Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

dinsdag 13 januari 2015

Onafhankelijk

Meer dan een maand geleden verscheen hier de vorige bijdrage. In de tussentijd heb ik wel de “Nieuwsbronnen’, ‘Relevante Facebookpagina’s’ en ‘Verwante en aan te raden blogs en websites’ helemaal onderaan deze weblog kunnen actualiseren, maar meer niet. Gelukkig zijn er nu, zeven jaar nadat ik met deze weblog begon, veel meer websites die op antroposofische leest geschoeid nieuws brengen, zodat u allang niet meer alleen van deze weblog afhankelijk hoeft te zijn. Vanuit verschillende sectoren van de samenleving, zoals bij de Vereniging van vrijescholen (zie hier) en op de website Vrijeschoolbeweging (zie hier), bij de landelijke patiëntenvereniging Antroposana (namelijk hier), ook bij de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) en de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Artsen (NVAA), hoewel die beide nog sterk voor verbetering vatbaar zijn (zie hier en hier), terwijl het bij de biologisch-dynamische landbouw helaas ook niet sterk is ontwikkeld (zie bij Demeter), maar we redden ons heel goed met het Biojournaal die dit gebied tegelijk ook bestrijkt (kijk hier) en natuurlijk Bionext (hier).

Wat antroposofie in het algemeen betreft heeft AntroVista de afgelopen tijd een aardig deel nieuwsberichten waargenomen (zie hier), en tegenwoordig heeft ook tijdschrift Motief van de Antroposofische Vereniging een eigen pagina met nieuws (waarboven gek genoeg ‘Berichtenarchief’ staat, zie hier). Dus dat is al met al geen slechte oogst; ik sta er echt niet meer alleen voor. En dan heb ik het nog niet over al die andere verspreide plekken op internet waar ook nieuws over aan antroposofie gelieerde zaken in Nederland is te vinden. (Het buitenland laat ik voor mijn gemak nu even buiten beschouwing. Evenals Facebook, want ook daar is uit de aard der zaak veel nieuws te vinden.)

Over Facebook gesproken: Christian Clement van de ‘Rudolf Steiner: Schriften – Kritische Ausgabe. SKA’ plaatste daar vanavond een tekst die ik hier graag overneem. Het gaat over Steiners boek ‘De filosofie van de vrijheid’ (waar hij juist momenteel aan werkt in het kader van zijn derde uitgave in deze reeks) en de aanslag op Charlie Hebdo in Parijs een week geleden, zoals dit zal verschijnen in de editie van weekblad ‘Das Goetheanum’ van aanstaande vrijdag.

Onder ‘Rudolf Steiner: Schriften - Kritische Ausgabe. SKA’ op Facebook staat dit ‘corrigendum’:
‘Ein beiläufiger facebook-Kommentar von mir fand das Interesse der Redaktion von “Das Goetheanum” und so entstand ein kleiner Beitrag für die aktuelle Ausgabe (3/2015). Allerdings wurde leider das Ende abgeschnitten, wodurch das Ganze etwas unabgerundet wirkt. Daher hier der Text mit dem Schluss, den er eigentlich haben sollte:

Auch Rudolf Steiner war “Charlie”: Gedanken während der Arbeit an der “Philosophie der Freiheit”

Die Nachrichten vom Attentat auf die Mitarbeiter der Satirezeitschrift Charlie Hebdo in Paris erreichten mich, während ich an der Einleitung zur demnächst erscheinenden kritischen Ausgabe der “Philosophie der Freiheit” von Rudolf Steiner sitze. So wurde mir auf beklemmende Weise die Aktualität dieser Schrift bewusst. Sie passt in eine Zeit, in der die moderne Welt von den Schatten ihrer eigenen Vergangenheit eingeholt zu werden droht und in der uns schmerzhaft bewusst wird, wie wertvoll und wie zerbrechlich jenes oft für selbstverständlich gehaltene Gut der äußeren Freiheit ist, welches mutige Denker und Aktivisten während der letzten zweihundert Jahre für uns errungen haben und das wir wohl getrost als Kern und Substanz des modernen Lebens und Bewusstseins betrachten können.

Anhand der Schrift Steiners, besonders in seiner frühen Fassung von 1894, können wir dazu anregen lassen, vertieft darüber nachzudenken, was ein gutes Jahrhundert zuvor schon Kant, Fichte, Schelling und Hegel ihrer Zeit zu vermitteln suchten: nämlich den Gedanken, dass Freiheit nicht nur ein abstraktes Recht oder ein kulturelles Privileg ist, sondern der Kern unserer Existenz als moderne Menschen. Nicht die äußerliche Freiheit, tun zu können, was wir wollen, ist hier gemeint; sondern die innere Freiheit, sein zu können, was wir aus uns selbst machen. Und damit auch die Welt zu dem machen zu können, was wir aus ihr machen wollen. Diese Freiheit ist es, um die es den deutschen Idealisten und, in ihrer Nachfolge, auch Rudolf Steiner ging; und diese Freiheit kommt auch in den Blick durch die jüngsten Geschehnisse in Paris und durch den allgemeinen Aufschrei über diesen Anschlag. Die Pressefreiheit, die Religionsfreiheit, die Redefreiheit sind ja deshalb so wertvoll und verteidigenswert, und der Angriff auf sie empört uns so maßlos, weil sie die äußeren Abbilder und Erinnnerungsmarken jener umfassenderen und tieferliegenden Freiheit auf dem Grund unserer Seele sind, die keiner Verteidigung durch Polizei und Gesetze, wohl aber der erkennenden Verwirklichung bedarf. Diese Freiheit stirbt nicht im Kugelhagel; sie verwelkt aber in den Seelen jener, die nicht um sie wissen und die deshalb Opfer von Ideologen und Ideologien werden. Denn das darf ja über dem Schmerz und dem Entsetzen über die barbarischen Morde nicht vergessen werden; auch diejenigen, welche die Schüsse abgaben, waren Opfer; Opfer ihrer Unwissenheit, Opfer ihrer Nichtverwirklichung der in ihnen angelegten Freiheit, Opfer ihrer Ignoranz gegenüber den positiven, heilsamen, schöpferischen Möglichkeiten, welche in ihnen schlummerten und die von den Parolen ihrer Hassprediger übertönt wurden. Denn der freie Mensch begegnet dem Andersdenkenden, wie Steiner uns erinnert, nicht mit Gewalt, weder in Taten noch in Worten; er folgt keiner Ideologie und keinem Propheten, keinem Gott und keinem Mullah; seine Maxime ist “Leben in der Liebe zum Handeln und Lebenlassen im Verständnisse des fremden Wollens.”
Wie kommt man aber dazu, Menschen zu ermutigen, diese Freiheit, die uns von den – von vielen als Chaos und Leere empfundenen – Bedingungen unserer Zeit in zunehmendem Maße aufgedrängt wird, anzunehmen und zu begrüßen als Bedingung der Möglichkeit, sich in ihr selbst zu (er)finden, anstatt sie als bedrohlich zu erleben und mit Parolen oder Kalaschnikovs gegen sie anzukämpfen? Und damit meine ich nicht nur den johlenden Mob in Kabul oder die Attentäter von Paris; auch innerhalb unserer westlichen Gesellschaften nimmt ja die Angst vor der Freiheit, die Flucht in Ideologien, Gewissheiten und Gruppenzugehörigkeiten in dem Maße zu, als die äußeren Bedingungen uns die Verwirklichung dieser Freiheit möglich machen und geradezu aufdrängen. Wie viele von denen, die heute Charlie sein wollen, sind morgen wieder Pegida?

Die “Philosophie der Freiheit” gibt auf diese Fragen keine fertigen Antworten. Rudolf Steiner bietet keine gesellschaftlichen Rezepte, wie den Menschen im Osten wie im Westen die Furcht vor der Freiheit genommen werden kann, wie ihnen die Augen dafür geöffnet werden können, dass dasjenige Werte- und Gewissheitsvakuum, vor dem sie sich in Ideologien, Parteien oder Glaubenssysteme flüchten oder auf deren Repräsentanten sie mit Kugeln schießen, nichts anderes ist als die Einladung zur Verwirklichung ihres eigenen Wesens, das es zu ergreifen, nicht aber zu verteufeln und zu bekämpfen gilt.
[Fehlender Schluss:] Aber: sein Buch regt uns dazu an, über das Wesen dieser Freiheit vertieft nachzudenken, und es berichtet davon, wie einer sich zu einem Bewusstsein derselben durchgerungen hat. Das ist schon viel, auch in unseren Tagen, und deshalb empfinde ich es als Privileg, an der Erstellung einer zeitgemäßen Ausgabe dieses bemerkenswerten Buches beteiligt sein zu dürfen.

Zum Artikel in “Goetheanum”: http://media.wix.com/…/b7aa4c_88f60f1dc8e7494ea226c1e7b9e7f...

31 opmerkingen:

Matthijs H. zei

Dieser Freiheit stirbt nicht im Kugelhagel
Kopt de Mormonenprofessor Christian Clement, in Das Goetheanum 16-01-2015.

