Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

vrijdag 2 mei 2008

Opnieuw inenten

Gisteren eindigde ik met een vraag naar antroposofische argumenten tegen inenten. Ik had vooraf uiteraard wel naar ‘inenten’ en ‘antroposofie’ gegoogled. Hoewel ik enkele aardige treffers vond, waren die niet afkomstig van ‘antroposofische websites’, om die kortheidshalve zo maar even aan te duiden.

Ik doe nu verslag van mijn intensievere speurtocht van vandaag. Want ik vond de resultaten gisteren toch behoorlijk onbevredigend. Begonnen op de website van de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) levert de zoekterm ‘inenten’ geen enkele treffer op. Idem dito op de website www.antroposofie.nl van de Antroposofische Vereniging in Nederland.

Dan door naar de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Artsen. Ik meende dat daar vroeger wel iets over inenten op had gestaan. Maar nee, er is hier niets over te vinden. Dan het Kindertherapeuticum in Utrecht. Die hebben vroeger toch een brochure over inenten uitgegeven? Dat blijkt te kloppen. Maar ‘momenteel niet beschikbaar’ lees ik nu daar.

Wat nu? Gelukkig heb ik het lumineuze idee om ook bij de landelijke patiëntenvereniging Antroposana te kijken. En ja hoor, na lang zoeken (namelijk gewoon alles aanklikken) blijkt daar inderdaad de tekst aanwezig van een Antroposana brochure over inenten, onder de titel ‘Vaccineren?’ Let wel: deze stamt van 2004-2005. Niks nieuws of actueels dus, naar aanleiding van de nieuwsberichten afgelopen maandag. Maar het is wel een prima bruikbare tekst, naar mijn idee.

Ik ben nog even teruggegaan naar die twee eerste sites waar je een zoekterm kunt invoeren, of ik daar naar ‘vaccineren’ had moeten zoeken. Maar dat woord levert evenmin een treffer op. Dus daar ligt het niet aan.

Achteraf blijkt dat ik heel simpel op deze brochure had kunnen komen via de website van AntroVista. Inenten of vaccineren als zoekterm had me onmiddellijk deze tekst opgeleverd. Stom, niet aan gedacht.

Geen opmerkingen:

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Translate

Volgers

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)