Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

zondag 28 februari 2010

Eigentijds

Sommige dingen weet je niet van tevoren. Mogelijk lijkt het een afgesproken zaak. Afgelopen vrijdag 26 februari had ik ‘Zakennieuws’ dat opnieuw over Natudis ging. Nu als onvervalste Demeter-liefhebber; in ieder geval bij algemeen directeur Xander Meijer. En wat vind ik vandaag op de website van Demeter? Dit verslag van Jorien Quirijnen over Stichting Demeter op en naar de Biovak en BioFach’, met een glansrol van Natudis in het tweede geval. Geen afgesproken zaak, zeker niet! Zij schrijft:

‘Waar de boer op het land een relatieve rust ervaart in deze verstillende witte wintermaanden, daar is het op het kantoor van Stichting Demeter een hectische tijd. Dit jaar hadden we in Zwolle de Biovak op 20 en 21 januari. Daar hadden we zelf een beursstand samen met de BD-vereniging en BD-grondbeheer. De krachten gebundeld en dat resulteerde in een stralende stand waar we voor het eerst onze nieuwe promotiestijl toetsten bij een breder publiek. Een zevental krachtige steekwoorden prikkelden de voorbijganger om stil te staan en verder te lezen en te kijken naar waar “wij” BD-boeren nu voor staan.

De beelden waren fris, helder en prikkelend, vooral de poster van het EIGENWIJZE meisje, lokte veel discussie uit. Precies wat we voor ogen hadden: Voor de beursbezoeker het Demeter-blikveld verruimen. We zijn meer dan preparaten, koeienhorens en zaaikalenders. Bijna 100 poster-sets zijn meegenomen door licentiehouders en (boerderij)winkels. Een goed begin voor een veelbelovend 2010!

En er was meer! Medio februari was daar de BioFach in Nürnberg. Wereldwijd de grootste biologische vakbeurs met negen hallen vol bio. Uitgenodigd door Natudis konden we deelnemen aan een georganiseerde busreis voor winkeliers onder het mom van DEMETER = BETER. We gingen op zoek naar de gouden eieren van Demeter en was er een discussie-bijeenkomst onder leiding van Bert van Ruitenbeek. Alles in het teken van de vraag wat nu de communiceerbare meerwaarden van Demeter zijn.

Op het etiket, in het schap, in de media, enzovoort. Inspiratie en co-creatie in concreto kenmerkten deze reis. De winkeliers en het managementteam van Natudis zijn het er eenduidig over eens: de focus op Demeter was nog nooit eerder zo positief en zo krachtig! Sectorbreed samen de schouders eronder! De Demeter-omzet kan met 10 % omhoog dit jaar! Daar gaan we samen helemaal voor!

Stichting Demeter zal met haar actie Demeter Actief de komende maanden volop aan de slag gaan met alle ideeën die tijdens dit “uitje” naar voren gebracht zijn.

Meer lezen over Demeter Actief >>

De link leidt naar ‘Demeter zoekt Actieve Partners’. Wie zaterdag 20 februari ‘Wanten’ heeft gelezen, zal hiervan niet meer opkijken:

‘Stichting Demeter staat voor een aantal principes: samenhang, vernieuwing, vruchtbaar, respectvol, pure producten, veerkracht en eigenwijs. Veel mensen veren op als we kort en krachtig zeggen waar we voor staan. Dat werkt. Daarom gaan we de boer op en de winkels in, met verhalen die er toe doen. Vertellen wat we doen, daar voelen we ons goed bij.

Het maatschappelijk draagvlak voor Bio neemt toe en dat is een wenselijke ontwikkeling. Maar de focus in de natuurvoedingsbranche verschuift. Niet het ideaal is primair marketing-communicatieinstrument maar de laagste prijs. Deze ontwikkeling zet zich steeds meer door, vooral in de schappen van de supermarkt.

Er is ook een tegengestelde tendens: Behoefte aan kwaliteit. Veel klanten van biologische speciaalzaken zoeken juist de goede smaak en de gezonde, eerlijke, authentieke producten. Eerlijk in de meest ruime zin: landbouwkundig, ethisch, sociaal, economisch en ecologisch.

Demeter Duitsland heeft een succesvol concept ontwikkeld waarmee we ook in Nederland van start gaan: Demeter Actief Partners DAP. Samen met geïnteresseerde en betrokken ketenpartners gaan we de juiste stappen definiëren en materialen ontwikkelen waarmee het Demeter-keurmerk een prominente plek krijgt in de winkel. In de branche wil stichting Demeter het verschil gaan maken met inhoud en vernieuwing. Doe ook mee!

