder bestaan gaat in de regel gepaard met vallen van het paard opstaan en verder strijden.<br /><b><i>Op blz. 121 staat dat DePsychotherapeut in 1997 de Johannes Stichting oprichte, maar er wordt NIET vermeld dat deze stichting www.johannesstichting.nl hier in alle geval zo dood als een pier is.</i></b><br /><b>Een van de inmiddels talrijke fouten, vergissingen van de Letterkruier, die nogal eens wat morsig te werk gaat.</b>Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-38467084291450959682014-04-10T13:39:10.781+02:002014-04-10T13:39:10.781+02:00OOK MET HET MILJEU GEEN STAP VERDER
Het 'boek...<b>OOK MET HET MILJEU GEEN STAP VERDER</b><br /><br />Het 'boek' Een stap verder draagt vanuit milieu aspecten tot de koers 'in volle vaart richting ravijn',<br />citaat Freek de Jonge. <br />Duurzaam denken en doen past bij een op de toekomst gerichte impuls die Een stap verder brengt!<br /><br />Uitgever Christofoor met Toon Schmeink en Femke de Wolff brachten het met het recente 'Over de crisis-Niets dan goeds-samensteller Sjef Staps o.a. Bolkinstituut, een stuk beter vanaf.<br />www.overdecrisisnietsdangoeds.nl<br /><br />Een overzicht.<br />Twaalf pagina’s, blz.125 t/m 148, worden besteedt aan de weergave van de goed leesbare bijlagen. Die worden nogmaals in de lopende tekst weergegeven!<br />Brief blz. 48/49, brief blz. 64/65/66/67, brief blz. 96, 97,98, brief blz.102, brief 113, en 115,116, 117 en 118.<br />Onnodige pagina’s 15.<br /><br />Na titel, inhoud, voorwoord, inleiding begint het boek op blz.21. Pagina’s zonder tekst 1 alleen 3 woorden, 2 leeg, 4 leeg, 6 leeg, 7 meer dan helft leeg, 10 leeg blz. 40, 46=3/4, 58, 77 1/2, 78, 103 ½, 104, 124 ½, 132 4 regels tekst.<br />Onnodige pagina’s ruim 10. <br />Totaal 25 tekstloze pagina’s, inhoudsloze pagina’s zijn buiten beschouwing gehouden!<br /><br />Het 'boek' toont niet aan rekening te houden met nu en toekomstige generaties en gaat verspillend om met grondstoffen en gebruikt materialen zonder kenmerken die onze en toekomstige leefmilieus kunnen waarborgen!<br /><br />http://www.papierenkarton.nl/keurmerkenwijzer<br />http://www.stichtingmilieunet.nl/keurmerken_papier.html<br />http://www.ce-uitspraken.eu/ce-nieuws/eu-milieukeureu-ecolabel-nu.html<br /><br /><b>Nieuwe productgroep "bedrukt papier"</b><br /><br />Met Besluit 2012/481/EU van de Europese Commissie van 16 augustus 2012 is hier een productgroep bijgekomen: de productgroep "bedrukt papier". Deze productgroep omvat producten van bedrukt papier zoals kranten, advertentiemateriaal en nieuwsbladen, tijdschriften, catalogi, <b><i>boeken</i></b>, folders, brochures, blocnotes, posters, losse bladen, visitekaartjes en etiketten.<br />Eisen en criteria voor een artikel van bedrukt papier.<br /><br />Om in aanmerking te komen voor de EU-milieukeur krachtens Verordening (EG) nr. 66/2010 moet een artikel van bedrukt papier vallen onder de productgroep "bedrukt papier" zoals gedefinieerd in artikel 1 van Besluit 2012/481/EU en moet het voldoen aan de criteria alsmede aan de eisen inzake beoordeling en controle die zijn vastgesteld in de bijlage bij dat besluit.<br /><br /><b>Omslagen en elk onderdeel uit bedrukt papier van het uiteindelijke bedrukte papier worden gezien als onderdeel van het product van bedrukt papier.</b><br /><br /><b>Hetzelfde geldt voor bijlagen. Vaste bijlagen van het product van bedrukt papier (die niet zijn bedoeld om te worden verwijderd) moeten voldoen aan de eisen in de bijlage bij Besluit 2012/481/EU.</b> <br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-63820693091056940982014-04-10T09:11:39.319+02:002014-04-10T09:11:39.319+02:00Een gezichtspunt van Hyppocrates op het individuee...<b>Een gezichtspunt van Hyppocrates op het individueel levens drama-blz. 11- van arts/ psychotherapeut S. Matthijsen in Een stap verder Nard Besseling.</b><br /><br />De eed van Hyppocrates:<br />"Ik zweer bij Apollon de genezer, bij Asclepius, Hygieia en Panacea en neem alle goden en godinnen tot getuige, om naar mijn beste oordeel en vermogen de volgende eed te houden:… <b>Al hetgeen mij ter kennis komt in de uitoefening van mijn beroep</b> of <i>in het dagelijks verkeer met mensen en dat niet behoort te worden rondverteld, zal ik geheim houden en niemand openbaren.</i> <b><i> Moge ik, als ik deze eed getrouwelijk houd, vreugde vinden in mijn leven en in de uitoefening van mijn kunst, maar moge het tegenovergestelde het geval zijn indien ik hem schend".</i></b><br /> BRON: http://www.hetoudegesticht.com/<br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-85916701179744896772014-04-10T09:04:39.051+02:002014-04-10T09:04:39.051+02:00Gisteren de status getoetst van de door DeBoekVerz...Gisteren de status getoetst van de door DeBoekVerzender bij herhaling opgevoerde psychiater.<br /><br />Van een man uit Spijkernisse, kun je verwachten dat hij spijkers met koppen weet te slaan.<br />Bij herhaling slaat hij echter mis, ook hier weer.<br /><br />DePsychiater is namelijk arts BIG registratie 19022694301/psychotherapeut BIG 99022694316<br />BRON:https://www.bigregister.nl/<br /><br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-37356186853205031072014-04-08T10:10:10.941+02:002014-04-08T10:10:10.941+02:00BRON:http://www.danielquartet.com/biografie.html
