Biojournaal meldt vandaag ‘Nature & More wint Ecocare Award 2012. Rob van Gijzelen, creatief brein achter N&M-huisstijl, onverwacht overleden’:
‘Nature & More, het trace & tell merk van Eosta voor biologische groente en fruit, heeft maandag 25 september de eerste prijs ontvangen in de categorie “Duurzame Projecten” van de Ecocare Awards in Düsseldorf. Het transparantie- en communicatiesysteem werd door de jury geprezen om zijn compleetheid: “Het systeem begint met duurzaamheid in de eigen bedrijfsvoering, zet zich door in de samenwerking met biologische telers over de hele wereld, en komt tot expressie in directe communicatie met de consument.”
Volgens de jury gaapt er een kloof tussen de behoefte van consumenten aan duurzame producten en de (anonieme) manier waarop producten in het winkelschap liggen. “Met Nature & More is het Eosta gelukt om een communicatie met de consument op te zetten die deze kloof overbrugt”, aldus juryvoorzitter Daniela Büchel.
Volkert Engelsman, directeur van Eosta en grondlegger van Nature & More reageert op de uitreiking van de prijs: “We zijn blij met deze erkenning. Volgens ons is er geen duurzaamheid mogelijk zonder transparantie. Met Nature & More willen we de toewijding en inspanning van onze biologische telers voor een betere wereld zichtbaar maken en de anonimiteit in het winkelschap opheffen. Alleen zo heeft de consument de mogelijkheid om een bewuste aankoopbeslissing te nemen en te kiezen met zijn portemonnee. Ik wil mijn speciale dank uitspreken aan Rob van Gijzelen, het creatieve brein achter het communicatieconcept van Nature & More. Rob is dit weekend onverwacht overleden en we zijn erg bedroefd over het feit dat we deze erkenning niet meer met hem kunnen delen.”
De Ecocare Awards worden jaarlijks uitgereikt aan de meest overtuigende duurzaamheidsconcepten in de levensmiddelenbranche, in de categorieën Product, Project en Proces. Het duurzaamheidsgehalte wordt zowel op economische, ecologische als sociale aspecten beoordeeld. De prijs werd in het leven geroepen door het Duitse vakblad Lebensmittel Praxis. Michaël Wilde, Manager Communicatie & Duurzaamheid, nam namens Eosta de prijs in Düsseldorf ontvangst.
Over Nature & More
Nature & More werd in 2004 in het leven geroepen om tegemoet te komen aan de vraag van consumenten naar gezonde, biologische en faire voedingsmiddelen. De biologische producten van Nature & More zijn voorzien van een “postzegel”, die de consument middels een portret van de teler uitnodigt tot dialoog. Met een eenvoudige code kan de consument op www.natureandmore.com het verhaal van de teler opzoeken en met hem in contact treden. Het onderliggende duurzaamheidsmodel, de “Duurzaamheidsbloem”, werd in 2009 ontwikkeld door een internationale denktank van Duitse, Nederlandse en Engelse pioniers uit de biologische beweging.’
Er waren de afgelopen week meer prijzen te verdelen. Het
Louis Bolk Instituut meldde op 21 september de uitreiking van de ‘Excellent Research prijs’:
‘Op vrijdag 21 september heeft Dr. Erik Baars (samen met Prof. Dr. Peter Kooreman, hoogleraar Gezondheidseconomie, Universiteit van Tilburg) op het Europese congres over Integrative Medicine in Florence (ECIM) de prijs Excellence in Integrative Medicine Research Award ontvangen voor het artikel Patients whose GP knows complementary medicine tend to have lower costs and live longer.
Kooreman en Baars’ peer reviewed artikel (European Journal of Health Economics) is uit meer dan 40 ingezonden wetenschappelijke artikelen geselecteerd. Erik Baars is sinds 2000 aan het Louis Bolk Instituut verbonden.’
