Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

woensdag 28 september 2011

Appeltaart

Nog een keer een pauzebeeld om tien voor negen (de klok op het gevaarte is dol, loopt steeds rond), voordat de zaak los gaat. De volgende foto’s zullen in het donker veel minder van kwaliteit zijn... maar dan zal het wel gaan gebeuren.

Bij Demeter lijkt er geen ene fluit te gebeuren. Had ik op 20 januari met ‘Innoveren’ de verwachting dat met het aantreden van Bert van Ruitenbeek als directeur a.i. van Demeter er wel een andere (publicitaire) wind zou gaan waaien, was dat op 29 maart nog niet helemaal ingelost zoals bleek uit ‘Belofte’. En nu, een half jaar later, nog steeds niet, want het nieuws op de website van Demeter opent nog immer met hetzelfde bericht over hoornloosheid, waar ik al op 24 september 2010 (een jaar geleden!) over berichtte in ‘Bijbedoeling’. Tsja, waar blijf je dan? Maar toch. Vandaag word ik door Biofood Online gewezen op een ‘Demeter kinderactie bij Natuurwinkel en GooodyFooods’. Ga ik naar de website van de Natuurwinkel, vind ik daar inderdaad ‘Kiki en de appeltaart van Oma’:
‘In de Oogstweken kunnen klanten van de Natuurwinkel sparen voor het kleur- en verhalenboekje Kiki en de appeltaart van Oma. Een bijzonder boekje met een leuk verhaal voor kinderen. Over Kiki het kuikentje die woont op een biologisch-dynamische boerderij en per ongeluk in een eierdoosje terecht komt! Kiki en de appeltaart van Oma is het derde deel in de Kiki-reeks. Tot en met zaterdag 8 oktober ontvangen de klanten bij besteding van minimaal € 25,- aan boodschappen in de Natuurwinkel het boekje.

Ontdek de Demeter boerderij
De biologisch-dynamische ofwel Demeter boerderij is niet zomaar een boerderij. Het is een heel speciale boerderij waar de dieren anders leven, anders eten en waar de boer anders werkt. In het boekje staan hierover interessante wetenswaardigheden voor u als (voor)lezer. Wist u bijvoorbeeld dat Demeter kippen een buitenuitloop hebben waar ze samen kunnen scharrelen en een zandbad kunnen nemen? En dat de Demeter boer zoveel mogelijk zijn eigen veevoer, zoals graan, voor de kippen teelt?

Voor jong en oud!
Het leuke kinderverhaal is voorzien van allerlei vrolijke illustraties én verschillende mooie kleurplaten. Hierdoor is het boekje niet alleen geschikt voor oudere kinderen die zelf al kunnen lezen, maar ook voor jongere kinderen die nog niet kunnen lezen, maar al wel heel mooi kunnen kleuren. Ga met Kiki mee op ontdekkingsreis en laat je verrassen.

Klik  hier voor de deelnemende Natuurwinkels.’
Biofood Online is ook mijn bron voor het volgende bericht van Marianne Lamers op de Belgische website van ‘P+ People Planet Profit’, getiteld ‘Bakkerij Driekant: Zutkoek en andere successen’. Henk Smit, de eigenaar van deze Zutphense onderneming, kwam hier aan bod op 13 maart 2010 in ‘Insigne’, en op 17 december 2010 ook nog in ‘Portemonnee’. Het (vervolg)verhaal van vandaag gaat zo:
‘Als je nooit Zutkoek hebt geprobeerd, heb je nooit het ultieme People-Planet-Profit gebak geproefd. De koek is elke week als eerste uitverkocht in biologische bakkerij Driekant in Zutphen.

“Werk met alle vermogens” heet het symposium dat Henk Smit van bakkerij Driekant in Zutphen 12 december zal houden. Het symposium is bedoeld voor alle ondernemers in Nederland die geïnteresseerd zijn in leerwerktrajecten voor mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben.

Het symposium bekostigt Smit ondermeer van het prijzengeld van 5000 euro die de bakker vorig jaar won met de KvK MVO Award, een onderscheiding van de Kamer van Koophandel Oost, voor de meest sociale en duurzame onderneming.

De prijs kreeg hij voor het toepassen van de People-Planet-Profit principe, die bij Driekant centraal staat. Niet alleen met de Profit zit het wel goed bij Driekant, ook met de Planet: het hele assortiment aan brood, banket en catering is al 15 jaar biologisch, grondstoffen zoals zuivel en klein fruit komen zoveel mogelijk uit de regio en de bedrijfskleding is van biologisch katoen.

Wat betreft People heeft Driekant naast de twintig vakkrachten ook nog 25 leer-werkplekken waar mensen een arbeidstraining krijgen in een speciaal door Driekant ontwikkeld programma dat bestaat uit productie, vorming en kunst. Smit: “Door lessen kunstzinnige vorming, bedrijfsyoga en massage wordt niet alleen aan zelfvertrouwen, stresspreventie en motivatie gewerkt, maar ook aan samenwerken en kwaliteit.”

De bedrijfsfilosofie van Driekant is simpel, zegt Smit: “Veel mensen beseffen niet dat het werk vaak het probleem is, niet de mensen zelf. Bij Driekant stemmen we het werk af op de mensen en niet andersom. Deze werkwijze levert het hoogste rendement voor zowel het bedrijf als voor de mensen.”

Als Smit een product mag noemen waar zijn klanten wel pap van lusten, is het de “Grote Zutkoek”, vorig jaar speciaal ontwikkeld voor het honderdjarig bestaan van de Zutphense bibliotheek: “We mochten een recept aandragen dat samen met een speciaal gemaakt boek een verzegelde kist inging die pas over 100 jaar weer open gemaakt mag worden.”

Sindsdien gaan de Zutkoeken, waarvan de ingrediënten spelt, rogge en pecannoten natuurlijk geheel biologisch zijn, als zoete broodjes over de toonbank: “We verkopen er een paar honderd per week. Ze zijn vaak als eerste op.”

In de 35 jaar dat Smit al biologisch bakker is, heeft hij veel zien veranderen: “We moesten in het begin zelf onderhandelen met de boer om duurzaam graag te verbouwen. Die leverden soms een kwaliteit die ik vandaag de dag niet meer zou verkopen.”

Smit is blij dat collegae nu ook aan de slag zijn gegaan met MVO: “Hoe meer hoe beter.” Hijzelf blijft gewoon doorgaan met innoveren. Zo is hij bezig met het ontwikkelen van een webshop waar duurzame chocolade wordt verkocht zodat de biologische producten van Driekant binnenkort ook buiten Zutphen te verkrijgen zijn.

P+ webtip: Driekant

Update 12.20 uur:

Ik ontdek pas na het schrijven van bovenstaand bericht een nieuw levensteken van Alexis van Erp. Dat moet ik hier wel even melden, want in de eveneens bovengenoemde ‘Bijbedoeling’ van 24 september 2010 en ‘Portemonnee’ van 17 december 2010 kwam hij voor het laatst voor, niet meer bij Biologica, maar respectievelijk bij Stichting Zaadgoed en Foodlog. En nu dus bij Nature & More, dankzij het volgende persbericht, getiteld ‘Nature & More lanceert “Great Initiatives”. Sociale initiatieven van de consument beloond met biologische fruit & groente’:
‘Nature & More lanceert de “Great Initiatives” campagne. De AGF-leverancier gaat maandelijks biologische groente en fruit weggeven aan een persoon of organisatie die een (sociaal) duurzaam evenement organiseert. Hiermee wil Nature & More voortaan niet alleen haar telers, maar ook de consument belonen die “goed bezig” is.

Nature & More spant zich al sinds 2004 in om de anonimiteit van biologische groente en fruit in de winkel te doorbreken, door de boer een gezicht te geven en zijn of haar verhaal te vertellen. Biologische telers in ontwikkelingslanden doen vaak meer dan verantwoord voedsel telen; velen van hen zetten zich ook in voor sociale duurzaamheid, doordat ze hun lokale gemeenschap ondersteunen met bijvoorbeeld een schooltje, sportfaciliteiten of een bijdrage aan culturele activiteiten.

Dit soort mooie initiatieven gebeurt echter ook Europa. Sociale duurzaamheid begint in de eigen leefomgeving. Onder de Nature & More consumenten zijn vele mensen die zich op een of andere manier inspannen om het leven van andere mensen in hun omgeving te verrijken op vrijwillige basis: collecteren voor een goed doel, het voetbalclubhuis schilderen of bijvoorbeeld bejaarden bezoeken. Ook dat is sociale duurzaamheid en Nature & More wil dit ondersteunen.

Daarom kiest Nature & More voortaan elke maand een project uit waar we een lading heerlijke en gezonde biologische groente en fruit aan schenken. Mensen of organisaties die in aanmerking willen komen, kunnen zich aanmelden via Twitter, Facebook of per e-mail. Kijk op www.natureandmore.com voor meer informatie!

Nature & More is het “trace & tell” merk van Eosta, Europees marktleider in biologische en fairtrade groente en fruit. Via het model van de duurzaamheidsbloem worden zowel ecologische als sociale aspecten van duurzaamheid in kaart gebracht en gecommuniceerd.’
En inderdaad, ga ik naar de website van Nature & More, lees ik na even klikken ‘Nature & More lanceert de “Great Initiatives”Campagne!’
‘Hallo allemaal, we hebben goed nieuws. Nature & More lanceert vandaag de “Great Initiatives” Campagne. Elke maand gaan we heerlijke biologische groente en fruit weggeven aan een persoon of organisatie die Goed Bezig is. Misschien ben jij dat wel! Laat ons dat even uitleggen:

Over de hele wereld hebben wij Nature & More telers, die vaak meer doen dan geweldige biologische producten telen; veel van hen zetten zich ook in voor hun lokale gemeenschap, doordat ze een school ondersteunen, gehandicapte kinderen helpen, sportfaciliteiten ontwikkelen, culturele activiteiten sponsoren, etc.

Hier in Europa doen velen van jullie ook geweldige dingen op vrijwillige basis: collecteren voor een goed doel, het voetbalclubhuis schilderen, bejaarden bezoeken – je hebt zelf misschien betere voorbeelden. Wij van Nature & More vinden dat je dan goed bezig bent en daarom kiezen we elke maand een project uit waar we een lading heerlijke en gezonde biologische groente en fruit aan schenken. Het enige wat we terugvragen, is dat je ons laat weten hoe het ging en ons wat foto’s stuurt!

Als je mee wil doen, volg/like ons dan op Twitter/Facebook en post een berichtje over je project met de vermelding/link @natureandmore. Je kunt ons ook rechtstreeks mailen: info@natureandmore.com. We zien ernaar uit om van je te horen!

En daar komen we Alexis van Erp tegen, als medewerker van Nature & More, zoals hier in ‘thank you’:
‘door Alexis, N&M, Netherlands op Sep 16, 2011 04:42 PM
Thank you for your comment Kristjana! Great to hear you love the apples. I will answer for Eduardo because he did not pack the apples himself, they were packed with Nature & More in Holland. The apples are packed in a bag that is certified 100% compostable according to EN13432. It can be thrown away with the organic waste and in that way it is as ecological as possible at the moment.’

Geen opmerkingen:

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Volgen op Facebook


Translate

Volgers

Herkomst actuele bezoeker(s)

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)