tag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post970622322193368709..comments2023-06-29T16:41:46.496+02:00Comments on Antroposofie in de pers: Ramon De JongheMichel Gastkemperhttp://www.blogger.com/profile/11703149973290737335noreply@blogger.comBlogger21125tag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-60624962010799139962012-09-24T11:17:48.658+02:002012-09-24T11:17:48.658+02:00Nou dan maar het voordeel van de twijfel (;-) en d...Nou dan maar het voordeel van de twijfel (;-) en de voortschreidende tijd..<br />nu achteraf schatten we Saulus die christenen vermoordde ook anders in dan de latere Paulus (;-)cheese curve https://www.blogger.com/profile/17996556812316664743noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-28275342364224157782012-09-23T23:46:23.374+02:002012-09-23T23:46:23.374+02:00Beste Kees,
Ik kan wel begrijpen dat je je afvraa...Beste Kees,<br /><br />Ik kan wel begrijpen dat je je afvraagt waarom ik zo positief ben over Ansgar Martins. Je indruk van de inhoud van zijn teksten klopt wel ongeveer. Alleen denk ik niet, zoals jij, dat hij de antroposofie en Steiner niet serieus neemt. Hij neemt die uitermate serieus! Hij beoordeelt deze echter vanuit een andere hoek dan antroposofen over het algemeen doen. Of dat helemaal terecht is, is dan de vraag. Maar meekijkend met zijn blik kunnen je dingen gaan opvallen die je anders niet ziet. En dat vind ik waardevol. In die zin sla ik hem hoger aan dan alle andere critici met wie je hem kunt vergelijken. Daarbij zijn er enkele punten die ik belangrijk vind.<br /><br />Om te beginnen is hij pas 21. In dat opzicht is het verbazingwekkend hoe goed hij thuis is in de literatuur; hij is bijzonder geïnteresseerd en genuanceerd in historische aspecten en weet ontzettend veel te vinden. En hij is een oud-vrijescholier die niet ontevreden of zelfs maar rancuneus is ten opzichte van zijn oude school; maar hij heeft er wel een heleboel (ook ongemakkelijke) vragen over. Deze leeftijd maakt ook dat hij nog erg jong is, in meerdere opzichten – maar de wijsheid der jaren komt vanzelf wel. Je moet hem daarvoor tijd gunnen.<br /><br />En wat zijn radicaliteit betreft; ook dat kan een teken van zijn leeftijd zijn. Denk maar aan hoe radicaal Steiner in zijn jonge jaren was en hoe sterk hij van allerlei afwees, niet in het minst van alles het christendom waar hij op jonge leeftijd werkelijk niets van moest hebben; in zijn publicaties bleef daarvan niets heel. Later werd dat heel anders: oppervlakkig gezien precies het omgekeerde.<br /><br />Ik kan niet in de toekomst kijken, maar als ik lees wat Ansgar Martins allemaal schrijft, heb ik de indruk dat hij op een goede manier op weg is, non-conformistisch, waarbij ik erg benieuwd ben waar hij uiteindelijk uitkomt. Je zou ook kunnen zeggen dat ik vertrouwen heb in hem als persoon: nog meer in het wie dan in het wat. Ik kan me echter voorstellen dat jij dit allemaal anders beleeft.Michel Gastkemperhttps://www.blogger.com/profile/11703149973290737335noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-7692208175292544042012-09-23T18:09:30.513+02:002012-09-23T18:09:30.513+02:00In de hele discussie kan ik niet zo goed plaatsen ...In de hele discussie kan ik niet zo goed plaatsen waarom Ansgar Martins zo vaak ten tonele gevoerd wordt. Als je de website van betreffende man bezoekt en eea leest dan is het duidelijk dat hij noch de antroposofie noch Steiner werkelijk serieus neemt, integendeel hij hanteert een grote zaag om de stoelpoten daarvan door te zagen. Daarmee is hij in goed gezelschap van een aantal auteurs van Info3 zoals oa Felix Hau die hetzelfde streven hebben.cheese curve https://www.blogger.com/profile/17996556812316664743noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-36046452303726757752012-07-23T08:57:00.378+02:002012-07-23T08:57:00.378+02:00“Anthroposophie und Nationalsozialismus: ’Die Wald...