‘Zoals zo vaak begon alles in Almere-Haven. In 1979 verhuisde “Akwarius”, een biologisch-dynamisch bedrijf (tegenwoordig onderdeel van Natudis B.V.) vanuit Utrecht naar Almere-Haven.’
Nu heb ik al vaker geschreven over de Estafettewinkel en Odin, en ook over Udea (Vitatas en Proef.nu). Maar Natudis, die komt er tot nog toe bekaaid vanaf. Op 30 mei 2009 in ‘Licenties’ kwam dit bedrijf langs in het verslag van Rienk ter Braake, in het kader van de internationale Demeter-controle, uitgevoerd onder meer door de Duitser Martin Rombach, directeur van de Prüfverein:
‘Bij Natudis in Harderwijk zijn we ontvangen door Redmer Oostland en Jo Descendre. De evaluatoren hebben gekeken naar de afgelopen Demeter-controles en naar wat met de afwijkingen is gedaan. De recepturen en het logboek van de insectenbestrijding zijn doorgenomen en er is uitgebreid gekeken naar de loonverwerking. We hadden vanuit Nederland graag nog op de rol van Demeter in het merkenbeleid van Natudis willen ingaan. Dat was naar de zin van Martin niet zozeer de bedoeling van de evaluatie. Ook hier had de audit meer weg van een gewone controle. Na het neuzen in de boeken zijn we door het bedrijf gelopen. Daar oogsten we als Nederlanders, met onze handelgeest, toch weer veel bewondering. Groot en efficiënt. En dan wat zuinigjes de vraag naar de relatie met de bd-landbouw. Hoe verhoudt dat zich tot een zo grote firma. Of is dat een klein beetje afgunst?’
Een half jaar eerder, op 11 december 2008, werd Natudis hier voor de eerste keer vermeld, in ‘Kapschuur’:
‘Stichting Warmonderhof wordt niet gesubsidieerd en is daarom afhankelijk van de opbrengst van eigen activiteiten en van schenkingen van particulieren en instellingen. We stellen het erg op prijs wanneer mensen en bedrijven ons willen ondersteunen. Daardoor kunnen we projecten realiseren die anders niet mogelijk zijn.
Natudis neemt onder de schenkers een belangrijke plaats in, omdat zij 2% van haar omzet aan BD-sappen, onder het merk Luna e Terra, schenkt aan stichting Warmonderhof.’
Afgelopen woensdag 17 februari berichtte ik in ‘Vermarkting’ over de aanwezigheid van minister Gerda Verburg van Landbouw op de Biofach in Duitsland, maar liefst twee keer. Op dezelfde dag werd haar op de stand van Eosta een ‘position paper’ overhandigd van een verband van internationale bedrijven uit de biobranche. Terwijl zij gisteren 19 februari een voorpublicatie van de Engelstalige Organic Business Guide van het Louis Bolk Instituut zou krijgen, tijdens haar bezoek aan het Africa Pavilion, vanwege de import van biologische producten vanuit onder andere Zuid-Afrika. Ik vraag me af of dat werkelijk gebeurd is; zij zal gisteren waarschijnlijk in Den Haag nodig zijn geweest voor spoedberaad in verband met de regeringscrisis. Hoewel tevergeefs, want sinds vannacht is zij demissionair.
Hoe dan ook, op de website van Natudis staat dit nieuws onder de datum van 19 februari, ‘Minister Verburg bezoekt Natudis-stand op Biofach’:
‘Van 17 tot 20 februari vindt in Neurenberg dé internationale beurs plaats op het gebied van biologisch. Op de eerste beursdag mocht Natudis minister Gerda Verburg ontvangen op de stand. Xander Meijer, algemeen directeur, en Janetta Wanders, hoofd assortiment, gaven haar een warm welkom en verzorgden een uitgebreide rondleiding waarbij natuurlijk ook geproefd werd van onze lekkere producten.’
