Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

donderdag 26 juli 2012

Winkelformule

Wessanen kwam gisteren met kwartaalcijfers. Ik volgde dit bedrijf in het verleden, in het jaar 2010, in ‘Wanten’ en ‘Zakennieuws’ op 20 en 26 februari, in ‘Vlaggenschip’ op 17 juli en ‘Kaas’ op 27 november, en in 2011 in ‘Onvrede’ op 28 maart. Dit vooral in verband met de Natuurvoedingswinkels die in directe concurrentie stonden met de expansie van verdeelcentrum Udea, die actief werkte aan een nieuwe winkelformule. En hoe is de stand nu? Verschillende media berichtten erover. Ruth Eppink van de ‘Levensmiddelenkrant’ deed dit gisteren met ‘Wessanen ziet omzet en winst dalen’:
‘Voedingsmiddelenconcern Wessanen zag in het tweede kwartaal de omzet en de winst dalen. Vooral de tak Health Food Stores (HFS) presteerde teleurstellend.

Wessanen presenteerde de cijfers woensdagochtend. De omzet voor de hele groep daalde met 6,4 procent tot 150,8 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat daalde van 7,3 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2011 tot 2,2 miljoen euro dit jaar. De winst bedroeg 3,1 miljoen euro, tegen 5,4 miljoen euro vorig jaar.

Ceo Piet Hein Merckens zegt in een toelichting dat Wessanen in het tweede kwartaal door is gegaan met investeren in de groei van de belangrijkste merken en categoriën door innovatie en activatie in zowel foodretail als HFS. Maar teruglopend consumentenvertrouwen die de consument de hand op de knip deed houden, hebben het resultaat beïnvloed, aldus de topman. Dit deed zich vooral voor bij de tak HFS, de prestaties in foodretail waren wel goed. “Dit geeft aan dat we op de goede weg zitten door onze merken en categorieën in dit kanaal te versterken.” Het bedrijfsresultaat in foodretail daalde overigens wel door toegenomen marketingkosten.

Voor HFS moet Wessanen het hoofd bieden aan een aantal uitdagingen, omdat met name de shoppers in deze winkels door de economische crisis vaker de supermarkt opzoeken of voor andere goedkopere foodoplossingen gaan.’
Vanochtend kwam Ruth Eppink met een update, ‘Wessanen gaat saneren’:
‘Wessanen heeft aangekondigd aan het eind van het jaar te komen met een plan van aanpak om uit het slop te raken. Het voedingsmiddelenbedrijf maakte gisteren tegenvallende financiële resultaten bekend over het tweede kwartaal.

Beleggers hopen dat drankendivisie ABC snel wordt verkocht. Deze tak groeit wel en is dé winstmaker binnen het concern. De verwachting is dat Wessanen circa 100 miljoen euro kan vangen voor ABC; zo zou het bedrijf in een keer zijn schuldpositie kunnen wegwerken. Op termijn zullen ook de snackbedrijven Favory en Beckers in de etalage komen, waarna Wessanen zich volledig kan richten op natuurlijke en biologische voeding.

Wessanen heeft vooral moeite de natuurvoedingswinkels rendabel te houden, zowel in binnen- als buitenland. De omzet bij deze winkels dook van 69 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2011 naar 52 miljoen euro het afgelopen kwartaal. Ceo Piet Hein Merckens gaf bij de presentatie van de cijfers aan dat veel consumenten door het economisch tij momenteel de reformwinkels ontwijken en hun boodschappen elders doen. Concurrent Udea, onder meer bekend van EkoPlaza, geeft in dagblad Trouw echter aan weinig te merken van het lage consumentenvertrouwen. Directeur Erik Does rekent op een jaaromzet die 14 miljoen hoger ligt dan in 2011. EkoPlaza heeft nu 56 vestigingen en Does verwacht dat dit er aan het eind van het jaar 60 zijn.