Wie vielen von denen, die heute Charlie* sein wollen, sind morgen wider Pegida*? schreibt Christian.
Zitat:Die Philosophie der Freiheit gibt auf diesen Fragen keine fertige Antworten.
Wat ook het doel niet was van Rudolf SteinerHet streven van dit boek is te rechtvaardigen, dat kennis wordt genomen van het gebied van de geest alvorens het gebied van de geestelijke ervaring wordt betreden.** April 1918.

Rudolf Steiner bietet keine gesellschaftlichen Rezepte, wie den Menschen die Furcht vor der Freiheit genommen werden kann, wie ihnen die Augen dafür geöffnet werden können
schrijft Christian Clement.
Recepten kenmerken zich door een verzameling instructies en voorschriften die aangeven hoe een gesellschaftlichen Rezeptetot stand gebracht moet worden.

Dit is voor een filosoof en literatuurwetenschapper en auteur, samensteller van de Steiner-Kritische-Ausgabe – SKA, een vorm van ongefundamenteerd roeptoeteren, van bouwen aan de eredienst aan de onwaarachtigheid en het uitventen van de leugen, voor een Mormoon die het Drievuldigheids principe ontkent, lichaam – ziel – geest, voldoet hij kennelijk als missionaris.
Tenslotte financieert de betrokken, Brigham Young Universität BYU Established in 1875, boekuitgaven en levert Christiaan in zijn functie daar diensten. De eigenaar van de universiteit in relatie tot the ideals and principles of its sponsor, is The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. ook wel Mormonen genoemd.
Na eerdere misstappen van de Rudolf Steiner Nachlassverwaltung i.v.m beschikbaar stellen van documentatie en dienstverlening ten bate van de uitgaven van de SKA, biedt nu het tijdschrift Das Goetheanum een podium, zonder aankondiging wanneer daar de Tempelreiniging op de agenda staat.

Ik laat hierna enkele fragmenten verschijnen uit het werk van Rudolf Steiner die het voorstaande illustreren en onderbouwen.
* Bedoeld is Charlie Hebdo samengevoegd uit, Charlie Brown stripfiguur en hebdomadaire, Frans voor weekblad.
** PEGIDA Patriotische Europäer gegen die Islamisierung des Abendlandes.
Een in Dresden geregistreerde vereniging.
***Uit; De filosofie van de vrijheid vertaling P. Los – Wierixks. Voorwoord pagina 10.

Matthijs H. zei

1/2
"Und beim Lesen dieses Buches hören die Menschen manchmal sehr bald auf zu lesen, aus dem einfachen Grunde: sie möchten es lesen wie ein anderes Buch.
Aber, nicht wahr, die andern Bücher, die man heute besonders gern hat, nun, die liest man, setzt sich hin auf die Chaiselongue, legt etwas den Rücken zurück, dann wird man möglichst passiv und läßt so die Gedankenbilder vorbeigehen. Manche Menschen betreiben ja das Lesen schließlich überhaupt nur noch so.
Betrügen Sie sich nicht, indem Sie glauben, daß sie die Zeitungen oftmals anders lesen, diese Menschen - nicht wahr, die Anwesenden sind immer ausgenommen, selbstverständlich -, es mischen sich nur manchmal Emotionen hinein, Sorgen hinein; aber auch die Zeitungen, die so sensationell aufgenommen werden, die werden auch so gelesen, daß die Bilder so vorbeihuschen.
Ja, so läßt sich so etwas, wie es versucht worden ist darzustellen in der «Philosophie der Freiheit», nicht lesen.
Da muß man sich immerfort einen Ruck geben, damit diese Gedanken einen nicht einschläfern.
Denn darauf ist nicht gerechnet, daß man auf der Chaiselongue bloß sitzt. Man kann ja sitzen, selbstverständlich, kann sogar den Rücken zurücklehnen, aber man muß dann versuchen, aus dem ganzen Menschen, gerade dadurch, daß man die äußere Leiblichkeit in Ruhe gebracht hat, das innere geistig seelische Wesen in Bewegung zu setzen, so daß das ganze Denken in Bewegung kommt. Anders geht es nicht vorwärts, sonst schläft man ein.
Es schlafen auch viele dabei ein, und das sind nicht einmal die unehrlichsten.
Die unehrlichsten sind diejenigen, welche die «Philosophie der Freiheit» lesen wie ein anderes Buch und dann glauben, daß sie wirklich die Gedanken verfolgt haben.
Sie haben sie nicht verfolgt, sondern sie haben sie nur so übersetzt wie Worthülsen; sie lesen nur so die Worte und nehmen nicht heraus, was eigentlich aus den Worten erst folgt, wie wenn man am Feuerstein den Stahl schlägt.
Das ist schon dasjenige, was beansprucht werden muß von dem, was in der Gegenwart und in der nächsten Zukunft in die Menschheitsentwickelung eingreifen muß, denn dadurch wird die Menschheit allmählich in gesunder Art sich in die geistige Welt hinauf erheben.
An dem aktiven Denken wird sich entzünden die innere Verwandtschaft des Menschen mit der geistigen Welt, und dann wird der Mensch immer weiter hinaufkommen.
Er kann ja heute schon sehr weit kommen, wenn er solche Dinge beobachtet, wie sie in «Wie erlangt man Erkenntnisse der höheren Welten?» beschrieben sind."

Wij maken rap van deze tip gebruik!

Matthijs H. zei

2/2
Wij maken rap van deze tip gebruik!

"Und in dem Grade, als das menschliche Bewußtsein überhaupt entwickelt war, konnte es auch voraussehen, wie sich in der Zukunft die Dinge nach dem vorgefaßten Plane entwickeln müssen. Dieses vorausschauende Bewußtsein ging verloren, als sich vor die Offenbarung der höheren geistigen Wesenheiten der Schleier der irdischen Wahrnehmungen hinwob und in ihnen die eigentlichen Kräfte der Sonnenwesen sich verbargen.
Ungewiß wurde nunmehr die Zukunft.
Und damit pflanzte sich der Seele die Möglichkeit des Furchtgefühles ein.
Die Furcht ist eine unmittelbare Folge des Irrtums. — Man sieht aber auch, wie mit dem luziferischen Einflüsse der Mensch unabhängig wurde von bestimmten Kräften, denen er vorher willenlos hingegeben war.
Er konnte nunmehr aus sich heraus Entschlüsse fassen.
Die Freiheit ist das Ergebnis dieses Einflusses.
Und die Furcht und ähnliche Gefühle sind nur Begleiterscheinungen der Entwickelung des Menschen zur Freiheit.
Geistig angesehen stellt sich das Auftreten der Furcht so, daß innerhalb der Erdenkräfte, unter deren Einfluß der Mensch durch die luziferischen Mächte gelangt war, andere Mächte wirksam waren, die viel früher im Entwickelungslaufe als die luziferischen Unregelmäßigkeit angenommen hatten.
Mit den Erdenkräften nahm der Mensch die Einflüsse dieser Mächte in sein Wesen herein. Sie gaben Gefühlen, die ohne sie ganz anders gewirkt hätten, die Eigenschaft der Furcht.
Man kann diese Wesenheiten die ahrimanischen nennen; sie sind dieselben, die — in Goethes Sinne — mephistophelisch genannt werden"…
GA 13/256 Die Geheimwissenschaft im Umriss. Rudolf Steiner.
De eerste editie verscheen/ 1. Auflage, Leipzig 1910

Matthijs H. zei

1/2
Maakbare Antroposofie & Maakbare Vrijheid?

Christian Clement* samensteller van de Steiner-Kritische-Ausgabe - SKA zou er beter aan doen vanuit eenSelbst-Kritische Ausgabe een C.C*-tje te schrijven en vanuit dat standpunt het werk van Rudolf Steiner te belichten.
In die zelfkritiek is dan ook plaats voor kritisch onderzoek aan het eigenen kulturellen Profil wie demjenigen der Brigham Young Universität BYU Established in 1875.
Vanzelfsprekend in relatie tot the ideals and principles of its sponsor, The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. ook wel Mormonen genoemd.
Der Mormonenprofessor Christian Clement kan dan deze tak eens onderzoeken Mormon fundamentalism ook wel genoemd fundamentalist Mormonism of United Order of Enoch ontstaan 1831voor het eerst onderwezen door founding father Joseph Smith 1820, de oprichter van de Latter Day Saint movement en ontvanger van visioenen die hun weerslag vonden in The Book of Mormon.

In aanvang al direct een classificatie in de vorm van een oordeel;
Auch Rudolf Steiner war Charlie
Dit komt volledig voor rekening van de auteur en sluit aan op de golf van emoties na het medogenloos neerschieten van medewerkers van het tijdschrift Charlie Hebdo.
Ik ben benieuwd naar de onderbouwing van deze stelling, vooralsnog lijkt het erop dat de auteur zich Charly en Rudolf Steiner toe-eigent met een nog onbekend doel. Nieuws is immers maakbaar.

Bedoeld is Charlie Hebdo samengevoegd uit, Charlie Brown stripfiguur en hebdomadaire, Frans voor weekblad.