Op de homepage staat dit over Natudis:
‘Natudis B.V., 100% Wessanen-dochter, is de grootste merkenleverancier en distributeur van natuurvoeding en reformproducten in de Benelux. Natudis levert vanuit haar vestigingsplaats Harderwijk circa 9.000 verschillende producten aan zo’n 500 speciaalzaken in natuurvoeding en reformproducten in Nederland en België. Ook het food service kanaal (cateraars, restaurants, opleidingsinstituten, scholen, kinderdagverblijven en bedrijfskantines) wordt vanuit Harderwijk beleverd.
Logistiek geavanceerd
Natudis is gespecialiseerd in de distributie van droge kruidenierswaren (producten met een minimale houdbaarheid van 3 maanden), drogisterijproducten en natuurlijke cosmetica. Het logistieke systeem bestaat uit een hoogbouw magazijn met 10.000 palletplaatsen en een kleingoedmagazijn met 4.000 pickplaatsen. De orderstroom is volledig geautomatiseerd. Jaarlijks verlaten 7,5 miljoen dozen het magazijn en rijden dagelijks 25 vrachtwagens op de weg om alle orders af te leveren.
Eigen merken
Natudis voert een aantal eigen merken zoals Ekoland, Molenaartje, Natufood, De Rit, Luna e Terra en Fertilia. Voor deze merken wordt het gehele proces in eigen beheer uitgevoerd: van ontwikkelen, inkopen, marketen tot verkopen (in binnen- en buitenland).’
Onder ‘Voedingsvisie en Keurmerken’ wordt ook ‘Biologisch-dynamisch’ opgevoerd:
‘De biologische-dynamische zienswijze gaat uit van een compleet en krachtig evenwicht in de natuur en gaat dus nog een stapje verder dan de biologische zienswijze. De natuur is meer dan alleen leven en natuurkundige processen. De natuur is één samenhangend, levend organisme, waarin de aarde, zon, maan en andere hemellichamen elk een eigen rol spelen. Planten en gewassen zijn niet alleen een verzameling van koolhydraten, vetten, eiwitten en mineralen, ze bevatten innerlijke levenskracht die belangrijk is voor ons lichamelijk en geestelijk welzijn. Ze worden met recht “levens”middelen genoemd.
Biologisch-dynamische producten kunt u herkennen aan het Demeter-keurmerk. Demeter (de Griekse godin van de landbouw) staat garant voor een hoogwaardig, puur natuurlijk BD-product. Het keurmerk wordt beheerd door de Demetervereniging. Het Demeter keurmerk is een internationaal keurmerk.’
De homepage van Natudis vermeldt ook:
‘Franchiseformule Natuurwinkel
De franchiseformule Natuurwinkel is eveneens onderdeel van Natudis. De formule Natuurwinkel is met 60 winkels de grootste en snelst groeiende natuurvoedingsketen in Nederland. Door het ruimste assortiment eerlijke biologische producten en een eigentijdse, verrassende en inspirerende winkelomgeving is de Natuurwinkel trendsettend in de biologische voedingsbranche. De Natuurwinkel is een toegankelijke winkel waar tijd en aandacht is voor de klant en het verhaal achter het product. Kijk op http://www.natuurwinkel.nl voor meer informatie.
Goodyfood
Goodyfood is de nieuwste winkelformule van Natudis. Op 24 september 2009 opende in Hilversum de eerste winkel. Goodyfood staat voor organic, tasty, good en fresh. Gepresenteerd in een moderne en vooral lekkere winkel vol sfeer en beleving. Bij Goodyfood vindt de klant volop heerlijke versproducten maar ook een zeer uitgebreid assortiment natuurlijke verzorging en cosmetica. Smaak, duurzaamheid en wellness vormen de basis voor het complete en vooral bijzondere assortiment van Goodyfood. Kijk op http://www.goodyfood.nl voor meer informatie.’