Dit onderzoek is hier al eerder ter sprake geweest,
bijvoorbeeld op 8 juni 2010 in ‘Resultaat‘ en op 15 juli 2010 in ‘Peers’. Geen prijs, maar wel een feestelijke overhandiging van het eerste exemplaar was te vinden in Biojournaal op vrijdag 21 september, in de categorie van nieuws dat indirect betrekking heeft op gezondheid, namelijk in de zin van gezonde voeding. Lenneke Schot schreef dit ‘Verslag onthulling eigen magazine EkoPlaza: Lekker Weten’:
‘Franchiseketen EkoPlaza heeft sinds gisterenmiddag een officieel eigen magazine: Lekker Weten. Erik Does, algemeen directeur van Udea, overhandigde het eerste exemplaar van het magazine aan SBS6-presentatrice en voedingscoach Vivian Reijs. Vivian staat zelf in de eerste uitgave van het magazine, in de rubriek “Mijn lijf”. “Ik ben ontzettend fan van EkoPlaza. Daarom vind ik het erg leuk om nu het eerste magazine in ontvangst te mogen nemen. Zelf stimuleer ik ook mensen om zoveel mogelijk biologisch te eten”, aldus Vivian.
Klik hier om de fotoreportage van de onthulling en de winkel te bekijken.
De uitreiking vond plaats in de grootste EkoPlaza van Nederland, aan de Grote Marktstraat in Den Haag. Na een verhuizing en een grondige verbouwing heeft de op 29 augustus geopende winkel nu een vloeroppervlakte van 912 vierkante meter. In zijn speech bedankte Erik allereerst zijn team. “Ik ben blij dat ik deel uitmaak van dit topteam.” Ook vertelde hij meer over de nieuwe winkel. ‘Dit hele project is twee panden verderop begonnen. We zagen de potentie van de winkel, maar het was nog een hele zoektocht om dit potentieel ten volle te benutten.”
Sinds de opening is de omzet van de winkel volgens Erik met 10 procent toegenomen. “Eerlijk gezegd ben ik hier niet meer zo verbaasd over. Wij maken biologisch meer bereikbaar en dat is te zien aan de cijfers. Zo ligt de van EkoPlaza Kerkplein in Den Haag 60/70% hoger dan op de vorige locatie aan de Torenstraat.”
Erik benadrukte dat Udea zichzelf ook steeds beter thuis voelt in de nieuwe stijl van EkoPlaza. “En anders dan onze blauwe jongens doen wij dit alles samen met onze leveranciers. Wij gaan voor persoonlijk en dichtbij, zo staan de telers ook op de schapkaartjes.”
Magazine Lekker Weten
De ontwikkeling van dit kwartaalmagazine voor de bio-consument is volgens Erik een logisch gevolg van de groei die EkoPlaza doormaakt. “Op 24 april hebben we het besluit genomen en het eerste exemplaar is nu in een oplage van 170.000 exemplaren gedrukt. We kunnen dus nu al van een enorm succes spreken.”
De algemeen directeur had ook nog een cliffhanger voor de toehoorders in petto. Hij is sinds een paar weken heel enthousiast over Lieke, maar pas aan het eind van het jaar zal iedereen weten waarom.’
Op maandag 24 september volgde in Biojournaal ‘BD-Totaal ziet veel nieuwe bio-initiatieven in de out-of-homemarkt. “Keuze voor EKO-keurmerk horeca hangt niet af van startkosten”’, ook van Lenneke Schot. Dit
bedrijf, BD-Totaal, heeft nog nauwelijks in deze kolommen gefigureerd, alleen op 18
januari 2011 in ‘Zeggenschap’ en op 25 oktober 2011 in ‘Familiekudde’, dus hoog tijd om daar nu eens verandering
in te brengen:
‘BD-Totaal in Houten ziet nog altijd nieuwe initiatieven rondom biologisch ontstaan op de out-of-homemarkt. “Vooral in lunchrooms, hotels en snackbars merken we dat het biologisch aandeel groeit”, vertelt Aart-Jan Knauff, bedrijfsleider van de leverancier van biologische food- en non-foodproducten voor de out-of-homemarkt. “Zo kreeg ik onlangs een telefoontje van een snackbareigenaar die zijn klanten graag naast het reguliere assortiment een biologisch alternatief wilde bieden. Via een collega, die al zaken met ons doet, kwam hij bij ons terecht. Hij weet nu dat wij hem een totaalpakket aan biologische producten voor zijn zaak kunnen bieden.”