... BRON:http://www.danielquartet.com/biografie.html<br /> <br /> <b>PIJNLIJKE FEITEN</b><br /><br /><b>Ik behoef het verzamelde papier, verlijmd in een meergrams omslag, maar willekeurig open te slaan om de combi 'fantasie & werkelijkheid'te lezen, het is alom fictie & non-fictie, Woordenstromen uit de Blender</b><br /><br /><b><i>Vandaag keek ik eens naar het ogenschijnlijk minder belangrijk detail van de activiteiten van de NoodLijdende Psychiater die zichzelf niet leiden kan en een BoekVerzender tot 'spreekbuis' inzet of die zichzelf aanbiedt als 'spreekbuis'!</i></b><br /><br /><b>Anyway een van de spraakmakende geslaagde activiteiten is het voorzitterschap van de Zeister Muziekdagen al 20 jaar het is zelfs Zeister nieuws.<br />Wellicht lag de carriere van DePsychiater meer in het voeren van een Muziekimpressaria dan in de Zielen van de Medemens?<br />Zou ook daar een kans zijn misgelopen?</b><br /><br /><b><i>NEEN, het is ONJUIST dat DePsychiater INITIATIEFNEMER was geweest!</i></b><br /><br /><b>De BoekVerzender blendert vrolijk door met zijn woordenstroom en kruit en stort(van Kruien)met zijn kruiwagen letters, woorden en zinsdelen naar believen op goedkoop papier, harkt nog wat, verzendklaar!</b><br /><br /> <b>FACT-CHECK</b><br /><br /><b><i>Het Daniël kwartet</i>-</b> <br /><br /><i>Ongeëvenaard, subliem spelend als in één ademtocht-met de bekende Nederlandse violiste Quirine Scheffers-'She has an especially beautiful and touching sound'</i>-<b><i>is oprichter van de Daniël Muziekdagen (nu Zeister Muziekdagen)een jaarlijks terugkerend kamermuziekfestival met Masterclases voor jonge musici.</i></b><br /><br /><b>Het Daniëlkwartet is opgericht in Israël-Tel Aviv-in 1974, vestigd zich in 1976 in Nederland en treedt wereldwijd op.<br />Quirine Scheffers speelt op een Gagliana viool uit 1830 ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Het Daniël kwartet is 1 van de 4 grotere ensembles waar zij naast solo optredens geeft.</b><br /><a rel="nofollow">quirinescheffers.com<br />danielquartet.com</a><br /> <br /> Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-4480040502768087112014-04-07T15:24:04.810+02:002014-04-07T15:24:04.810+02:00FEITEN & RODDEL
Huib van der Doel blz 15/16 w... <b>FEITEN & RODDEL</b><br /><br /><b><i>Huib van der Doel blz 15/16 wordt dan verbonden aan het loodzware lot van de Ziekiater en beide werden beoordeeld als bestaande uit te weinig 'antroposofische bouwstenen'.<br />HIER DE VERSIE VAN VAN DEN DOEL ZELF.<br />Dr. G. Huib van den Doel schreef op 20 januari:<br /><br />Ik heb drie keer met Bernard Lievegoed te maken gehad.<br />De eerste keer: bij de voorbereiding en de uitvoering van een congres over onderwijs van onderwijs. <br />Ik werd toen keynotespeaker (komend van buiten de antroposofie) en na afloop noemde hij mij "mijn zoon".<br />Dit heeft mijn latere gang naar de antroposofie bepaald.</i></b><br />http://www.parsifalfondsannex.com/reacties-2.html<br /><br /><b>Zonder de negatieve conontatie waar de Letter-spreider ons in Een stap verder van Dornach af, waar blz.105 de hulp vandaan leek te komen maar wordt afgeserveerd in wil doen geloven.</b><br /><br /><b><i>Michaëla Glöckler's status(sic) wordt op gelijke wijze misbruikt, het middel is steeds via anderen het eigen gezag als letterproducerer te verheffen ten gunste van de deal om de al 30 jaar noodlijdende Psychiater, die zelf de weg naar Harmelen-de Zorg-niet vindt. Persoonlijker niet in de eigen spiegel kijkt en zijn lot legt in handen van een woordstromer die zijn drama sociaal-hygienisch te leiden naar een erkenning.<br />Die uiteindelijk 'de wonde'dient te genezen en historische Graal proporties krijgt.<br />Trevizent echter sprak. Nooit is het zo geweest dat iemand de Graal door strijd zou kunnen veroveren.</i></b><br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-24442026005118483102014-04-07T15:16:31.576+02:002014-04-07T15:16:31.576+02:00FEITEN & RODDEL
De voorzitter van de Raad, de ... <b>FEITEN & RODDEL</b><br /><i>De voorzitter van de Raad, de heer dr. H. G. van den Doel, heeft in december 2010 aangekondigd in februari 2011 de Raad van Toezicht (R.v.T.) -Lievegoed Zorg Groep te zullen verlaten.Bron jaarverslag 2010.</i> <br /><br /><b>In Een stap verder december 2013 uitgeverij Malpertuis op blz.15 lees ik over Huib van den Doel.</b><br /><b><i>Daar wordt de status van H.v.D. voorzitter R.v.T.ingezet om het verder betoog aanzien en betekenis te geven.<br />Die status is op het moment van de tekst-productie NIET meer geldend.</i></b><br /><br /><i>De niet oplettende lezertjes worden, met leugentjes/schijnverhalen, om de tuin geleid.</i><br /><br /><b>INTERMEZZO</b><br /><b><i>Nu kun je stellen-een kleinigheid-dit geldt op generlei wijze, praktisch elke pagina, willekeurig opengeslagen, bevat ongerijmdheden.<br />Bij wie dit niet waarneemt, vraag ik mij af hoe je dan überhaupt een primair geschreven werkje van Rudolf Steiner lezen kunt?<br /> Toont het wellicht de staat aan waar de Nederlandse Vereniging Antroposofie zich in bevind?<br />Die comentaarloos een artikel van Jelle Vermeulen publiceert.<br /> Hoe de weg naar reactie open staat, zoals toegezegd, daar wordt in het artikel GEEN melding van gemaakt er wordt ook niet verwezen naar de door eigen'apostelen'gesloten website lievegoed.wordpress.com.<br /> Na een enkele klank van kritiek op het artikel van J.v.d.Meulen werd daar met het gezag van een onbekende 'diktator'het luik gesloten.<br />Mails aan betrokken personen incluis DeBoekverzender/Letterzaaier- verschaffen er geen duidelijk over.</i></b><br /><br /><b>De doelstelling is in mijn visie, wij houden de gelederen gesloten en dragen zorg voor een onbelemmerde gang van de tekstverpakking van het in eigen beheer verschenen boulevaartje.<br /> Zo vermijd je een objective toets door een uitgever en responsabiliteit ofwel de ojective toets voor een uitgave.<br />Wel is er ondersteuning voor "Roddel&Achterklap" met als "Selling-Point" karaktermoorden met een mokerslag!</b><br /><br /><b><i>Het tijd voor Tempelreiniging in de Antroposofische Vereniging tenzij het beleid is leden aantrekken met boulevardjournalistiek.<br />Dit is niet SCHIJNBAAR maar BLIJKBAAR het geval!<br />Motto; Wie een nieuw lid aanbrengt,krijgt een moker cadeau.</i></b><br /><br /><b>Dit is één van de vele voorbeelden van de "roddel-laster" stijlfiguur "status" aanleggen om teksten aanzien te geven, die de opsteller van de teksten hanteert.<br /><br />Met superlatieven als terecht in het zonnetje, alsof de toespraak bij een boekpresentatie, alleen voor de Ziekiater in de zaal aanwezig-25 jaar Lievegoedkliniek- zou zijn.<br />Superlativen als bevlogen toespraak, humor en ernst, evenwichtig doseren, weldadig effect alsof de scheppende kracht van het oerbegin er nog toe doet klinken.