Het begrip kritische Ausgabeword in de regel gebruikt als de verkorte vorm van Historisch-kritische AusgabeHKA
HKA, hier wordt de vrijheid genomen om historisch te vervangen door Steiner, waarmee belangrijke voorwaarden en normen ontlopen worden die kunnen worden gesteld aan een Historische uitgave, bijvoorbeeld de nauwkeurig omschreven wetenschappelijk filologische standaard voor uitgave, en de transscriptie regels die op de letter nauwkeurig dient te zijn.
Tekstkritiek interesseert zich niet voor tekst uitleg, maar levert slechts het materiaal, waarmee exegese of tekst interpretatie kan plaatsvinden.
Kritisch staat voor het kritisch onderzoeken en waarderen van de tekstdrager, bij tekstvarianten moet bepaald worden of in het manuscript schrijffouten, drukfouten of bewerkingen staan en of die zijn terug te leiden op de auteur of de uitgever.
Kritisch wijst erop dat de Textdrager niet alleen wordt afgedrukt, maar ook kritisch onderzocht en gewaardeerd moet worden.

Gedanken während der Arbeit an der Philosophie der Freiheit; het gaat hier om een jeugdwerk van de auteur Rudolf Steiner, niet om, wat je mogelijkerwijs zo verwacht de auteur Christian Clement – de Kritische auteur - die brengt wel zijn Gedanken tot uitdrukking.

De Steiner-Kritische-Ausgabe blinkt uit in dit type karakteristieke zinnen.
Het koppelen van hele en halve zinsdelen van verschillende herkomst, een vorm van genen-auteurs- manipulatie zodat eruit komt wat de Kritische wil uitdragen.

Matthijs H. zei

2/2
Maakbare Antroposofie & Maakbare Vrijheid?

De Kritische auteur spreekt direct voor ons allen en de moderne wereld, die wereld wordt door haar eigenschaduw ingehaald. Onduidelijk is waar het licht, nodig voor die schaduw vandaan komt, overdrachtelijk blijft dit onduidelijk er zijn drie spelers; de moderne wereld – het licht – de eigen schaduw van die wereld.
De wereld, de aarde wordt hoofdzakelijk belicht door de zon en de maan en in zekere mate door sterrenlicht en één half rond, door menselijke voorzieningen als lamplicht.

Hoe waardevol en kwetsbaar is vaak het voor zelfstandig gehouden goed van de uiterlijke vrijheid?
Uiterlijke vrijheid als een zelfstandig gehouden goed?
Wie of wat houdt dan die uiterlijke vrijheid zelfstandig?
Een vrijheid die ook nog eens waardevol en breekbaar is.
Ik kan mij er niets bij voorstellen, vrijheid heeft een drager nodig om tot uitdrukking te komen, een mens en secondair een sociale omgeving.
Secundair, omdat de historie verhaald over mensen die in afgesloten en/of bedreigende omstandigheden toch in staat zijn geweest hun innerlijke vrijheid te borgen en zelfs de ervaring te intensiveren.
Een innerlijke vrijheid kan ik me voorstellen en ervaren zowel in negatieve als in positieve zin als het gaat om haar uitwerking. Goed bedoelt en verkeerd uitgepakt. Niet verwacht en toch gelukt.
Innerlijke vrijheid ervaren verbonden met de wil tot zelfstandig denken en handelen.

Het goed van de uiterlijke vrijheid, welke moedige denkers en activisten tijdens de laatste tweehonderd jaar voor ons verworven hebben.
Heb je iets verworven dan is het of een vaardigheid geworden of het is je eigendom, verworven in deze zin is dan uiterlijke vrijheid voor eeuwig en altijd, dat is onjuist geformuleerd en gesteld.
De geschiedenis leert anders, voortdurend woed er wel strijd hier of daar uiterlijk en innerlijk, zowel op werelds als op individueel niveau.

Herinnerd wordt aan de grote denkers uit het tijdperk voor Steiner even lijkt de auteur iets te beseffen. Hier is niet bedoeld te kunnen doen wat wij willen, als we spreken over uiterlijke vrijheid, maar hier is bedoelt innerlijke vrijheid, te kunnen zijn wat wij uit onszelf maken. En daarmee ook de wereld tot datgene te kunnen maken, wat wij uit haar maken kunnen.Maakbaarheid is de kern.
Rudolf Steiner schrijft in het betreffende jeugdwerk niet over een maakbare mens, evenmin over een maakbare wereld, met deze idee stuur je aan op een wereld waar de kern van de moderne mens in het leven juist in gedrang komt.
Want wie bepaalt in een samenleving het wie, hoe en wat over wat maakbaar is en hoe je dit uitvoert?
Maakbaarheid stelt innerlijke en uiterlijke vrijheid waar het gaat om macht en heerschappij in een daglicht, waarbij ik de schaduw zie die geworpen is in de Tweede Wereldoorlog.

Matthijs H. zei

HoHoHo! Michel overweeg een nieuwe impuls na zeven jaar!

De Antroposofische Vereniging is een levend geheel van mensen en activiteiten.Daar zou dit web-blog mooi deel van kunnen uitmaken. Het veldwerk; bronnen en uitvoering ligt er. Koopje dus voor een ondernemende Vereniging Zij verenigt "mensen, die het zieleleven in de mens individueel en in de menselijke samenleving willen ontwikkelen op grondslag van de door Rudolf Steiner vertegenwoordigde geesteswetenschap, de antroposofie".Daar sluit et format mooi op aan. Zij stelt zich ten doel "het bestuderen, beoefenen en verbreiden van deze geesteswetenschap".Daar wordt op deze blog dan ook ruim de basis voor verschaft zowel binnens-huis en soms binnen-kamers en buitens-huis de grens over. Daarmee wil zij een spiritueel gefundeerde bijdrage leveren aan de menselijkheid in de wereld van heden en morgen.Daar zal de voorzitter voor te binden zijn, een man van de wereld en van de daad.Die communicatief weet hoe de hazen lopen.
Gaat helemaal goed komen met Antrposofie in de Pers.

Matthijs H. zei

Hier zien we Charlie Hebdo, die ↔→→ niet op Rudolf Steiner lijkt zoals Christian Clement veronderstelt, zeg nou zelf!

Voor de duidelijkheid en begrip, bovenstaande tekst 08:58 is ontleend aan http://www.antroposofie.nl/vereniging/
De Antroposofische Vereniging is een levend geheel van mensen en activiteiten. Zij verenigt "mensen, die het zieleleven in de mens individueel en in de menselijke samenleving willen ontwikkelen op grondslag van de door Rudolf Steiner vertegenwoordigde geesteswetenschap, de antroposofie". Zij stelt zich ten doel "het bestuderen, beoefenen en verbreiden van deze geesteswetenschap". Daarmee wil zij een spiritueel gefundeerde bijdrage leveren aan de menselijkheid in de wereld van heden en morgen.

cheese curve zei

Christian Clement vind gretig aftrek van zijn schrijfsels. Bij de zogenaamde antroposofische persdiensten. Op de website van Michael Eggert de Egoisten is een heel scala aan artikelen te vinden. Het leuke is dat de mormonenprofessor zich daar af en toe ook prive uit, wat dan in schril contrast staat met de wetenschappelijke aspiraties van de veel geroemde SKA, welke een heel geraffineerde methode is om te proberen Steiner en de antroposofie te demonteren.

Matthijs H. zei

Christian what's in a name?
Clement klinkt verwant aan claimen, kan niet claimen dat de Brigham Young University en de studierichting Germanic and Slavic Languages los staat of geen verband of invloed geniet van de Latter-day Saints.Originele tekst.
A significant portion of the cost of operating the university is paid from the tithes - vorm van kerkbelasting - of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints.
Therefore, students and families of students who are tithe-paying members of the Church have already made a contribution to the operation of the university.
Because others will not have made this contribution, they are charged a higher tuition, a practice similar in principle to that of state universities charging higher tuition to nonresidents.
SOURCE: BYU Course Catalogs, 1960-2012
LDS studenten betalen in studiejaar 2014-15 $2,500 niet LaterDaySaints studenten $5.000 dit is dus nog buiten kost + inwoning en nooit een biertje.
In 2015-16 LDS $2.575, niet LDS$5,150

De Uni van de Mormonen is wel schatplichtig aan Duitsers denk ik.
Karl Gottfried Maeser geboren in Duitsland 16 januari 1828 is de founding pricipal -hoofdpersoon - van de private Brigham Young Academy. In april 1876 werd Maeser tot 'inkeer' gebracht door missionarissen en in oktober 1855 werd hij in Dresden gedoopt, toen nog met 8 leden.
Een jaar later wilde hij, net als alle Mormonen naar 'Zion' - dat is Utah US, het duurde echter tot 1860 eer hij daar arriveerde.
Hij was de Founding van de Uni maar ook hoofd van 'Church Educational System' (CES)en leidend in de zondagsschool.
Zijn motto; "The fear of the Lord is the Beginning of Wisdom." Poor Christian Clement!

Matthijs H. zei

Christian Clement en de kunst van het Post-Mortum dopen.

Het gebruikelijk ritueel van het dopen gaat gepaard met onderdompeling, overige rituelen zijn o.a. "het spreken van de tongen" en "handoplegging."