Wij komen graag in contact met winkeliers en producenten met een passie voor BD. Winkeliers en producenten die stelling durven nemen als het gaat om ècht biologische en ethisch verantwoorde producten. Met Demeter vooraan in het schap sta je voor topkwaliteit bio waarbij echt alle aspecten voorzien zijn van optimale zorg en liefde. Als je DAP mede wilt vormgeven en ontwikkelen sluit je dan nu aan bij DEMETER ACTIEF PARTNERS.

Komende maand wordt een eerste bijeenkomst gepland waar Stichting Demeter de DAP-plannen presenteert, voorbeeldmateriaal zal tonen van Demeter Duitsland en vooral eerste ideeën wil uitwisselen met aanstaande Demeter Actief Partners. De jaarlijkse kosten voor deelname aan DAP bedragen € 100 per winkel of bedrijf. Voor winkelgroepen kunnen speciale afspraken worden gemaakt.’

Dit staat allemaal op de nieuwspagina van Demeter. Maar ook op de homepage vind je dit terug. Daar valt het oog meteen op een nieuwe poster, weer een andere dan bij het nieuws. De tekst is gedeeltelijk dezelfde als voorheen:

‘Demeter – Biologisch-dynamisch

Demeter is het keurmerk van de biologisch-dynamische landbouw en verwerking. Alle Demeter-bedrijven zijn in eerste plaats gecertificeerd biologisch. Daarnaast werken de boeren vogens de specifieke Demeter Voorwaarden voor landbouw en verwerking. Biologisch-dynamische boeren en verwerkers mogen het Demeter-keurmerk voeren. Ze worden gecontroleerd en gecertificeerd door de onafhankelijke Stichting Demeter.

Demeter-bedrijven en -producten

Producten met het Demeter-keurmerk vind je in natuurvoedingswinkels, op boerenmarkten en in boerderijwinkels. Op deze website kan worden gezocht naar Demeter-boeren, naar Demeter-verwerkers en naar Demeter-producten (geproduceerd in Nederland en Vlaanderen). Adressen van alle biologische verkooppunten zijn te vinden op www.biogids.nl. Dit is een initiatief van Biologica.

Demeter Actief Partners

Stichting Demeter heeft een nieuw initiatief: samenwerken met natuurvoedingswinkeliers om actief uit te dragen waar Demeter voor staat. De pioniers van de biologische sector, vernieuwende, eerlijke en pure biologisch-dynamische boerenbedrijven die staan voor hun idealen. Die verdienen aandacht en waardering. Hoe geef je dat als winkelier een goede vorm? Daarover komen we graag met je in contact. Meer lezen >>

Als eerste aanzet in de communicatie heeft Stichting Demeter op een rijtje gezet waar we in de biologisch-dynamische landbouw voor staan. Eigenwijs, vernieuwend, veerkracht, puur, respect, samenhang en vruchtbaar. Zeven kernwoorden als basis voor posters die onze idealen in beeld brengen. Meer weten >>

Dit laatste is ook nieuw voor ons. De link leidt hier naartoe:

‘Demeter Promotie

Modern, fris, eigentijds, met humor en met inhoud, dat zijn we en dat willen we laten zien aan de consument en aan de boeren. In 2010 gaan we een communicatie-stijl ontwikkelen die aanspreekt in woorden en in beelden. Duidelijkheid scheppen dat we een certificeringsorganisatie zijn voor de biologisch dynamische landbouw en voeding. De hoogwaardige kwaliteit waar we voor staan. De zorg die we dragen voor aarde, plant, dier en mens. De integriteit waarmee alles met bezieling wordt gedaan. Dat gaat in het oog springen.

De nieuwe kernthema’s zijn de kapstokken van waaruit we gaan communiceren waar Demeter voor staat. De communicatie zal trapsgewijs verlopen. De kernthema’s zullen onder andere op de winkelvloer direct gekoppeld worden aan producten in de schijnwerpers: door banners, posters, woblers, proeverijen en aanbiedingen.

Ondersteund met informatie in nieuwsbrieven en dergelijke. Inhoudelijke verdieping vindt plaats via de website, persoonlijke verhalen in interviews en artikelen, workshops voor winkelmedewerkers, enzovoort. In samenspraak met winkeliers en licentiehouders kunnen met speciale activiteiten als Week van de Smaak en Lekker naar de boer specifieke materialen worden gemaakt die qua vorm en inhoud aansluiten bij de lijn van de kernthema’s.

Randvoorwaarde voor het slagen van deze plannen is dat Demeter midden in de samenleving staat en zinvolle allianties aangaat met ketenpartners als Biologica, BD-grondbeheer, bereiders, handelaren, winkeliers en consumenten.

Met het landbouw Economisch Instituut maken we meetbaar dat het Demeter-keurmerk beter zichtbaar en herkenbaar is voor de consument.’

Mooi zo, vooral doen!

Geen opmerkingen:

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Volgen op Facebook


Translate

Volgers

Herkomst actuele bezoeker(s)

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)