“Anthroposophie und Nationalsozialismus: ’Die Waldorfschulen erziehen zur Volksgemeinschaft’<br /><br />(…) Anthroposophen arbeiteten in allen für sie wichtigen Praxisfeldern mit nationalsozialistischen Organisationen zusammen, im Überblick:<br /><br />– Waldorfschulen: „Das Motto der Waldorfbewegung im »Dritten Reich« lautete: »Die Waldorfschulen erziehen zur Volksgemeinschaft.«1 Ihrer Selbstdarstellung zufolge lieferte die anthroposophische Pädagogik einen wesentlichen Beitrag zum Aufbau des neuen Deutschlands durch »die Pflege des völkischen Gedankens und die Betonung des Wesens und der Aufgaben des deutschen Geistes« und stand damit »im Einklang mit der Grundgesinnung des nationalsozialistischen Staates«.2“3<br /><br />– Anthroposophische Medizin: „Die Vereinigung anthroposophischer Ärzte stellte eine Hauptstütze der NS-treuen »Reichsarbeitsgemeinschaft für eine Neue Deutsche Heilkunde dar«.“4<br /><br />– „Biologisch-dynamische“ Landwirtschaft: „1935 wurde der »Reichsverband für biologisch-dynamische Wirtschaftsweise« korporatives Mitglied der nationalsozialistischen »Deutschen Gesellschaft für Lebensreform« (Motto: »Die Weltanschauung der Deutschen Lebensreformbewegung ist der Nationalsozialismus«).“5 <br /><br />(…) Credits: Die Darstellung der Geschichte der Anthroposophie im Verhältnis zum Nationalsozialismus ist eine Kurzzusammenfassung der Forschung von Peter Staudenmaier, seit August 2011 Professor für „Modern German History“ an der Marquette University. Haupt-Quelle ist Peter Staudenmaiers Beitrag: „Der deutsche Geist am Scheideweg: Anthroposophen in Auseinandersetzung mit völkischer Bewegung und Nationalsozialismus“, in: Uwe Puschner/Clemens Vollnhals (Hrsg.), „Die völkisch-religiöse Bewegung im Nationalsozialismus. Eine Beziehungs- und Konfliktgeschichte“,Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen, 2012. Die Darstellung wurde von Peter Staudenmaier durchgesehen.”<br /><br />zum vollständigen Artikel: http://www.ruhrbarone.de/anthroposophie-und-nationalsozialismus-die-waldorfschulen-erziehen-zur-volksgemeinschaft/Andreas Lichtenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-76714784280280794752012-07-10T00:32:22.555+02:002012-07-10T00:32:22.555+02:00Gastkemper zegt: 'Dit is een misser in meerder...Gastkemper zegt: 'Dit is een misser in meerdere opzichten. Als enige bron hiervoor geldt een ‘Memorandum’ van maart 1935, getiteld: ‘Natur und Aufgaben der Waldorfschulen’. Dat zou ik graag eens willen zien; daarvoor wordt verwezen naar een artikel van Peter Staudenmaier, ‘Der ursprüngliche politische Kontext der Waldorf-Bewegung’, met als link http://blog.esowatch.com/?p=2973. Maar die link leidt nergens naar, dat adres bestaat niet. (...)