Der Europäer Ausgabe: Jg. 18 / Nr. 02/03Rudolf Steiner und sein neuer Prophet – und wichtigere Dinge…
Zitaten: "Christian Clement hat öffentlich mitgeteilt*, dass Rudolf Steiner am 22. Januar 1992 – nach der Nottaufe am 27. Februar 1861 und der kirchlichen Taufe zwei Tage darauf – post-mortem noch die mormonische Taufe erhalten hatte.
Diese ist nach Auffassung der Mormonen neben anderen Sakramenten «für die Errettung [des Menschen] unabdingbar»."

"Christian Clement hat öffentlich mitgeteilt, dass Rudolf Steiner mit dessen Ehefrau Marie Steiner-von Sivers, am 15. Mai 2002 im Mormonen Tempel von Sao Paolo «gesiegelt», das heißt nach Auffassung der Mormonen erst vollgültig verehelicht worden sei."**

"Christian Clement hat öffentlich mitgeteilt, dass er selbst «die schon freigegebene Siegelung an Ita Wegmann* [sic!] noch habe stoppen können.» – Er schob eigenhändig den Riegel vor eine allfällige «Vielweiberei» Rudolf Steiners im mormonischen Post-mortem-Himmel."
Opmerkelijk omdat de urn van Ita Wegman zich niet op of in het Goetheanum – terrein bevindt.

Een van de rituelen is (het ongevraagde) doop ceremonieel waarbij mensen postuum worden gedoopt o.a. leden van het koninklijk huis viel dat ten deel. http://www.trouw.nl/tr/nl/10844/Mormonen/article/detail/3252419/2012/05/08/Mormonenkerk-gaf-Oranjes-postume-doop.dhtml ook Anne Frank viel deze "eer" ten deel.

Zij beschikken in de "Granite Moutain Records Vault" , kortweg "The Vault" over de zo genoemde Family Records, op Google plaatjes/picture's te zien met zoekterm; lds granite mountain vault lds = later day saints, ik lees steeds LSD misschien wen ik er nog aan, aan LDS bedoel ik!

Over naar Nederland (-S) onder de miljoenen familiegegevens in "The Fault" bevinden zich ook leden van het Koninklijk Huis.
Bij genealogie onderzoekers bekend als "The Family Tree", historicus Maarten van Rossum kwam er op zoek naar zijn afstamming mee in aanraking, uitgezonden Verborgen Verleden 27 februari 2011, Maarten bleek verwant aan Maarten Harpertsz Tromp.
Diverse leden van het Nederlandse Koninklijk Huis zijn na hun overlijden lid zijn gemaakt van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.
Leden van de kerk (beter bekend als mormonen) hebben met dat doel onder meer prins Claus, prins Bernhard en prinses Juliana plaatsvervangend gedoopt.
Dit meldt dagblad Trouw onder de kop; "Mormonenkerk gaf Oranjes postume doop."
http://www.trouw.nl/tr/nl/10844/Mormonen/index.dhtml

Matthijs H. zei

1/2
Christan Clement bezorgd over de Heer God. Sie stehlen sich und dem Herrgott wertvolle Zeit.

In dergelijk een dergelijke uitspraak karakteriseert hij zijn boven God verheven vermogen, dan wordt het een eitjeom Rudolf Steiner's werken zodanig af te schaven, dat daar een woordenvloed zonder geestkracht van over blijft.
Zeker omdat daar de computer-technologie bijzonder up-to-date is en er super-computers aanwezig zijn.Er kan o.a. vertaald worden in zo'n 143 verschillende talen, gezichtsherkenning is een eitje enz.
Hij spreekt over een Kritische Steiner Ausgabe en een intellektuellen Biographie des Philosophen Steiner
De intellektuele stroom kun je beschouwen als een mikro-kosmische, van het hart naar het hoofd gaande.
De tweede stroom is de makro-kosmische, die is verwant aan de morele – wilsverwante stroming van het hoofd naar het hart, het is de pendelslag waar de individualiteit* zich in en tussen bevind.
Der freie Geist* handelt nach seinen Impulsen, das sind Intuitionen, die aus dem Ganzen seiner Ideenwelt durch das Denken ausgewählt sind.
Laat het 'Church Educational System' ruimte voor vrije geesten of is er al voor de student 'ausgewählt"?
Het school niveau "Elementary, Secondary, and Higher Education" vallen allemaal onder het Church Educational System van de The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (LDS Church).
De religieuze programma’s worden 'seminars' genoemd, daar worden live of digitaal de standaard werken Oude Nieuwe Testament, book of Mormon, Doctrine and Covenants toegelicht en bestudeerd.
Use the links below to visit the home pages of Church-sponsored institutes of higher education. Waaronder BYU-Provo (Utah) waar Christain Clement assistent van een professor is.
https://www.lds.org/topics/education

In een hier navolgend bericht wil ik een en ander aantonen van de werkwijze die volgt uit het "Church Educational System", waarbij ik mij niet tot nauwelijks kan voorstellen dat dit niet in je koude kleren gaat zitten, dan maar verhuizen naar de Bijbelbelt, zou ik zeggen.
http://egoistenblog.blogspot.nl/2015/01/rudolf-steiners-weg-in-die-philosophie.html
Op verschillende plaatsen meent Christian Clement dat dat geen rol speelt, het is op meerdere plaatsen aangetoond dat de betrokken universiteit niet neutraal staat t.o.v. de geloofsovertuiging, die nog in 2014 vrouwen ex-communiceerde.
Dat zou betekenen dat vorming en leefregels – menswording – geen rol speelt in een leeromgeving?
Is vorming – Bildung – niet relevant voor zijn arbeid, zoals hieronder door hem weergegeven?
Hieronder zie ik wederom de dubbelsporige denkwijze van Herr Clement; ik beweer ik ben géén Mormoon en ik geef er géén info over want het is niet relevant!!!
Is de info; ik ben Mormoon dan relevanter? De vraag is niet wat relevant is maar wat waarachtig is.

In elk geval is er stelt Herr Clement wel een complexe verhouding tot de Mormonen, waarop ik – Clement – niet in staat ben te reflecteren???
Dan is een SKA, Kritischen Steiner Ausgabe een hoog gegrepen opgave.

Matthijs H. zei

2/2
Christan Clement bezorgd over de Heer God. Sie stehlen sich und dem Herrgott wertvolle Zeit.

In elk geval is er stelt Herr Clement wel een complexe verhouding tot de Mormonen, waarop ik – Clement – niet in staat ben te reflecteren???
Dan is een SKA, Kritischen Steiner Ausgabe een hoog gegrepen opgave.

Christian Clement Mittwoch, 28. Januar 2015 um 16:04:00 MEZ in antwoord op http://egoistenblog.blogspot.nl/2015/01/rudolf-steiners-weg-in-die-philosophie.html

Lieber Herr Seler,

Nur zur Klarstellung: ich habe niemals behauptet, ich sei kein Mitglied der Kirche Jesu Christi der Heiligen der letzten Tage.
Ich habe auch niemals öffentlich behauptet, ich sei Mormone.
Ich gebe darüber schlichtweg öffentlich keine Auskunft weil 1. es für meine Arbeit nicht relevant ist und 2. eine öffentliche Diskussion darüber die Komplexität meines Verhältnisses zu den Mormonen nicht zu reflektieren vermag.

Ich habe öffentlich gesagt, dass ich mich geistig keiner speziellen Religion im besonderen verbunden oder verpflichtet fühle. Reicht das nicht?

Ich kann Ihnen nur empfehlen: Lassen Sie ab von ihren sinnlosen Versuchen, mich oder meine Arbeit zu verstehen, indem Sie sich da als Hobby-Mormonologe betätigen. Sie stehlen sich und dem Herrgott wertvolle Zeit - und nerven diejenigen Mitleser, die über diese Art der Bigoterie* (mag sie noch so geisteswissenschaftlich verbrämt sein und sich als "Tiefe" ausgeben) hinweg sind.
*Schijnheiligheid

Hier "breekt mij de spreekwoordelijke klomp" niet wat betreft Herr Seeler, op wiens labyrintische schrijfels e.a. valt af te dingen en overigens door de twee web-masters Ingrid H. en M. Eggert aangesproken is zich te beperken.
Hier gaat het mij om de ontkenning die Christian Clement te berde brengt, die niet passend is bij de realiteit. Struisvogelpolitiek!
Handen wassen in onschuld.

Peter Staudenmaier zou er een leuke klus aan hebben om de cultuur van de Apache Indianen en het verdwijnen daarvan, eens te beschouwen in relatie tot veramerikanisering van dat grondgebied en wie waar welke nederzettingen bouwt.

Michel Gastkemper zei

Je geeft weer een fraai staaltje van karaktermoord ten beste, Matthijs. Je warmt allerlei oude kliek op, die ten eerste niet klopt, en ten tweede allang weerlegd is, want niet ter zake. Deze suggestieve wijze van iemand verketteren, met de vermenging van hele en halve waarheden, is heel moeilijk uit de wereld te helpen. Maar dat is dan ook een kenmerk van karaktermoord.