Over de Natuurwinkel vond ik een artikel van oktober 2004 uit het tijdschrift ‘Franchise+’. Hoewel inmiddels vijf jaar oud, biedt het toch een aardig inzicht wat die franchise inhoudt. De titel luidt ‘NWO zoekt vijftiental nieuwe franchisenemers. Markt voor natuurvoeding klaar voor groeispurt’:
‘Biologisch-dynamische en biologische producten verkopen is de missie van de Natuurvoedings Winkel Organisatie (NWO). Op die manier wordt een gezonde bijdrage geleverd aan een duurzame samenleving.
Een Natuurwinkel oogt als een supermarkt. De consument kan er terecht voor alle dagelijkse boodschappen. De grotere NatuurwinkeI biedt een assortiment van 5.000 artikelen. Wel allemaal puur natuur. Daarmee is het belangrijkste onderscheid direct gemaakt met de reguliere supermarkten.
Natuurlijke producten zijn gezond, maar bovenal lekkerder. Zuiver uitgangsmateriaal, de productiewijze en langere groeitijd vormen het geheim van de smid. Dat geldt zeker voor de biologisch-dynamische producten. In de biologisch-dynamische teelt mag de oogst pas plaatsvinden als het gewas volledig is uitgerijpt. Smaak- en geurstoffen vormen zich juist in die rijpingsfase. Natuurlijke producten zijn door de langere groeitijd per definitie duurder geprijsd, gemiddeld 30 tot 50%.
Het klinkt allemaal mooi, maar is er een markt voor dergelijke speciale producten? Gerko Bosveld, retailmanager bij NWO in Harderwijk, is stellig in zijn overtuiging. “Tot en met juli dit jaar zitten wij met onze omzetgroei 9 punten boven de index van 100, terwijl de reguliere supers gemiddeld rond de 100 scoren. Het minder warme zomerweer dit jaar heeft voor ons gunstig uitgepakt, voor de zomer stond de index op 107 voor onze winkels.”
De NWO runt twee soorten winkels: formulewinkels en basiswinkels. De formulewinkels zijn de feitelijke Natuurwinkels die in de franchiseformule strakker georganiseerd zijn. De basiswinkels worden onder een eigen naam gerund en maken eigen keuzes voor de inrichting van de winkel. De formulewinkels hebben een indexscore van 111 en basiswinkels van 107 punten. Van elk type telt de NWO 45 winkels. Wel maken dit najaar de basiswinkels in Utrecht en Zoetermeer de overstap naar een formulewinkel.
Formulewinkels bieden het beste toekomstperspectief. Voor de formulegroei wordt derhalve ook ingezet op uitbreiding van het aantal formulewinkels. Berekend is dat Nederland ruimte biedt voor 100 formulewinkels. Voor eind 2005 wordt gestreefd naar 60 formulewinkels. Almere, Hoofddorp, Soest, Nieuwegein en Maastricht zijn vestigingslocaties die omschreven worden als perspectiefrijk. Geschikte panden zijn in de huidige markt ook goed te verwerven. Een Natuurwinkel varieert in grootte van 150 tot 400 m² en vergt een investering van 600 euro per m². Franchisenemers dienen circa 25% eigen vermogen in te kunnen brengen om de financiering rond te krijgen. Met een winkel van 150 m² en bij een omzet van tenminste 15.000 euro per week kan een franchisenemer een goed belegde boterham verdienen.’
Verderop in dit nummer van ‘Franchise+’ is het artikel ‘Natuurwinkel Hilversum boekt 70% omzetstijging. Eigentijdse Natuurwinkel groot succes’ te vinden:
‘In de Natuurwinkels van Hilversum en Arnhem zijn in 2003 proefopstellingen gedaan ter upgrading van de winkelformule. De kleurstelling is met frisgroen en diverse achtergrondkleuren in een natuurlijker perspectief gezet. Houten elementen geven de winkel ook een meer natuurlijke uitstraling. Natuurwinkel Hilversum is onlangs verkozen tot beste natuurvoedingswinkel van Nederland.