</b><br /><br /><b><i>Huib van der Doel blz 15/16 wordt dan verbonden aan het loodzware lot van de Ziekiater en beide werden beoordeeld als bestaande uit te weinig 'antroposofische bouwstenen'.</i></b>Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-34081185681373739402014-04-06T15:20:09.864+02:002014-04-06T15:20:09.864+02:00De-KeulsePot & DeBoekverzender & DePsychia...<b>De-KeulsePot & DeBoekverzender & DePsychiater & VERGEVING</b><br /><br /><b><i>Eerherstel, wonden helen, reinigende handeling, het vergeven, baat hebben, verzoening, verantwoordelijkheid 7 begrippen uit 9 opeenvolgende regels veel doller kun je het niet maken, een circus van superlatieven, tenzij je met een Boulevard-journalistieke methodiek schrijft.<br />In de benoemde techniek boulevardisme valt de aandacht eisende taalgebruik op.<br />We tonen daarbij een betrekkelijk jeugdig kleurrijk portret van Steven Matthijssen, wat niet met de huidige leeftijd overeenstemmend, en een grijzig portret van Bernard Lievegoed om de emoties positief naar Links Matthijsen trekken en zijn zelfpresentatie visueel ten gunste van hem te keren daarmee het andere te 'verduisteren'.</i></b> <br /><b>De kop bevat Turbulent ontstaan van de Bernard Lievegoedkliniek in relatie met en tot samenwerkingsvormen of inrichtings-model-keuze.<br />Een regulier veel voorkomende problematiek wordt binnen de scoop van Nard Besseling, weergegeven door Jelle Vermeulen in Motief 181 april 2014, en verheven tot meningsverschillen en betrokkenen die niet tot een gemeenschappelijk voorstel kunnen komen. (zie onder)<br />Waarbij Vermeulen Lievegoed in een proces stelt van ' raadgever op de achtergrond' naar 'karaktermoordenaar'.<br /><br />De Boulevardistisch stijlvorm en het luide éénzijdige getam-tam met tal van superlatieven doet geen recht en toont een krachtige neiging tot het profileren van een slachtofferstatus van de psychiater.<br /><br />Aan het einde van het artikel in Motief nr. 181 wordt gesproken over een cultureel-karmische aangelegenheid, wat in dit geval staat tot het kader eerherstel.<br /><br />Citaat: "Zij-Ita Wegman-wist dat haar zeer pesoonlijke band met dr. Steiner voor velen niet begrijpelijk was, maar zij hield ons altijd voor, dat wat her op aarde nog tegenstellingen waren, in het leven na de dood geen rol meer zou spelen, dat daar allen zich zouden scharen om het grote doel: de spirituele cultuur van de mensheid te redden. Bernard Lievegoed Mededelingen Anthroposofische Vereniging februari 1976. n.a.v. het heengaan van Ita Wegman.</b><br /><br />BRON: Nota zo gewoon mogelijk SCP-Sociaal en Cultureel Planbureau nov.2001.<br />Inleiding blz.115/324<br /><br /><b><i>In de vorige hoofdstukken is ten eerste geconstateerd dat binnen de beoogde regionale netwerken in het geestelijke gezondheidszorgbeleid de actoren onderling zo uiteenlopen in de beschikking over hulpbronnen – draagkracht – dat binnen deze netwerken twee tot drie 'zwaartepunten' zijn vast te stellen. <br />Ten tweede is vastgesteld dat de actoren ook zo verschillen in hun opvattingen over het gevoerde geestelijke gezondheidszorgbeleid dat het niet mogelijk is om van één gezamenlijk draagvlak op netwerkniveau te kunnen spreken.</i></b><br />N.a.v.Motief nr.181 april 2014Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-83930249764794846102014-04-04T23:06:36.084+02:002014-04-04T23:06:36.084+02:00Ik vraag mijzelf-reflectie-zo nu en dan af of mijn...<b><i>Ik vraag mijzelf-reflectie-zo nu en dan af of mijn proces.<br />Het geven van reacties op dit blog http://antroposofieindepers.blogspot.nl/ of op het blog http://lievegoed.wordpress.com/ en mails aan betrokkenen als Nard Besseling, Jelle van der Meulen-KeulsePot-, Michel Gastkemper en de eigenaar/initiator weblog prof. mr. Hans Wessel, voorzitter van de betrokken Stichting Parsifal Fonds, wel zinvol is. Ramon is vrijgesteld die reageert.</i></b><br /><b>Het heeft er alle schijn van dat iedereen zich schuilt houdt onder de hoede van de KeulsePot, die het doel het artikel plaatsen in Motief nr 181 heeft bereikt.<br />Daarmee blijven discussie, lees tegenstelling bestaan en wordt geen dialoog gewild.<br />Bernard Lievegoed sprak andere taal. Bijvoorbeeld bij de terugblik vijftig-jarig jubileum antroposofische heilpedagogie.</b><br /><b><i>Citaat: "Wij verheugen ons zeer op de intensieve OPEN uitwisseling met alle andere instituten en werkers. Wij doen dat in zoverre deze zelf op dit contact gesteld zijn. Wij dringen ons niet op; de vrijheid voor elk mens is ons het heiligste wat er is…"<br />Rudolf Steiner geeft mij een antwoord. </i></b> <br /><br /><b><i>Zu dem Pater Antonius kam einmal ein Mann, Paulus mit Namen.<br />Dieser Mann wollte sein Schüler werden. <br />So wie er sich darstellte, war dieser Mann ein recht einfältiger Mensch.<br />Aber Antonius nahm doch den einfältigen Menschen, nennen wir ihn Paulus den Einfältigen, als Schüler an und ließ ihn gewisse Arbeiten Jahre um Jahre verrichten.</i></b><br /><br /><i>Ich glaube nicht, daß sehr viele von Ihnen Freude daran hätten, diese Arbeiten zu verrichten, die Antonius dem Schüler aufgetragen hat.</i><br /><br /><b><i>Es mußte nämlich der Schüler Wasser tragen, aber in durchlöcherten Gefäßen, so daß, wenn er am Ziele ankam, nichts mehr darinnen war. Und das mußte der Mann Jahre um Jahre tun.<br />Er mußte Kleider nähen, und wenn er sie genäht hatte, und wenn er sie genäht hatte, mußte er sie wieder aufschneiden. <br />Er mußte Steine auf Berge hinauftragen, und wenn er sie oben hatte, mußte er sie wieder hinunterrollen lassen, damit sie wieder an ihrem ursprünglichen Orte waren.<br />Das mußte er Jahre um Jahre tun.<br /><br />Die Folge davon war, daß Paulus der Einfältige eine ungeheure Vertiefung seines Gemütes durchmachte und er bemerkte, wie aus seinem Unterbewußten herauf bedeutende Seelenkräfte kamen, und wie diese Seelenkräfte nach und nach ihn zu einem weisen Menschen machten. <br />Aus Paulus dem Einfältigen wurde Paulus der Weise.</i></b><br /><br />Later merkt Rudolf Steiner het volgende op.