De meeste van de juiste feiten zijn hier al voorbijgekomen. Zoals dit in ‘Terugkeer’ op 12 april 2014:
‘Das verlegerische Risiko für die SKA trägt der Frommann-Holzboog Verlag. Der im Impressum erwähnte Druckkostenzuschuss der Brigham Young University ist ein Unterstützungsbeitrag, wie er üblicherweise auch von öffentlichen Universitäten für ihre publizierenden Dozenten erbracht werden kann.’

En dit kwam ter sprake op 25 november 2014 in ‘Waagstuk’. Clement neemt stelling tegen de aantijdingen, wat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat:
‘Dass nichtsdestoweniger der Hang zu Spekulationen und Hypothesen darüber, was sich “hinter” dem Text verbergen mag, weiterhin so verbreitet ist, kann man vielleicht verstehen als ein hartnäckiges Überbleibsel jenes alten naiv-metaphysischen Denkens, das sich mit der gegebenen Wirklichkeit nicht zufrieden gibt, dem die unmittelbar gegebene Wirklichkeit als solche durch die eigene Denktätigkeit nicht verständlich wird und das daher nach einem “Jenseits” und “Hinter” der wahrnehmbaren Wirklichkeit sucht. Wie der Platonist sich die Erklärung der wahrnehmbaren Welt von den unwahrnehmbaren “Ideen” versprach, so suchen diese metaphysischen SKA-Leser in der “Motivation” des Herausgebers nach einem “hinter” und “Jenseits” des Textes, durch welches sie sich eine Klärung der Bedeutung des Textes erhoffen, die sich ihrem bloßen Denken offenbar nicht erschließt.

Was nun merkwürdig ist, ist das Phänomen, dass solches Suchen nach der “Hinterwelt” der SKA ausgerechnet von Leuten propagiert wird, die sich als Anthroposophen verstehen und bei jeder Gelegenheit den steinerschen Erkenntnismonismus lobpreisen, der doch gerade nach Überwindung solcher metaphysischen Dualismen strebt. Diesen anthroposophischen Hinterweltlern sei daher empfohlen: Man folge doch nur einmal Steiners Vorschlägen, stelle sich dem Text der SKA unvoreigenommen als einem Gegebenen gegenüber und suche das zum Verständnis Notwendige nicht in irgendwelchen tatsächlichen oder projizierten Absichten des Herausgebers, sondern in der denkenden Durchdringung des im Text Gegebenen. Vielleicht erschließt sich ja so eine Wirklichkeit, angesichts derer die Frage nach des Herausgebers Motiven sich gar nicht mehr stellt.

Ähnlich verhält es sich mit der Frage nach dem “Kontext” der SKA. Natürlich darf und soll gefragt werden, in welchem geistigen Kontext die Gedanken des Herausgebers stehen – wenn man ihnen denn einen solchen Wert zumisst, dass solche Fragen sich lohnen. Aber auch hier suche man den “Kontext” der SKA bzw. ihres Herausgebers im real Gegebenen, also in den Ideen und Autoren, auf welche er im Text ausgesprochen oder unausgesprochen Bezug nimmt (so wie jetzt gerade auf Rudolf Steiners Erkenntnistheorie), nicht aber in irgendwelchen ihm rein spekulativ unterstellten Anschauungen oder religiösen Überzeugugen, in ideologischen oder gar okkulten Zugehörigkeiten, auf deren Vorhandensein es im Text selbst keinen Hinweis gibt. (Ein Beispiel für solch einen rein erfundenen Kontext ist das dem Herausgeber von Pietro Archiati unterstellte “unausgesprochne” Ziel, die SKA wolle, gemäß den Prämissen einer “materialistisch” ausgerichteten Wissenschaft, die Unmöglichkeit geistiger Erkenntnis erweisen). Wenn man sich denn für den “Kontext” der SKA interessiert, erforsche man doch das real Gegebene, des Herausgebers geistige Welt, wie sie sich in seinen Texten darstellt, und spekuliere nicht über dessen Partei-, Religions- oder sonstiger Zugehörigkeit.’

Michel Gastkemper zei

Ik geef nog even de juiste links erbij.
‘Terugkeer’
‘Waagstuk’.

Matthijs H. zei

Je geeft weer een fraai staaltje van karaktermoord ten beste, Matthijs, typt GA-stkemper.

Je – Matthijs - 1. Warmt allerlei oude kliek op. 2. Die ten eerste niet klopt. (en ten tweede)
3. Allang weerlegd is, want niet ter zake.
Dit zijn drie oordelen die over Matthijs recht spreken, samenvattend mijn schrijfsels zijn niet ter zake.
Michel, dit mag gelden vanuit jouw perspectief. Wij zijn éénvoudig weg niet op dezelfde tijd gestart!
Mijn standpunt is ook anders, ik ben nog onderzoekende en spreek mij al onderzoekende uit in dit geval op jouw blog.
Op dit respectabele blog is ook deze zinsnede van jouw hand te vinden.
Ik – bedoeld is Michel Gastkemper, en wie weet nog anderen meer, stellen dan vragen over wat we niet snappen. Zo bouwen we het gezamenlijk op. Daarvoor is een weblog toch?

Ik keek enkel dagen terug op…daar zag ik de weergaven - 1-2-3-4- van publicaties van Christian Clement. http://egoistenblog.blogspot.nl/2015/01/rudolf-steiners-weg-in-die-philosophie.html

Van Rudolf Steiner heb ik al enige meters gelezen, heb in het door Dornach aangegeven jaarritme, de aangewezen thema’s uit de Gesamt Ausgabe’s en de daaruit volgende ledenavonden enkele jaren volgzaam bijgewoond.
Ik heb net nagemeten ruim 2.50 meter GA-ruggetjes en 1.50 TsB'tjes, de GA-tjes zijn ruim voorzien van potlood onderstrepingen de TsB'tjes hebben daar de papier kwaliteit niet voor.
Ik kan heel goed vergeten en herbeleven, het lijkt daar door of het nieuw blijft, zelfs alsof er opeens dat staat wat er enkele maanden eerder niet stond.
Een ander ervaring is dat er hier of daar een referentie is, waardoor ik op gevoel weet hé daar schrijft of sprak Rudolf Steiner daar en daar ook over, meestal in een ander verband of vanuit een ander standpunt.

Nu las ik die (voor-)publicaties van Christian Clement, daar beleefde ik al snel, er is géén diepte in of anders gezegd er spreekt géén perspectief uit.
De letters mogen gelijk zijn, maar de zegging, de kracht is er uit. Het is platte tekst.
Het is het verschil tussen een schilderij en de reproductie of een geschilderde kopie ervan.
Wat bij mij de vraag oproept? Wie is die man? Karakter, daden, leefwijze?
Een studie 'Germanic & Slavic Languages', maakt nog geen filosoof, linguisticus, philoloog of algemener spraakwetenschapper.
Met taalstudies is een link te leggen naar het BYU student who have served Missions uit een lijst vanaf 2004 citeer ik, 2013 vrouwen 19 % mannen 86 %, 2014 v. 19 % m. 87% die wereldwijd missie’s hebben gediend, de percentages baseren zich op het totaal dus 100 % studenten van dat jaar.

Deze suggestieve wijze van iemand verketteren, met de vermenging van hele en halve waarheden, is heel moeilijk uit de wereld te helpen.
Maar dat is dan ook een kenmerk van karaktermoord. tekst Michel.

Het getuigd van een goed gevoel Michel om na jouw 'fraaie staaltje' de verdachte van karaktermoord in het daarop aansluitende bericht te voorzien van de nodige munitie in de vorm van twee Links, dank je!

Ik onderzoek verder of wij met Christian Clement niet een Oifant in Huishebben gehaald.
Elephant in the room, ein Elefant im Zimmer, so nennen Amerikaner ein unübersehbares
Problem, über das keiner redet…Das ist bemerkenswert, da es in den USA als Tabu gilt, religiöse Vorbehalte zu artikulieren. Ein Elefant im Zimmer eben.
Bron; Die Zeit.Romneys tabuisiertes Problem.
Over Verkiezingen Verenigde Staten 2012, uiteindelijk wint tegenkandidaat Obama.

cheese curve zei

Er is veel zoekwerk nodig bij de Egoisten om eea te vinden wat Clement allemaal beweert heeft. het volgende zegt eigenlijk al genoeg;

""Das wirft natürlich eine weitere Frage auf: Sollten wir nicht endlich dazu kommen, das "Christliche" als eine Einkleidungsform, als eine Vermittlungsform von Anthroposophie zu verstehen, nicht aber als deren Kern und Inhalt? Kann Anthroposophie überhaupt jemals ihren Anspruch, Geisteswissenschaft zu sein, verwirklichen, solange sie sich in ihren Vermittlungsformen so eng an eine partikuläre Offenbarungsreligion anlehnt und damit für den größten (nichtchristlichen wie nichtreligiösen) Teil der Menschheit unnötige Mauern aufrichtet?""

en nadat CC wat tegengas gekregen had:

""Steiner hat sich nun mal für den christozentrischen Weg entschieden, den er gegangen ist. Er wird seine Gründe gehabt haben, die ich nicht zu beurteilen habe.""