“Op de koof boven de schappen hebben we spraakmakende teksten als ‘We willen de zuivere smaak aan uw eten en drinken teruggeven’ en ‘Chemische bestrijdingsmiddelen, conserverings- en smaakstoffen komen er bij ons niet in’,” zegt Rob Zentveld. Samen met zijn vrouw Herma runt hij de vernieuwde Hilversumse Natuurwinkel. In oktober 2003 verhuisde Zentveld, die al sinds 1978 in het vak zit, naar de huidige locatie van 400 m² in het centrum van de stad onder de City Parking. Al langere tijd waren ze op zoek naar een nieuwe geschikte locatie. De oude winkel was met 120 m² te klein en de winkeluitstraling was eveneens gedateerd.
De nieuwe Natuurwinkel heeft een 15 meter brede open pui die uitnodigt om binnen te lopen. Er zijn brede paden en funshopelementen als videokijken voor de kinderen en het drinken van een versgezet kopje koffie of thee zijn ingebracht. Nieuw is ook een zelfschepsysteem. “We streven ernaar om bestaande klanten steeds nieuwe dingen in de winkel te laten ontdekken”, verduidelijkt de 48-jarige Rob Zentveld, die met vertrouwen in zijn nieuwe winkel investeerde. “Je loopt al langer mee in het vak, je kent het assortiment, dat we fors uit hebben kunnen breiden met een groot aantal nieuwe producten, je kent de vraag vanuit de markt. We wisten heel goed wat we deden.” De cijfers bewijzen zijn gelijk. De omzetgroei bedraagt maar liefst 70%. En wat in zijn ogen ook belangrijk is, is de hoge inloop van nieuwe klanten. Zentveld en zijn medewerkers hebben tot nu toe 50% nieuwe klanten kunnen verwelkomen. “Willen we kunnen blijven groeien dan dient vooral het klantenbestand vergroot te worden. Zoals het er nu uitziet, gaan we daarin slagen”, aldus een enthousiaste en bijzonder tevreden Hilversumse franchisenemer.’
In het hieraan voorgaande nummer stond ‘Natuurwinkel Hilversum de beste’:
‘De Hilversumse vestiging van De Natuurwinkel is onlangs gekozen tot de beste natuurwinkel van Nederland.
“Fantastisch, een mooie erkenning voor wat we allemaal gedaan hebben”, aldus de franchisenemers Rob en Herma Zentveld. Een jaar geleden verhuisden zij met hun zaak van de nabijgelegen Bussumerstraat naar het enorme pand dat een elektronicazaak achterliet onder de Avia-parkeergarage. Ze richtten er een prachtig moderne supermarkt in die gezien wordt als het paradepaardje van de organisatie van natuurwinkels NWO.
De jury die de winkel een paar keer bezocht heeft, was onder de indruk van de moderne uitstraling, de brede paden, duidelijke routing, de professionele verlichting, het mooie en zeer uitgebreide assortiment en de proeverijen. De Hilversumse winkel won het daarmee van andere genomineerden als de Natuurwinkel Bussum die tweede werd en de natuurwinkel uit Winschoten die op de derde plaats eindigde.
In de volgende uitgave van het vakblad Franchise+, dat 14 oktober verschijnt, besteden wij uitgebreid aandacht aan de Natuurvoedingswinkels van NWO.’
Dit bedrijf is ook bij Triodos Bank te vinden, onder de titel ‘Natuurwinkel Hilversum’:
‘Enthousiasme, trots en vertrouwen, dat stralen Rob en Herma Zentveld uit. Enthousiasme voor de lekkere producten die ze verkopen, trots op hun prachtige winkel, en een groot vertrouwen in hun eigen kunnen, ervaring en ondernemerschap. “We waren al begonnen met het verbouwen van het nieuwe pand, voordat we een bank hadden gevonden die het wilde financieren,” zegt Rob met een grijns.