<br /><br />Antwoord: <br /><br /><a rel="nofollow">http://blog.psiram.com/2011/03/anthroposophie-dreigliederung-und-demokratie"</a><br /><br />Memorandum van maart 1935, <br /><br />Titel: „Natur und Aufgaben der Waldorfschulen“, geciteerd naar: Peter Staudenmaier, „Der ursprüngliche politische Kontext der Waldorf-Bewegung“ http://blog.psiram.com/2011/03/anthroposophie-dreigliederung-und-demokratie/<br /><br />Staudenmaier: „Das Memorandum betonte die besondere Eignung der Waldorfpädagogik, die Schüler zu nationalen Überzeugungen zu erziehen, in dem sie nationale Ideen pflege und die Quintessenz und Pflichten des Deutschtums betone. Waldorf-Erziehung sei in perfekter Übereinstimmung mit den Grundüberzeugungen des nationalsozialistischen Staates.“Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-11132690455452411952012-07-08T14:11:48.338+02:002012-07-08T14:11:48.338+02:00Voor meer van en over Uwe Werner (geboren 1941) zi...Voor meer van en over Uwe Werner (geboren 1941) zie: <a href="http://tinyurl.com/ca6kqqt" rel="nofollow">Anthroposophen in der Zeit des Nationalsozialismus (1933 - 1945)</a> (uitgave 1999) en <a href="http://www.kulturimpuls.org/index.php?id=467" rel="nofollow">Forschungsstelle Kulturimpuls</a>.John Wervenboshttp://johnwervenbos.blogspot.nl/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-20104572483331164122012-07-08T09:23:07.196+02:002012-07-08T09:23:07.196+02:00@ Michel Gastkemper
was machen Sie hier eigentlic...@ Michel Gastkemper<br /><br />was machen Sie hier eigentlich? Setzen Sie die anthroposophische Vertuschung fort? <br /><br />Wie wäre es mit einem Schuldbekenntnis: "Ja, Anthroposophen waren am Holocaust beteiligt ..."<br /><br />Siehe meinen nächsten Kommentar ...Andreas Lichtenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-11244180457199507472012-07-07T22:10:17.749+02:002012-07-07T22:10:17.749+02:00Dan hebben we ook nog de recente beoordeling van A...Dan hebben we ook nog de recente beoordeling van Andreas Lichte zelf door Peter Staudenmaier. In dit specifieke geval laat hij weten: ‘Lichte’s viewpoint is somewhat harsher than my own’. Ook schrijft hij expliciet dat het moeilijk definitief te bepalen is in hoeverre Massimo Scaligero zijn rasopvattingen eerder bij Julius Evola vandaan heeft dan bij Steiner.<br /><br />Dan kunnen Ramon en Andreas Lichte in koor roepen dat Staudenmaier het artikel van Lichte heeft ingezien en er volledig mee instemt. Hier wordt vooral duidelijk dat dit instemmen de feiten zal gelden die Lichte uit het proefschrift van Staudenmaier heeft gehaald, en niet per se de eigen opinie die Lichte hier omheen ventileert. Integendeel, zou ik eerder zeggen, gezien de expliciete verklaringen van Staudenmaier. Maar ook dit geldt allemaal nog steeds niet voor Ramon. Goed interpreteren is een kunst die hij maar zeer matig beheerst. Hij heeft zijn vooropgezette mening en zoekt hier overal bevestiging voor. En waar hij deze niet kan vinden maar het tegenovergestelde, geldt dit andere opeens niet meer. Dat is zijn methode van redeneren.<br /><br />Nee, als hij er niet iets van kan maken dat in zijn kraam te pas komt, begint hij over heel andere dingen. Ik heb al aardig wat voorbij zien komen: een antroposofisch journalist die schrijft over de Algemene Ledenvergadering van Antroposofische Vereniging en de anti-democratische tendensen aldaar (‘niet dat zoiets vergelijkbaar is met fascisme of iets in die strekking’ schrijft hij er zelf al bij), verder een hoofd van de pedagogische sectie van het Goetheanum die beweerde dat democratie niet werkt, en dan het gebruik van ‘schedelkunde’ en ‘temperamentleer’ in een vrijeschool in België. Dat moeten dan voorbeelden, of nog beter: het bewijs zijn dat nationaal-socialistisch gedachtegoed heden ten dage nog altijd doorwerkt. Het is potsierlijk, Ramon, zeker als je alle voorgaande misinterpretaties van jou in ogenschouw neemt.