Bron: Trouw/de Telegraaf/FD’
Trouw heeft inderdaad meer nieuws vandaag. Dit is alleen niet online. De redactie Economie meldde onder de kop ‘Wessanen geeft consument de schuld. Concern kwakkelt door Concurrent Udea draait wel goed’:
‘Het voortmodderende voedingsconcern Wessanen, bekend van biologische merken als Zonnatura, presenteerde gisteren weer eens teleurstellende cijfers en wees met een beschuldigende vinger naar de zuinige consument. Die zou tot tientallen procenten minder uitgeven in de natuurvoedingswinkel, vanwege de crisis. Maar branchebreed leeft dat gevoel niet. Concurrent Udea, bekend van de EkoPlaza-winkels, zegt nergens last van te hebben.’
Trouw legt de vinger op een zere plek. Het voor ons van belang zijnde gedeelte is gelegen in deze alinea:
‘De problemen worden deels veroorzaakt door een hoogoplopend conflict in de biologische sector in Nederland: 40 van de 55 Natuurwinkels, de franchise-formule van Wessanen, keerden vorig jaar het bedrijf de rug toe. De ontevreden franchisenemers, die vonden dat een te groot deel van hun marges verdween in de zakken van het moederconcern, zochten hun heil bij EkoPlaza van Udea. De overgebleven Natuurwinkels en de vijf biologische supermarkten GooodyFooods doen het redelijk goed, volgens Wessanen.’
Ik kan meteen door naar het Biojournaal, dat vorige week vrijdag 20 juli meldde er even twee weken tussenuit te gaan:
‘Volgende editie: maandag 6 augustus

Beste lezers,
De redactie gaat genieten van een twee weken durende vakantie. Vanaf maandag 6 augustus zullen we jullie weer van al het bio-nieuws voorzien!

Lenneke Schot
Rob Veenstra
Corline Boekhout’
Maar echter niet voor eerst een interview door Lenneke Schot met Bert van Ruitenbeek van Demeter te plaatsen, ‘Stichting gaat voor betere zichtbaarheid op winkelvloer. Bert van Ruitenbeek: “De tijd is rijp voor Demeter”’ (hèhè, het werd tijd ook, denk ik dan, waar heeft men zich zo lang eigenlijk schuilgehouden?):
‘Bert van Ruitenbeek is sinds 19 januari 2011 directeur van de Stichting Demeter. De belangrijkste doelen: een hogere omzet in Demeter-producten en een groei in het aantal BD-boeren. Hoog tijd om eens te peilen of hij in zijn ogen op koers ligt. “Sinds mijn aanstelling hebben we toch al wat groei kunnen realiseren. Een steeds grotere groep mensen ziet Demeter als een keurmerk van een eigentijdse en inspirerende landbouwvorm waar kwaliteitsproducten uit voortkomen. De tijd is echt rijp voor Demeter. Groei en kwaliteitsontwikkeling kan echter alleen in ketensamenwerking gestalte krijgen. Daar werken we aan”, aldus Bert.

Volgens hem is de relevantie van biologisch-dynamische landbouw groter dan ooit. “Het zijn veelal heel innovatieve boeren en telers. Collega-boeren en -telers kunnen nog veel leren van de innovatieve BD-werkwijze. Bijvoorbeeld als het gaat om bodemvruchtbaarheid, het sluiten van kringlopen en een antibioticavrije veehouderij. De BD-landbouw heeft vaak antwoorden op grote maatschappelijke vraagstukken omdat ze vanuit levenscycli, samenhang en balans denkt en werkt.”

Kracht is ook de zwakte

Bert erkent dat de kracht van de BD-boer ook meteen de zwakte is. “Mensen die werken vanuit sterke uitgangspunten zijn vaker eigenwijs en wat meer op zichzelf, daardoor gaat soms de verbinding met de buitenwereld verloren.” Ook daar is het zoeken naar de juiste balans. Hij ziet het dan ook als de grootste uitdaging om de mensen bij elkaar te krijgen voor hetzelfde ideaal. “Er zit veel kracht en energie in de beweging die er onvoldoende uitkomt. Dat is zonde. Mede met dat doel houden we 8 november een groot congres in de Rode Hoed.”