De nieuwe winkel is met 400 m2 winkeloppervlak een van de grootste Natuurwinkels van Nederland, en heeft vorig jaar de eretitel “Beste Natuurvoedingswinkel 2004/2005” in ontvangst mogen nemen. Ook daar is Rob trots op: “Ik weet gewoon dat we met deze winkel echt iets bijzonders hebben neergezet. We hebben een verhaal te vertellen: niet alleen dat we goede spullen verkopen, maar vooral: we hebben een lékkere winkel, dat willen we mensen meegeven. Daar heb je een sfeer, een ambiance bij nodig. We willen dat mensen het in de winkel kunnen zien, ervaren en proeven.” De proeverijen die ze daarvoor regelmatig organiseren illustreren dat.
En binnenkort beginnen Rob en Herma in de winkel met kookshows. “We hebben onder de klanten enthousiaste kookliefhebbers gezocht en gevonden,” vertelt Rob, “ze hebben een cursus gevolgd en gaan straks in kokstenue lekker koken en alles laten proeven. Dat is precies wat we willen, mensen ontvangen in een ongedwongen sfeer, ze adviseren, vertellen over de producten en achtergronden, en ze enthousiast maken voor onze lekkere winkel.”
Verse olijfolie
Rob en Herma Zentveld zijn ervaren ondernemers in de natuurvoedingsbranche. “Rob is in 1978 begonnen,” vertelt Herma, “niet veel later ben ik er bij gekomen. We zijn hier in de loop der jaren naartoe gegroeid, je hebt natuurlijk wel ervaring nodig om dit neer te kunnen zetten. Dit is dan ook onze vierde winkel.”
De winkel die ze sinds anderhalf jaar runnen is een moderne natuurvoedingswinkel, met een glazen open winkelpui, lekker ruime gangpaden, netjes, en een vriendelijke, maar vooral ook smakelijke uitstraling. Je kunt er een vers kopje koffie nemen, zelf je nootjes, muesli en pasta tricolore afwegen, en verse olijfolie tappen terwijl je kinderen naar een filmpje kijken. “In deze winkel kan ik veel meer ideeën kwijt dan in onze vorige winkel,” aldus Rob. “Maar het heeft vijf jaar geduurd voordat we het geschikte pand gevonden hadden. Vanaf dag een was onze doelstelling om een professionele winkel neer te zetten waar het prettig vertoeven is, en waar alles klopt, zowel in de organisatie als in de winkel zelf. Schoon, netjes, geen handgeschreven bordjes, veel aandacht voor de klanten. Een professionele uitstraling is heel belangrijk als je nieuwe klanten wilt trekken. En daar zijn we aardig in geslaagd.”
Meer mannen
De klantenkring is sinds de verhuizing fors uitgebreid, van een kring van vaste klanten die al hun boodschappen bij de Natuurwinkel doen, naar een veel breder publiek met allerlei mensen, ook veel passanten. “Meer mensen met kinderen ook,” is Herma opgevallen, “en dat komt niet alleen door de video!” “Nee,” vult Rob aan, “door de brede gangpaden kunnen mensen gewoon veel makkelijker winkelen, ook met een kinderwagen. En meer mannen, ik denk dat onze open winkel met de uitstraling van lekkere goede producten hen ook aantrekt om hier naar binnen te stappen. Ze willen hier best gezien worden, en komen zelfs met vrienden en familie hier boodschappen doen.”
