Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

zondag 6 juni 2010

Cross-over

Soms denk je dat je weet hoe het zit. En dan blijkt het toch weer anders. Of misschien heb ik gewoon even niet goed opgelet. Hoe het gegaan is: ik was weer eens op bezoek bij Athena, een overkoepelende schoolorganisatie, waar ik het al eerder op 15 maart in ‘Aansluiting’ over had. Tot mijn stomme verbazing zag ik bovenaan de homepage zowaar ‘Vrijescholen Athena Nieuws’ staan, met een link ‘Bekijk ons laatste nieuws’. Zoiets laat ik me natuurlijk geen twee keer zeggen. Ik klik en vind twee pdf-documenten, het eerste getiteld ‘Alle vrijescholen binnen Athena positief beoordeeld door Onderwijsinspectie’, met deze inhoud:

‘Alle 12 vrijescholen van de Stichting Vrijescholen Athena* zijn door de Inspectie van het Onderwijs van een basisarrangement voorzien. Dat betekent dat al onze scholen voldoen aan de eisen van de inspectie, onder andere wat betreft de tussen- en eindopbrengsten en de kwaliteit van het onderwijs.

In april en mei 2010 hebben de vrijescholen in Leeuwarden en Emmen als laatste scholen binnen onze stichting een positief oordeel van de inspectie ontvangen. Dat betekent dat geen enkele van onze vrijescholen als zwak of zeer zwak te boek staat.

De scholen hebben zich de afgelopen tijd in allerlei opzichten verbeterd; de komende jaren hopen we de kwaliteit van ons onderwijs nog verder te kunnen uitbouwen om zo te kunnen uitgroeien tot eigentijdse vrijescholen, met behoud van onze identiteit.

* De basisscholen voor vrijeschoolonderwijs in Almelo, Apeldoorn, Arnhem, Deventer, Doetinchem, Emmen, Enschede, Meppel, Leeuwarden, Oldenzaal en Winterswijk en de (V)SO in Brummen’

Het tweede heet ‘Gunstige doorstroomcijfers vrijescholen naar het voortgezet onderwijs’ en daarin staat dit:

‘De kwaliteit van het vrijeschoolonderwijs kan voor een deel ook worden afgelezen aan de niveaus waarin de leerlingen aan het einde van de 6e klas (groep 8) de basisschool verlaten.

Van de 11 basisscholen binnen de Stichting Vrijescholen Athena stroomt de laatste twee jaar ca. 45 % van de leerlingen door naar het voortgezet onderwijs met een advies voor praktijkonderwijs tot en met vmbo-theoretische leerweg.

Ongeveer 55 % van de leerlingen binnen onze stichting krijgt bij het verlaten van de basisschool het advies havo of vwo (incl. gymnasium); dit percentage ligt ruim boven het landelijk gemiddelde van 40%.’

Er volgt een grafiek met ‘Doorstroming leerlingen klas 6 (groep 8) naar voortgezet onderwijs (2008 en 2009)’, maar die kan ik hier niet weergeven, en dat hoeft ook niet, u kunt hem zelf vinden. Ik was nog niet van mijn verbazing bekomen dat nu ook Athena met nieuws komt, of er drong een ander bijzonder gegeven door tot in mijn bewustzijn. Boven het eerste bericht stond namelijk een bekende foto, met de tekst: ‘vrijescholen, leren voor het leven’. Dat kwam me bekend voor. Had ik niet op 27 maart in ‘Pallas Athene’ over die andere overkoepelende schoolorganisatie geschreven, Pallas, en was ik in dat kader niet gestuit op de website ‘Leren voor het leven’. Die had ik als volgt geïdentificeerd:

‘Leren voor het leven is een initiatief van de 5 Limburgse scholen onder Stichting Pallas (overkoepelende organisatie van 15 vrijescholen in Zuidoost-Nederland) en de Vereniging Vrijeschoolonderwijs Limburg (VVL). Nu zitten we in de fase dat vrijescholen in andere regio’s zich aansluiten bij dit initiatief.’

Gauw naar die website, en inderdaad, daar vind ik diezelfde foto en tekst: ‘leren voor het leven’. Maar wat nu zo merkwaardig is, in het menu rechts kom ik ook hier ‘Recente nieuwsberichten’ tegen! Dat was eerder toch niet? Er staan in ieder geval vier items, met als bovenste ‘Limburger; 7 april 2010: Vrijeschool_gaat_uitbreiden_100407.pdf’. Dat artikel van Claire van Dyck kende ik nog niet. De titel luidt ‘Bernard Lievegoed School enige school in voortgezet onderwijs in Maastricht met wachtlijst’:

‘De vrije school in Maastricht breidt uit nu het aantal aanmeldingen voor het tweede jaar op rij het aantal beschikbare plaatsen overtreft. Voorlopig hanteert de Bernard Lievegoed School een wachtlijst.

Dit jaar meldden zich zo’n 200 leerlingen aan terwijl er, net als vorig jaar, maar plek is voor 110. Dat heeft de schoolleiding er toe gebracht 150 leerlingen toe te laten en twee extra brugklassen te starten. Nog deze week neemt de schoolleiding een besluit over doorgroeien naar 700 leerlingen, ervan uitgaande dat de trend van stijgend aantal aanmeldingen doorzet, zegt directeur Janny de Vries. „De school wil ingaan op de toenemende vraag die er leeft in de maatschappij naar vrijeschoolonderwijs. ”

BLS is de enige school in het voortgezet onderwijs in Maastricht met een wachtlijst. Waar andere scholen – als gevolg van demografische ontwikkeling – krimpen, breidt BLS uit. Als verklaring daarvoor noemt De Vries de onderwijssoort en de heterogene groepen.

De eerste twee jaar zitten de leerlingen van verschillende niveaus (vmbo, havo en vwo) bij elkaar in de klas. De vrijeschoolpedagogiek, gebaseerd op de antroposofie van Rudolf Steiner met veel aandacht voor kunstvormen, spreekt een steeds grotere groep ouders en kinderen aan, vermoedt De Vries.

De Bernard Lievegoed School telt op dit moment 410 leerlingen. Oorspronkelijk was de idee dat BLS niet groter zou worden dan 500 leerlingen om de kleinschaligheid waarin leerlingen gekend worden, te garanderen. „Je hoeft niet klein te zijn om kleinschalig te blijven. Het zit ’m in de manier waarop je omgaat met docenten en medeleerlingen. Die benadering verandert niet als we in vier jaar doorgroeien naar 700 leerlingen. De kwaliteit van onderwijs kunnen we garanderen.”

Bij toelating hanteert BLS aanvullende selectiecriteria, waarin het passen binnen vrijeschoolonderwijs en motivatie belangrijk zijn. Dat wordt getoetst in een intakegesprek met leerling en ouders. Vervolgens vindt er loting plaats.

De directeur voorziet wel problemen met de huisvesting na komend schooljaar, waarover ze met de gemeente in gesprek zal gaan.

De gemeente is uitgegaan van „verkeerde prognoses” (400 BLS-leerlingen in plaats van 500). En ook de internationale school, met wie BLS het gebouw deelt, groeit. Die verhuist pas in 2013 naar nieuwbouw van het United World College. De gemeente kon niet reageren.’

Interessante ontwikkeling. Niet alleen dat het vrijeschoolonderwijs in Limburg blijkbaar aanslaat, maar ook dat de twee andere koepels van vrijescholen – naast die van de Vereniging van vrijescholen; hoewel de vergelijking mank gaat, omdat deze twee koepels ieder een bestuurlijke eenheid vormen en als zodanig onderdeel zijn van de Vereniging van vrijescholen – nu met eigen nieuwsberichten komen. Nou moet ik zeggen, en dat heb ik hier al vaker geschreven, dat de nieuwsvoorziening van de Vereniging van vrijescholen regelmatig ronduit beroerd is. Soms is er een opleving, maar nu is het weer behoorlijk ingezakt. Zoals op de eigen weblog speciaal voor nieuws, waar het laatste bericht stamt van 13 januari. Dat schiet helemaal niet op. Net zo min als bij de sectie voor pedagogie binnen de Vrije Hogeschool voor Geesteswetenschap van de Antroposofische Vereniging, daar is het helemaal droevig gesteld. Ik verbaas me hier nu al een jaar over, maar er is blijkbaar geen hond die daar problemen mee heeft. Dan zal ik wel de enige zijn.

Goed, dus zowel Athena als Pallas komt met een eigen nieuwsvoorziening. Maar waarom legt Athena een link met een website die behoort tot Pallas, zoals ik eerder had geconstateerd? Zijn hier soms nieuwe ontwikkelingen gaande? Is er iets nieuws overkoepelends aan het ontstaan? Ik ben verder gaan zoeken en stuitte al snel op de website ‘Peripatos’ van Annemarie Sijens, waar ik het op 13 mei in ‘Interim’ nog over had. Daar staan twee nieuwe berichten onder ‘Nieuws’. Het eerste is ‘Aantal vrijescholen in basisarrangement stijgt snel’:

‘In 2006 haalden vrijescholen de pers omdat bijna de helft van de basisscholen van de inspectie het predikaat (zeer) zwak kreeg. De Vereniging van vrijescholen heeft hier voortvarend actie op ondernomen. Ze richtte de Taskforce “Zwakke scholen” op en formuleerde als doelstelling dat in 2011 alle vrijescholen een basisarrangement hebben, waarbij ten hoogste 5% van de vrijescholen tijdelijk buiten het basisarrangement valt. Uit de bijgevoegde grafiek blijkt een spectulaire kwaliteitsverbetering. Tussen 1 mei 2006 en 1 mei 2010 daalde het percentage (zeer) zwakke scholen in het basisonderwijs van 48% naar 8%. Het ziet ernaar uit dat vrijescholen hun ambitieuze doelstelling realiseren.’

En het tweede ‘Vacaturemelding bij Stichting Vrijescholen Athena’:

‘Scholen in het primair onderwijs hebben de komende jaren in toenemende mate behoefte aan professionals die zowel teams als individuen kunnen stimuleren bij het geven van uitstekend onderwijs en het realiseren van organisatie-doelstellingen. Om die reden is de bestuurder van Stichting Vrijescholen Athena op zoek naar een directeur die de vrijeschool in Emmen verder kan helpen groeien. Een combinatie met de vacature op de vrijeschool in Oldenzaal is mogelijk. Een uitgebreide vacaturebeschrijving is te vinden via de link vacature schoolleider.’

En daar heb ik zowaar nieuws te pakken! Want de link leidt naar ‘Basisschool De Stroeten* te Emmen (ca. 0,5 fte)’, waarbij de asterisk deze aanvullende informatie geeft:

‘Dit wordt binnenkort de naam van de school. Momenteel heet zij officieel nog Vrije School Michaël Emmen.’

Nu is Annemarie Sijens behalve ‘interim-directeur at Stichting Vrijescholen Athena’ (namelijk op deze vrijeschool Emmen, zoals ik op 13 mei schreef), maar sinds twee jaar ook ‘voorzitter bestuur at Begeleidingsdienst voor vrijescholen’, zoals uit haar publieke profiel op LinkedIn blijkt. Daar wordt trouwens ook gemeld dat ze eerder twee jaar directeur is geweest van een andere Athenaschool, ‘De kleine Johannes’ in Deventer (waarmee meteen het raadsel is opgelost over welke school ze het had in het bericht op 13 mei), en recenter tevens interim-directeur op ‘Vrije School Hoeksche Waard’ in de regio Rotterdam.

Nu spring ik even naar die Begeleidingsdienst voor vrijescholen, en alweer verbazing, want ook hier een link naar ‘Laatste nieuws’. Die nieuwsberichten zijn voor hier minder interessant, behalve de onderste:

‘Vrije school gaat uitbreiden

ONDERWIJS Bernard Lievegoed School enige school in voortgezet onderwijs in Maastricht met wachtlijst door Claire van Dyck.

MAASTRICHT – De vrije school in Maastricht breidt uit nu het aantal aanmeldingen voor het tweede jaar op rij het aantal beschikbare plaatsen overtreft. Voorlopig hanteert de Bernard Lievegoed School een wachtlijst. (Limburger; woensdag, 07 april 2010).’

Meer staat er niet. Maar dat hoeft ook niet, want dat weten we al. Het begint een beetje op een multimediale cross-over te lijken, op deze manier. Hoe het precies zit, ik weet het niet. Wordt men wakkerder voor elkaar, of ligt het toch anders? Wie het weet, mag het zeggen.

zaterdag 5 juni 2010

Campagne

Tijd om campagne te voeren. Niet alleen voor het stemgedruis in de politiek, maar ook voor het weekend ‘Lekker naar de boer’, volgende week op 12 en 13 juni. Dit jaar doen de biologisch-dynamische bedrijven ijverig mee, zoals ik op zondag 23 mei in ‘Arbeidersuniversiteit’ reeds memoreerde. Toen was het Demeter die het goede voorbeeld gaf, maar intussen is het stokje met verve overgenomen door de tussenhandelaren. Een week geleden gaf Odin in haar Nieuwsbrief nog nadere bijzonderheden, met meer details dan op de Demeter-website, die meer algemeen gehouden is. Op 28 mei ging dat zo:

‘Regelmatig vindt u groenten en/of fruit in uw tas, geteeld op biologisch-dynamische wijze. Wilt u wel eens zien hoe deze Demeter-producten geteeld worden? Dat kan! Op 12 en 13 juni opent een aantal biologisch-dynamische telers hun deuren. Zij geven u een kijkje achter de schermen in het kader van het “Lekker naar de boer” weekend, georganiseerd door Biologica. Stichting Demeter zet tijdens dit weekend vijf Demeter-boeren in het zonnetje, die allemaal een speciaal programma voor u hebben voorbereid. Zo kunt u onder andere een kijkje nemen bij De Lepelaar in Sint Maarten, Gaos in Swifterbant en de Eemstuin in Uithuizermeeden. Wat is er nou leuker dan een zonnig dagje uit bij een teler? Lekker naar de boer!