<br /><b><i>Aber er ist bewahrt geblieben davor durch die Methode, die Antonius angewendet hat, die aber, wie gesagt, jetzt nicht mehr so anwendbar ist, obgleich nicht etwa behauptet werden soll, daß diese Methode bei gewissen Naturen, wenn sie angewendet würde, nicht ganz gute Früchte<br />tragen würde.</i></b><br /><br />- Stichting Parsifal Fonds, welke onder meer beoogt door het schrijven van enige monografieën ruimere bekendheid te geven aan de toekomstgerichte impulsen van Prof. Dr. Bernard Lievegoed (1905-1992)-.<br />Citaat: Bernard Lievegoed Lezingen en essays 1953 – 1986. blz. 98 ISBN 90-6038-239-0Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-88580562075859421532014-04-04T21:29:27.537+02:002014-04-04T21:29:27.537+02:00Al typende bemerkt ik dat er woorden gevormd worde...Al typende bemerkt ik dat er woorden gevormd worden die ik niet vooruit be- of uitdenk, wel reflecteer ik op de tekst en corrigeer ik eventueel wis of vervang zinnen.<br /><br />Wat is het proces achter die woord vorming? Een mogelijk antwoord. <br /><br /><i>Wir schützen uns am besten dadurch, wenn wir uns immer mehr und mehr bestreben, ein klares und genaues Denken zu entfalten, so genau wie möglich zu denken, nicht einfach so hinzuhuschen im Denken über die Dinge, wie das heute gerade gesellschaftlicher Usus ist.<br />Nicht hinwegspringen über die Dinge, sondern klar denken.</i><br /><br /><b><i>Man sollte sogar noch weiter gehen: Man sollte versuchen, sich immer mehr und mehr zu hüten, gangbare Redensarten und Worte zu gebrauchen. <br />Denn in dem Augenblick, wo man gangbare Worte gebraucht, die man nicht aus dem Gedanken, sondern aus der Sprachgewohnheit heraus hat, wird man, wenn auch nur für einen kurzen Moment, gedankenlos. <br />Und das sind ganz besonders gefährliche Momente, weil man nicht darauf achtet.<br />Man sollte darauf achten, daß man es vermeidet, solche Worte, bei denen man nicht genügend nachdenkt, zu gebrauchen.<br />Eine solche Selbsterziehung sollte derjenige, der es mit den Aufgaben der Zeit ernst nimmt, gerade in solchen Intimitäten in ganz hervorragendem Maße in Angriff nehmen, und Sie werden das dazu Nötige leicht zusammendenken können nach dem, was ich in diesen Tagen zum Ausdruck<br />gebracht habe.</i></b><br />Bron: GA 254/S.176<br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-80865732848199402822014-04-04T20:17:21.444+02:002014-04-04T20:17:21.444+02:00"Um klar zu sehen, müssen wir gerade diese Di...<i>"Um klar zu sehen, müssen wir gerade diese Dinge, die ich in diesen Tagen auseinanderzusetzen versuchte, recht gut ins Auge fassen".</i> Matthijs & Rudolf Steiner GA 254/S191<br /><br />Dan nog even dit voor Ramon e.a. lezers, over Rudolf als vermeende goeroe, sekteleider, demagoog.<br /><br />"Nun soll die geisteswissenschaftliche Bewegung, wenn sie ein richtiger Organismus ist, zeigen, daß sie reif geworden ist (1916). <b>Wirklich reif soll sie sein, soll aus sich selbst heraus etwas leisten können. Nach allem, was gegeben worden ist, sollte man nun so weit sein, daß man auch ohne den Lehrer weiter etwas sein könnte, bestehen und wirken könnte.</b> <br />So etwas wollte vorbereitet sein. <i>Ich habe oftmals darauf aufmerksam gemacht, daß so etwas notwendig ist.<br />Und in der Tat, wir müssen ins Auge fassen, daß so etwas notwendig ist.</i><br /> Ich habe es auch früher schon in Berlin gesagt: <i>Die Gesellschaft für theosophische Art und Kunst sollte etwas sein, was sich von mir ablöst und ein eigenes Leben führt. -<br />Das aber wird immer mehr und mehr notwendig sein: das Ablösen von mir und das Ein-eigenes-Leben-Führen, wenigstens der Möglichkeit nach.</i><br /> Wir müssen die Gefahr überwinden, die darin liegt, daß die Dinge eigentlich nur gut gehen, insofern dasjenige, was von mir begründet ist, von Woche zu Woche einfließt. <br />Wir sind jetzt in den Jahren, wo die Gesellschaft für sich zeigen müßte, daß sie ebenso friedlich<br />untereinander alles das pflegen könnte, was einmal da ist, es wirklich pflegen könnte so, <i>als ob ich nicht mehr da wäre.<br />Das ist ein durchaus notwendiger Gedanke. Die Dinge liegen schon so, daß, wenn sie jetzt in den Seelen wirken, doch schon so mancherlei abgelöst werden könnte, wozu man mich nicht mehr braucht.</i> Ich will damit nicht sagen, daß ich nicht dabeibleiben werde. <i>Aber die Probe des<br />Bestehens liegt darin, daß gewissermaßen ich immer mehr überflüssig werde.</i><br /><br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-9791656747304504922014-04-04T16:08:52.221+02:002014-04-04T16:08:52.221+02:00Ha Ramon,
Ik tobde al waar de Motief te halen, ine...Ha Ramon,<br />Ik tobde al waar de Motief te halen, ineens viel mij mij hier in Nijmegen een sofe speelgoedwinkel te binnen.<br />Jawel bij de post in een grote enveloppe een Motief's.<br />Helaas niks nieuws exact als eerder op internet. <br /><br /><b>Wat is toegevoegd is foto v/h boek Met koeienletters EEN GEVAL VAN...<br />GEEN VERMELDING van hun site Lievegoed of van die Michel Gastkemper, dat is onvolledige journalistiek en bevestigd dat er andere belangen zijn.</b><br /><b>Alvast een titel cadaux als je er iets over publiceert!</b><br /><br /><b><i>Jelle van der Meulen.EEN STAP VERDER OVER LIJKEN.</i></b><br /><b>De strategie is dus duidelijk.<br />De eigen website</b> <a rel="nofollow">http://lievegoed.wordpress.co</a> is in mijn visie geblokt-artikel weg- om lezers te hinderen, die wellicht met de kritiek meegaan en vervolgens het boek niet kopen.<br /><b>Die übergrote titel is een goedkope manier van aandacht trekken en mensen te verleiden tot aankoop.<br />Wie wil in zo'n kleine kring niet weten wie het slachtoffer is?</b><br /><b><i>Jelle van der Meulen uit Keulen verdient dus tweemaal aan Bernard Lievegoed, waarvan één maal expliciet vanaf zijn stervensbed; Redding van de ziel, waar hij nadien ook door vele lezingen in vnl. Duitsland dik aan verdiend heeft.<br />Nu indirect door de vriendendienst aan Nard Besseling, wat ook weer aandacht genereerd naar zijn eigen publicaties over B.Lievegoed.