<br /><br />Er is wel degelijk het nodige te bekritiseren bij antroposofen en voor mijn part ook bij de antroposofie zelf. Maar dan moet je met een geloofwaardiger verhaal komen, en vooral zelf eerst geloofwaardiger overkomen.Michel Gastkemperhttps://www.blogger.com/profile/11703149973290737335noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-79456087813191392982012-07-07T22:09:45.889+02:002012-07-07T22:09:45.889+02:00Ik heb net op de discussie op LinkedIn, die intuss...Ik heb net op de discussie op LinkedIn, die intussen gegroeid is van 29 tot 47 reacties (hoewel daar heel weinig nieuwe feiten bij zijn gekomen), een nieuwe reactie geplaatst, in tweeën omdat dit in één keer niet kon. Die zal ik dan hier ook maar laten volgen; verschillende mensen hebben hier immers al om gevraagd. Als het hier niet in tweeën kan, zal ik hem in drieën opdelen.<br /><br />Waar het hier over gaat, Ramon, is een artikel van Andreas Lichte. Dat heeft hij de belachelijke en misleidende titel ‘Hitler, Steiner, Mussolini’ meegegeven. Daar heb ik onmiddellijk bezwaar tegen gemaakt, omdat het, alleen al historisch gezien, nergens op slaat.<br /><br />Vervolgens heb ik, mede op grond van de uiteenzettingen van Ansgar Martins, laten zien dat bijvoorbeeld de inleiding ook misleidend is. Daar wordt ervan gesproken dat vrijescholen in het Derde Rijk met de nationaal-socialisten probeerden samen te werken omdat hun intenties en belangen overeenkwamen. Ik heb het een en ander ingebracht over het ontstaan van de Duitse bond van vrijescholen, en hoe die een steeds kleiner deel van de acht vrijescholen van destijds vertegenwoordigde, om uiteenlopende redenen. In ieder geval kun je niet generaliserend zeggen dat zonder uitzondering alle vrijescholen samenwerking zochten. Ik heb zowel Helmut Zander als Peter Staudenmaier aangehaald, die beiden aangeven dat meer dan de helft hier niet vóór was.<br /><br />Maar wie denkt dat Ramon zijn uitspraken dan dienovereenkomstig aanpast, die vergist zich, want dat doet Ramon natuurlijk helemaal niet. Integendeel, hij herhaalt gewoon nog eens hetzelfde. Als ik hem erop wijs dat hij blijkbaar niet zelfstandig kan nadenken, zegt hij simpel: ‘Lichte heb ik overigens niet nagepraat, maar vertaald. Dat is iets anders.’ Dat is het niveau waarop deze discussie zich beweegt, als het aan Ramon ligt.<br /><br />Hetzelfde is trouwens het geval met de beoordeling van Michael Eggert door Andreas Lichte. Ook daar weet Ramon niets beter te doen dan Lichte na te praten. En dan zegt hij notabene dat hij goed nota heeft genomen van de in aanmerking komende weblogberichten van Ansgar Martins en Michael Eggert! Dan vráág ik je... En dan begin ik nog maar niet eens over de verschillen in beoordeling van Michael Eggert tussen Andreas Lichte en Peter Staudenmaier. Daarin is de laatste heel expliciet. Ik heb dat allemaal gedocumenteerd: het laat eens te meer zien hoe merkwaardig Lichte met de feiten omspringt en welke vooropgezette mening hij erop na houdt.Michel Gastkemperhttps://www.blogger.com/profile/11703149973290737335noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-3752955748261704692012-07-07T12:18:49.271+02:002012-07-07T12:18:49.271+02:00gelukkig zijn er onder de antroposofen ook mensen ...gelukkig zijn er onder de antroposofen ook mensen die er niet naar handelen alsof we/ze een kuddevolk zijn en er zijn er zelfs die met hun eigen naam of een bekend veronderstelde nicknaam ondertekenen, daarentegen zijn er ook steeds weer die wijze stuurlui aan de wal die onder het kuddebeginsel der anoniemen ondertekenen en de vraag is of je daar eigenlijk wel op kunt antwoorden...beste heer/mevrouw anonymuscheese curve https://www.blogger.com/profile/17996556812316664743noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-57285018078578823362012-07-07T09:31:21.446+02:002012-07-07T09:31:21.446+02:00@ Gastkemper