Ontmoet onze Demeter-helden

Op 12 en 13 juni zetten honderden biologische boerenbedrijven hun deuren voor u open. Op 5 prachtige Demeter-bedrijven is er een speciaal programma met lezingen, workshops en proeverijen die het bijzondere en vernieuwende karakter van de biologisch-dynamische landbouw en voeding benadrukken. Onze Demeter-helden maken echte keuzes die er toe doen op het gebied van dierenwelzijn, natuurbeheer en voedingskwaliteit. Tijdens de open dagen kunt u dit zelf ontdekken. Want voor jong en oud valt er van alles te zien, te proeven én te doen!

Joris Kollewijn en Jan Schrijver van Demeter-akkerbouwbedrijf De Lepelaar, u vast wel bekend van de verschillende soorten groenten in uw tas, bieden u op zaterdag 12 juni bijvoorbeeld rondleidingen, kookworkshops, proeverijen en een informatiemarkt. Joris en Jan laten zien dat zij zich sterk bewust zijn van hun plaats in de natuur. Integer omgaan met de natuur zorgt voor pure, smaakvolle biologisch-dynamische producten, aldus Jan Schrijver. En niet alleen de smaak telt, Jan is er als geen ander van overtuigd dat de liefde, aandacht en tijd die de bodem en de gewassen krijgen zorgen voor producten vol vitaliteit. Tijdens de rondleidingen zal Jan Schrijver dieper ingaan op die levenskracht in zijn gewassen in het bijzonder en biologisch-dynamische geteelde producten in het algemeen.

Benieuwd? Bezoek onze Demeter-helden!

Gaos te Swifterbant (Flevoland)
Open zaterdag en zondag 11.00-16.00 uur
Met René Groenen, bd-groenteveredelaar, over biologische veredeling en behoud van biodiversiteit.

De Eemstuin te Uithuizermeeden (Groningen)
Open zaterdag en zondag 10.00-16.00 uur
Met Dr. Eric Goewie, hoogleraar biologische landbouw in Wageningen, over een kloppende integriteit tussen mens, dier en plant.

Zonnehoeve te Zeewolde (Flevoland)
Open zondag 10.00-16.00 uur
Piet van IJzendoorn, bd-boer pur sang, vertelt over het levende geheel van bodem, gewassen, vee, natuur en mens.

De Lepelaar te St. Maarten (Noord-Holland)
Open zaterdag 10.00-16.00 uur
BD-boer Jan Schrijver vertelt over het belang van échte levenskracht in biologisch-dynamische voeding.

Ruimzicht te Halle (Gelderland)
Open zaterdag en zondag 10.00-16.00 uur
Met Gerda Dijst, ecotherapeut, over het gezonde boerenbedrijf in ontwikkeling, alert inspelen op wat zich voordoet.’

Mooi toch? Je zou er zo iets uitkiezen om naartoe te gaan. Als het net zulk mooi weer is als vandaag, wordt het één grote happening! Gisteren was het in het Odinieuws opnieuw raak, onder de titel De boer op met Odin’. Leest u maar weer mee:

‘Heeft u al een bedrijf uitgekozen om te gaan bekijken komend weekend, het “Lekker naar de boer”-weekend? Als u nog een gaatje heeft, kunt u bijvoorbeeld terecht bij het Flevolandse biologisch-dynamische akkerbouwbedrijf GAOS. Niet alleen een mooi en interessant bedrijf, maar ook de plaats van een leuk project in samenwerking met Odin: het telen van biologisch-dynamisch veredelde Rodelika-wortels voor uw abonnement. Maar daarover verderop meer, eerst vertellen we u graag iets meer over de biologisch-dynamische-landbouw en het Demeter-keurmerk.

Demeter met de kracht van de natuur

Het Demeter-keurmerk garandeert de consument dat de producten van biologisch-dynamische (BD) oorsprong zijn. BD-boeren werken als basis via de Europese richtlijnen voor biologische landbouw. Daarnaast zijn er aanvullende eisen die hun producten recht geven op het Demeter-keurmerk. Die eisen zijn vooral gericht op het sluiten van kringlopen, gebruik natuurlijke meststoffen en dierenwelzijn. Toch werken niet alle BD-bedrijven hetzelfde. Uitgangspunt is dat er voor de boer ruimte moet zijn om zijn eigen kwaliteiten en passie in het bedrijf te kunnen leggen. Dat levert de toegevoegde waarde, en iedere boer doet dat anders. Het is de D van dynamisch in BD. Zo wordt landbouw meer dan voedselproductie alleen. Alles hangt met alles samen: mens, natuur, bodem, landschap, samenleving.

Veel vernieuwende initiatieven hebben hun oorsprong in de BD-landbouw. Denk maar aan zorgboerderijen, groente-abonnementen, consumentenkringen en agrarisch natuurbeheer. Om biologisch-dynamische boeren te stimuleren hun bedrijf en zichzelf dynamisch te blijven ontwikkelen, heeft Demeter een 7-tal richtlijnen of kernthema’s ontwikkeld. Iedere boer in ontwikkeling kiest zelf waar hij de accenten legt. Hieronder hebben we ze voor u op een rijtje gezet.

Zeven kernthema’s van Demeter

Samenhang: Gemengde bedrijfsvoering. Biologisch-dynamische boeren versterken de samenhang tussen bodem, gewassen, vee, natuur en mens. Samen een levend geheel.

Eigenwijs: Levenskwaliteit. Biologisch-dynamische boeren gaan hun eigen weg. Tegen de stroom in. Dat geeft hun producten karakter.

Vruchtbaar: Bodemkwaliteit. Biologisch-dynamische boeren zorgen met kennis aandacht en liefde voor vruchtbare landbouw.

Veerkracht: Ecologische kwaliteit. Biologisch-dynamische boeren zijn er als de kippen bij. Alert bewegen ze mee met wat zich voordoet en blijven trouw aan hun uitgangspunten.

Vernieuwend: Economische kwaliteit. Biologisch-dynamische boeren lopen voorop. Altijd op zoek naar beter.

Puur: Productkwaliteit. Biologisch-dynamische boeren leven het pure leven. Zo leven is een ambacht, zonder kunst en vliegwerk.

Respect: Sociale kwaliteit. Voor biologisch-dynamische boeren gaan landbouw en zorg hand in hand. Alles heeft zijn schoonheid.

Komt u ook kijken, horen en proeven?

Eén van de Demeter-helden van 2010 is het biologisch-dynamische akkerbouwbedrijf GAOS in Swifterbant (Flevoland). Toen er een spoorlijn aangelegd werd, was de toekomst van het bedrijf onzeker. Maar Jos Jeuken en Ellen Krul, de eigenaren van GAOS, legden een natuurlijke buffer aan tegen de onrust van de spoorlijn. Het resultaat was een verrijking van GAOS: in de bufferstroken is nu diversiteit qua klimaat en flora en fauna. Natuur en landbouw: één vruchtbaar geheel. En voor u als Odin-abonnee hebben we een leuk nieuwtje: in vervolg op de wortelsmaaktest van vorig jaar gaat GAOS deze zomer Rodelika-wortels telen voor de Odin-abonnementen. Het zaad voor deze wortels is op biologisch-dynamische wijze veredeld en vermeerderd. We hopen de wortels in de herfst in de Odin-abonnementen te kunnen inpakken.’

Kijk, dat is nog eens campagne voeren! Zo hebben we de beweging voor biologisch-dynamische landbouw en voeding lange tijd niet meegemaakt. En dat dit geen incident, bevlieging of eendagsvlieg is, bewijst het gegeven dat niet alleen bij de Odintas, maar ook bij de Vitatas de campagne aanslaat. Want die had gisteren ‘Het gezondheidsperspectief van biologische landbouw en voeding’ in het vizier:

‘Enkele weken geleden sprak Machteld Huber van het Louis Bolk Instituut op een bijeenkomst over de kernkwaliteit van biologische landbouw en voeding. Er zijn mensen die vinden dat biologische landbouw wat minder streng moet worden en zich puur moet richten op milieuvriendelijkheid, met name op de CO2 reductie. Gezondheid, zeggen zij, is niet te bewijzen en dus mag je best een beetje spuiten, een beetje genetisch manipuleren of kunstmest gebruiken en laat je vooral je dieren binnen zodat je de CO2 kunt afvangen. Machteld Huber gruwelt van deze denkrichting. Zij stelt dat het de gangbare denkwijze is om in termen van stofjes te redeneren. De toekomstoriëntaties op voedselwinning gaan over zo efficiënt mogelijk nutriënten produceren en daarbij zo min mogelijk schadelijke stoffen uit te stoten. Men praat graag over “gesloten systemen” en dat zijn dan bijvoorbeeld steriele klimaatkamers waar planten volledig kunstmatig gevoed wordt, varkensflats waar dieren het daglicht niet meer zien en dergelijke. Deze letterlijk gesloten systemen zijn gebaseerd op het controle model: een gespannen situatie waarin men alle factoren in de hand wil houden. Iedere verstoring van de balans leidt tot het inzetten van nieuwe controlemaatregelen, zoals kunstmest, bestrijdingsmiddelen, gentech en antibiotica. Veertig jaar bio-industrie heeft al ruimschoots bewezen dat dit een doodlopende weg is: het kunstmestverbruik ligt wereldwijd twee keer hoger dan de aarde kan verwerken en leidt tot bodemverarming en watervervuiling. Het preventief gebruik van antibiotica leidt tot resistenties en teveel dieren op elkaar leidt onafwendbaar tot grootschalige uitbraken van dierziekten. Bestrijdingsmiddelen zijn schadelijk voor het milieu en over de effecten van gentech is nog veel te weinig bekend.

Biologische landbouw en voeding daarentegen streeft een goede, natuurlijke eigen weerstand na van planten, dieren, het bedrijf en mensen via het zogenaamde adaptatiemodel. Kernelementen hiervan zijn: systeembenadering (alles hangt met elkaar samen), benutten van variatie (ruime teeltplannen en diversiteit aan soorten), het stimuleren van zelfregulatie (weerstand van plant en dier versterken), indirect sturen (grasklavers voor stikstoftoevoer i.p.v. kunstmest) en een dynamisch evenwicht. Het gaat in de kern om het benutten van het zelfherstellend en zelfregulerend vermogen van bodem, planten, dieren en mensen. De biologische benadering zet dus de gezondheid centraal: niet op een directe manier van stofje a voor kwaal b, maar indirect op het verbeteren van weerstandsverbetering en natuurlijk evenwicht. Onderzoeken waar Machteld Huber actief bij betrokken is, tonen deze kwaliteit van biologische voeding ook aan. Kuikens die biologisch gevoed zijn, vertonen een beter herstellend vermogen dan kuikens die gangbaar voer krijgen. Kinderen die biologisch gevoed worden hebben minder snel last van allergieën dan kinderen die reguliere voeding krijgen. En naast gezondheid levert biologisch ook nog eens dierenwelzijn, een mooi en gezond landschap, een gezonde omgeving, arbeidsvreugde voor de producent en betrokken consumenten. Zeven voor de prijs van één!’

Hier wordt alleen niet zo expliciet van biologisch-dynamisch gewag gemaakt, maar behalve dat woord gaat het in feite over hetzelfde.

vrijdag 4 juni 2010

Agora

Gisteren is de film ‘Agora’ in première gegaan. Vorig jaar bij het filmfestival in Cannes beleefde hij zijn wereldpremière. Nu dus ook in Nederland. Overal kun je er over lezen. Bijvoorbeeld in De Groene Amsterdammer, waar filmrecensent Gawie Keyser over Angst in het slachthuis’ schrijft:

‘Cinematografische codes van de peplum kunnen zijn: massale zwaardgevechten en zwoele vrouwelijke erotiek, bijvoorbeeld verleidelijk donkere ogen met zorgvuldig geëpileerde wenkbrauwen. Ook in Alejandro Amenábars Agora, een film over de heidense wetenschapper Hypatia (Rachel Weisz) in het Alexandrië van circa 391 voor Christus, zijn deze conventies aanwezig, maar nu gaan ze ook hand in hand met intellectuele en artistieke inhoud. De film is zoals Le Monde kopt: “Un peplum intellectuel”.

