Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

dinsdag 1 januari 2019

Geen nieuwjaar


Er is zomaar weer een nieuw jaar begonnen. Terwijl het in het oude helemaal niet goed zat. Dat wil zeggen, in de tweede helft van 2018 heb ik helemaal geen bericht meer gepost. In de eerste trouwens ook niet veel, vier stuks maar, in januari, februari, maart en juni. Dat is een wel heel slechte score, ook al waren ze flink lang. En het was nog wel het jubileumjaar van Antroposofie in de pers... in mei 2018 bestond deze weblog tien jaar. Maar dat is misschien ook het probleem. Een weblog kent over het algemeen niet zo’n lange levensduur, mede wegens de technische ontwikkelingen en het veranderende medialandschap. Wat destijds een innovatie was, is tegenwoordig verouderd gereedschap. Er zijn ook zoveel andere media bijgekomen. En dan de persoonlijke en beroepsmatige omstandigheden, die blijven in tien jaar tijd ook niet dezelfde.
Ik heb deze weblog in 2008 opgezet als een echt leesweblog, waarop veel te lezen stond. Waarmee het een soort archief is geworden, als een kroniek. Maar tegenwoordig mag je bijna niets meer zomaar en ongestraft overnemen, wat overigens maar al te zeer terecht is. Ook het ‘antroposofisch landschap’ is in deze periode ingrijpend gewijzigd. Veel grote antroposofische instellingen bestaan niet meer en de media berichten zonder problemen over antroposofische zaken, organisaties, initiatieven en personen. Ikzelf begeef me veel meer en persoonlijker op Facebook (niet op Twitter trouwens en wat dies meer zij), omdat dit omstreden medium veel handiger en sneller is dan een weblog. Bovendien neem ik daar ook niet zo’n eng omschreven positie in, maar vertegenwoordig vooral mezelf. Die bijzondere positie en functie inzake antroposofie vervul ik meer bij mijn tegenwoordige professionele werkzaamheden. De producten die deze werkzaamheden opleveren, hoef ik hier niet allemaal te herhalen, wat de laatste keren standaard praktijk werd.
Nou ja, hoe dan ook kan ik deze weblog beter sluiten en geen nieuw jaar meer beginnen. Dan blijft die nu alleen maar bestaan als een kroniek van de afgelopen tien jaar, waarin het nodige valt na te lezen. Want het helemaal weghalen vind ik weer zonde. En met iets dat zonde is wil ik geen nieuw jaar beginnen. Nu weet u tenminste dat u er rekening mee moet houden dat dit hier mijn laatste woorden zijn.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

ein schönes Neues dir. 10 Jahre alt war deiner 2018, meiner dann auch. der Beginn unserer Blogosphäre damals.
herzliche Grüsse
Barbara

John Wervenbos zei

In ieder geval heel erg bedankt voor de serie van de afgelopen tien jaar. Mij lijkt het goed dat je het laat staan. Wel dan niet met een optie om (nog) te kunnen reageren. Ik begrijp het volkomen, je bent zeer druk in de weer met Motief en Antroposofie Magazine en een mens kan echt niet alles tegelijk. Persoonlijk zie ik een weblog niet als een achterhaald publicatie platform en communicatiemiddel. Daar kijk ik anders tegenaan. Ja het antroposofische landschap verandert steeds, maar een mens, ook een antroposoof verandert natuurlijk net zo goed. Hoe dan ook, gradueel of ingrijpend. En wat is dan je inbreng, wat maak je daarvan en met welke motieven en middelen? Met mijn Schrijfbureau Bewustzijnsziel zal ik me voor zakelijke doeleinden gaan aanmelden bij Facebook komende week. Nogmaals bedankt Michel en een heel goed 2019 toegewenst!

Michel Gastkemper zei

Ja, das waren Zeiten!
Danke, und meine Wünsche für Dich ebenso!

Michel Gastkemper zei

Dag John,
Ja, als je zelf regelmatig wilt schrijven, kan een weblog prima zijn.
Maar dat was niet mijn primaire doelstelling, ik wilde signaleren. En alleen signaleren is op deze ouderwetse weblog al een lastig werk geworden.
Facebook is een heel ander medium, maar past mij op dit moment beter. En dat zal ook wel weer een keer veranderen.
Ook jij bedankt voor je goede wensen, insgelijks; ik ben benieuwd waar jij dit jaar mee komt.

Frans zei

Zeer bedankt Michel voor je grote prestatie. Je motivering is duidelijk en begrijpelijk. Succes met de volgende fase!

Hester zei

Dankjewel Michel voor deze blog! Ik heb er veel aan gehad destijds, toen ik ook nieuwtjes zocht over antroposofie. Ook dat is al weer lang geleden. Alles verandert en ik wens je alle goeds in het komende jaar en die daarna! Lieve groet vanuit het zuiden. Hester

Ramon DJV zei

Er zijn de voorbije jaren vanuit antroposofische hoek voldoende websites gepubliceerd om het imago van de antroposofie en haar instellingen wat op te poetsen. Het zijn vaak goed opgebouwde websites waarachter een of ander marketingbureau lijkt te zitten (of op z'n minst mensen die daar kaas van hebben gegeten). Wat opvalt is dat deze websites heel weinig karakter hebben, een beetje eenheidsworst zijn. Nog een verdere uitholling van de antroposofie?
Ik verwacht overigens dat antroposofen zich - zoals de voorbije vijf jaar - de komende vijf jaar publiekelijk nog gedeisd gaan houden, maar dan zoals gewoonlijk weer gaan hervallen in allerlei grootspraak, waarna weer een golf van kritiek gaat volgen. In België ziet het er op termijn voor de steinerscholen in ieder geval niet zo best uit.

Anoniem zei

na gibts zum Januar 2020 noch mal einen Bericht?
herzlich
Barbara

Michel Gastkemper zei

Ist nicht geplant. Tut mir leid.

Ridzerd zei

Ook mijn dank, Michel. Je hebt in je blog verscheidene keren zeer lovend geschreven over mijn Steiner citatensite en daar was ik altijd uiteraard zeer blij mee. Want zoals je weet, beschouw ik je als één van de grootste kenners der antroposofie van West Europa en als zo'n man schrijft dat mijn site goed is,dan moet het wel waar zijn, nietwaar? 🙂
De laatste jaren las ik niet veel in Antroposofie in de Pers, maar op Facebook kom ik nog vrij vaak berichten van je tegen.
Ook de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Translate

Volgers

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)