Aart-Jan geeft aan zeker niet ontevreden te zijn over de huidige gang van zaken. “Het gaat gewoon goed. Ondanks de krimp in bepaalde sectoren, merken wij weinig teruggang.” Volgens hem worden er vooral in de hotelwereld veel initiatieven in gang gezet om het biologisch aandeel te verhogen. “Ook merken we een groeiende vraag vanuit de zorg. In die branche kiest men steeds vaker bewust voor goede producten. Mooi is ook dat BD-Totaal sinds haar oprichting in 1993 een ruime ervaring op heeft gebouwd in met name de antroposofische zorginstellingen.”
Duurzame inkoopcriteria overheid
Begin dit jaar zijn na jarenlang overleg de nieuwe duurzame inkoopcriteria voor de catering van kracht geworden. Volgens Aart-Jan reageren de overheidsinstanties hier heel verschillend op. “We merken binnen BD-Totaal dat de ene partij gewoon op dezelfde voet doorgaat, terwijl de andere partij wel actief met de inkoopcriteria aan de slag gaat. Een veelgehoorde reactie is dat de nieuwe criteria veel ruimte laten voor een eigen invulling.”
Als het gaat om een verdere groei van biologisch in de out-of-homemarkt ziet Aart-Jan juist een belangrijke rol weggelegd voor de overheid. “De catering van de overheidsinstellingen is destijds op het gebied van duurzaam inkopen vooruitstrevend van start gegaan. Maar we zien ook dat ten aanzien van het biologisch aandeel nog niet één lijn getrokken wordt.”
Skal EKO-keurmerk horeca
BD-Totaal werkt samen met de Stichting EKO-keurmerk aan verdere ontwikkeling van het horeca-keurmerk. Onder bepaalde voorwaarden kan een nieuw in te stappen horeca-onderneming de eenmalige startkosten van 300 euro retour krijgen, zodat dit geen belemmering hoeft te zijn. “Volgens BD-Totaal hangt de keuze om wel of niet voor het EKO-keurmerk horeca te gaan niet af van het inschrijvingsgeld. Het belangrijkste is dat je er als ondernemer echt voor wilt gaan. Met het horeca-keurmerk kan je het bio-aandeel naar buiten toe waarborgen.”
Voor meer informatie:
BD-Totaal
Lichtschip 31
3991 CP Houten
030 2871445
info@bd-totaal.nl
www.bd-totaal.nl’
Op 31 augustus meldde ik in ‘Ansichten’ over het in december 2012 te verschijnen het
boek ‘100 jaar euritmie in Nederland’. Hoe is de stand op dit moment? Dat lezen
we op de website van het Euritmie Impresariaat onder ‘Planning en procedure’:
‘Uitgangspunten voor het realiseren van “100 jaar euritmie in Nederland” zijn:
– helder geschreven, toegankelijke teksten
– mooie lay-out in full colour met veel foto’s
– kwalitatief goed papier
– betaalbaar
– komende 20 jaar uit voorraad leverbaar
– op termijn een honorarium voor schrijver/onderzoeker
Wat betreft punt 1: teksten van het manuscript zijn aan diverse mensen ter beoordeling voorgelegd. Over het geheel genomen is de beoordeling dat de teksten aan dit uitgangspunt voldoen. Aan de punten 2 t/m 6 kan alleen worden voldaan bij een oplage van minimaal 2.000.
De kosten van onder meer het laten redigeren van de teksten, de rechten voor foto’s, de verzorging van de lay-out en het hoogwaardig laten drukken zijn geraamd op € 32.000 à € 35.000.