Peplum verwijst naar het hoofdzakelijk Italiaanse genre uit de jaren zestig en zeventig waarin verhalen uit de klassieke oudheid of de bijbel of “gewoon” de verbeelding van de regisseurs de niet altijd even logische setting vormen voor avontuurlijke actiefilms. Hierin vloeit het bloed rijkelijk en is het in beeld brengen van het zweet op de spieren van “acteurs” of bodybuilders als Steve Reeves of Gordon Scott belangrijker dan redevoering, karakterontwikkeling of politieke intrige.

Agora onderscheidt zich vooral van de populaire pepla doordat regisseur Amenábar wel degelijk een verhaal met politieke en psychologische inhoud vertelt. In de nadagen van het Romeinse Rijk geeft de Griekse wiskundige en sterrenkundige Hypatia les aan mannelijke studenten in de fora van Alexandrië en discussieert openlijk met belangrijke denkers. Maar iets broeit in de straten van de stad: religieuze fanatici van zowel joodse als christelijke overtuiging hekelen de macht van de heidense intelligentsia. Een gewapend conflict volgt. Bewonderaars van Hypatia, onder anderen een Romeinse politicus en een verliefde slaaf, belanden in gewetensnood. Moeten zij hun verstand volgen of gemakzuchtig meegaan met de religieuze waanzin die zich in de stad verspreidt?’

Op ‘8Weekly’ schrijft Astrid Nijdam over ‘Heb uw naaste lief’:

‘Regisseur Alejandro Amenábar is niet bang om gevoelig liggende kwesties aan de kaak te stellen. In Mar adentro (2004) vertelt hij het verhaal van een verlamde man die zijn leven wil beëindigen in een land waar euthanasie bij de wet verboden is. In zijn nieuwste film laat hij het gevaar van godsdienstfundamentalisme en -fanatisme zien.

Een agora is een marktplein of centrum van een stad in de Romeinse tijd waar het sociale leven zich afspeelde. Letterlijk betekent het verzamelplaats. De film speelt zich af in Alexandrië (toen nog onder Romeinse heerschappij) aan het einde van de vierde eeuw, waarin het polytheïsme op gewelddadige wijze plaats moest maken voor het christendom. De gewelddadige opstand van de christenen richt zich uiteindelijk op de bibliotheek van de agora waar de kennis van de oude wereld opgeslagen ligt.

Groep volgers

Het verhaal centreert zich om de wiskundige, astronoom en filosofe Hypatia (Rachel Weisz). Hypatia heeft echt bestaan en was zeer populair en werd overal gerespecteerd. Ze gaf les en had een groep van leerlingen en volgers om haar heen verzameld. Ze had er geen moeite mee om naar plaatsen te gaan waar alleen mannen toegelaten werden en daar in het openbaar te spreken. Na haar dood is ze zo veel mogelijk uit de geschiedenis gewist. In de film wordt verder de slaaf van Hypatia, Davus gevolgd die haar bewondert en verliefd op haar wordt. Davus komt in contact met het christendom en bekeert zich, op zoek naar zijn vrijheid. Hierdoor komt hij lijnrecht tegenover Hypatia te staan. Zij weigert zich aan te passen en wil in de wetenschap blijven geloven. Ze probeert dan ook zo veel mogelijk perkamentrollen te redden als de bibliotheek aangevallen wordt.’

In de VPRO Gids van vorige week schreef Oliver Kerkdijk een prachtige beschouwing over de film, ‘Ballade voor Hypatia’, die nu ook op Omroep.nl /Geschiedenis (het historische portaal van de Publieke Omroep) staat. Hij typeert Hypatia als een ‘Griekse wiskundige, filosofe en astronome’ die ‘slechts met de ratio en de klassieke retorica van Plato en diens tijdgenoten gewapend’ is:

‘Deze Hypatia is de spil van Agora, de film waarmee Amenábar (Abre los ojos, The others) definitief in het pantheon der allergrootsten binnentreedt. Lang geleden is het dat een film zo in gelijke mate de geest voedde en het hart veroverde.

Eigenlijk dient men vooraf over de handeling niet meer te weten dan dat zich rond de heidense Hypatia (Rachel Weisz) een steekspel ontketent waaraan zij zelf part noch deel heeft. Zowel haar aanbidders, de Romeinse prefect Orestes en de slaaf Davus, als haar vijanden, de patriarch Cyrillus en christenfanatici, worden meegesleept in een politiek-religieuze draaikolk die de duisternis van de Middeleeuwen al aankondigt.

Omdat van de Helleense academica geen primaire bronnen bewaard zijn gebleven, resteerden Amenábar en Gil karige notities van tijdgenoten. Met deze flinters historie over de hoogbegaafde dochter van de mathematicus Theoon van Alexandrië construeerden zij een indrukwekkend romanesk en intelligent geheel. Dialogen stoelen op het dualisme van personages en op karakterontwikkeling. De dramaturgie staat volledig in dienst van het discours. Dat puristen de Werdegang van Hypatia, zoals in Agora gedramatiseerd, als speculatief zullen afdoen nemen we maar als een a priori aan. In hun eerbetoon verlaten Amenábar en Gil de slaafse historische accuratesse en bereiken iets hogers: filmkunst.

Vanaf de openingsscène zijn hier theater en cinema één. Een bedrieglijk serene cgi-compositie van de blauwe planeet in het heelal gaat over in een beeldencollage van Alexandrië, het Egyptisch denkerscentrum van de wereld anno 391. In één pregnant beeld verschaft Amenábar ons het perspectief op onze nietigheid. Vervolgens worden thema’s aangesneden die nu even relevant zijn als toen. Demagogie, kuddegedrag, antisemitisme, politiek als legitiem manipulatiebedrijf, de ondergeschoven rol van de vrouw in de samenleving. Geleider voor al dit fraais? Religie.

Krioelende mieren

Dankzij de beheerste ‘Scope-cameravoering en behoedzame découpage kan de fijnproever zich laven aan scènes als aktes uit een superieur theaterstuk: deze putten hun dynamiek uit bijzonder doorwrochte dialogen met telkens een eigen spanningsboog. Hier staan filosofie en karakters voorop. Geheel in de geest van de retorica geeft de regie ruim baan aan de tekst en daarmee aan de sprekers.

Doek op voor Rachel Weisz, hypnotiserend als Hypatia. Ranke verschijning, fijn geciseleerd gelaat, heldere ogen die scherpzinnigheid uitstralen. Van een elegante precisie is Weisz’ dictie, gracieus zijn haar bewegingen. Moeilijk is het niet om je als kijker te verplaatsen in de slaaf Davus, die heimelijk Hypatia’s voet streelt terwijl zijn meesteres ligt te slapen. Hypatia’s aantrekkingskracht wortelt in haar nobele innerlijk.

Rode draad is steeds haar zoektocht voorbij de astronomiestelsels van Aristarchus van Samos (310-230 voor Christus) en Claudius Ptolemaeus (87-150 na Christus). Iedere poreuze theorie wordt door de filosofe apollinisch – kalm en doordacht – beredeneerd, gefileerd, ontzenuwd. Want Hypatia eerste besef is tevens haar relativerende kracht: wat weet de mens nu werkelijk over de kosmos?

Alleszeggend in dit kader is de bijna terloopse camerazwenking van bedrijvig krioelende mieren in het zand naar de mensenwirwar tussen de Pharos (de Alexandrijnse vuurtoren), agora en Grote Bibliotheek. Zoals Hypatia haar ideeën en theses met visuele hulpmiddelen aanschouwelijk maakt, zo past Amenábar zijn medium optimaal, ja, zelfs met een verrassende strengheid toe. In de zelfverzekerde, maar nooit pocherige mise en scène spiegelen detail en groter geheel elkaar. Cirkel en ellips vormen als visueel stijlmiddel een leitmotiv tussen de episodes, waarmee de film van begin tot eindshot een subtiel geometrisch patroon krijgt. Nergens verliest het scenario zich in een excuusromance, nooit glijdt de regie af naar banaal sandalenfilmspektakel met grand guignol als cynisch toetje.

Voorbeeldintellectueel

Agora vloeit en verdiept, en dat twee uur lang op eenzaam hoog niveau. Als we van de slotscène, een van de meest onthutsende in jaren, één ding meenemen, dan dit: het oertalent van de mens is niet de beschaving, maar de barbarij.’

Er is in het Nederlands ook een interessant jeugdboek van Arnulf Zitelmann over de figuur van ‘Hypatia’, vertaald uit het Duits door Carlien Brouwer, in 1989 uitgekomen bij Elzenga in Amsterdam en Clavis in Hasselt, 267 bladzijden dik. De inhoud komt na het voorgaande nu wel zeer bekend voor:

‘Door bemiddeling van zijn vroegere leermeester Petrus krijgt de vrijgelaten slaaf Thonis – nieuwkomer in Alexandrië – het baantje van secretaris bij de beroemde stoïcijnse filosofe Hypatia. Hypatia is een buitengewone vrouw: mooi, zelfbewust, hoogbegaafd, behoedster van de rijke erfenis der klassieke Oudheid. Filosofie betekent voor haar: onderzoek op alle terreinen van de geest, doch ook deelname aan het politieke leven, in navolging van Plato. Dat laatste is in het Alexandrië van kort na 400 niet zonder gevaar, zoals Thonis vlug ondervindt. Het Romeinse Rijk in zijn nadagen had kort voordien het christendom tot staatsgodsdienst verheven en stond vijandig tegenover de “heidenen”. De Egyptische christenen waren fervente nationalisten, die zich door de Grieken en Romeinen – al dan niet christen – onderdrukt voelden. De Kerk, onder leiding van bisschop Cyrillus, voerde een sterk anti-intellectuele politiek en wilde de heidense cultuur zo snel mogelijk vernietigen.

De christelijke parabalani – oorspronkelijk een genootschap van ziekenbroeders – ontwikkelen zich tot een soort fundamentalistische Revolutionaire Wachters. Eerst organiseren zij een bloedbad onder de joodse kolonie, die in Alexandrië reeds eeuwen woonde in een eigen wijk, beschermd door talrijke keizerlijke decreten. Al spoedig wordt Thonis benaderd door zijn oude leermeester Petrus, die het hoofd blijkt te zijn van de parabalani, de onverzoenlijkste vijanden van Hypatia. Wanneer hij resoluut weigert geheime procesverslagen te kopiëren voor Petrus, raakt zijn veiligheid steeds meer bedreigd.

Als secretaris van Hypatia notuleert Thonis haar lessen filosofie in het Museion, de “universiteit” van Alexandrië, met het oog op een publicatie in boekvorm. Van lieverlee raakt hij intellectueel en emotioneel steeds nauwer betrokken bij de strijd voor geestelijke vrijheid van Hypatia en haar slinkende kring medestanders. Vooral als hij dan ook nog verliefd wordt op Thisbe, de bediende van de filosofe. Wanneer de sfeer van dreiging vanwege de christenen toeneemt, wil Hypatia met haar geestesverwanten emigreren, om ergens op de Atlantische kust van Afrika, voorbij de Zuilen van Herakles, Plato’s ideale staat te stichten. Vooraf besluit ze het aloude Zeus-orakel van Dodona te raadplegen. De reis evolueert tot een pelgrimstocht naar de wortels van de antieke cultuur.

Wanneer Hypatia in het vervallen Athene het heliocentrisme van Aristarchos van Samos becommentarieert, merkt ze tot haar bittere ontgoocheling dat stompzinnige kortzichtigheid en bekrompenheid geen monopolie zijn van de christenen.

In Dodona is de eredienst van Zeus officieel opgeheven. Zoals overal op hun tocht vinden ze hier enkel nog de stuiptrekkingen van het oude geloof. Toch spreekt het orakel.

Het kleine gezelschap reist zo snel mogelijk terug naar Alexandrië. Hier wordt Hypatia door de uitzinnige parabalani op de meest afschuwelijke wijze omgebracht: de “gelovigen” schrapen haar met scherven en schelpen levend het vlees van de beenderen. Hypatia’s tragedie lijkt beslecht in een triomf voor onverdraagzaamheid en obscurantisme. Maar uit haar verwoeste bibliotheek redt Thonis twee werken: Homeros en het boekje van Epiktetos.

Met de ingestorte Thisbe in de armen gaat hij scheep naar Griekenland.’