Meer informatie? Neem contact op met Rob Zentveld via info@natuurwinkelhilversum.nl of kijk op www.natuurwinkelhilversum.nl’
De informatie is duidelijk niet helemaal up-to-date, want die stamt uit 2006. Hetzelfde geldt voor wat op de website ‘Mijn geld gaat goed’ vermeld wordt, dat is in wezen hetzelfde. Jos Poels schreef voor het vakblad Distrifood van 24 september 2009 het artikel ‘Natudis opent eerste Goodyfood’. In iets gewijzigde vorm kwam dit artikel de volgende dag op de website van Groentennieuws.nl:
‘Biologische groothandel Natudis heeft donderdagmorgen in Hilversum de eerste biologische winkel Goodyfood geopend. De franchiseformule wordt ingezet in grootstedelijke gebieden, voor klanten die bewust in het leven staan. Directeur Hans van de Lest van Wessanen-dochter Natudis heeft ook buitenlandse aspiraties met de nieuwe formule. “De formule hebben we zelf helemaal uit het niets ontwikkeld. Goodyfood is ook geschikt in het buitenland te worden gebruikt.” De eerste Goodyfood zit in de voormalige Natuurwinkel aan het Noordse Bosje aan de rand van de Hilversumse binnenstad en wordt gerund door Rob en Herma Zentveld.
De nieuwe biologische keten heeft minimaal 700 vierkante meter vvo nodig. Goodyfood richt zich op klanten die zelfbewust in het leven staan en bereid zijn meer voor hun boodschappen neer te leggen in de wetenschap dat de producten gezond en lekker zijn. Van de Lest: “Voornaamste doelgroep zijn jongeren tussen 25 en 40 jaar in grootstedelijke gebieden. Het is niet de bedoeling dat Goodyfood de Natuurwinkels gaan vervangen. Het is een nieuwe formule naast de Natuurwinkel.”
De nieuwe biologische formule opent met een groot agf- en verseiland. Klanten die de winkel inkomen, worden overweldigd door de versgroepen. “We streven naar een versuitstraling. Vers dat lekker, gezond én biologisch is', aldus Van de Lest. Qua positionering in de markt zet Goodyfood zich tussen de Natuurwinkel en Marqt. De producten in Marqt zijn niet per definitie biologisch.”’
Er is ook een fotoreportage over Goodyfood. Dus weer een gedaanteverwisseling. Zo staat op de website van Goodyfood:
‘Welkom bij Goodyfood Hilversum! Wij, Rob en Herma Zentveld, laten ons al 30 jaar inspireren door onze prachtige natuur én door u. We hebben een passie voor dat wat goed is en willen het beste dat de natuur ons te bieden heeft, graag met u delen. Nergens anders heeft u zoveel keus in GOOD FOOD en GOODY GOODS als bij Goodyfood. Want met ruim 700m2 is volop ruimte voor biologisch vers, veel aandacht voor natuurlijke verzorging en zelfs een volledig biologisch GOODYcafé.
Heeft u een vraag? Al onze medewerkers hebben hun eigen specialisme en kunnen u veel vertellen over de producten in de winkel. Vraagt u vooral, we helpen u graag! Wilt u meer weten over onze filosofie? Kijk dan onder “5 good reasons to come again”.’
Groentennieuws bracht op 14 januari nog dit bericht, ‘Goodyfood profileert zich niet met biologisch’:
‘Hoewel de nieuwe formule GoodyFood biologische artikelen verkoopt, brengt de formule dit liever niet breed naar buiten. De formule wint consumenten liever voor zich met begrippen als lekker, verwennen, gezond en vers. Daarom brengt GoodyFood deze boodschap al op het etalageraam naar voren.
Op de winkelruit staat “GoodyFood is all about good food and goody goods. Discover our focus on taste, sustainability and wellness in a store full of nature’s best”. Volgens formulemanager Marc Koetsier streeft GoodyFood naar een echte versuitstraling. Versproducten zijn dan ook belangrijk binnen het concept. Klanten lopen bij binnenkomst direct tegen een groots opgezet agf-plein aan, terwijl het versplein achterin de winkel bij binnenkomst ook al zichtbaar is. Een andere belangrijke pijler binnen het concept is beleving. Die komt tot uiting door brood in de winkel af te bakken. Ook komt er zo nu en dan een kok om gerechten te bereiden met artikelen uit de schappen.