<br />De Heren preken een Moraliteit die zij zelf niet waarmaken en dat allemaal ten dienste van een Psychiater die eigen broek niet kan ophouden maar wel 'vrienden'heeft die de beurs graag vullen zoals Judas zijn zilverlingen verkreeg.</i></b><br /><b>Antroposofie.Aan het kruis.</b>Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-21533491990503656382014-04-04T09:26:10.985+02:002014-04-04T09:26:10.985+02:00Het is hier tamelijk stil rond 'de kwestie Lie...Het is hier tamelijk stil rond 'de kwestie Lievegoed'.<br /><br />Alleen Matthijs lijkt zich nog te roeren en als ik het goed heb begrepen wil hij door zijn weergegeven historiek aantonen hoe het kan gaan wanneer bepaalde mensen je niet willen. <br /><br />Ik vind het overigens sterk van Matthijs dat hij zonder omhaal niet al te stichtelijke gebeurtenissen beschrijft.<br /><br />Ik heb altijd in Matthijs een antroposoof gezien, maar volgens mij dan toch een a-typische (vanwege openlijk kritisch m.b.t. eigen 'nest').Ramon DJVhttps://www.blogger.com/profile/13292902703034526157noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-34277073864008182142014-04-03T12:01:26.028+02:002014-04-03T12:01:26.028+02:00In Een stap verder, dit is géén boek voor wandelli...<b>In Een stap verder, dit is géén boek voor wandelliefhebbers van korte of langere tochten!<br />Voor innerlijk reizen worden géén processen of trajecten aan gesneden of uitgewerkt.<br />Wilt U kennis maken met 30 jaar ellende en verdriet? <br /><br />U vindt een symbiotische raamvertelling met veel flashbacks, waarin getracht wordt of er een antwoord te formuleren is op de centrale vraag; waarom een rechtvaardig man moet lijden. <br />Het verhaal heeft de kleur van het Bijbelse boek Job. <br />Met het onderliggende thema; is lijden een goddelijke straf voor de zonde?</b><br /><br /><i><b>DePsychiater wordt, zoals beschreven, enkele malen langs de antroposofische meetlat gelegd, waarna, passend bij de overwegend negatieve toonzetting van het bedrukte papier in een slappe omhulling, een negatief oordeel volgt. DePsychiater voldoet niet.<br /><br />Maar stelt de tekstopsteller De BoekVerzender bestaat die antroposofische maat wel?</b></i> <br />O.a. blz.49 en 68 en 76/77 laatste regel<br /><br /><b>Die bestaat. In de eerste plaats, primair voer je die maatvoering zelf. De vraag of je past bij een antroposofisch initiatief stel je aan jezelf. Zelftoetsing waarin de werking van de omgeving wordt meegewogen.<br />De volksmond wist dit al langer die zegt; Houdt de eer aan jezelf!</b><br /><br /><b><i>Biografische psychotherapie benadert de gehele mens en werkt vanuit het vierledig mensbeeld, wat een maatvoering kan zijn.<br />Een wezensdelendiagnose wordt opgesteld maar vooraf gaat een medisch onderzoek. Is er geen chirurgische ingreep nodig dan volgt een behandeling van de onderlinge verhouding van de wezensdelen.<br /><br />Daar is een hele winkel voor beschikbaar; medicamenten, uitwendige therapieën (o.a. massage, baden, omslagen), kunstzinnige therapie, heileurithmie en indien nodig psychotherapie.<br /><br />Hier komt de secundaire antroposofische maatstaf!<br />Het wezensdeel waarop deze psychotherapie zich richt is het ik. De eerste voorwaarde is dan uiteraard dat dit aanspreekbaar is. De mens moet zelf iets aan zijn problemen willen doen!<br />De normen van deze antroposofische meetlat zijn de gebruikelijke normen, samengevat in de vier I's.<br />Intelligentie moet voldoende zijn.<br />Introspectie, alsmede Incasseren en Integreren van het ontdekte en beleefde, moeten mogelijk zijn.</i></b><br /><br />Dat is voor DePsychiater werken aan zijn image blz. 75.<br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-85353378700247105372014-04-03T12:00:45.222+02:002014-04-03T12:00:45.222+02:00SCHRIFTEN UND VORTRÄGE ZUR GESCHICHTE DER ANTHROPO...SCHRIFTEN UND VORTRÄGE ZUR GESCHICHTE DER ANTHROPOSOPHISCHEN BEWEGUNG<br />UND DER ANTHROPOSOPHISCHEN GESELLSCHAFT<br /><i>All das gehört zur Historie und zur Gewissenseinkehr</i><br />.... Alles zum Beispiel, was im Zusammenhang steht mit der Loslösung der Anthroposophischen aus der Theosophischen Gesellschaft, mit den Umtrieben von Seiten des usw. usw. <br /><i>Nicht wenige Krisen gab es. So glatt ging es nicht, wie es manche vielleicht gern gewünscht hätten.<br />Es war ein ständiges Ringen. Dieses Ringen war aber die notwendige Erziehung zu Erkenntniskräften, denn nur aus Schmerzen entsteht Erkenntnis. Und nichts ist schwerer als eine Erziehung zu Gemeinschaftsbewußtsein...</i> GA 259.<br /><br />Zou deze boodschap gelden kunnen voor DePsychiater en DeBoekVerzender?<br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-72389238920964258232014-04-03T11:49:11.565+02:002014-04-03T11:49:11.565+02:00HET NAWOORD OP DE ACHTERFLAP
Michaela Glöckler ver...<b><i>HET NAWOORD OP DE ACHTERFLAP</i></b><br /><b>Michaela Glöckler veronderstelt zonder enige onderbouwing dat in het boek voorkomende mensen zich gedragen en doen als 'ambtsdragers of functionarissen' in de organisatie vorm bijvoorbeeld een bestuur of een verenigingsvorm.<br />Nemen deze mensen beslissingen, stelt zij op de achterflap van het boek, dan staan zij zelf als mens in voor de gevolgen van die besluiten.</b><br />Voor mij is dit gezien inzichten, kennis, schrijfstijl 'sehr fragwürdig' of zit zij te lang op het pluche van de Vorstand? Meer dan 25 jaar!<br /><br /><b>Michaela is echt wel tot logisch, helder denken en verwoorden in staat. Dit citaat is van de logica, van regen wordt je nat. Triviaal taalgebruik is niet eigen aan Michaela.<br />Steven trek je jas aan het is koud buiten. Buiten. Ik heb het zo koud; zegt Steven.<br />Eigenschuld dikke bult; zegt Michaela.</b><br /><br /><i>Dan spreekt zij over 'op ooghoogte' ontmoeten? Zuiver menselijk vlak? Opnieuw ontmoeten?<br />Na drie decennia? Wie maakt graven en urnen open?</i><br /><br /> <i>In 30 jaar zorg?<br />30 jaar terug spraken we nog van zenuwzieken, oligofrenen, imbicielen, debielen en idioten?</i><br /> Doe’s fff normaal joh!<br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-6484757839268687292014-04-03T09:22:27.406+02:002014-04-03T09:22:27.406+02:00Und wenn heute die Leute darüber lachen, so mögen ...<b><i>Und wenn heute die Leute darüber lachen, so mögen sie lachen. Aber sie haben ja über alles gelacht, was irgendwo aufgetreten ist und einen großen Umschwung hervorgebracht hat! <br />Rudolf Steiner GA 348 Seite:104</i></b><br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-37559275527374015312014-04-03T09:16:30.368+02:002014-04-03T09:16:30.368+02:00WERVELS 2