Waarom dit hele verhaal over Hypatia? Wegens de hier voor de hand liggende reden: zij komt in het enorme voordrachtswerk van Rudolf Steiner een enkele keer voor en dan niet in de onbelangrijkste betekenis. We slaan ‘Okkulte Geschichte’ er op na, zes voordrachten in Stuttgart van 27 december 1910 tot en met 1 januari 1911 (GA 126), waar het op het eind van de eerste voordracht meteen raak is (bladzijde 18 tot en met 24 in de vijfde druk van 1992). Die voordracht gaat voor een groot deel over enerzijds Gilgamesj en Eabani, en anderzijds Aristoteles en Alexander de Grote. Steiner komt dan te spreken op mysterieplaatsen, waar goddelijke kennis werd behoed:

‘Diese Geheimnisse der geistig-göttlichen Welt sind bewahrt worden in den Mysterienstätten. So zum Beispiel war vieles von den alten, heiligen Geheimnissen, die da kündeten den Zusammenhang der menschlichen Seele mit den göttlich-geistigen Welten, aufbewahrt worden in dem Mysterium der Diana von Ephesus und im ephesischen Tempel. Da war vieles darinnen, was einem Zeitalter, das herausgegangen war zur menschlichen Persönlichkeit, nicht mehr verständlich war. Und wie ein Wahrzeichen des geringen Verständnisses der bloss äussern Persönlichkeit für das, was spirituell geblieben ist, steht uns die halb mythische Figur des Herostrat da, die nur auf das Äusserlichste der Persönlichkeit sieht; Herostrat, der die Feuerfackel wirft in den Tempel des Heiligtums von Ephesus. Wie ein Wahrzeichen des Zusammenstosses der Persönlichkeit mit dem, was von alten spirituellen Zeiten geblieben ist, erscheint uns diese Tat. Und an demselben Tage, wo ein Mensch, bloss um seinen Namen auf die Nachwelt zu bringen, die Feuerfackel wirft in den Tempel des Heiligtums von Ephesus, an dem gleichen Tage wird der Mensch geboren, der zur Persönlichkeitskultur das allermeiste getan hat auf demjenigen Grund und Boden, auf dem die blosse Persönlichkeitskultur überwunden werden soll: Herostrat wirft die Fackel an dem Tage, da Alexander der Grosse geboren wird, der Mensch, der ganz Persönlichkeit ist. So steht Alexander der Grosse da als das Schattenbild des Gilgamesch.

Dahinter steckt eine tiefe Wahrheit. Wie das Schattenbild des Gilgamesch steht Alexander der Grosse im vierten, im griechisch-lateinischen Zeitraum, wie die Projektion eines Geistigen auf den physischen Plan. Und der Eabani, der ist, projiziert auf den physischen Plan, Aristoteles, der Lehrer Alexanders des Grossen. So sonderbar das ist: Alexander und Aristoteles stehen nebeneinander wie Gilgamesch und Eabani. Und wir sehen sozusagen, wie im ersten Drittel des vierten nachatlantischen Zeitraumes von Alexander dem Grossen herübergetragen wird – nur in die Gesetze des physischen Planes übersetzt – das, was von Gilgamesch der chaldäisch-babylonischen Kultur gegeben worden war. Das drückt sich wunderbar aus, indem als eine Nachwirkung der Taten Alexanders des Grossen an der Stätte des ägyptisch-chaldäischen Kulturschauplatzes Alexandria gegründet wird, um es, wie in ein Zentrum, gerade dort hinzusetzen, wohin der dritte Zeitraum, der ägyptisch-babylonisch-chaldäische, so mächtig gereicht hatte. Und alles sollte sich zusammenfinden in diesem alexandrinischen Kulturzentrum. Da sind nach und nach wirklich zusammengekommen all die Kulturströmungen, die sich begegnen sollten aus der nachatlantischen Zeit. Wie in einem Zentrum trafen sie sich gerade in Alexandrien, an der Stätte, die hingestellt war auf den Schauplatz des dritten Kulturzeitraums, mit dem Charakter des vierten Zeitraumes. Und Alexandria überdauerte die Entstehung des Christentums. Ja, in Alexandria entwickelten sich erst die wichtigsten Dinge des vierten Kulturzeitraumes, als das Christentum schon da war. Da waren die grossen Gelehrten tätig, da waren insbesondere die drei allerwesentlichsten Kulturströmungen zusammengeflossen: die alte heidnisch-griechische, die christliche und die mosaisch-hebräische. Die waren zusammen in Alexandria, die wirkten da durcheinander. Und es ist undenkbar, dass die Kultur Alexandriens, die ganz auf Persönlichkeit gebaut war, durch irgend etwas anderes hätte inauguriert werden können als durch das mit Persönlichkeit inspirierte Wesen, wie es Alexander der Grosse war. Denn jetzt nahm gerade durch Alexandrien, durch diesen Kulturmittelpunkt, alles das, was früher überpersönlich war, was früher überall hinaufgeragt hat von der menschlichen Persönlichkeit in die höheren geistigen Welten, einen persönlichen Charakter an. Die Persönlichkeiten, die da vor uns stehen, haben sozusagen alles in sich; wir sehen nurmehr ganz wenig die Mächte, die von höheren Hierarchien aus sie lenken und sie an ihren Platz stellen. All die verschiedenen Weisen und Philosophen, die in Alexandria gewirkt haben, sind ganz ins Menschlich-Persönliche umgesetzte alte Weisheit; überall spricht das Persönliche aus ihnen. Das ist das Eigenartige: Alles, was im alten Heidentum nur dadurch erklärlich war, dass immer darauf hingewiesen wurde, wie Götter heruntergestiegen sind und sich mit Menschentöchtern verbunden haben, um Helden zu erzeugen – all das wird umgesetzt in die persönliche Tatkraft der Menschen in Alexandria. Und was das Judentum, die mosaische Kultur in Alexandria für Formen angenommen hat, das können wir aus dem ersehen, was uns gerade die Zeiten, in denen das Christentum schon da war, zeigen. Da ist nichts mehr vorhanden von jenen tiefen Auffassungen eines Zusammenhanges der Menschenwelt mit der geistigen Welt, wie sie in der Prophetenzeit immerhin vorhanden war, wie sie selbst in den letzten zwei Jahrhunderten vor dem Beginne unserer Zeitrechnung noch zu finden ist: da ist auch im Judentum alles Persönlichkeit geworden. Tüchtige Menschen sind da, mit ausserordentlicher Vertiefung in die Geheimnisse der alten Geheimlehren... aber persönlich ist alles geworden, Persönlichkeiten wirken in Alexandria. Und das Christentum tritt zuerst in Alexandria auf, man möchte sagen, wie in seiner entarteten Kindheitsstufe.

Das Christentum, das berufen ist, das Persönliche im Menschen immer weiter hinaufzuführen in das Unpersönliche, es trat gerade in Alexandria besonders stark auf. Namentlich wirkten die christlichen Persönlichkeiten so, dass wir oftmals den Eindruck haben: es sind in ihren Taten schon Vorwegnahmen späterer Handlungen rein persönlich wirkender Bischöfe und Erzbischöfe. So wirkte der Erzbischof Theophilos im vierten Jahrhundert, so wirkte sein Nachfolger und Verwandter, der heilige Kyrillos. Wir können sie sozusagen nur beurteilen von ihren menschlichen Schwächen aus. Das Christentum, das das Grösste der Menschheit geben soll, zeigt sich zuerst in seinen allergrössten Schwächen und von seiner persönlichen Seite. Aber es sollte in Alexandria ein Wahrzeichen vor die ganze Entwicklung der Menschheit hingestellt werden.

Da haben wir wiederum eine solche Projektion von früherem Spirituelleren auf den äusseren physischen Plan. Es gab eine wunderbare Persönlichkeit in den alten orphischen Mysterien; sie machte die Geheimnisse dieser Mysterien durch; sie gehörte zu den allersympathischsten, zu den allerinteressantesten Schülern der alten griechischen orphischen Mysterien. Sie war gut vorbereitet, namentlich durch eine gewisse keltische Geheimschulung, die sie in früheren Inkarnationen durchgemacht hatte. Diese Individualität hat mit einer tiefen Inbrunst die Geheimnisse der orphischen Mysterien gesucht. Das sollte ja an der eigenen Seele durchlebt werden von den Schülern der orphischen Geheimnisse, was in dem Mythos enthalten ist von dem Dionysos Zagreus, der von den Titanen zerstückelt wird, dessen Leib aber Zeus zu einem höheren Leben emporführt. Als ein individuelles menschliches Erlebnis sollte es gerade von den Orphikern nacherlebt werden, wie der Mensch dadurch, dass er einen gewissen Mysterienweg durchmacht, sozusagen sich auslebt in der äusseren Welt, mit seinem ganzen Wesen zerstückelt wird, aufhört, sich in sich selber zu finden.

Während es sonst eine abstrakte Erkenntnis ist, wenn wir auf die gewöhnliche Art und Weise die Tiere, Pflanzen, Mineralien erkennen, weil wir ausserhalb ihrer bleiben – so muss derjenige, der eine wirkliche Erkenntnis im okkulten Sinn erlangen will, sich so üben, wie wenn er in den Tieren, Pflanzen, Mineralien, in Luft und Wasser, in Quellen und Bergen, in den Steinen und Sternen, in den anderen Menschen darinnen wäre, wie wenn er eins wäre mit ihnen. Und dennoch muss er die starke innere Seelenkraft entwickeln als Orphiker, um wiederhergestellt als ganz in sich geschlossene Individualität zu triumphieren über die Zerstückelung in der äusseren Welt. Es gehörte in einer gewissen Weise zum Höchsten, was man an Einweihungsgeheimnissen hat erleben können, wenn dasjenige, was ich Ihnen eben angedeutet habe, menschliches Erlebnis geworden war. Und viele Schüler der orphischen Mysterien haben solche Erlebnisse durchgemacht, haben auf diese Weise ihre Zerstückelung in der Welt erlebt und haben damit das Höchste durchgemacht, was in vorchristlichen Zeiten als eine Art Vorbereitung für das Christentum hat erlebt werden können.

Zu den orphischen Mysterienschülern gehört unter anderen auch die sympathische Persönlichkeit, die nicht mit einem äusseren Namen auf die Nachwelt gekommen ist, die sich aber deutlich zeigt als ein Schüler der orphischen Mysterien, und auf die ich jetzt hindeute. Schon als Jüngling und dann viele Jahre hindurch war diese Persönlichkeit mit all den griechischen Orphien eng verbunden. Sie hat gewirkt in derjenigen Zeit, die der griechischen Philosophie vorangegangen ist und die nicht mehr in den Geschichtsbüchern der Philosophie aufgezeichnet ist; denn das, was mit Thales und Heraklit aufgezeichnet ist, das ist ein Nachklang von dem, was die Mysterienschüler früher in ihrer Art gewirkt haben. Und zu diesen Mysterien-schülern gehört derjenige, von dem ich Ihnen jetzt eben spreche als einem Schüler der orphischen Mysterien, der dann wiederum zu seinem Schüler hatte jenen Pherekydes von Syros, der in dem Münchner Zyklus “Der Orient im Lichte des Okzidents” vom vorigen Jahre angeführt worden ist.

Sehen Sie, diese Individualität, die in jenem Schüler der orphischen Mysterien war, sie finden wir durch Forschung in der Akasha-Chronik wiederverkörpert im vierten Jahrhundert der nachchristlichen Zeit. Wir finden sie in ihrer Wiederverkörperung hineingestellt mitten in das Treiben der Kreise von Alexandria, umgesetzt die orphischen Geheimnisse in persönliche Erlebnisse, freilich höchster Art. Es ist merkwürdig, wie das alles bei der Wiederverkörperung in persönliche Erlebnisse umgesetzt war. Am Ende des vierten Jahrhunderts der nachchristlichen Zeit als die Tochter eines grossen Mathematikers, des Theon, sehen wir diese Individualität wiedergeboren. Wir sehen, wie in ihrer Seele alles das auflebt, was man durchleben konnte von den orphischen Mysterien an der Anschauung der grossen, mathematischen, lichtvollen Zusammenhänge der Welt. Das alles war jetzt persönliches Talent, persönliche Fähigkeit. Jetzt brauchte selbst diese Individualität einen Mathematiker zum Vater, um etwas vererbt zu erhalten; so persönlich mussten diese Fähigkeiten sein.

So blicken wir zurück auf Zeiten, wo der Mensch noch in Zusammenhang war mit den geistigen Welten wie bei jener orphischen Persönlichkeit; so sehen wir ihr Schattenbild unter denjenigen, die da lehrten in Alexandria an der Grensscheide des vierten und fünften Jahrhunderts. Und noch nichts hatte diese Individualität aufgenommen von dem, was – man könnte sagen – die Menschen damals über die Schattenseiten des christlichen Anfangs hinwegsehen liess; denn zu gross war noch in dieser Seele alles das, was ein Nachklang war aus den orphischen Mysterien, zu gross, als dass es von jenem anderen Licht, dem neuen Christus-Ereignis, hätte erleuchtet werden können. Was als Christentum ringsherum auftrat, etwa in Theophilos und Kyrillos, das war wahrhaftig so, dass jene orphische Individualität, die jetzt einen persönlichen Charakter angenommen hatte, Grösseres und Weisheitsvolleres zu sagen und zu geben hatte als diejenigen, die das Christentum in jener Zeit zu Alexandria vertraten.