Stichting Demeter wil de relevantie van BD-landbouw duidelijker uit gaan dragen. En tegelijk het bewustzijn voeden dat lekker en gezond voedsel alleen kan voortkomen uit een zo natuurlijk mogelijk landbouwsysteem. Demeter is daar het keurmerk voor. Het project “Toekomst zaaien” is daar een voorbeeld van. In oktober zijn burgers welkom om in de weekenden op acht biologisch-dynamische boerderijen een akker in te komen zaaien met wintergraan.

“BD-landbouw heeft gewoon een goed verhaal, en door dit goed te communiceren en te zorgen dat we samen met de keten op kwaliteit sturen, kan de BD-boer de meerprijs krijgen die hij of zij verdient.” Bert geeft aan dat het essentieel is dat er voldoende economisch perspectief blijft. “Juist de BD-landbouw is in de positie om de discussie aan te gaan over de noodzaak om naar nieuwe economische structuren en verhoudingen te zoeken. We moeten onderling de discussie aan durven gaan. Er is veel meer mogelijk als we het kunnen opbrengen om naar elkaar te luisteren.”

Retail

Winkeliers staan volgens Bert steeds vaker open voor Demeter-producten. “Sowieso ga ik ervan uit dat we volgend jaar in de cijfers meer groei gaan zien. Naast Odin /Estafette, haakt ook Udea met de EkoPlaza-winkels volop aan bij biologisch-dynamisch, omdat dit een manier is om je als bio-supermarkt te onderscheiden van de reguliere retail. Wessanen is actief met Luna e Terra, de BioBakker met Demeter-brood en er is ook weer belangstelling aan het ontstaan om Demeter-vlees te gaan vermarkten. Daar zit namelijk veel meerwaarde.”

Ambitie

De ambitie van Demeter is in eerste instantie om een aandeel van 10 procent binnen de natuurvoedingsmarkt in handen te krijgen. “Dit doel is zeker haalbaar als we tegelijk op kwaliteit blijven sturen.” Bert ziet nog voldoende groeimogelijkheden. “Qua assortiment zijn we op sommige plekken nog te onzichtbaar. In de zuivel zijn we al goed vertegenwoordigd, maar vooral in vers zoals brood en en vlees liggen nog heel grote kansen. Überhaupt moeten we de zichtbaarheid in de winkels opkrikken, vooral ook bij groenten en fruit.” Daarin zit de grote uitdaging voor volgend jaar: “We gaan onze diensten aanbieden om samen met de winkeliers te werken aan de verbetering van de zichtbaarheid op de winkelvloer en de kennis van het winkelpersoneel over producten met het Demeter-keurmerk.”

Na dit interview werd bekend dat BD-melkveehouder Gerard Kok is overleden aan de complicaties van een operatie. Bert: “Met Gerard verliezen we een zeer actieve BD-boer en een uiterst sympathiek mens. We wensen zijn familie, collega’s en vrienden alle sterkte toe.”

Voor meer informatie:
Bert van Ruitenbeek
Stichting Demeter
Diederichtslaan 25D
3971 PA Driebergen
0343 522355
bert@stichtingdemeter.nl
www.stichtingdemeter.nl
Biojournaal meldde dezelfde dag dit laatste feit in ‘BD-melkveehouder Gerard Kok overleden’:
‘Met groot verdriet hebben Rosa en Armando Kok donderdag 19 juli bekendgemaakt dat Gerard Kok overleden is. De melkveehouder van de biologisch dynamische melkveehouderij Boerderij Schoonderbeek in De Glind is afgelopen dinsdag (17 juli) overleden aan de complicaties van een operatie.

Klik hier om de rouwkaart te bekijken. “Als er nog mensen willen komen zijn ze zeker welkom”, aldus Armando.

Bert van Ruitenbeek, directeur Stichting Demeter, reageert als volgt op dit treurige bericht: “Met Gerard verliezen we een zeer actieve BD-boer en een uiterst sympathiek mens. We wensen zijn familie, collega’s en vrienden alle sterkte toe.”

Biojournaal is vorig jaar op bezoek geweest bij Boerderij Schoonderbeek en hield een interview met Rosa Kok, waarin ze onder meer vertelde over de bevlogenheid van haar man. Klik hier om dit artikel te lezen.

Gerard werkte volgens het familiekuddesysteem op zijn BD-melkveehouderij Schoonderbeek. Daarover gaf hij maar al te graag voorlichting, zo ook tijdens het congres “Biologische landbouw – innoveren met ambitie” dat op 6 december in Den Haag gehouden is.’
Dan heb ik nog een nagekomen bericht uit België (omdat ik het eerder gewoon nog niet in de gaten heb gehad), van de Antroposofische Vereniging aldaar. Die blijkt al een tijdje een nieuw bestuur te hebben. Zo meldt de website onder ‘Algemene jaarvergadering’:
‘Op zaterdag 21 april hielden we in Brussel onze algemene jaarvergadering. Wellicht het belangrijkste punt op de agenda was de verkiezing van het nieuwe bestuur. Met grote consensus werden vijf van de zes kandidaten verkozen: Christine Gruwez, Maria Nouws, Kristina Lucia Parmentier, Nadine Vandenhende en Bart Vanmechelen.’
Kijk eens aan, dat is nog eens nieuws! Niet alleen een nieuwe regering in België – precies een week geleden schreef ‘De Standaard’:
‘In een korte toespraak merkte eerste minister Elio Di Rupo op dat dag op dag een jaar geleden pessimisme en een vorm van angst overheersten. Dankzij de wil van de acht partijen en de daden van de regering is ons land uit de impasse geraakt en heerst weer optimisme. “Het gaat beter met België”, zei hij.’
Hopelijk geldt dit nu ook voor de Antroposofische Vereniging in België. Nog zo’n nagekomen bericht, omdat ik ook dat niet eerder in de gaten heb gehad, is wat ik vond op de website van ‘The Present Age’. U weet wel, ik heb het er vaak genoeg over gehad. Op 3 en 6 november 2010 in ‘Walter Johannes Stein’ en ‘Interviews’, op 3 februari 2011 in ‘Daniel Dunlop’, op 11 en 26 april in ‘Blogpost’ en ‘Haas’, en op 3 november 2011 in ‘Kikkerland’. Al die tijd wisten we niet wie er achter deze website schuilging. Maar ze zijn nu uit de kast gekomen. Want ik lees nu:
The Present Age
Dedicated to D. N. Dunlop and W. J. Stein

Welcome
[Update July 12, 2012] A new page has been created with a first translated chapter (Chapter 11) of W. J. Stein’s dissertation. Please click here.

Welcome to this website.
We intend to carry over the impulses of Daniel Nicol Dunlop and Walter Johannes Stein to our present times, and thereby provide a foundation for those that are interested in further building on their ideas. In doing so, we endeavor to comment, expand, and contextualize their articles to the best of our ability in order to connect the articles to our present times.

While both individuals have left a broad legacy on varying themes that include philosophy, spirituality, religion, medicine, astronomy, politics, and history, we confine ourselves to their ideas on, broadly, economics and philosophy. The main reason for this is that we believe both subjects, economics and philosophy, have the potential to reach a broad audience that includes practitioners from all backgrounds and world views. Another important reason is that the recent economic crisis acutely brings economic thought into the center of attention. We believe both D. N. Dunlop and W. J. Stein have something to say about this crisis.

Some of the original articles from the journal “The Present Age”, published by W. J. Stein between 1935 and 1939 can be found at the Articles from the journal “The Present Age” page.

For questions and comments please write an email to editorspresentage [at] gmail [dot] com.

Frans Lutters and Markus Schwedeler (formerly the editors)’
Nee maar, wat een verrassing! Je kunt slechtere webbeheerders bedenken...
.

1 opmerking:

John Wervenbos zei

Ja ik kan me nog wel herinneren dat indertijd de vraag leefde wie de webbeheerders achter The Present Age (dedicated to D.N. Dunlop and W.J. Stein) zouden zijn. Het heeft toch ook wel wat om anno 2012 w.J. Steins artikel What is Europe (december 1936) te kunnen lezen. In het Engels nogal liefst. Een aparte flavour, zou Hugo Verbrugh daarbij kunnen opmerken.

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Translate

Volgers

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)