Mijn eerste kennismaking met Bronlaak li...WERVELS 2<br />Mijn eerste kennismaking met Bronlaak liep via Jola Gevers Leuven de Roodt in 1972/1973, op de Willen Arnzt stichting te Den Dolder afdeling Dennendal paviljoen Leeuwenhoek.<br />Hier woonde Bob (Bobbes) de zoon van Jola uit het eerste huwelijk, die nog een zoon had op Bronlaak Jan uit haar huwelijk met Nout Gevers Leuven een ex-stuurman die vanuit de Zonnehuizen kwam en heilpedagogische ervaring in bracht. Jola gaf o.a. eurithmiecursussen, haar was in de loop van de ontwikkeling toegezegd op Bronlaak te mogen blijven wonen, zo kwam ik haar uiteindelijk weer tegen als buurvrouw in 24-uurs zorg tot haar overlijden.<br /><br />In november 1978 kom ik mij 14 dagen oriënteren op Bronlaak, het instituut verkeert in diepe crisis.<br />Dit had ik in ’s-Gravenhage al vernomen bij de ledenavonden van de Antroposofische Vereniging het werd alom benoemd als zorgenkind van de Vereniging. Kennelijk was er toen nog een duidelijk ervaren en geweten besef van de inbedding van een beweging als sociaal-therapie in de moeder-vereniging.<br />Later met het faillissement van de fusie instelling Zonnehuizen waar Bronlaak deel vanuit maakte lijkt het meer een overheids- dan een moeder-verenigingskwestie.<br />In mijn oriëntatietijd ontmoet mensen als Jan de Bruin, Olof Eelman, Eric de Haan, Rob en Wenny Roetering, Piet van Hout e.a. maar ook Peter en Helène Jansen.<br />Peter en Helène wonen in een oude treinwagon-model Pipo de clown- afgelegen aan de rand van het instituut op de heide. Helène speelde diverse blokfluiten en Peter werkte als werkleider in de houtwerkplaats sinds 15 januari 1978.<br />Na het advies-"Ga niet, want iedereen sterft daar" van Jaant Loos, met wie Peter en Helène Jansen in de beginnende Vrije School in Nijmegen werkten, besloten Peter en Helène Jansen zeven jaar op Bronlaak te gaan mee helpen met de opbouw.<br /><br />Ik werd door Eric de Haan uitgenodigd voor een samenkomst in het toenmalige Pinksterhuis-nu gesloopt incluis de fresco’s Pinstergebeuren van Liane Colot d’Herbois.<br />Die bijeenkomst begon traditiegetrouw met Studie. <br />Studie van een voordrachten cyclus van Rudolf Steiner, iedereen kwam onafhankelijk van elkaar binnen met het betreffende Steiner-boek onder de arm geklemd.<br />Eénmaal compleet, begint er een gemekker over wie nu wel en waarom en hoezo mijn persoon hier bij heeft betrokken. Ik laat de lieden het rustig zelf uit- en afbranden, tot ik de vlammen te hoog zie rijken en zeg Mijne heren ik stap op.<br /><br />De gesprekken met al deze mensen afzonderlijk verliepen zonder spanning en leken zelfs ontspannen, in de eigen schuttersputjes voelde men zich kennelijk veilig. <br />Bij Peter en Helène die in mijn herinnering niet bij de bespreking waren was er thuis hoopvolle verwachting en een prettige open ontmoeting. Niets te merken van de interne crisis.<br /><br />Ik heb na 14 dagen besloten dat Bronlaak niet mijn plek zou zijn tot ik daar op 01-12-1995 in dienst treedt zie vorig bericht onder WERVELS. In 1978 oriënteer ik mij op de Wervel, die gebeurtenis komt dan in een sollicitatie gesprek eind 1994 terug via W. Heu. en vormt dan een blokkade! <br />Zie voorafgaand bericht.<br />Daar wil ik aan toevoegen dat Helène Jansen een uitzondering vormt op "Poetsen tegen het stof of voor de kleur!"<br />Helène heeft zich na haar Wervel studie verder geschoold en heeft zich een geheel eigen stijl en thematiek eigen gemaakt die al jarenlang voort en door ontwikkeld zowel in schildertechnisch als thematisch perspectief. Overtuig Uzelf http://www.helenejansen.nl/<br />http://www.nieuw-dennendal.nl/ Voorbij Seks, Drugs en Rock 'n roll: Recht voor Allen-gewoon samen mens zijn-<br />Bron: geheugen en Bronlaak Ideaal en Werkelijkheid 50 jarig jubileum op 23 oktober 1998.<br />Auteur: Albert Arts.<br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-59998411045440901742014-04-03T00:12:29.899+02:002014-04-03T00:12:29.899+02:004.AFSPRAAK 2
Gesprek in het centraal gelegen Grote...4.<b>AFSPRAAK 2</b><br /><b><i>Gesprek in het centraal gelegen Grote Huis op Bronlaak.<br />Gebruikelijke beleefdheden worden gewisseld.<br />P. J. voert het woord ik heb J.K. als ervaren huisouder buitenhuizen meegenomen.<br />Ik vraag naar de aanleiding die tot dit gesprek heeft geleid en waarom een genomen en gedragen besluit kan worden teruggedraaid.<br /><br />Daarop neemt J.K. fors krachtig postuur-model havenarbeider-, die begint met krachtig gedonder uit te varen over de status van de familie die in de geschakelde woning Kaan/Gawein woont, onhandelbare kinderen enzovoort. Ik denk raas lekker hier kom ik niet voor.<br />Uit geraasd zeg ik hem, ik doe mijn eigen ervaring op en vind een weg.<br />Jammer voor P. bedenk ik nu, normalerwijze zou je onder de indruk raken van een dergelijk betoog, ik had in de psychiatrie/oligofrenie al meer 'blaastoeters' en 'roeptoeters' aan gehoord. <br />Later bleek J.K. model ruwe bolster blanke pit.</i></b><br /><br /><b>WERVELS</b><br /><b><i>Nu was P. genoodzaakt met zijn verhaal te komen.<br />De vrouw H. van P.J. heeft van iemand-W.Heu.- rond Eva Mees† haar therapieopleiding de Wervel, gehoord dat ik na een afwijzing op haar schilderopleiding voor kunstzinnig therapeut haar onvriendelijk te woord zou hebben gestaan, dat had op W.Heu. indruk gemaakt en door getoeterd aan de vrouw van P.J. de het hem weer bazuint.<br /><br />Ik ben al vanaf mijn vroege jeugd niet onder de indruk van status wel van handelingen van personen.