Vom tiefsten Hass erfüllt waren Theophilos sowohl als auch Kyrillos gegen alles, was nicht christlich-kirchlich war in dem engen Sinn, wie es gerade diese beiden Erzbischöfe aufgefasst haben. Ganz persönlichen Charakter hatte das Christentum da angenommen, so einen Persönlichkeitscharakter, dass diese beiden Erzbischöfe sich persönliche Söldlinge anwarben. Überall wurden die Menschen zusammengeholt, die sozusagen Schutztruppen der Erzbischöfe bilden sollten. Auf Macht im persönlichsten Sinn kam es ihnen an. Und was sie ganz beseelte, das war der Hass gegen das, was aus alten Zeiten herrührte und doch so viel grösser war als das in einem Zerrbild erscheinende Neue. Der tiefste Hass lebte in den christlichen Würdenträgern Alexandriens, namentlich gegen die Individualität des wiedergeborenen Orphikers. Und daher brauchen wir uns nicht zu verwundern, dass die wiederverkörperte Orphikerindividualität angeschwärzt wurde als schwarze Magierin. Und das war genügend, um den ganzen Pöbel, der als Söldlinge angeworben war, aufzustacheln gegen die hehre, einzigartige Gestalt des wiederverkörperten Orpheus-Schülers. Und diese Gestalt war noch jung, und sie war trotz ihrer Jugend, trotzdem sie manches durchzumachen hatte, was auch in der damaligen Zeit einem Weibe durch lange Studien hindurch grosse Schwierigkeiten machte, sie war hinaufgestiegen zu dem Lichte, das leuchten konnte über alle Weisheit, über alle Erkenntnis der damaligen Zeiten. Und es war ein Wunderbares, wie in den Lehrsälen der Hypatia – denn so hiess der wiederverkörperte Orphiker –, wie da die reinste, lichtvollste Weisheit in Alexandrien zu den begeisterten Hörern drang. Sie hat zu ihren Füssen gezwungen nicht etwa nur die alten Heiden, sondern auch solche einsichtsvolle, tiefgehende Christen wie den Synesius. Sie war von einem bedeutsamen Einfluss und man konnte das in die Persönlichkeit umgesetzte Wiederaufleben der alten heidnischen Weisheit des Orpheus in Hypatia in Alexandria erleben.

Und wahrhaftig symbolisch wirkte das Weltenkarma. Was das Geheimnis ihrer Einweihung ausmachte, es erschien wirklich hineinprojiziert, abgeschattet, auf den physischen Plan. Und damit berühren wir ein Ereignis, das symbolisch wirksam und bedeutend ist für manches, was sich in historischen Zeiten abspielt. Wir berühren eines jener Ereignisse, das scheinbar nur ein Märtyrertod ist, das aber ein Symbolum ist, in dem sich spirituelle Kräfte und Bedeutungen aussprechen.

Der Wut derer, die um den Erzbischof von Alexandrien waren, verfiel an einem Märztage des Jahres 415 Hypatia. Ihrer Macht, ihrer geistigen Macht wollte man sich entledigen. Die ungebildetsten, wilden Horden waren hereingehetzt auch von der Umgebung Alexandriens, und unter Vorspiegelungen holte man die jungfräuliche Weise ab. Sie bestieg den Wagen und auf ein Zeichen machten sich die aufgehetzten Leute über sie her, rissen ihr die Kleider vom Leibe, schleppten sie in eine Kirche und rissen ihr buchstäblich das Fleisch von den Knochen. Sie zerfleischten und zerstückelten sie, und die Stücke ihres Leibes wurden von den durch ihre gierigen Leidenschaften völlig entmenschten Massen noch in der Stadt herumgeschleift. Das ist das Schicksal der grossen Philosophin Hypatia.

Symbolisch, möchte ich sagen, ist da etwas angedeutet, das tief zusammenhängt mit der Gründung Alexanders des Grossen, Alexandriens, wenn es auch spät erst nach der Begründung Alexandriens sich zuträgt. In diesem Ereignis sind abgespiegelt wichtige Geheimnisse des vierten nachatlantischen Zeitalters, das so Grosses, Bedeutendes in sich hatte, und das auch dasjenige, was es zeigen musste als Auflösung des Alten, als Hinwegfegung des Alten, in einer so paradox grossartigen Weise vor die Welt hingestellt hat in einem so bedeutsamen Symbolum, wie es die Hinschlachtung – anders kann man es nicht nennen – der bedeutendsten Frau von der Wende des vierten und fünften Jahrhunderts, der Hypatia, war.’

En dan tegen het eind van de derde voordracht (bladzijde 54 tot en met 56):

‘Wenn wir dieses Bild der menschlichen Geschichte, der okkulten Geschichte uns vor Augen stellen, dann werden wir es begreiflich finden, dass eine Seele, die in der indischen und dann in der persischen Epoche inkarniert war, durchdrungen sein konnte von dem inspirierenden Elemente einer Individualität der höheren Hierarchien; dass dann aber, als sie eintrat in die grechisch-lateinische Zeit, diese Seele mit sich allein war, dass diese Seele so arbeitete, dass Ich im Ich eben arbeitete. Alles das, was in der vorgriechischen Epoche für alle einzelnen Zyklen der nachatlantischen Kulturen wie eine göttliche Eingebung, wie eine Offenbarung von oben erscheint – und es gilt das auch noch im Beginne der griechischen Kulturperiode für das neunte, zehnte, elfte Jahrhundert der vorchristlichen Zeit –, was sich uns darstellt als eine inspirierte Kultur, in die von aussen einfliesst, was sie geistig erhalten soll, das gestaltet sich immer mehr und mehr dazu, rein menschlich-persönlich sich darzuleben. Und am stärksten findet das seinen Ausdruck gerade eben im Griechentum. Einen solchen Ausdruck des äusseren Menschen, wie er sich in der physischen Welt darlebt, für das, was der Mensch als auf sich gestellte Ich-Wesenheit ist, hat keine Zeit vorher gesehen und wird keine Zeit nachher wieder sehen können. Das rein Menschlich-Persönliche, das ganz in sich abgeschlossene Menschlich-Persönliche tritt in der antiken Lebensweise des Griechen und in seinen Schöpfungen historisch zutage. Vergleichen wir, wie in seine Göttergestalten der griechische Plastiker hineingeheimnisst hat das Menschlich-Persönliche! Wir können sagen: So wie uns ein griechisches plastisches Kunstwerk entgegentritt, soweit es durch physische Mittel zu erkennen ist, so steht der Mensch ganz als Persönlichkeit vor uns. Und wenn wir bei den Kunstwerken der Griechen nicht vergessen könnten, dass dieser Inkarnation, die uns da ausgedrückt wird, andere Inkarnationen vorangingen und andere folgen werden, wenn wir nur einen Augenblick denken würden, dass der Apollogestalt und Zeusgestalt nur eine einzelne Inkarnation aus vielen zugrundeliegt, so würden wir nicht richtig empfinden dem griechischen Kunstwerk gegenüber. Da müssen wir vergessen können, dass der Mensch in aufeinanderfolgenden Inkarnationen sich verkörperte. Da ist die Persönlichkeit ganz hineingegossen in die Form der einen Persönlichkeit. Und so war das ganze Leben der Griechen.

Gehen wir dagegen weiter zurück, da werden die Gestalten symbolisch; da deuten die Gestalten etwas an, was nicht rein menschlich ist, da drücken sie etwas aus, was der Mensch noch nicht in sich selber fühlt. Da konnte er nur in Symbolen ausdrücken, was hereinkam aus göttlich-geistigen Welten. Daher die alte symbolisierende Kunst. – Und sehen wir wiederum, wie die Kunst heraufkommt gerade zu dem Volk, welches das Material hergeben soll zu unserem, zum fünften Kulturzeitraum – wir brauchen uns da nur die ältere deutsche Kunst zu vergegenwärtigen –, da sehen wir, wie wir es nicht mit einer Symbolik, aber auch nicht mit einer Ausprägung des rein Menschlichen zu tun haben, sondern mit dem in sich vertieften Seelischen; wir sehen, wie da das Seelische sozusagen nicht ganz hineinkann in die Menschengestalt. Wer könnte gerade die Gestalten Albrecht Dürers anders charakterisieren, als dass bei ihnen dasjenige, was nach der übersinnlichen Welt im Menschen verlangt, man möchte sagen, im griechischen Sinne genommen nur einen unvollkommenen Ausdruck findet in der äusseren Ausgestaltung der Körperlichkeit. Daher die Vertiefung nach dem Seelischen, je weiter die Kunst heraufkommt.

Und jetzt werden Sie es nicht mehr unbegreiffich finden, dass ich in der ersten Stunde sagte: Es erscheint in der physischen Welt das, was früher verkörpert war, wie ein Abbild; in die Individualität flossen herein Wesenheiten der höheren Hierarchien. So dass, wenn wir von einem Menschen der griechischen Welt in früheren Zeiten sagen müssen, er war inkarniert –, wir nicht nur diese in sich geschlossene Wesenheit sehen müssen, sondern hinter ihr stehend die Individualität einer höheren Hierarchie. So tritt uns in der griechisch-lateinischen Periode Alexander, so tritt uns Aristoteles gegenüber. Wir verfolgen ihre Individualitäten nach rückwärts. Da müssen wir von Alexander zurückgehen zu Gilgamesch und sagen: Bei Gilgamesch ist diese Individualität, die dann wie auf den physischen Plan herausprojiziert als Alexander erscheint; hinter ihr müssen wir einen Feuergeist sehen, der sich seiner als Werkzeug bedient. Und bei Aristoteles sehen wir, zurückgehend in der Zeit, die Mächte des alten Hellsehens wirken in dem Freunde des Gilgamesch. So also sehen wir sowohl junge wie alte Seelen, hinter denen früher Hellsichtigkeit stand, ganz herausgestellt in der griechischen Zeit auf den physischen Plan. Und so tritt uns das ganz besonders bei der grossen Mathematikerin Hypatia entgegen, bei der sozusagen die ganze mathematische und philosophische Weisheit ihrer Zeit als persönliches Können, als persönliche Wissenschaft und Weisheit lebte. Das war abgeschlossen in der Persönlichkeit der Hypatia. Und wir werden noch sehen, wie diese Individualität gerade die weibliche Persönlichkeit annehmen musste, um eine so weiche Zusammengeschlossenheit alles dessen auszuprägen, was sie früher aufgenommen hatte in den orphischen Mysterien, um alles das als persönliche Wirkungsweise auszuprägen, was sie dort vermittelst der Inspiratoren als ein Schüler der orphischen Mysterien aufgenommen hatte.

So sehen wir also, wie in aufeinanderfolgende Menschheitsinkarnationen Einflüsse aus der geistigen Welt modifizierend eintreten. Und nur hinweisen kann ich darauf, dass gerade eine solche Individualität wie diejenige, die als Hypatia inkarniert war, die also mitbrachte die Weisheit der orphischen Mysterien und sie persönlich auslebte, dann in einer nachfolgenden Inkarnation berufen war, nun den umgekehrten Weg einzuschlagen: alle persönliche Weisheit wiederum hinaufzutragen zum Göttlich-Geistigen. Daher erscheint Hypatia ungefähr um die Wende des 12. und 13. Jahrhunderts als ein bedeutender, umfassender, universeller Geist der neueren Geschichte, der einen grossen Einfluss hat auf das, was Zusammenfassung des naturwissenschaftlichen und auch des philosophischen Erkennens ist. So also sehen wir, wie hineindringen in die aufeinanderfolgenden Inkarnationen der einzelnen Individualitäten die historischen Mächte.

Wenn wir so den Verlauf der Geschichte betrachten, dann sehen wir wirklich eine Art Niederstieg aus geistigen Höhen bis in die griechisch-lateinische Zeit und dann wiederum einen Aufstieg: ein Aufsammeln des rein vom physischen Plan zu gewinnenden Materials während der griechischen Zeit – das dauert natürlich herein bis in unsere Zeit – und ein Wiederhinauftragen in die geistige Welt, zu dem ein Impuls geschaffen werden soll durch die Geisteswissenschaft, und wozu schon einen instinktiven Impuls gehabt hat eine solche Persönlichkeit wie Hypatia, die im 13. Jahrhundert wiederverkörpert war.’

Bij de ‘Hinweise’ vanaf bladzijde 114 staat vervolgens als aantekening door de redactie bij bladzijde 56 vermeld:

Das tragische Schicksal der Philosophin und Rhetorin Hypatia, die 515 [moet natuurlijk 415 zijn, MG] in Alexandria auf offener Straße von christlichen Mönchshorden angegriffen und buchstäblich zerfleischt wurde, hat schon im Altertum Entsetzen hervorgerufen und ist im Laufe der Jahrhunderte immer wieder Gegenstand von Darstellungen gewesen. Kyrillos, Patriarch von Alexandrien, wird verdächtigt, Anstifter des Attentats gewesen zu sein. Die Autoren teilen sich in solche, die diesen Verdacht zu bestätigen, und in solche, die Kyrillos zu entlasten suchen. Sicher ist, daß die hochangesehene und auch von vielen bedeutenden Christen verehrte Hypatia, welche in Alexandria die alte griechische Weisheit vertrat, von dem aufstrebenden und immer mächtiger werdenden Christentum als Feind empfunden wurde. Vertreter des Christentums in Alexandrien war zu jener Zeit der Patriarch Kyrillos. Aus der umfangreichen Literatur sei hingewiesen auf die umfassende Darstellung von Richard Hoche in der Zeitschrift «Philologus», 15. Jahrgang 1860. In einem Notizbuch (Archiv-Nr. 523) hat Rudolf Steiner unter Angaben, die offenbar Reinkarnationen betreffen, neben den Namen von Hypatia den von Albertus Magnus gesetzt, was auf die Aussagen über Hypatia auf S. 56 ein besonderes Licht wirft.’