Dit soort voorbeelden zijn er bij bosjes te vinden, maar tegen dovemansoren is het slecht praten. ;)

Michel Gastkemper zei

Beste Matthijs,
Ik heb er helemaal geen moeite mee als je sympathie of antipathie koestert voor iets wat iemand doet. Zelfs niet als dat sympathie of antipathie voor de persoon zelf is. Maar dan is het jouw eigen mening over iets of iemand. Anders wordt het als je iemand ervan beschuldigd zichzelf boven God verheven te voelen of een struisvogelpolitiek te voeren. Terwijl die persoon zich buitengewoon transparant opstelt en met iedereen de discussie aangaat. Hij laat niet af zijn beweegredenen en argumenten te tonen, en alles wat mensen voor of tegen zijn werk te berde brengen te documenteren. Zie zijn website over zijn ‘Kritische Ausgabe’, die is een schatkamer vol van deze dingen.
En wat ‘Der Europäer’, door jou aangehaald in de persoon van Thomas Meyer, verder over Clement schrijft, is buitengewoon tendentieus en malicieus. Je zou de context moeten kennen, dan zou je zien dat het echt anders ligt dan de bijzonder ergerlijke suggestie die Meyer wekt.

Michel Gastkemper zei

Beste Kees,
Het bovenstaande dat ik Matthijs schreef geldt voor een deel ook jou. Zaterdag schreef je hier op denigrerende wijze over ‘de mormonenprofessor’ en ‘de wetenschappelijke aspiraties van de veel geroemde SKA, welke een heel geraffineerde methode is om te proberen Steiner en de antroposofie te demonteren.’ Vandaag voeg je daar twee citaten van Clement aan toe, uit reacties die hij bij Michael Eggert op diens weblog ‘Egoisten’ heeft gegeven. Als je ook maar even naleest in welke context dat gebeurt, dan zie je dat jij heel selectief citeert en daarmee zijn uitlatingen uit hun verband haalt. Het voert te ver om dat verband hier weer te geven, ik volsta met de links naar de vindplaats van die twee reacties: Montag, 8. Dezember 2014 um 07:13:00 MEZ en Dienstag, 9. Dezember 2014 um 14:44:00 MEZ. Dan kan iedereen die wil het zelf nalezen.
Het gaat er mij niet om dat je het met hem eens moet zijn, maar wel dat zijn woorden een andere betekenis hebben dan die jij er nu aan toekent. Of laat ik liever zeggen: dat zijn woorden veel minder stellig zijn als jij het doet toekomen en veel genuanceerder, ook zoekender en vragender, zoals een wetenschapper betaamt. En dat is dan mijn mening.

cheese curve zei

Beste Michel. Mormonenprofessor zie jij als denigrerend, voor mij is het gewoon een titel.De man is professor op een universiteit van de Mormonen. (en het eerste woord is veel korter) Hij heeft zijn titel verworven op grond van (dankzij) een dissertatie over de (of een) van de mysteriedrama's van Steiner. Over de methoden hoe men Steiner tracht te demonteren zijn we het kennelijk niet eens. Jij behoort waarschijnlijk bij het kamp van mensen die Tomberg, von Halle, Clement, Zander , Ansgar Martins , Eggerts egoïsten en de redactie van info3 in een positief opbouwend licht willen zetten.Ik dus niet.
Ik heb de vele discussies met Clement bij de Egoïsten gevolgd. Voor mij is het platte tekstanalyse waarbij het leven er doelbewust uit geperst is. Ik noemde het daar dan ook het dobbelen bij de verscheurde klederen van de gekruisigde. Ik ga hier het hele werk niet overdoen om te laten zien welke motivatie overduidelijk achter de SKA van Clement steekt. Maar zijn methode is zeker niet zeldzaam. Wordt veel vaker gepraktiseerd.Ogenschijnlijk Steiner prijzen,maar heel subtiel onder de gordel bijdragen aan de demontage. Niet dat ik denk dat deze demontage kan slagen, maar het is goed er bewustzijn van te hebben. Ik denk ook niet dat ik jou hiermee kan overtuigen net zo als de moderator bij de Egoisten Ingrid. Maar voor de eventuele meelezers op dit blog kan het aanleiding zijn om eens zelf te gaan nadenken.

Michel Gastkemper zei

Beste Kees,
Dank voor je uitleg, die waardeer ik. Op deze manier kan ik het verteren en overwegen. Ik ken je overtuiging en je benadering als ‘apokalyptisch ingesteld mens’ van antroposofie. Ik zit iets anders in elkaar en ben minder bevreesd voor demontage van de antroposofie, ik vraag me ook sterk af of daarvan in dit geval sprake is. Ik beleef het in ieder geval niet zo. Maar we hoeven het natuurlijk ook niet met elkaar eens te zijn. Als we het er maar met elkaar op basis van argumenten over kunnen hebben. Dát vind ik al antroposofisch!

cheese curve zei

Beste Michel. Ja we kennen elkaar al
wat langer en als men schrijft heeft men ook de mogelijkheid om een indruk te krijgen van de intenties van de schrijver. Zo was ik destijds hogelijk verbaasd, dat jij als toenmalig motief-redacteur een artikel niet geplaatst hebt, wat een aantal verontrustte mensen samengesteld had over de praktijken van Nicolaas de Jong. Gelukkig kunnen mensen tegnwoordig via google genoeg vinden over welk vlees ze in de kuip hebben. Gelukkig zijn we niet afhankelijk van Motief. Onlangs zag ik twee brieven passeren van Ton Jansen over uitspraken van Judith von Halle mbt Prokofieff en een brief van Gerard Hermans over jouw recensie van een boek van Tomberg. Jammer dat de trouwe avin-lezers daar geen kenis van hebben kunnen nemen! Maar de rdqctie zwait nu eenmaal de eindscepter...

Michel Gastkemper zei

Dat klopt, Kees, een redactie is in principe autonoom in zijn beslissingen. En heeft goede redenen om iets wel of niet te plaatsen. Meestal weet de auteur daarvan, maar anderen die daar buiten staan niet. Dat lijkt hier bij jou ook het geval te zijn. Hoewel: dat Gerard Hermans dat bewuste artikel niet gepubliceerd wil hebben, weet jij zelf ook heel goed. Want jij hebt dat tegen zijn wens toch op een van je weblogs geplaatst. Destijds heeft hij het bij Motief zelf teruggetrokken. Hetzelfde geldt voor zijn recente ingezonden brief. Een ander verhaal is de ingezonden brief van Ton Jansen en medestanders. Dat was meer een pamflet dat nergens op internet gepubliceerd mocht worden, maar op twee bladzijden in Motief wel integraal moest worden overgenomen. Zoiets gaat gewoon niet. En gaat al helemaal niet op deze manier. Gelukkig heeft Ton Jansen mogelijkheden genoeg om zijn tekst te verspreiden als hij daar behoefte aan heeft. Inderdaad zijn mensen tegenwoordig niet afhankelijk van Motief en kunnen zij zelf mede dankzij internet geëigende wegen voor publicatie volgen. Dat lijkt mij een goede zaak, zulke diversificatie.

Matthijs H. zei

1/3
Er zijn twee voordrachten die ik in de loop der tijden regelmatig herlees;
*"Wie widerlegt man Geistesforschung?" en **"Wie begründet man Geistesforschung?"
meestal als ik de weg in het bos kwijt dreig te raken, zoals nu met Christian Clement en de SKA – Steiner Kritische Ausgabe.

Vooraf 1/2 Bij het lezen vanRudolf Steiner een geïllustreerde biografie van Ed Taylor, komt er bij mij geen moment de vraag op; "Wie is Ed Taylor".
Uit het Voorwoord door Ron Dunselman; Het vereist moed om een biografie van Rudolf Steiner te schrijven. Hoe benader je deze mens met zijn duizelingwekkende werkkracht en productiviteit zonder in kritiekloze bewondering of juist sceptische distantie te vervallen?
Matthijs: De schrijver - Ed Taylor - zet deze toonzetting, van respect tussen bewondering en distantie onverminderd voort.
Waarmee een aantrekkelijk geschreven en geïllustreerde biografie is verschenen, die zich in de luie stoel onder de schemerlamp, in een weekend laat doorlezen en tussendoor nog een goede nachtrust laat genieten.
Mocht de lezer aangesproken raken, enthousiast worden dan geven 242 voetnoten met bronverwijzingen, aanwijzingen om op eigen houtje, in eigen regie, een weg in het bos te vinden of desnoods van zijwegen gebruik te maken als zich een Vijfsprong voordoet.

Vooraf 2/2
Dit is wat ik kort geleden las, een eerste kennismaking, een situatie als hierboven genoemd.
Tekst van Christian Clement Freitag, 23. Januar 2015 bij Michael Eggert.
"Rudolf Steiners Weg in die Philosophie: zentrale Stationen einer intellektuellen* Biographie".
Hier worden bij mij direct vragen op geroepen wat is een intellectuele biografie?
Wat onderscheid een biografie van een intellectuele biografie?
Een biografie heeft drie componenten lichaam, ziel en geest in een onderlinge samenhang en een leefomgeving. Kort in een wisselwerking met harmonie en discrepantie, innerlijk en uiterlijk, hier vallen de eerste blaadjes op de weg in het bos.