<br /><br />Deze dame daar kon zijzelf wellicht iets aan doen, maar werd door velen huisvrouwen-cursisten-levend al de Akasha-kroniek in geprezen, terwijl het aardse werk nog gemaakt moest worden.<br />Een redelijk violiste, maar een heel matige schilderes als zij dat überhaupt al wenste te zijn.<br />Met Eva kon ik wel spreken maar zij zag ook in dat de Wervel mijn weg niet was of kon zijn.<br />Omdat zij door anderen als 'koningin' aanbeden werd, in het land der blinden is één oog koning en ik mijn toelating op haar school afmeldde, werd dit geïnterpreteerd ten nadele van mij-roddel dus!<br /><br />Ik vond er geen ontdekking aan, aan dat 'nat op natten' en het eindeloos doorpoetsen met een kwastje en kleuren, voor de meestal huisvrouw-cursisten een hoopvolle, vruchtbare activiteit die nauw aansluit. Poetsen tegen het stof of voor de kleur! Ik kon er totaal geen creativiteit in ontdekken en ik vond Eva geen beeldend vermogen hebben, in elk geval niet het talent van mensen als Claude Monet, Paul Cézanne, William Turner en nog zo’n reeks van aan in- en ex-pressionistische stromingen verwante schilders. Tijdgenoten van Steiner als Kandinsky Paul Klee, Auguste Macke enzovoort zag ik niet werken met 'nat in nat' techniek.<br /><br />Rudolf Steiner heeft zich, zover ik overzie, zelf nooit als kunstenaar/schilder gepresenteerd. <br />Hij heeft alleen een praktische weg getoond-voor gedaan omdat lamme en blinden het niet zelf begrepen- om eindelijk eens zonder taal iets van de geest weer te geven.<br />Het is nooit zijn bedoeling geweest om zelf als voorbeeld te dienen om na te volgen en zo een nieuwe schilderkunst stroming te laten ontstaan.<br />Uit armoede omdat een en ander weer eens niet begrepen werd, vatte hij de kwast 'Machen Sie es dann in dieser Art'.<br /><br />In 1922 zijn kunstenaar-schilders naturalistisch-anatomisch academisch opgeleid, wat Rudolf Steiner toonde was 'een ver van mijn bed show' en de innerlijke intentie ten aanzien van een werkelijk vernieuwende schilderstroming vatte geen vlam. <br />Inzicht in wat beeldende middelen zijn, lijnen, vlakken, kleuren en hoe deze werken had hij duidelijk wel, dat lees je in zijn besprekingen van kunstwerken.<br />Kortom de Wervel was niet mijn weg.<br />Bovendien ontdekte in die tijd een schilderes Liane Colot d’Herbois waarvan ik in het Verenigingsgebouw in ’s-Gravenhage een werkstuk zag waaraan ik toekomst kwaliteiten waarnam.</i></b><br /><br /><b>Roddels de wereld uit handjes schudden en de ZELFVERHUIZER bellen! <br />16 December 1994 verhuizen wij naar de Gemertseweg 36 Bronlaak.</b><br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-37736981068969333652014-04-03T00:11:15.672+02:002014-04-03T00:11:15.672+02:003.DAN GAAT DE TELEFOON!
Personeelszaken W. H. bel...3.<b>DAN GAAT DE TELEFOON!</b> <br /><b><i>Personeelszaken W. H. belt, waarmee de afspraken zijn gemaakt zijn.<br />Kink in de kabel. <br />Een medewerker heeft bezwaar gemaakt tegen jullie aanstelling, meldt hij.<br />Ik verweer, wij zijn gefeliciteerd door W.v.d.B., door jou, door het team, ik snap het niet.<br />Wie is die persoon, vraag ik? Antwoord dat mag ik niet zeggen.<br />Hoe kan dat nou als er een hele procedure is doorlopen, jullie eigen inspraakprocedure is doorlopen, dat kan toch niet zomaar een medewerker zijn, een werkster of zo die de procedure op zijn kop zet?<br />Ik kan niet zeggen wie de medewerker is, klinkt er.<br />Wat nu? <br />Ik spreek af te overleggen met mijn vrouw L. en hem dan terug te bellen, terwijl wij in een zo goed als ingepakte huisraad tussen de dozen zitten.<br /><br />Verbazing alom en ondertussen zitten wij pak klaar in een leeg huis, waarvan de huur is opgezegd, in verschillend kringen hebben we al afscheid genomen enzovoort.<br /><br />Gesprek met L. <br />Eindconclusie we gaan naar Bronlaak om deze oneerlijkheid te bevechten, dit is niet passend in hun procedure.<br />Gebeld wij krijgen een gesprek met inmiddels twee personen die bezwaar hebben. <br />W.H. P&O wil nogmaals geen namen noemen. <br />Wij beschikten toen niet over telefoonnummers van medewerkers/-sters zodat daar geen advies, goede raad, kon worden ingewonnen.<br />Ik heb L. toen duidelijk gemaakt dat als dit nu zo gaat, dit onherroepelijk daar meer zal gebeuren en gevraagd kan je dat aan?</i></b><br /><br /><b>AFSPRAAK ½</b><br />Wij maken op de afgesproken plek op Bronlaak kennis met P.J., oorspronkelijk automonteur toen zelfverklaard orthopedagoog, een onbeschermd beroep wat betekent dat iedereen zich orthopedagoog kan noemen en beschermeling van W.v.d.B. de toenmalige directeur.<br />Hij las werkend als procesmanager in de aluminiumfabriek Péchiney in Zeeland, in Jonas een advertentie, reageerde en Bronlaak kwam na 2 á 3 maanden met een reactie.<br />Nel Lievegoed(vrouw van Bernard, Bronlaak volwasseninstituut huisveste jong volwassenen van Zonnehuizen kinderinstituut ) zei hem: "Ik zou niemand aanraden om zijn werk op te geven en daar aan de slag te gaan. Jij zult het kunnen!" 1 April 1980 was het zover.<br /><br /><b>INTEMEZZO</b><br /><b><i>Komend uit de aluminum dan heb je aan P. met begrippen als driegeleding, vierledig mensbeeld en planetaire ontwikkeling van de aarde een voorsprong na de diepe crisis van voordien P. wilde ontslag nemen maar nu W.v.d.B. kwam ontstond een situatie waarin hij op een troon werd gehesen.<br />Samen met M.A. boekhouder uit het naburige Oploo werd Bronlaak uit het dal naar nieuwe paden geleid, die steeds minder in Dornach uitkwamen maar wel o.a. aan de Amerikaanse westkust bij Harry Palmer om volleerd Avatar© of Awakening Master te worden.<br />Sinds ik daar tegengeluiden liet horen klonk ineens de term 'Prinzipereiter' daarmee doelend op Matthijs die meende dat de instelling zijn bestaan dankte aan de bron Antroposofie. <br />Ik wijk nu af en het gaat over zoals bij eerdere reacties geconstateerd een amice van Michel.</i></b><br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-49704681448979744712014-04-03T00:09:30.322+02:002014-04-03T00:09:30.322+02:002.OP WEG NAAR EEN BEPROEVING-GOED VOOR JE KARMA