Reden te over dus om de recente film over Hypatia met bijzondere belangstelling te bekijken.

donderdag 3 juni 2010

Kroost

Had ik het eergisteren (op 1 juni) in ‘Eervol’ nog over de eervolle vermelding voor architect Yaike Dunselman met zijn woon-werkproject Oosterdel van de Raphaëlstichting bij de Hedy d’Ancona-prijs voor excellente zorgarchitectuur 2010, bleek hij diezelfde dag bij nog een belangrijke gebeurtenis betrokken. Voor het goede begrip schakel ik eerst even terug naar 11 augustus 2009, toen het in ‘Phoenix’ over de nieuwbouw van de Zoetermeerse vrijeschool ging:

‘De Vrije School wordt herbouwd op de plek aan het Schansbos waar het iets meer dan een jaar geleden afbrandde. Yaike Dunselman van 9 Graden Architecture ontwierp een opvallend gebouw: “Het is modern, maar de inhoud van de Vrije School wordt niet overboord gegooid.”’

Vandaag word ik op ‘InfoThuis TV’ gewaar dat het eindpunt in het proces tot nieuwbouw van deze school al bijna is bereikt. Wat InfoThuis TV is? Dat wist ik ook niet, maar dit vond ik op hun website:

‘InfoThuis TV is een communicatieplatform met daarop dagelijks regionieuws in het InfoThuis Magazine en InfoThuis teletekst. Daarnaast zendt InfoThuis TV diverse programma’s uit, zoals Woonideeën, Onze Zorg, BusinessPoint, De Bal Rond de Tafel, Watersportland, Clip & Klaar, Topspeed en Hart voor Muziek. De programmaopzet bestaat uit een mix van informatie en entertainment, dus “infotainment”, en biedt in combinatie met teletekst en internet een brede crossmediale marktbenadering voor de hele regio Haaglanden.

InfoThuis is met 430.000 aansluitingen een toegankelijk medium voor 975.000 mensen in de Regio Haaglanden. Op deze site treft u naast regionieuws informatie over onze programma’s, kunt u teletekst op uw computer bekijken en kunt u via de Windows Mediaplayer onze programma’s online bekijken.’

Zo is er onder ‘Natuurlijke elementen voor schoolplein’ ook dit te vinden:

‘De nieuwbouw van de Vrije School in Zoetermeer die in 2008 is afbrandde is bijna voltooid. Intussen is ook begonnen met het ontwerp van de openbare ruimte eromheen. Hoogste tijd om de omwonenden hierbij te betrekken. Daarom is op dinsdagavond 1 juni een goedbezochte voorlichtingsavond gehouden in de JC Pleysierschool.

Het inrichtingsplan werd gepresenteerd door de architect, waarna een medewerkster van de gemeente Zoetermeer meer vertelde over het gebied, dat direct grenst aan het gebouw en een kleine meter lager ligt dan de omgeving. Dit specifieke gebied wordt ingericht en onderhouden door de Vrije School in samenwerking met de adoptiegroenbeheerders van de gemeente. Het gebied zal in overeenstemming met de filosofie van de Vrije School voornamelijk bestaan uit natuurlijke materialen, hout, begroeiing, zand en water. Buiten schooltijd kan de ruimte ook worden gebruikt door kinderen uit de buurt om te spelen.

De plannen werden door de direct omwonenden en de directeur van de Vrije School enthousiast ontvangen. Tijdens de vragenronde werden opmerkingen en verzoeken van de aanwezigen direct meegenomen of als aandachtspunt genoteerd.

Als alles volgens planning verloopt kan de Vrije School aan het eind van 2010 het nieuwe gebouw betrekken. De plannen liggen tot 18 juni ter inzage in wijkpost Meerzicht aan het Uiterwaard 29, dagelijks geopend van 08.30 tot 16.00 uur.’

Ander alleraardigst nieuws vond ik in De Nieuwsbode Zeist (daar had ik zondag in ‘Plaquette’ ook al uit geput), die nu komt met ‘Feest op Kroost: Na vijftien jaar een fikse uitbreiding’:

‘Kinderdagverblijf de Kroost bestaat vijftien jaar en heeft een uitbreiding achter de rug. Dat zijn twee goede redenen voor een feestje en dat vond zaterdag plaats. Namens het gemeentebestuur kwam de wethouder van onderwijs, Bodes de Vries, de opvang feliciteren.

Het kinderdagverblijf had voorheen één babygroep en twee peutergroepen. Vorig jaar was er ruimte om een extra baby- en een extra peutergroep te beginnen. En zelfs nu nog is er een wachtlijst. Kinderen van nul tot anderhalf zitten in de babygroep, die van anderhalf tot vier in de peutergroep. In de babygroep is ruimte voor acht of negen baby’s; in de peutergroep kunnen elf of twaalf peuters terecht. Het kinderdagverblijf reserveert in de peutergroepen altijd ruimte voor de doorstroming uit de babygroep.

Kinderdagverblijf de Kroost is gehuisvest in een oude boerderij. Het is de enige kinderopvang in Zeist met een antroposofisch karakter. Er zijn ouders die daar heel bewust voor kiezen. Hun kinderen gaan daarna naar de Vrije School.

Het antroposofische karakter van De Kroost komt tot uiting in de wens om vooral rust en stabiliteit uit te stralen. Dat uit zich onder meer in een vast ritme, een vaste structuur. “Als we een bepaald liedje zingen weten de kinderen dat ze zo gaan slapen”, zegt Hans Kellaert, bestuurslid van De Kroost. “Er is ook een moestuintje. Soms krijgen de kinderen soep of brood met producten uit deze tuin. In principe gaan de kinderen ook altijd even naar buiten, tenzij het echt pijpenstelen regent.”’

Bij de foto van Henry Siersma staat:

‘De wethouder van onderwijs, Bodes de Vries, opende het vernieuwde kinderdagverblijf. Hij onthulde samen met de kinderen een bord en plantte een boom.’

Eerdere uitbreiding van De Kroost werd gerealiseerd met behulp van de ‘Stichting voor Rudolf Steiner Pedagogie’. Op hun website staat helemaal onderaan bij ‘Ondersteunde projecten in 2006 en eerder’ dit berichtje over ‘Uitbreiding kinderdagverblijf De Kroost in Zeist’:

‘In het antroposofisch kinderdagverblijf De Kroost te Zeist worden sinds april 1995 elke werkdag circa 20 kinderen vanaf drie maanden tot vier jaar verzorgd en begeleid. Het dagverblijf is gehuisvest in een vleugel van de “boerderij” in de wijk Crosestein. De praktijk heeft uitgewezen dat een toenemend aantal ouders wordt aangesproken door de sfeer in de twee groepsruimten en de landelijke locatie, geaccentueerd door de mooie groene tuin met houten speeltoestellen en zandbak.

Het bestuur en de medewerkers van De Kroost zijn zeer gelukkig dat zij afgelopen voorjaar eindelijk hun droom konden realiseren door in de andere vleugel van de historische boerderij hun kinderopvang uit te breiden met een derde groep. Mede dankzij een lening van de Stichting Rudolf Steiner Pedagogiek kon een verbouwing plaatsvinden en is vanaf 1 juli de capaciteit vergroot met 12 kindplaatsen (nu in totaal 32 plaatsen) die duidelijk voorziet in een behoefte.’

Wanneer dit precies was, word mij niet duidelijk. Welke 1 juli, in welk jaar was dat? Nou ja, het is er in ieder geval zo. Wilt u inmiddels meer over De Kroost zelf weten, kunt u op hun eigen website terecht. En denkt u bij uzelf: wat klinkt dat toch bekend, De Kroost, dan kan ik u misschien op weg helpen. Op de website van Uitgeverij Christofoor staat onder auteurs ook Hanne Looij vermeld:

‘Hanne Looij volgde de opleiding aan de Vrije Pedagogische Academie (nu Helicon) en studeerde kunstgeschiedenis in Utrecht. Zij werkte bij de vrijeschool in Driebergen en in het kinderdagverblijf De Kroost in Zeist. Daarnaast gaf zij pedagogielessen aan (toekomstige) peuterleidsters en werkte zij mee aan diverse themadagen en conferenties voor mensen die met kleine kinderen werken, zowel landelijk als internationaal.

In 2004 richtte zij Bride, Bureau voor het kleine kind, op. Vanuit haar bureau ondersteunt zij leidsters en ouders van jonge kinderen door middel van cursussen, workshops, begeleiding, lezingen, en projecten.’

Er wordt daar echter geen boek vermeld waarvan zij de auteur is. Maar wel de website van Bride. Daar staat onder ‘De mens achter Bride’:

‘Zij is auteur van Caleidoscoop van een levende pedagogie. In dit boek worden de belangrijkste uitgangspunten voor de pedagogie van het jonge kind uitgewerkt vanuit antroposofisch perspectief. Ieder thema wordt geïllustreerd met een rijk palet aan voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van peuterleidsters uit het hele land.’

En onder ‘Boeken’ bij ‘Publicaties’:

‘Caleidoscoop van een levende pedagogie – spelen en werken met kleine kinderen. Geschreven door Hanne Looij. Uitgeverij Christofoor, Zeist 2004

Dit boek is de neerslag van een samenwerkingsproject tussen leidsters van kinderdagverblijven, peuterleidsters en gastouders die willen werken vanuit de antroposofie. In zeven op zichzelf staande hoofdstukken wordt de ontwikkeling van jonge kinderen telkens vanuit een andere invalshoek benaderd. Behalve met verhelderende teksten over de menskundige achtergronden wordt ieder thema uitgewerkt met rijk ervaringsmateriaal. Door de praktijkvoorbeelden wordt de achterliggende visie tastbaar en inzichtelijk. Omgekeerd winnen de ervaringen en waarnemingen van alledag aan betekenis en glans doordat zij in het licht van de antroposofische menskunde geplaatst worden. Zo ontstaat er een kleurrijk en beweeglijk beeld van een levende pedagogie.

Het begeleiden van kinderen bij hun ontwikkeling is mogelijk doordat je als volwassene óók in ontwikkeling bent. Bij ieder thema worden daartoe enkele aandachtspunten of oefeningen aangereikt. Maar de grootste stimulans daarvoor ligt in de bijdragen vanuit het veld: deze zijn herkenbaar, grappig, ontroerend, eerlijk. Ze zijn een aanmoediging voor iedereen die met jonge kinderen te maken heeft om beter, anders te gaan kijken, zowel naar kinderen als naar zichzelf. Om innerlijk steeds in beweging te blijven en om te durven experimenteren. Om in een alledaagse gebeurtenis het volle leven te ervaren. Om opvoeden te laten worden tot een levendige wisselwerking tussen kinderen en volwassenen, waarbij ieder aan de ander groeit.’

Zou het soms niet meer te koop zijn, dat het niet meer op de website van uitgeverij Christofoor staat? In ieder geval is het nog wel via Google Books in te zien.

woensdag 2 juni 2010

Geschenk

Nog maar eens een keertje de Steiner-tentoonstelling in Wolfsburg. Al een week geleden verscheen een waanzinnig goed artikel van Thomas Wagner in het ‘Kunstmagazin art’. Maar eerst even de officiële reactie vanuit het Goetheanum, van 19 mei alweer, een week na de opening en de bijbehorende persconferentie, gepast verheugend van toon, onder de titel ‘Einsichten werden möglich’:

‘Es ist ein Geschenk der Kulturwelt an Rudolf Steiner und damit auch an die Anthroposophie und das Goetheanum. Die Ausstellung “Rudolf Steiner” in Wolfsburg. Das Ereignis ist in seiner Wirksamkeit wohl zu vergleichen mit der Artikelserie “Die Anthroposophen” von Peter Brügge im auflagestärksten Wochenmagazin. Damals war es die gesellschaftspolitische Öffentlichkeit, die auf die wachsende anthroposophische Bewegung stärker aufmerksam wurde. Mit der Doppelausstellung in Wolfsburg wird Rudolf Steiner selbst ins Licht des kulturell-geistigen Lebens gerückt.

Die beiden Ausstellungen in Wolfsburg sind außerordentlich verschieden. Darin liegt ihr besonderer Wert. Die zeitgenössischen Künstler der Ausstellung wurden nicht wegen einer möglichen Verwandschaft zu Rudolf Steiner hinzugenommen, sondern weil sie heute verwandte Fragen nach Spiritualität stellen. Nicht in den Antworten, sondern in den Fragen liegt die Nähe zu Rudolf Steiner. So wird die Aktualität einer spirituellen Fragehaltung unterstrichen.

Rudolf Steiner wird konstruktiv und wohltuend sachlich vorgestellt. Diese Distanz, diese Art, das Bekannte in neuem Zusammenhang voraussetzungslos sichtbar werden zu lassen, erlaubt unbefangenen Gästen mit einem “Was ist denn hier los?” auf den Lippen, ohne typische Positionsbestimmung verblüfft zu sein, staunen zu dürfen. Solche Haltung ermöglicht Einsichten.

Die Ausstellung betont den philosophischen spirituellen Zusammenhang, zeigt Rudolf Steiner in seinem Erfindergeist, seiner schöpferischen Grösse, verschweigt nicht, daß er umstritten war und ist. Was im Hintergrund bleibt, ist der anthroposophische Zugriff auf das Leben. Es erscheint am Rande und dabei ist interessant, einmal solche Hinweise nicht auf einem Kongress oder in den Medien, sondern in einem Museum, einem Ort des Geistes zu finden.