* intellektuellen in Etymologisches Wörterbuch: Intellektualismus m. ‘Überbetonung der Rolle des Verstandes im Erkenntnisprozess bei Unterschätzung der Praxis und der Intuition (19. Jh.).
Clement’s Intellektualisme strooit de blaadjes op het bospad, maar onderschat de praktijk van het opruimen en heeft daar ook in het geheel geen gevoel voor.
Kun je als wetenschapper die Clement meent te zijn, Rudolf wel reduceren tot filosoof?
Ja, vanuit een intellectueel standpunt, met een bladblazer en versnipperaar.
Michel ziet mij graag positief oordelen, bleek uit een eerdere reactie van hem in relatie tot Clement.

Rudolf Steiner is toch de Rudolf Steiner der hat gesagt…, het gezegde wil dat de hanen in Dornach zo kraaien!
Daarmee wordt inhoudelijk bedoelt dat hij evengoed Natuurwetenschapper, Maatschappelijk Innovator, Journalist, Stenograaf, Uitgever, Veeteelt, Land en Tuinbouw adviseur, Pedagoog, Wereldbeschouwer, Cultuur Hervormer, Architect, Schilder, Beeldhouwer, Grafisch ontwerper, Ambachtelijk Designer, Botaniker, Heilpfanzen wissenschafler, Literaturhistoriker, Mathematiker, Farbenwissenschaftler, Dramaturg, Choreograaf, Hauslehrer, Sprachwissenschaftler und soweiter, kan zijn.
Waarmee gezegd is dat Clement voldoet aan het profiel van een Smaldenker ofwel een focus hanteert waarmee het zoeklicht valt op die plek waar het overige niet verschijnt. Wordt daarmee zijn beeld van Geheimwissenschaft gekarakteriseerd? Waar het licht niet op schijnt, is verborgen dus geheimwetenschap, logisch en intelligent.

Matthijs H. zei

2/3
Clement vervolgt "In diesem und einigen folgenden Beiträgen soll skizzenhaft die philosophische Entwicklung Steiners von seiner Schulzeit bis zum Jahr 1902 nachgezeichnet werden.
Es handelt sich dabei um Skizzen zu einer intellektuellen Biographie des Philosophen Steiner für die Einleitung zum kommenden Band der Kritischen Steiner Ausgabe (Philosophische Schriften).
Für Kommentare, Hinweise, Ergänzungen und sonstige sachdienliche Kritik wäre der Verfasser außerordentlich dankbar".
Eerst zelf het bospad onzichtbaar met blaadjes wegwerken en vervolgens een ander laten ruimen? Is hier sprake van de positieve grondhouding die wordt veronderstelt bij Antroposofen en door omkeren er voor te zorgen, dat er in het bos, waar adders onder het gras verblijven, altijd een 'nooduitgang' te vinden is?Adders zie je gewoonlijk niet, toch horen ze bij de Geheimwissenschafliche kenmerken.
In gewone taal noemen we het voor onze eigen veiligheid een vooroordeel, daarmee ligt het aan mijzelf, het is mijn beperking. Gelukkig maar wij trekken ons er niks van aan. Adders zijn er blij mee!

I. Teil: ÜberblickVervolg 2/2
"Indem diese Betrachtungen sich auf die Zeit bis 1902 beschränken, soll nicht angedeutet werden, dass Steiner sich nicht auch danach noch mit philosophischen Texten auseinandergesetzt und sich dazu auch schriftlich geäußert hätte.
Dies hat er getan, allerdings dann explizit aus Sicht des Esoterikers bzw. Geisteswissenschaftlers (so wie er diesen Begriff verstand), der nicht mehr philosophiert, sondern von einem, wie er es sah, höheren Standpunkt aus über Philosophen und ihre Gedanken befindet."

Daar wordt even gedefinieerd dat Rudolf Steiner na 1902 niet meer filosofeert maar uit een, zich op een hoger standpunt bevindt, boven de filosofen en hun denkbeelden.
Wat zich dan expliciet laat definiëren als de optiek van de esoteriker respectievelijk geesteswetenschapper. (zoals hij R.S. dit begrip invulde)
De vraag is dan wat is de impliciete invulling van het begrip filosoferen bij Rudolf Steiner?
Neemt Clement het aloude Goethe woord wel in acht?
Wer will was Lebendiges erkenne und beschreiben, sucht er den Geist herauszutreiben.
Dann hat er die Teile in seiner Hand. Fehlt, leider nur das geistige Band.

In deel 1 TsB’tje 610Rätsel der Philosophie refereert Rudolf aan 'Erkenne dich selbst' regel 5, als ik mij vorm naar dat grondkarakter, dan kan de ziel komen tot een gewaarwording van een ontwaken uit de levensdroom.
Dat ontwaken loopt voor Rudolf zo af dat hij in deel 2 TsB’tje 611 pagina 226, in staat is tot een: Skizzenhafte Dargestellter Ausblick auf einer Anthroposophie, ontwaken met resultaat.
Dat is nog maar de aanvang of de start die volgt uit wat Chistiaan 'höheren Standpunkt über Philosophen' noemt.
Waarvan mijn gevoel en (voor-)oordeel zegt, dit bedoelt hij 'klip & klaar' ironiserend, in de zin van Rudolf verheft zich boven anderen.
Duidelijk wordt dat Rudolf’s filosoferen een basis legt voor de groei en ontwikkeling van de Anthroposophie en in haar doorontwikkeling zoals verwoord in 'Eine zusammenfassung nach einundzwanzig Jahren' 19 jan/1 feb. 1924 GA 234.
De doorlopen paden bij Rudolf Steiner zijn niet zoals Christiaan duidt expliciet – uitdrukkelijk of impliciet – stilzwijgend – maar beide, vol leven.
Voor iemand die zich die vaardigheid – het kunnen ervaren van de realiteit van de geestelijke wereld – wel heeft eigen gemaakt, die herkend in het vertelde dat over het verleden gaat direct het eeuwige. Voor hem is het niets doods, een getuigenis van geschiedenis, maar iets uit het volle leven. Rudolf Steiner-een geïllustreerde biografie-pagina 116 Ed Taylor.

Matthijs H. zei

3/3
Wat hierna volgt is buiten de doelstelling van 'auf die Zeit bis 1902 beschränken' stelt Clement, terwijl ik de inmiddels bebladerde bosweg niet meer kan onderscheiden van de omgeving, verlaat hij de door hem zelf opgelegde 'Beschränkung bis 1902', dwaalsporen in het bos.
"Bedeutende Zeugnisse einer solchen theosophischen bzw. anthroposophischen Beleuchtung philosophischer Fragen sind etwa der Aufsatz Philosophie und Anthroposophie (1908), die Neuauflage der Schrift Welt- und Lebensanschauungen im 19. Jahrhundert, die 1914 unter dem Titel Die Rätsel der Philosophie herauskam, oder auch die Schriften der Jahre 1916 (Vom Menschenrätsel) und 1917 (Von Seelenrätseln)".

Band der Kritischen Steiner Ausgabeis er niet bedoeld Band der Kritische Chistian Clement Ausgabe? Wie is Christan Clement dan wel?
Daarmee beland je al snel op wegen naar 'Zion-Utah' waarvan velen niet willen horen.
Vreemd genoeg weten wij uit de heil-pedagogie/sociale-therapie en het Vrije School onderwijs maar al te goed wat de betekenis is van de invloed van de omgeving op de menselijke ontwikkeling.
Dit weten is in de 'Grote Wereld' niet minder gekend. We hoeven dus niet te spreken over de stringente kledingvoorschriften, kapsel, uiterlijke verzorging, voedingsregels, omgangsregels voor studenten, gedragsregels in studenten (slaap-)kamers, de positie van vrouwen in de kerkgemeenschap.
Gelukkig zijn er in 2014 weer 87% mannelijke en 19% vrouwelijke studenten teruggekeerd van wereldwijde missies.
Waarmee dus de 'Broodheer' van de Brigham Young University BYU de Church of Latter Day Saints buiten beschouwing blijft, maar desalniettemin goed voor ons zorgt, door alvast middels een ritueel een plaats te reserveren in het hiernamaals van 'Zion' het toekomstige Jeruzalem.
De blaadjes vallen in grote getalen en beginnen mijn zicht te belemmeren op het pad, bent U er nog?

Rudolf gaf in 1918 al aan: Neuauflage Vorwort; het doet mij er niet toe hoeveel exemplaren van mijn belangrijkste boeken, waaronder de Filosofie van de Vrijheid, er door de wereld verspreidt worden, maar het gaat erom dat zij verstaan worden en in hun eigenlijke innerlijke impuls door de mens worden opgenomen.
Christaan laat met zijn exoterische definitie de kern van R.S zijn belangrijkste boeken buiten beschouwing of anders gesteld hanteert een instrument – het intellect – waarmee de Filosofie van de Vrijheid niet tot leven komt, het intellect is niet meer dan het basiswerktuig waarvan de vaardigheden nog tot ambacht gemaakt moeten worden.