Het valt op dat je weeral niet ingaa...@ Gastkemper<br /><br />Het valt op dat je weeral niet ingaat op vragen en opmerkingen van lezers op je blog.<br /><br />Het is steeds eenrichtingsverkeer bij jou. Je gaat wat roepen en dan ben je weg uit de discussie.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-14368468591180357222012-07-05T11:57:45.038+02:002012-07-05T11:57:45.038+02:00@Oebele,
Het is goed om te zien en te horen, dat ...@Oebele,<br /><br />Het is goed om te zien en te horen, dat er ook antroposofen zijn die openstaan voor de publicaties van anderen dan alleen die Rudolf Steiner.<br />Als ik aan de keuzes denk die gemaakt zijn door een collectief aan antroposofen in bv de Zonnehuizen, Daidalos en Baarda rapport kan ik mij levendig voor stellen dat u met de kwalijke keuzes en ernstige gevolgen daarvan niet wil worden geassocieerd, laat staan op worden aangekeken of veroordeeld.<br /><br />Het zijn nu juist de door u genoemde gezelschappen die deze keuze maken en de zaken anders voorspiegelen dan ze vaak zijn.<br /><br />Persoonlijk zal ik u nooit kunnen veroordelen, ik vind het juist dapper van u hier vanuit uw hart te spreken, u laat met u reactie een helder bewustzijn zien, waarin uw integriteit sterk doorklinkt.<br /><br />groetAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-84901892135812971492012-07-03T18:00:23.739+02:002012-07-03T18:00:23.739+02:00Door de publicaties van de Jonghe, Staudemaier en ...Door de publicaties van de Jonghe, Staudemaier en Lichte ben ik geschokt over de keuzes die gemaakt zijn door actieve leden van de AG e.a.. Het gaat om integriteit en veel meer dan dat. <br />Om vervolgens alle antroposofen en de antroposofie en Steiner zelf aan te klagen als fascistisch is een denkfout zoals bij racisme. Namelijk een generalisering met als doel schaamte en uitsluiting.<br />Ik vraag om mij als antroposoof e.a. en Steiner niet meer te veroordelen op de kwalijke keuzes van individuen die zich ook met antroposofie profileerden.Oebelehttps://www.blogger.com/profile/03901567263897690660noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-80651563122674945032012-07-03T09:03:14.836+02:002012-07-03T09:03:14.836+02:00@Eg
Jij raakt m.i. de kern: wat Steiner ook geschr...@Eg<br />Jij raakt m.i. de kern: wat Steiner ook geschreven en gesproken heeft-ik beperk me even tot de vrijeschoolpedagogie-het gaat er steeds om wat vrijeschoolleerkrachten ermee doen.<br />En wanneer die hun boekje te buiten gaan moet dat duidelijk gemaakt worden.<br />Om de fouten die er gemaakt worden-het is en blijft mensenwerk-langs allerlei slinkse wegen de antroposofie en Steiner, zoals de Jonghe bij voortduring probeert, in de schoenen te schuiven, daarvoor is wel wat meer nodig.<br />Eén voorbeeld: als Steiner het zo belangrijk had gevonden dat via de vrijescholen zijn opvatting over het blanke ras aan de kinderen! geopenbaard zou moeten worden (paard van Troje-de Jonghe; Mogelpackung-Klaus Prange) dan mag men verwachten dat hij daaraan in de fundamentele basisliteratuur (GA 293, 294, 295) aandacht zou hebben geschonken.<br />Het woord ‘ras’ komt daarin niet voor; maar ook geen andere zinsneden die in een richting zouden kunnen wijzen van “suprematie voor de blanken” en dat wij dat als leerkrachten dan zouden moeten uitvoeren.joost alfriknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-33939827069143460492012-07-03T09:00:29.001+02:002012-07-03T09:00:29.001+02:00@Michel