Bodo v. Plato und Wolfgang Held’

Dezelfde dag kwam ook de ‘Medienstelle Anthroposophie’ met een bericht naar buiten, waarin antroposofen om hun reactie werd gevraagd en zij hun blijdschap uiteraard niet onder stoelen of banken staken. De titel luidt ‘Rudolf Steiner, Medien-Star – Überwältigende Resonanz auf den “Kosmos Steiner” im Kunstmuseum Wolfsburg’:

‘Eine Woche nach der Eröffnung der Rudolf Steiner-Ausstellungen in Wolfsburg ist deutlich: Das mediale Interesse hat sich gewandelt. Differenzierter und wohlwollender als derzeit wurde in dieser Breite wohl noch nie über Rudolf Steiner berichtet. Auch von anthroposophischer Seite gibt es viel Lob für das Ausstellungskonzept.

Rudolf Steiner (1861-1925) wurde bisher zwar als Begründer der Waldorfschulen oder der biologisch-dynamischen Landwirtschaft zur Kenntnis genommen und gewürdigt, gleichzeitig jedoch die von ihm begründete Anthroposophie als weltfremd und dem Alltag entrückt dargestellt. Die am 13. Mai 2010 unter großem Interesse von Feuilletons, TV- und Radio-Kultursendungen eröffnete Doppelausstellung aber zeigt Steiner als bis in die Gegenwart hinein wirksamen Pionier eines ganzheitlichen Weltbildes. “Steiner wäre heute ein Star in den Talkshows und auf Diskussions-Podien”, erklärte dazu der Wolfsburger Museumschef Markus Brüderlin bei der überfüllten Eröffnungs-Pressekonferenz.

1.200 Besucher strömten schon vormittags am Eröffnungstag in die Ausstellungen, die selbst der Bild eine Nachricht wert waren. Nahezu alle überregionalen sowie zahlreiche regionale Feuilletons berichteten über die große Schau, darunter etliche anspruchsvolle Auseinandersetzungen mit Steiners Leben und Werk. Der ORF sendete einen achtminütigen, ausgesprochen positiven TV-Beitrag, 3sat berichtete über die Eröffnung als einen von drei kulturellen Wochenend-Höhepunkten. Bereits im April titelte das New York Times Magazine zu Rudolf Steiner: “Soul Man”.

15 herausragende Künstler der Gegenwart, darunter Tony Cragg, Olafur Eliasson und Katharina Grosse, setzen sich in Wolfsburg künstlerisch mit der ästhetischen und philosophischen Weltsicht Steiners auseinander. Dies ebenso wie das Gesamtkonzept kommt auch in anthroposophischen Kreisen gut an: “Die zeitgenössischen Künstler wurden nicht wegen einer möglichen Verwandtschaft zu Rudolf Steiner hinzugenommen, sondern weil sie heute verwandte Fragen nach Spiritualität stellen”, erläutert Bodo von Plato, Vorstand der Allgemeinen Anthroposophischen Gesellschaft in der Schweiz. “Nicht in den Antworten, sondern in den Fragen liegt die Nähe zu Rudolf Steiner. So wird die Aktualität einer spirituellen Fragehaltung unterstrichen.”

“Viele der gezeigten Objekte verraten einen souveränen Dialog mit der Anthroposophie”, findet auch Hartwig Schiller, Vorstand der Anthroposophischen Gesellschaft in Deutschland. “Sie zeugen von individuellen Erfahrungen und künstlerisch adäquaten Ausdrucksweisen für seelische, geistige und soziale Wirklichkeitsebenen, welche die Arbeit mit der Anthroposophie erweitern können.”

Durch ihr unbefangenes Interesse ermöglichen die Ausstellungsmacher einen neuen Blick auf den oftmals als esoterischen Spinner verschrieenen Menschen Steiner. “Die beiden überaus gelungenen Ausstellungen zeigen deutlich, auf wie unterschiedliche Weise Rudolf Steiner gesehen werden kann”, betont Henning Kullak-Ublick, Vorstand im Bund der Waldorfschulen. “Und sie können auch Anthroposophen noch neugierig machen, wer dieser Mensch eigentlich war.”

Davon könnten auch die Waldorfschulen profitieren, die sich immer wieder mit dem Vorwurf auseinandersetzen müssen, sie seien Weltanschauungsschulen. “Rudolf Steiner wird durch diese Ausstellungen entideologisiert. Das wird die öffentliche Wahrnehmung verändern und kann auch Anthroposophen helfen, die Wirkung seiner Zeit auf Steiner neu kennenzulernen”, ist sich Kullak-Ublick sicher. “Wir wollen Steiner den Anthroposophen entreißen”, sagte Museumschef Brüderlin bei der Eröffnung scherzhaft. Es ist eindrucksvoll, auf welch konstruktive und dialogische Weise das in Wolfsburg geschieht.’

En wat schreef Thomas Wagner in ‘art Das Kunstmagazin’ op 26 mei? Hij noemde zijn artikel Steiner reloaded’:

‘Rudolf Steiner? Man denkt an Waldorfschulen, Eurythmie, esoterische Zirkel. Dass der Begründer der Anthroposophie nicht nur Pädagoge war, sondern auch Einfluss auf die Kunst hatte, geriet in Vergessenheit. Nun zeigen Ausstellungen in Wolfsburg und Weil am Rhein Steiner als aktuellen Denker und Künstler.

Wer war Rudolf Steiner? Ein charismatischer Geisterseher des Fin de Siecle voll verstiegener Ideen? Oder einer der einflussreichsten Reformer des 20. Jahrhunderts, der zur Blütezeit des naturwissenschaftlichen Positivismus der Materie ihre Rätsel entlocken, Geist und Körper wieder ins Zentrum rücken wollte?

War er ein rhetorisch begabter Prediger, der mehr als 5000 Vorträge gehalten hat, ein, wie Stefan Zweig ihn nannte, Verführer, dessen “asketisch-hageres, von geistiger Leidenschaft gezeichnetes Antlitz” dazu angetan war, “nicht nur auf Frauen überzeugend zu wirken”? Oder doch nur, wie Kurt Tucholsky ihn nannte, der “Jesus Christus des kleinen Mannes”? Wie dem auch sei, es bleibt bis heute eine Provokation, dass Steiner in meditativer Schau seine Erkenntnisse gewann, die er in zahllosen Büchern über Geist, Seele und Körper, Karma und Reinkarnation, über Ackerbau und Erziehung ausbreitete. Aber vielleicht war er ja gerade deshalb ein Vorausdenkender, dessen Ideen erst heute über den Kreis seiner Anhänger hinaus zu wirken beginnen?

Geboren wird Rudolf Steiner am 27. Februar 1861 in Kraljevec, das damals zum Kaisertum Österreich gehörte. Von 1879 bis 1883 studiert er in Wien Mathematik, Physik, Botanik, Zoologie, Chemie, daneben Literatur, Geschichte und Philosophie; er will Realschullehrer werden. Doch die Dinge entwickeln sich anders. Im Rückblick will es einem vorkommen, als hätte das Ziel von vorneherein festgestanden: die Errichtung der “Freien Hochschule für Geisteswissenschaft”. Sie, so der legendäre Kurator Harald Szeemann, der Steiner in die Riege der Künstler mit “Hang zum Gesamtkunstwerk” aufgenommen hat, “ist die Summe eines Lebensweges: Herausgabe der naturwissenschaftlichen Schriften Goethes in Weimar, Ergriffenheit vor dem Schicksal Friedrich Nietzsches, aktive Teilnahme am Leben im Berlin der Jahrhundertwende bis zu seiner Berufung als Generalsekretär der Theosophischen Gesellschaft. Der Theosophie, der er die Berechtigung nicht abspricht ... , setzt er entgegen, die Spiritualität der abendländischen Zivilisation mit dem Mittelpunkt des Mysteriums von Golgatha.” Als Steiner 1912/13 die Anthroposophische Gesellschaft gründet, wird Dornach nahe Basel deren Zentrum. Hier entsteht unter seiner Leitung das “Goetheanum”, ein plastisch-organischer Doppelkuppelbau aus Holz, der in der Silvesternacht 1922/23 durch einen Brand zerstört wird.

“Anthroposophie ist also Wissen des Geistesmenschen”

Wenig später beginnen die Arbeiten an einem Neubau aus Beton nach seinem Entwurf. Drei Jahre vor dessen Vollendung, am 30. März 1925, stirbt Rudolf Steiner in Dornach. Steiners Lehre war immer umstritten. Viele seiner Äußerungen klingen heute verstiegen, einige haben sich sogar den Vorwurf des Rassismus zugezogen. Soll man sie nun esoterisch nennen, oder wollte Steiner die Moderne gleichsam mit ihren eigenen Waffen schlagen, indem er der Nüchternheit des neuen Glaubens an die Naturwissenschaft metaphysische Annahmen und Elemente aus alten Kulten beimengte? Tatsache ist: Die angebliche Wissenschaftlichkeit der Anthroposophie wird zu seinen Lebzeiten von den universitären Vertretern der Wissenschaft abgelehnt, die gnostischen Ansätze von Steiners Christologie werden von den Amtskirchen scharf verurteilt.

Was er unter Anthroposophie versteht, beschreibt er 1916 in einem Vortrag: “Während nun dasjenige, was der Mensch durch seine Sinne und durch den an die Sinnesbeobachtung sich haltenden Verstand über die Welt wissen kann, “Anthropologie” genannt werden kann, so soll dasjenige, was der innere Mensch, der Geistesmensch wissen kann, “Anthroposophie” genannt werden. Anthroposophie ist also Wissen des Geistesmenschen, und es erstreckt sich dieses Wissen nicht bloß über den Menschen, sondern es ist ein Wissen von allem, was in der geistigen Welt der Geistesmensch so wahrnehmen kann, wie der Sinnesmensch in der Welt das Sinnliche wahrnimmt.” Es war Joseph Beuys, der Steiners Thesen ein halbes Jahrhundert nach dessen Tod aktualisiert und die Anthroposophie bekannt gemacht hat, vor allem unter Künstlern. Dabei hatten sich schon zu Lebzeiten Steiners Künstler wie Wassily Kandinsky und Piet Mondrian mit seiner universellen Ideenwelt beschäftigt und wertvolle Impulse daraus bezogen. Mit Beginn des 21. Jahrhunderts erhält Steiners Verbindung von Rationalität und Mystik offenbar nicht nur durch das Interesse von Gegenwartskünstlern am “Kosmos Rudolf Steiner” abermals an Brisanz. Denn Steiner war eben nicht nur der Begründer der Anthroposophie und der Spiritus Rector von deren Dornacher Kolonie, der in seiner “Geisteswissenschaft” Philosophie, Naturwissenschaft, Kunst und Religion wieder zu vereinen suchte. Er war auch der Gründer der weltweit verbreiteten Waldorfschulen und trat für ein ganzheitliches Menschenbild ein, das heute unseren Alltag in vielfacher Weise wie selbstverständlich prägt, von einem gesteigerten Umweltbewusstsein über Medizin, Pharmazie und Biokosmetik bis hin zur biologisch-dynamischen Landwirtschaft. Sogar in den Debatten über das Internet, in dem mancher einen neuen “Weltgeist” zu erkennen glaubt, scheint Steiners Vorstellung von einer die Menschheit vereinenden “Gruppenseele” präsent.

“Die einmalige Konstellation von Gegenwartskunst und ganzheitlicher Weltanschauung”

Was liegt da näher, als sich Steiner wieder vorzunehmen und ihn zu entstauben. Ein groß angelegtes Ausstellungsprojekt – das zunächst in Wolfsburg und danach in Stuttgart gezeigt wird – will deshalb “die einmalige Konstellation von Gegenwartskunst und ganzheitlicher Weltanschauung” sinnlich erfahrbar machen. Zu diesem Zweck treten die Werke namhafter Gegenwartskünstler wie Tony Cragg, Olafur Eliasson, Helmut Federle, Katharina Grosse und Anish Kapoor – die, was wichtig ist, allesamt keine Anthroposophen sind –, in einen Dialog mit der Ideenwelt Steiners. Unterfüttert wird das Ganze durch die jeweils parallel stattfindende Ausstellung “Rudolf Steiner – Die Alchemie des Alltags”, die das Vitra-Design-Museum als erste umfassende Steiner-Retrospektive außerhalb des anthroposophischen Kontexts konzipiert hat. Es geht, wie es zugespitzt heißt, um nicht weniger als darum, Steiner zu “entsteinern”.

Aber ist die Kunst tatsächlich das geeignete Terrain, um Steiners Idee einer “Geisteswissenschaft” auf ihre Aktualität hin zu prüfen? Die Antwort ist verblüffend einfach. Die Kunst – das Denken in Formen und Farben – spielt bei Steiner eine zentrale Rolle. Denn, so seine These, deren Formen sind nicht allein sinnlich gegeben, sie haben auch Teil an der geistigen Sphäre. Er geht davon aus, dass der Natur, die selbst eine Künstlerin ist, mit einer wissenschaftlichen Betrachtungsweise sowenig beizukommen ist wie einem Kunstwerk mit einem gelehrten Kommentar. In beiden wird das Künstlerische beerdigt, sein wahres Potenzial vernichtet.