Daarom is een benadering op basis van intellect en het hanteren daarvan te definiëren als 'Het Demonteren'. Dit is een aspect wat Cheese Curve het demonteren van de door Rudolf Steiner gebrachte Antroposofie noemt.
Rudolf Steiner schets 'Het Demonteren' zo; "Die schlimsten Feinde der Wahrheit sind die abgeschlossenen und nach Abschluss trachtenden Weltanschauungen, die ein paar Gedanken hinzimmern wollen und glauben, ein Weltgebaüde mit ein paar Gedanken aufbauen zu dürfen."

'Het Demonteren'; Er dient in deze tijd, waarin de impulsen van de Openbaring door het bloed ophouden (Judith von Halle), een andere Openbaring op te treden, die het de mensen mogelijk maakt zich als Ziel en Geest te begrijpen.
Als Seele wird er begriffen durch eine Wissenschaft der Freiheit, als Geist durch eine Antroposofie.*Nachrichten der Rudolf Steiner Nachlassverwaltng Nr. 13. Ostern 1965 S. 17.
*Het is vanzelfsprekend 'zur Nachricht' ter kennisgeving.

cheese curve zei

Of Gerard nu bij gebrek aan moed zijn artikel heeft teruggetrokken? Of omdat het de zoveelste keer was dat hij daarin gedwarsboomt werd en er moedeloos van werd? Wie zal het zeggen. Tegen mij vertelde hij onlangs, dat hij niet op internet maar wel graag in een gedrukt exemplaar zijn visie graag verwoord zag. Is het geen idee om bij motief een website van de AVIN te benutten en daarop alle artikelen te plaatsen die door motief redactie op een of andere manier geweigerd zijn? Dan pas krijg je een open structuur in de avin en gaat men niet allerlei achterdeurtjes openen om als lid ook door andere leden gehoord te worden. Velen ervaren het toch als een vorm van censuur. Gelukkig staat er op jouw website ook wel eens iets wat Motief niet heeft gehaald zoals bijv. over Tomberg: Wie kam es zu den schweren Konflikten Tombergs mit Marie Steiner und F.W. Zeylmans von Emmichoven? Erstere hat in einem Aufsatz (“Über falsche Mystik und persönliche Ambitionen bei der Vertretung der Anthroposophie”, 1936) auf das Problem von Tombergs Ehrgeiz hingewiesen. Danach hat Tomberg in anthroposophischen Zusammenhängen eitel und okkult ehrgeizig “als Lehrer, als Führender, als Meister” (Prokofieff) gewirkt. 1939 habe er begonnen, einer Reihe von Personen auf höchst spekulative und manipulative Weise “deren frühere Inkarnationen zu offenbaren”. Er selbst habe sich als Wilhelm von Oranien dargestellt, seine Gegner dagegen karmisch denunziert. Mit einem Wort: Valentin Tomberg hat sich nach diesen Darstellungen den Karmabegriff als “okkultes Kampfmittel” auserkoren. Seine engsten Vertrauten dagegen beglückte er mit Angaben, sie alle stammten aus dem “Jenaer Kreis” um Goethe.

Eigenlijk ging het in de zaak Nicolas de Jong om een herhaling van zetten.

Matthijs H. zei

Matthijs zegt: Uuh Uuh Hue?
Kees heeft een afscheidsberichtje geplaatst in het Gastenboek. Ik ga geen berichten verwijderen, maar ga binnenkort wel dit onderwerp beëindigen en een nieuwe ’thread’ over dit onderwerp openen. Deze lijn komt dan in het archief.

Als iemand hier ter afsluiting nog iets wil plaatsen kan dit nog enkele dagen.

Reactie van Beheerder 01-08-2011
Bron:Antroflora.

cheese curve zei

Volgens mij lopen er hier nu dingen door elkaar, gastenboek? waarr, antroflora,gastkempers site???
2011?

Matthijs H. zei

Paul Heldens bericht op het forum van Ivar Römer:Citaat:Je kunt niet vrolijk je eigen ’antroposofietje’ in elkaar knutselen.
Mooi gezegd, ik ga ermee slapen.
Vandaag mijn eerste kilometers op mijn racefiets gemaakt, heerlijk om mijn 'mind' te 'brainwashen', afvalstoffen ruimen om weer helder te zijn.
Zolang ik zoals Heideger geen berghut heb, voldoet het.
Hier Kees gebeurde het in 2011 allemaal;
http://www.antroflora.nl/index.html?http://www.antroposofieingroningen.nl/forum/forum.php?forum_id=160398

Matthijs H. zei

Kees ik lees net iets van Kiekegaard, in een boek van Jürgen Habermass.Hfd I.
Begründete Enthaltsamheit. Gibt es postmetaphysische Antworten auf die Frage nach dem >>richtigen Leben<>gerechte Gesellschaft<< stellt allen Personen anheim, was sie ..mit der Zeit ihres Lebens anfangen<< wollen. Sie garantiert jedem die gleiche Freiheit, ein ethisches Selbstverständnis zu entwickeln, um eine persönliche Konzeption vom >>guten Leben<< nach eigem Können und Gutdünken zu verwirklichen.Jürgen H./S13

Gisteren zondag heb ik je vraag beantwoord, maar Kierkegaard schreef erover; aber er ist der verantwortlicheRedakteur...
verantwortlich gegenüber der ordnung der Dinge, in der es lebt, verantwortlich gegnüber Gott.
uit Entweder/Oder S.Kierkegaard.

Matthijs H. zei

Reactie op Michel 12 feb.
Montag, 8. Dezember 2014 um 07:13:00 MEZ
http://egoistenblog.blogspot.nl/2014/12/freiheit-die-ich-meine-fragen-zur.html
Kijk Cheese echt uit de bocht ofwel het kader ben je niet gevlogen.
109*. Sich der Michael-Wirksamkeit im geistigen Weltzusammenhang recht bewußt werden, heißt das Rätsel der menschlichen Freiheit aus den kosmischen Zusammenhängen heraus lösen, soweit die Lösung dem Erdenmenschen notwendig ist.
110*. Denn die «Freiheit» ist als Tatsache jedem Menschen, der sich selber im gegenwärtigen Abschnitt der Menschheitsentwickelung versteht, unmittelbar gegeben.
Keiner darf sagen, wenn er nicht eine offenbare Tatsache leugnen will, «Freiheit ist nicht».
Aber man kann einen Widerspruch linden zwischen dem, was so tatsächlich gegeben ist, und den Vorgängen im Kosmos.
In der Betrachtung von Michaels Sendung im Kosmos fällt dieser Widerspruch hinweg.
111*. In meiner «Philosophie der Freiheit» findet man die «Freiheit» des Menschenwesens in der gegenwärtigen Weltzeit als Inhalt des Bewußtseins nachgewiesen; in den Darstellungen der Michael-Mission, die hier gegeben werden, findet man das «Werden dieser Freiheit» kosmisch begründet.

Dit bovenstaande is geschilderd vanuit het standpunt van Michael, omgekeerd kan Rudolf Steiner het ook vanuit het gezichtspunt van de mensheid. Leitsätze 106/107/108*
Verwezenlijkt in taal door Rudolf Steiner. Diese «Philosophie der Freiheit»* ist die philosophische Grundlegung für diese späteren Schriften.
Denn in diesem Buche wird versucht, zu zeigen, daß richtig verstandenes Denk-Erleben schon Geist-Erleben ist.

Anthroposophische Leitsätze uitgave 1976 Nr-26.

"Wir leben eigentlich nicht, wenn wir den Intellekt entwicklen…wenn man sich auf dasjenige Gebiet begibt, wo aus der Kraft des reinen Denkens heraus die sittlichen Impulse kommen, wo man die Freiheit des Menschen verstehen lernt aus den Impulsen des reinen Denkens heraus. Das habe ich versucht darzustellen in meiner Philosophie der Freiheit.
Diese Philosophie der Freiheit ist eigentlich eine Moralanschauung, welche die Anleitung dazu sein will, die toten Gedanken als Moralimpulsen zu beleben, zur Auferstehung zu bringen. Insofern ist innerliches Christentum durchaus in einer solchen Freiheitsphilosophie". GA211/121

"Aber diese Inhalte sind in einem in sich geschlossenen Ganzen, das die Denkinhalte aller Menschen umfaßt. Das gemeinsame Urwesen, das alle Menschen durchdringt, ergreift somit der Mensch in seinem Denken.
Das mit dem Gedankeninhalt erfüllte Leben in der Wirklichkeit ist zugleich das Leben in Gott.
Das bloß erschlossene, nicht zu erlebende Jenseits beruht auf einem Mißverständnis derer, die glauben, daß das Diesseits den Grund seines Bestandes nicht in sich hat. Sie sehen nicht ein,
daß sie durch das Denken das finden, was sie zur Erklärung der Wahrnehmung verlangen".
GA 4/250 Philosophie der Freiheit.
Maar; Der durch abstrakte Schlußfolgerung angenommene Gott ist nur der in ein Jenseits versetzte Mensch…idem.

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Translate

Volgers

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)