Wanneer jij over de werkwijze van de Jongh...@Michel<br />Wanneer jij over de werkwijze van de Jonghe opmerkingen maakt als”zonder blikken of blozen vertalen”; “om mensen die doordraven”; “nuance aanbrengen die ik zozeer bij je mis” kan ik deze alleen maar onderstrepen. Sterker: op mijn blog heb ik daar talloze concrete voorbeelden van gegeven.<br />Zoals met zijn boek-een schotschrift de bedoeling is: Steiner, de antroposofie en de vrijescholen in een kwaad daglicht te stellen, zo ook met zijn blog. <br />Zie http://steinerschoolgefocust.wordpress.com/2012/06/09/wat-op-deze-blog-te-vinden-is/joost alfriknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-68724600926800314572012-07-02T21:42:24.483+02:002012-07-02T21:42:24.483+02:00@ Michel Gastkemper
Ihr Versuch, mich zu diskredi...@ Michel Gastkemper<br /><br />Ihr Versuch, mich zu diskreditieren, indem Sie vermeintliche Differenzen zwischen Prof. Peter Staudenmaier und mir zu finden versuchen, ist infam: das ist genau das, was ich von fanatischen Anthroposophen kenne.<br /><br />Sie müssen nur meinen Artikel lesen, dort gibt es bereits die Antwort:<br /><br />http://www.ruhrbarone.de/hitler-steiner-mussolini-anthroposophie-und-faschismus-gestern-und-heute/<br /><br />"Hitler, Steiner, Mussolini – Anthroposophie und Faschismus, gestern und heute<br /><br />(...) Credits: Die Darstellung des italienischen, anthroposophischen Faschismus ist eine Kurzzusammenfassung der Forschung von Peter Staudenmaier, seit August 2011 Professor für „Modern German History“ an der Marquette University. Quelle ist Peter Staudenmaiers Dissertation „Between occultism and fascism: Anthroposophy and the politics of race and nation in Germany and Italy, 1900-1945“, insbesondere das Kapitel: „Italian Anthroposophists and the Fascist Racial Laws, 1938-1945“, Seite 446–499. Die Darstellung wurde von Peter Staudenmaier durchgesehen."<br /><br />Ich wiederhole der Deutlichkeit halber:<br /><br />"Die Darstellung wurde von Peter Staudenmaier durchgesehen."<br /><br />Verstehen Sie das? Die endgültige Fassung meines Artikels wurde von Prof. Peter Staudenmaier gelesen, für korrekt befunden, und zur Veröffentlichung freigegeben.Andreas Lichtenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-91966861009506412572012-07-02T21:29:30.282+02:002012-07-02T21:29:30.282+02:00@ Michel Gastkemper
Sie sollten auch diesen Artik...@ Michel Gastkemper<br /><br />Sie sollten auch diesen Artikel von Peter Staudenmaier zur Zusammenarbeit von Anthroposophie und Waldorfschulen mit den Nationalsozialisten lesen – gut möglich, dass Sie sich anschliessend nicht mehr als "Anthroposoph" bekennen mögen:<br /><br />Peter Staudenmaier, “Der deutsche Geist am Scheideweg: Anthroposophen in Auseinandersetzung mit völkischer Bewegung und Nationalsozialismus”<br /><br />in: Uwe Puschner/Clemens Vollnhals (Hrsg.), “Die völkisch-religiöse Bewegung im Nationalsozialismus. Eine Beziehungs- und Konfliktgeschichte”, Göttingen 2012 (Vandenhoeck & Ruprecht), 592 S., 79,95 €Andreas Lichtenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-73504496266812035672012-07-02T14:19:46.749+02:002012-07-02T14:19:46.749+02:00En nu weer graag over naar onze tijden... Ondersta...En nu weer graag over naar onze tijden... Onderstaand stukje gelezen in tijdschrift Seizoener, zomer 2012:<br />Vrijeschool maakt je<br />tolerant<br /><br />Vrijeschoolleerlingen scoren in Duitsland laag op xenofobie en rechtsextremisme. Dat geeft een<br />onderzoek aan, gehouden door Lower Saxony’s Criminological Research Institute. Op andere scholen in Duitsland, zoals de Hauptschulen<br />(vergelijkbaar met ons vmbo), is 24,7% van de leerlingen xenofoob en 9,5% extreem rechts. Op het gymnasium, vergelijkbaar met ons vwo, zijn de percentages 8,3% en 1,9%. Vrijescholieren scoren 2,8% op xenofobie en 1,2% op extreem<br />rechtse gezindheid. Ook wat betreft hun houding ten opzichte van vrouwen en buitenlanders scoren<br />vrijescholieren toleranter dan leerlingen van de andere scholen. Zo is slechts 0,3% van de leerlingen van de vrijeschool het eens met stellingen als ‘Een man die beledigingen niet met geweld wil beantwoorden, is een doetje’, of ‘Als een vrouw haar echtgenoot bedriegt, is het oké als hij haar slaat’. Voor gymnasiumleerlingen lag dit cijfer ongeveer zeven keer hoger (2,0%) en voor Hauptschuleleerlingen nog eens vier keer hoger (8,7%).<br />Het onderzoek werd gehouden onder negenduizend jongeren uit het negende jaar (derde jaar voortgezet onderwijs) in Duitsland.<br />Bron: Newsletter European Council for Steiner Waldorf EducationAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-19045093050934396932012-07-02T13:00:09.860+02:002012-07-02T13:00:09.860+02:00in de tekst boven: herten moet natuurlijk heren zi...in de tekst boven: herten moet natuurlijk heren zijn, want herten zijn edele dierencheese curve https://www.blogger.com/profile/17996556812316664743noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-78397073083789653132012-07-02T12:56:09.425+02:002012-07-02T12:56:09.425+02:00Ik zie dat het duo Ramon/Floris weer eens pogingen...Ik zie dat het duo Ramon/Floris weer eens pogingen doet de antroposofie in diskrediet te brengen ditmaal niet via het vaatje van het racisme, maar uit het andere vaatje van fascisme, nazisme etc.<br /><br />op dit adres http://steinerschoolgefocust.wordpress.com/about/#comment-305<br /><br />valt eea te vinden over de werkmethodes van dhr. Ramon, waar hij weer uit een ander vaatje tappend het vrije school onderwijs poogt onderuit te halen.<br /><br />ben benieuwd wat het volgende thema gaat worden, wat de herten van stal (augias) willen gaan halen.<br /><br />groet Kees amusedcheese curve https://www.blogger.com/profile/17996556812316664743noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8949960496173157471.post-22336590066256879242012-07-02T07:29:27.944+02:002012-07-02T07:29:27.944+02:00Beste Michel,
Gaat u de reacties van Floris Schre...Beste Michel,<br /><br />Gaat u de reacties van Floris Schreve ook nog even plaatsen hierboven? U doet uw spindoctor werk voor de beweging opvallend goed. U duikt overal op om de feiten over bv misbruik, misleiding en verduistering net even anders weer te geven,om te buigen of te ontkennen dit in het voordeel der antroposofen.<br /><br />Nu is het racisme/fascisme aan de beurt, voor slachtoffers van bovengenoemde feiten is u werk weinig vriendelijk en verheffend te noemen.<br /> <br />Onafhankelijke berichtgeving leest anders dat wat u laat zien.Anonymousnoreply@blogger.com