Auch die Architektur hängt damit zusammen, wie das Universum die Seele empfängt.

Deshalb lautet Steiners, von Goethe übernommene Devise: “Die Kunst ist eine Manifestation geheimer Naturgesetze, die ohne sie niemals offenbar würden.” “Man muss”, sagt er, “aufhören, in Ideen zu erleben. Man muss anfangen, in Bildern selbst zu denken, um die Natur begreifen zu können, insbesondere das Höchste an der Natur, den physischen Menschen in seinen Formen. Keine Anatomie, keine Physiologie kann den physischen Menschen in seinen Formen begreifen. Das kann allein die von dem künstlerischen Empfinden beflügelte lebendige Erkenntnis.”

So hängt auch die Architektur damit zusammen, wie das Universum die Seele empfängt. Die Baukunst entwickelt sich entlang der Berührungslinie zwischen aufnehmendem All und dem ihm entgegenstrebenden Menschen, wobei dessen “Kopfbildung”, also seine geistige Gestalt, in der Form der Schädeldecke zum Ausdruck kommt, die ein Abdruck des Kosmos ist. Das wiederum hat Konsequenzen für den Plastiker, dessen vornehmste Aufgabe es ist, die menschliche Gestalt zu bilden. Diese steht oder bewegt sich nämlich nicht allein im euklidisch-geometrischen Raum, sondern hat auch den kosmischen Raum gleich einer Hohlkugel um sich, aus der geistige Kräfte auf den Menschen einwirken. Deshalb ist für Steiner auch die menschlichen Formen nachgebildete Architektur des Goetheanums, die in den kosmischen Raum auszugreifen scheint, “zum Anschauen da, nicht zum Erklären”. Die Formen und Bilder der Kunst sollen also auf den Betrachter wirken, dessen Empfinden anleiten und erweitern, weil für Steiner das Geistige – eine Idee oder ein Gedanke –, erst dann wirksam ist, wenn es nicht nur intellektuell, sondern auch von Empfindung und Wille erfasst wird.

Bei alledem geht es Steiner um ein Streben nach Erkenntnis

Nichts vermag das besser als die Kunst. Wo es darum geht, etwas “Übersinnliches” zu erlösen und dessen Energie freizusetzen, geschieht dies im Sinne Steiners aber nicht allein in der Darstellung der menschlichen Figur, sondern durch eine Spiritualisierung, wie sie Farbe und Licht bewirken. Goethes Einsicht in die “sinnlich-sittliche Wirkung der Farbe” ist für Steiners Ästhetik maßgebend, wobei Licht und Finsternis keine physikalische Eigenschaften, sondern geistige Prinzipien sind. Wie für Goethe, so existiert auch für Steiner die Materie nie ohne Geist, der Geist nie ohne Materie. Es kommt nicht darauf an, ob man symbolisch malt oder der Farbe diese oder jene Bedeutung beimisst, sondern darauf, gleichsam im Farbigen zu sein, um mit den Kräften des Kosmos in Kontakt treten zu können. Deshalb drückt sich für ihn das Bedürfnis der Moderne nach Geistigem auch in der Freilichtmalerei der Impressionisten aus.

Am deutlichsten aber scheinen sich seine Vorstellungen bei Wassily Kandinsky verwirklicht zu haben, dessen kurz vor dem Ersten Weltkrieg gemalte “Kompositionen” nicht ohne Anregungen von Seiten der Anthroposophie entstanden sind. Bei alledem geht es Steiner freilich nicht um einen Kunstbegriff, der vom Figurativen losgelöst ist, sondern um ein Streben nach Erkenntnis.

Es sind also vor allem die Künstler, die das Feld zwischen Kunst, Naturwissenschaft, Technik und den Sphären des Geistigen frei und unverkrampft vermessen. Und so können ihre offenen, kreativen Strategien durchaus helfen, Steiner in unsere Zeit zu übersetzen, ganz abgesehen davon, ob man in ihm einen frühen Konzeptkünstler erkennt oder einen Urheber langsam wirkender sozialer Prozesse, ob man in den Ateliers heutiger Großkünstler eine Synthese aus Wunderkammer und Forschungslabor sieht, wo sich das Staunen mit einer Art wissenschaftlichem Blick mischt oder ob man in seiner Idee der “schöpferischen – Umstülpung” ein Gegenmodell zur Subjekt-Objekt-Beziehung ausmacht. Rudolf Steiners ganzheitlicher Ansatz ist in einer Zeit, die mehr denn je nach neuen Orientierungspunkten sucht, jedoch so aktuell wie nie zuvor.’

Je kunt je blijven verbazen over hoe goed Steiners opvatting van kunst wordt weergegeven.

dinsdag 1 juni 2010

Eervol

Ik heb hot news voor u, heet van de pers. Nog sterker, het is op dit moment nog niet in de pers te vinden. Maar dus wel op Antroposofie in de pers. Ik neem u eerst terug naar 16 november 2009 en het bericht ‘Waardering’, dat bijna opent met deze belangrijke zin:

‘Uit 112 inzendingen is het woonwerkproject Oosterdel, ontworpen door 9°architecture, één van de zes genomineerde voor de Hedy d’Ancona Prijs 2010.’

De ontwerper van het gebouw is Yaike Dunselman, de opdrachtgever de Raphaëlstichting. Het hele verdere bericht gaat over hem en zijn architectenbureau. En over het gebouw natuurlijk. Op de website van de Hedy d’Ancona-prijs voor excellente zorgarchitectuur vermeldt de homepage nu onder ‘Prijsuitreiking’:

‘De eerste feestelijke prijsuitreiking van de Hedy d’Ancona-prijs voor excellente zorgarchitectuur vindt plaats op dinsdag 1 juni 2010. De jury heeft haar werkzaamheden afgerond. Er is één prijswinnaar aangewezen en er zijn twee eervolle vermeldingen toegekend. Hedy d’Ancona zal de prijs overhandigen. Bij de prijsuitreiking verschijnt een publicatie.’

Gaan we naar de website van het Avro-programma Kunstuur, vinden we daar vijf afleveringen van ‘Zie Zorg’, van 27 maart tot en met 24 april. Achtereenvolgens komen aan bod: ziekenhuizen, psychiatrie, ouderenzorg, woonzorgvoorzieningen en maatschappelijke zorg. Bij de uitzending van 17 april over woonzorgvoorzieningen (u kunt die daar ook bekijken) vinden we:

‘De Hedy d’Ancona-prijs is een nieuwe prijs in de Nederlandse architectuur- en bouwwereld. In Zie Zorg hiervoor aandacht. De prijs richt zich specifiek op gebouwen in de zorgsector waarbij stedenbouw, tuin- en landschapsarchitectuur, architectuur en/of interieurarchitectuur het zorgconcept ondersteunen. Zorggebouwen zijn nog nauwelijks onderdeel van het debat over architectuur. Tegelijkertijd bevindt de zorgsector zich in een grote dynamiek. In Zie Zorg Hedy d’Ancona aan het woord en de vijf genomineerden. Deze aflevering: Woonzorgvoorziening Oosterdeel, Broek op Langedijk (genomineerde), en Woonvoorzienning/dagactiviteitencentrum SGLVG, Dichterbij te Oostrum. En het Kunstproject: Tamar Frank, “Ave Maria”, Zorgcentrum Ave Maria, Geulle.’

Goed, vandaag dus de prijsuitreiking. Is 9 Graden Architecture het geworden? Nee, dat niet. Dat is Revalidatiecentrum Groot Klimmendaal, die heeft de prijs gewonnen. Maar onder de twee eervolle vermeldingen zit dus wél het ontwerp van Yaike Dunselman. Leest u mee in het juryrapport op bladzijde 62:

‘De jury is van mening dat de eerste editie van de Hedy d’Anconaprijs op waardevolle wijze bijdraagt aan het debat over de relatie tussen zorg en architectuur. De grote hoeveelheid inzendingen getuigt van de bereidheid bij betrokken partijen om hun huisvesting onderdeel te laten uitmaken van dit debat.

Het bezoeken van de genomineerde zorginstellingen heeft de jury, met expertise uit de ontwerp-, de opdrachten- en de zorgwereld, als zeer nuttig en inspirerend ervaren. Tijdens alle bezoeken zijn veel onderwerpen kritisch besproken. Dit heeft geleid tot een helder inzicht van de jury in de achterliggende motieven van de opdrachtgevers en de ontwerpers, wat van doorslaggevend belang is voor een goed gewogen beslissing omtrent de prijswinnaar.

De beoordeling van de 112 ingezonden projecten vond plaats op 6 november 2009. De taak van de jury was drie tot vijf projecten te nomineren. Na een bezoek aan de genomineerde projecten heeft de jury de uiteindelijke prijswinnaar en eervolle vermeldingen geselecteerd.’

Op bladzijde 65 wordt het ‘Woon-werkproject Oosterdel, Broek op Langedijk’ beschreven:

‘De rol die het woon-werkproject Oosterdel vervult bij het behoud van het aangrenzende cultuurlandschap krijgt veel waardering van de jury. De antroposofisch geïnspireerde architectuur biedt een goed antwoord op het zorgconcept en de context. De maatschappelijke functie van het project is evident. Wonen en werken lopen naadloos in elkaar over. Het gezamenlijk gebruik van het werkgebouw met de Stichting Veldzorg is financieel aantrekkelijk en biedt maatschappelijke en therapeutische meerwaarde. Over de interieurs is de jury minder enthousiast. De grote ruimtes in het werkgebouw zijn sterk naar binnen gericht. En de woonkamers hadden kleinschaliger mogen zijn, met meer aandacht voor het evenwicht tussen individuele en collectieve activiteiten. De jury vindt met name de gedeelde keuken een gemiste kans in het streven naar maatschappelijke zelfstandigheid van de bewoners. Daarentegen hebben bewoners wel gelegenheid gekregen om zich de individuele woonruimte toe te eigenen.’

Om uiteindelijk op de bladzijden 68 en 69 tot deze conclusie te komen. Die begint met ‘Eervolle vermeldingen’:

‘Aan woon-werkproject Oosterdel en het Gezondheidscentrum Jozef kent de jury een eervolle vermelding toe, omdat beide projecten voorbeeldstellend zijn op een bepaald criterium.

Woon-werkproject Oosterdel, Broek op Langedijk

Locatie, doelgroep en programma zijn in het woon-werkproject Oosterdel mooi in balans. De jury is enthousiast over de maatschappelijke inbedding van de organisatie en de contextuele architectuur. Het kleinschalige zorgproject heeft een vanzelfsprekendheid, alsof het er al jaren staat. Door de ligging aan het aangrenzende Oosterdelgebied zijn wonen en werken volledig geïntegreerd.

Gezondheidscentrum Jozef, Deventer

De jury is onder de indruk van het werk dat de architect heeft geleverd en is van mening dat het eindresultaat voor een groot deel op zijn conto kan worden geschreven. De inbreng van de opdrachtgever is vooralsnog vrij onzichtbaar. De jury vermoedt dat de lage boekwaarde van het bestaande gebouw de reden was dat de interesse van de opdrachtgever voor het project gering was. Hierdoor heeft de architect in een betrekkelijke luwte het project geheel naar zijn hand kunnen zetten. Het resultaat is een project dat getuigt van begrip, durf en originaliteit, maar dat zich pas in een eerste fase bevindt en daardoor nog niet volledig op waarde kan worden geschat.

Prijstoekenning

De jury is van mening dat één zorginstelling met kop en schouders boven de andere genomineerde projecten uitsteekt. De reden is de wijze waarop in dit project zorgconcept, functionaliteit, architectuur, ruimtelijkheid en locatie zijn samengebracht in een publiek gebouw met een zorgfunctie. Met andere woorden: de universele architectonische waarden die zijn gerealiseerd in het gebouw ondersteunen het zorgproces, zonder dat het gebouw een medische functie uitstraalt. Een gastvrije en open omgeving waarin de zorg een natuurlijke basis heeft, maar die tevens ruimte biedt aan andere activiteiten. Een dergelijke vorm van slim dubbelgebruik is zowel maatschappelijk als qua financiering doorslaggevend voor het maken van innovatieve en hoogwaardige zorgarchitectuur.

De jury wijst daarom met genoegen en unaniem het revalidatiecentrum Groot Klimmendaal te Arnhem aan als winnaar van de Hedy d’Ancona-prijs voor excellente zorgarchitectuur 2010.

Jury

– Ton Venhoeven, architect/directeur VenhoevenCS; Rijksadviseur voor de Infrastructuur; voorzitter
– Frans Jaspers, arts en lid Raad van Bestuur UMC Groningen
– Durk Kooistra, lid Raad van Bestuur ’s Heeren Loo
– Dana Ponec, architect/eigenaar Dana Ponec architecten
– Jaap Röell, voormalig concerndirecteur Cordaan
– Dorine de Vos, interieurontwerp
– Jurysecretaris, Robert-Jan de Kort’

Uit 112 inzendingen heeft het woonwerkproject Oosterdel dus alleen de prijswinnaar boven zich moet laten, en deelt het de eervolle vermelding met een ander architectonisch ontwerp. Dat is een flinke felicitatie waard.

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Translate

Volgers

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code