De planning is als volgt: voor elke € 50 die boven de € 10.000 binnenkomt – aan bestelling, schenking of lening – krijgt de vormgever de opdracht 1 pagina te maken. Als in totaal voor € 30.000 is ingetekend, gaat de kant-en-klare lay-out naar de drukker.
Iedereen die € 50 of meer schenkt (of heeft geschonken) krijgt in de aanloop naar het werkelijke boek als dank per post een afdruk van een unieke pagina toegestuurd (dus iedereen verschillend!).
N.B. Wie graag met (kleine) schenkingen steentje voor steentje bij wil dragen aan de realisatie van het boek kan dit ook middels een periodieke overschrijving doen tot het doel is bereikt.
Wij hopen dat binnen enkele maanden het boek gedrukt kan worden!
Imke Jelle van Dam
In de barometer is de actuele stand weergegeven:
de groene kolom betreft de intekening voor 204 boeken;
de rode kolom het totaal aan schenkingen: € 4.489;
de blauwe kolom het totaal aan leningen: € 1.500.
Totaal bedrag: € 13.945;
Er is circa € 3.900 beschikbaar, zodat de eerste 78 pagina’s gelay-out kunnen worden.
Deze pagina is geactualiseerd op: 27 september 2012’
En dan heb ik tot slot nog een thematiek die hier twee jaar
geleden ter sprake kwam, op 28 september 2010, in ‘Weten of niet weten’. Dat heeft in Nederland geleid tot de
volgende ‘Vertrouwenscommissie seksueel misbruik’, zoals nu gemeld op de
website van de Christengemeenschap:
‘De vertrouwenscommissie heeft tot doel een aanspreekpunt te vormen voor (eventuele) gevallen van seksueel misbruik door geestelijken en voormalige geestelijken van De Christengemeenschap in Nederland en Vlaanderen. Op basis van gesprekken met het slachtoffer en (indien mogelijk) de dader, komt zij tot een beoordeling van het gebeuren. Zij kan de slachtoffers van het misbruik desgewenst adviseren over mogelijke vormen van hulpverlening. De commissie rapporteert haar bevindingen aan de bewindsdrager en de voorzitter van het Landelijk Bestuur. Deze zijn verantwoordelijk voor, indien nodig, het nemen van passende maatregelen m.b.t. het slachtoffer en de dader.
De vertrouwenscommissie is ingesteld als een zelfstandig onderdeel van De Christengemeenschap. Dat wil zeggen dat de commissie geheel onafhankelijk haar taak kan uitvoeren. De commissie heeft haar taak en werkwijze in een reglement en een handelingsprotocol vastgelegd. Het reglement en het protocol kunt u als pdf documenten downloaden. Beide documenten zijn ook bij het Landelijk secretariaat in Den Haag op te vragen.
Met de vertrouwenscommissie kan contact worden opgenomen via het Landelijk secretariaat in Den Haag. De secretariaatsmedewerker noteert alleen de contactgegevens van de persoon die zich meldt en geeft deze direct door aan de vertrouwenscommissie. Binnen een week neemt de commissie contact op met de betreffende persoon. De persoon die contact zoekt met de commissie kan overigens ook een ander zijn dan het slachtoffer of de benadeelde. Bijvoorbeeld zijn of haar partner of een bezorgd gemeentelid. Het contact leggen kan ook door een brief te sturen aan het Landelijk secretariaat, t.a.v. de vertrouwenscommissie. Deze wordt dan ongeopend doorgestuurd naar de commissie.’
1 opmerking:
Goede foto. Mooi landschap, rustig maar krachtig vaarwater. Dank je voor het onder de aandacht brengen van sexueel misbruik Michel. In ieder geval indertijd gesignaleerd in Duitsland als het vizier op de christengemeenschap wordt gericht: Weten of niet weten (Antroposofie in de pers, 28-9-2010); blogartikel van precies twee jaar geleden. Deze vorm van misbruik maakt zoveel levens kapot, zeker van kinderen.
Een reactie posten