No...2.<b>OP WEG NAAR EEN BEPROEVING-GOED VOOR JE KARMA</b><br /><b><i>Nogmaals worden opgeroepen naar Bronlaak te komen, nu worden door de directeur gefeliciteerd, de keus is op jullie gevallen!<br />Twee nog overgebleven teamleden, die inmiddels op hun tandjes lopen en de tent-woonhuis Gawein- draaiende houden, zijn dolblij en wij ook, er wordt gezoend, welkom geheten en we worden meegenomen naar onze toekomstige woon- werkplek huis Gawein.<br /><br />Daarna een gesprek met hoofd P&O, salaris wordt vastgesteld volgens de cao groepsleiders salaris, regulier ongebruikelijk, het is een 24-uurs eindverantwoordelijk functie, maar ja je wilt wat.<br />Bij doorvragen over de functiewaardering naar cao-normen, klinkt dat je er hier de Antroposofie erbij krijgt en dat levert ook wat op, m.a.w. dat hoor je bij je salaris op te tellen net als jaren van gratis de nachtverantwoording dragen zonder compensatie, net als de dubbele huur die je voor hetzelfde woonhuis betaalt als de buren in dezelfde baan, blijkt later.<br /><br />We kunnen ons huurhuis in Zutphen opzeggen en een goedkope verhuizing regelen, liefst zelfverhuizing, bevestigd de P&O-er.<br />Is er een verhuiskosten regeling? Dat regelen we gezamenlijk, maar graag zo goedkoop mogelijk.<br />Wil je dan op papier zetten dat jij of Bronlaak de verhuiskosten betaald? <br />Dat is niet nodig mijn woord is te vertrouwen.<br /><br />Hoe gaan we beginnen? <br />Jullie werken eerst ieder individueel in gescheiden huizen onder hoede van een eindverantwoordelijke, leren cultuur en gang van zaken en daarna in het eigen huis Gawein.<br /><br />Thuis in Zutphen bereiden we de verhuizing voor, alles zit inmiddels in dozen enzovoort.<br />De prachtige b.d. volkstuin in een buitengebied met een oude zandafgraving waar je kunt zwemmen, naast de tuin van de concurrerende Vrije School de Berkel, waarvan wij aan onze kant de bramen, kruisbessen enzovoort plukken, overigens met toestemming en goed contact met de tuinman die er bijna dag en nacht is. Wij overnachten geregeld in de boogkas waar de tuin over beschikt.<br />Wij nemen afscheid van de Christengemeenschap, waar ik jaren ministreerde bij de kinderdienst.<br />Nemen met de kinderen ontroerend afscheid van de Vrije School de IJssel, van kinderen en leerkrachten. Slapen ondertussen thuis op de grond op matrassen.</i></b><br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-67745391986935347762014-04-03T00:07:57.367+02:002014-04-03T00:07:57.367+02:00Hoe wij solliciteerden bij stichting Bronlaak Vaca...<b><i>Hoe wij solliciteerden bij stichting Bronlaak Vacature eindverantwoordelijke huisouder Gawein.</i></b><br /><b>Een troostend woord voor DePsychiater en DeBoekVerzender</b><br /><br /><b>VOORAF</b><br />Ik-Matthijs- kom bij een vriendin Suzan in Zutphen melkproducten ophalen geleverd door de Vijfsprong, waar wij een melkkring voeren om afzet te gunnen aan de boerderij in Vorden. <br />Daar zie ik een Jonas liggen, waarin een advertentie huisouders gezocht op Bronlaak.<br />De inzendtermijn eindigt de volgende dag. De handgeschreven brief wordt verzonden.<br /><br /><b><i>Wat volgt is een sollicitatie van ruim een half jaar. <br />Wij-P&O Bronlaak en directeur W.v.d.B.- gaan zorgvuldig om met het aanstellen van de belangrijke functie van eindverantwoordelijke huisouder van een woonhuis met 8 zorgvragers, een team, ouders enzovoort…klinkt het.<br />In de tussentijd worden verschillende bezoeken gebracht aan Bronlaak, gesprek met de directeur, met P&O, met oud gedienden, meewerken man vrouw samen/gescheiden op 2 woongroepen, in de verschillende werkgebieden, met en zonder kinderen, met en zonder overnachten, bij al die bezoeken heeft de gemeenschap via de interne nieuwsbrief kennis van het sollicitatieproces en kunnen medewerkers/-sters ons aanspreken.</i></b><br /><br /><b>van STANDPUNT naar BESLUIT</b><br /><b><i>Bronlaak kende toentertijd een geweldige inspraakprocedure-de Huismiddag- waarmee beleid en dus ook zo’n belangrijke sollicitatie werd getoetst.<br />Dit ging als volgt, op de huismiddag verzamelde men zich van werkvloer tot overhead, handen en hoofd, man aan vrouw, vrouw aan man in de kring.<br />De woordvoerder las voor in dit kader, dat er kandidaten waren voor de vacature huis Gawein gelegen naast de Kaan binnen de instelling Bronlaak.</i></b><br /><br /><b>Voor iets <i>een besluit</i> wordt, komt er eerst een mededeling dat <i>een standpunt</i> ingenomen, in de trant van de directeur heeft voorgenomen L. en Matthijs Hogenboom aan te nemen voor de vacature eindverantwoordelijke huisouder Gawein.<br />Deze mededeling wordt geplaatst in het zogenoemde huismiddagverslag en in de instelling schriftelijk verspreid iedere medewerker/-ster op naam. <br />Door het gegeven wisselende diensten is de termijn van reageren gesteld op 2 weken, daarna sluit de mogelijkheid persoonlijk op het voorstel te reageren.<br />De directeur, die inhoudelijk advies vraagt aan de orthopedagoog, technisch advies aan een P&O medewerker en financieel aan de boekhouder M.A. neemt <i>het uiteindelijke besluit</i><br />De directeur die besluit, neemt reacties uit de gemeenschap mee in het besluit. <br />Is er een gegronde reden en acht hij het noodzakelijk, dan stelt hij op eigen gezag onderzoek in.<br />Zo ontstaat een door de gemeenschap gedragen besluit. </b><br /><br />Uiteindelijk sloot het sollicitatieproces af, na ruim een half jaar.<br /><br /><b>EEN BIJNA BESLUIT</b><br />Wij worden opgeroepen naar Bronlaak te komen. <br />Er was nog een stel overgebleven uit de selectie vrouw uit Den Haag man uit Zwitserland, die op dat moment samen in Zwitserland werkten.<br />Bij het laatste gesprek op Bronlaak reden wij samen met hun auto naar huis.<br />De vrouw kenden wij namelijk uit ’s-Gravenhage. <br />Dat was natuurlijk pret in die car en wij gunden elkaar de vacature, je bent immers, na later zou blijken toch aan de wolven overgelaten.<br />Matthijs H.https://www.blogger.com/profile/12871394361377201424noreply@blogger.com