Hoewel het assortiment volledig biologisch is, schreeuwt GoodyFood dit niet van de daken. Belangrijker vindt het bedrijf het om de consument te verleiden. De doelgroep bestaat uit mensen in grootstedelijke gebieden tussen de 25 en 40 jaar, die zelfbewust in het leven staan en bereid zijn meer te betalen voor lekkere en gezonde boodschappen.’
Wie is toch Rob Zentveld? We vinden hem terug op de Demeter-website. Hij staat daar vermeld als penningmeester in het bestuur van Stichting Demeter. Maar hij treedt ook op als redacteur van het blad Smaakmakend van Biologica. En het eerste nummer van Biofood magazine, vakblad voor natuurproducten, van vorig jaar, vermeldt een artikel ‘Sturen op cijfers essentieel voor ondernemer’, met daarin:
‘In een branche waarin een groot deel van de ondernemers mede door idealisme is gemotiveerd, is het belang van cijfers niet voor iedereen duidelijk. Een workschop van ondernemer Rob Zentveld en adviseur Paul van Soeterbroek verschaft duidelijkheid over de voordelen van cijfers. Biofood Magazine vroeg ketenmanager speciaalzaken Geert-Jan Smits twee realistische exploitatiemodellen op te stellen. Uit deze cijfers blijkt dat slechts een beperkt aantal winkels verantwoordelijk is voor de spectaculaire groei van de sector.’
Dan is er nog de website van de Promotie Biologische Speciaalzaak, PBS:
‘De promotiebegeleiding en algemeen management van Stichting PBS wordt uitgevoerd door Bavo van den Idsert. Hij is ruim 20 jaar actief in de biologische branche en sinds 1999 jaar zelfstandig gevestigd als adviseur.’
Bavo van den Idsert heeft ook zitting in het bestuur van Stichting Demeter, als ‘Secretaris van de Vereniging Biologische Productie- en handelsbedrijven’. Over PBS zelf meldt de website:
‘Stichting PBS is in 2002 opgericht om vanuit de biologische speciaalzaken een bijdrage te leveren aan de overheidsdoelstelling van 10% biologische landbouw in 2010. PBS beoogt dit te bereiken door het stimuleren van professionalisering van de biologische speciaalzaakketen, ondermeer:
– begeleiding bij opschaling naar grotere of nieuwe winkels;
– opleiden van nieuw ondernemerstalent voor natuurvoedingswinkels;
– het centraliseren van winkelautomatisering door de hele keten heen;
– het opzetten van nieuwe voorlichtingsmedia voor productgebonden informatie over ondermeer biologische voeding, gezondheid, diëten & allergieën en recepten;
– promotieondersteuning.
Stichting PBS voert haar projecten uit in samenwerking met het bedrijfsleven en de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw (www.biologischconvenant.nl). Alle projecten, met uitzondering van de Centrale Winkelautomatisering, worden uitgevoerd in cofinanciering tussen het bedrijfsleven en de Task Force MBL. De Centrale Winkelautomatisering wordt volledig gefinancierd door het bedrijfsleven zelf.
Stichting PBS is opgericht door een aantal brancheorganisaties:
– Stichting Biologica (www.biologica.nl)
– Vereniging Biologische Productie- en handelsbedrijven (www.vbpbiologisch.nl)
– Vakcentrum (www.vakcentrum.nl)
– Natuurvoedings Winkel Organisatie (www.natuurwinkel.nl)
Het bestuur van Stichting PBS bestaat uit vertegenwoordigers van voornoemde organisaties:
– Bert van Ruitenbeek (voorzitter), directeur Stichting Biologica
– Barend Koelman, adviseur Vakcentrum
– Erik-Jan van de Brink (penningmeester), bestuurslid VBP, directeur Udea
– Xander Meijer, vertegenwoordiger namens NWO en algemeen directeur Natudis
– Peter Jacobs, vertegenwoordiger namens VBP, commercieel directeur Kroon b.v.
Secretaris: Bavo van den Idsert
Het management van Stichting PBS wordt gevoerd door Bavo van den Idsert.’
De homepage van PBS vermeldt onderaan ‘Kansen voor Natuurvoeding. Organisatie Triodos Bank en PBS. Terugblik Seminar 2009’. Dat werd op 3 november 2009 in Zeist gehouden. Daartussen zit ook een ‘Workshop Demeter’:
‘Met de verbreding van biologisch in de supermarkt, lijken extra kansen te ontstaan voor verdieping met Demeter in het natuurvoedingskanaal. WUR onderzoeker Machiel Reinders deed een tussenverslag van lopend consumentenonderzoek naar de kansen voor Demeter.’
Je kunt hier dichter bij komen: ‘klik voor de hele lezing’. Je krijgt dan een interessante Powerpoint Presentatie voorgeschoteld:
‘Demeter
(on)bekend maakt (on)bemind?
Machiel Reinders en Isabelle van den Berg – LEI WUR
Jorien Quirijnen – Stichting Demeter
Rob Zentveld – Goody Food Hilversum’
Met:
‘Doel van het project
Doelstelling:
– Hoe kan Demeter de positionering van haar concept verder optimaliseren?
Inzicht krijgen in:
– Bekendheid Demeter-producten;
– Associaties met Demeter-keurmerk;
– Meerwaarde van Demeter-producten (bijv. smaak);
– Thema’s waarop Demeter zich kan profileren;
– Producten en verkoopkanalen die aansluiten bij de Demeterfilosofie.’
De rest van wat hier geboden wordt, komt niet onbekend voor aan degenen die op 4 augustus 2009 ‘Klantengroepen’ heeft gelezen. Daar wordt namelijk dezelfde Machiel Reinders en zijn onderzoek ter sprake gebracht. Interessant aan deze workshop is verder vooral het einde. Daar wordt op bladzijde 29 de Duitse ‘Demeter Aktiv Partner’ voorgesteld:
‘Succesvol Duits marketingconcept voor Demeter gecertificeerde producten voor de natuurvoedingsspeciaalzaak. In Duitsland in 2004 van start gegaan. Anno 2009 zijn er 380 winkels aangesloten en is de totale Demeter-omzet in Duitsland verdubbeld.’
Om op de volgende pagina door te gaan:
‘Wat doet Demeter Aktiv partner in DL? [Duitsland, neem ik aan, MG]
– verzorgt promotiemateriaal als schapkaarten, posters, actieve website, demeter-spaarkaart
– organiseert prijs- en reclame-acties
– bemiddelt tussen winkelier en ketenpartners bij proeverijen
– verhoogt kennisniveau medewerkers d.m.v. cursussen, workshops en excursies
– organiseert iedere lente “Toekomst Zaaien” op Demeterboerderijen.
Dit zijn open doe-dagen voor bezoekers.
– Speelt voordurend in op actualiteiten die bij de consument een positieve Demeter-houding bevorderen’
Met op de volgende en voorlaatste pagina:
‘Profijt voor winkelier en andere ketenpartners
– Kiezen voor profileren met Demeter is kiezen voor profileren met topkwaliteit Bio.
– Met Demeter onderscheidt de natuurvoedingsspeciaalzaak zich ten opzichte van bio in de supermarkt
– Demeter presenteert zich met fris, prikkelend en onderscheidend materiaal wordt daarmee goed zichtbaar en positief geassocieerd
– Daardoor gaan consumenten de hoge kwaliteit en de aanwezige levenskracht in Demeter-produkten meer waarderen. Dit zien we terug in een hogere omzet
– Met Demeter van klantenbinding naar verbinding met de klant!’
Kortom, Rob Zentveld zit midden in het vuur van de concrete Demeter-ontwikkeling. En hij weet van wanten. Dat blijkt alleen al uit de geschiedenis van zijn eigen winkel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten