Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

donderdag 3 maart 2011

Poetin


Martijn Koolhoven van De Telegraaf kwam vanochtend met schokkend nieuws, waarbij de laatste alinea mij in het oog sprong:
‘Gisteren zijn ook alle kinderen en ouders van de Vrije School in Zeist geïnformeerd over het familiedrama. De vier kinderen van Sandra en Bob gaan er naar school. Ook hier is het nieuws over de moord op de moeder als een bom ingeslagen. Sandra was sinds zaterdagavond vermist, maar werd dinsdagnacht op aanwijzingen van haar partner door de politie gevonden in Woudenberg. De kinderen zijn voorlopig ondergebracht bij haar zus.’
Wat is er gebeurd? Daarvoor moet ik eerst teruggaan naar het bericht van Martijn Koolhoven van dinsdag, ‘Sandra Hazeleger dood gevonden’, met als ondertitel ‘Partner Bob H. als verdachte aangehouden’:
‘Een groot drama treft de familie Hazeleger, één van de rijkste families van ons land. Sandra Hazeleger (45), moeder van vier kinderen, is vannacht dood gevonden in Woudenberg.

Ze is door een misdrijf om het leven gekomen. Haar partner Bob H. (49) is vannacht door de politie aangehouden.

Naar verluidt heeft Bob H. het lichaam van zijn vrouw zelf aangewezen. Haar auto, een Renault Grand Espace, zou bovendien uitgebrand zijn gevonden.

Sinds afgelopen zaterdag was Sandra spoorloos verdwenen. Bob en Sandra waren niet getrouwd maar wel al vijftien jaar samen, ze kregen vier kinderen. De familie Hazeleger, die vannacht op de hoogte is gesteld van het droeve nieuws, is totaal verbijsterd.

Sandra was al sinds afgelopen zaterdagavond vermist. Nu Sandra vermoord is gevonden, reageert haar broer Marco: “Een bijzonder bittere conclusie die wij afgelopen nacht hebben moeten trekken. Recherche en politie hebben afgelopen uren alles in het werk gezet om haar terug te vinden. We zijn ontsteld, verbitterd en ontdaan. We hebben er alles aan gedaan om haar terug te vinden en dat heeft ons een droevige conclusie gegeven.”

Na een wintersportvakantie in Zuid-Duitsland met Bob en haar vier kinderen van 6, 7, 9 en tien jaar oud, ging Sandra zaterdagavond de geleende Tom Tom terugbrengen naar haar broer Marco en schoonzusje Dana in Ede.

Daar is de voormalig KLM-stewardess nooit aangekomen. Haar Renault Grand Espace was verdwenen, evenals haar Iphone. Haar telefoon werd niet meer opgenomen. De familie was zeer ongerust. “Ze is een op en top moeder, altijd bezig met haar kinderen en met school. Daarom klopt dit ook niet; ze laat haar kinderen nóóit in de steek. Ik ken mijn zusje door en door”, aldus haar aangeslagen broer Marco (41) gisteravond tegenover De Telegraaf.

“Ze is ook niet met ruzie vertrokken of zo, ze hadden net een leuke wintersportvakantie gehad. Het is onbestaanbaar dat ze zomaar twee dagen wegblijft. Het is een drama, het klopt echt van geen kanten”.

Zondag, toen de jonge moeder onvindbaar bleef, heeft de familie groot alarm geslagen. De familie heeft een hoge notering in de Quote500, de lijst van rijkste Nederlanders. Ook met ontvoering wordt rekening gehouden. De familie Hazeleger werd rijk in de wegenbouw en later vastgoed.

Marco: “Maar wij hebben ons nooit bedreigd gevoeld, zo leven wij ook niet. Wij staan helaas al tien jaar in de Quote500, je komt er toch niet uit”. Er werd direct een rechercheteam geformeerd dat de verdwijning van de miljonairsdochter onderzocht.

Sandra vertrok met haar lichtblauwe metallic Renault Grand Espace (kenteken 64-XV-RK) zaterdagavond vanaf haar tijdelijke woonadres op het vakantiepark ‘Het Jachthuis’ aan de Amersfoortsestraat 126b in Soesterberg. “Bob en Sandra hadden net hun woning verkocht in Heelsum bij Bennekom. Ze hadden nog geen nieuwe woning, daarom woonden ze tijdelijk op dat vakantiepark”, zo vertelt haar broer. “De kinderen gaan in Zeist naar school”.’
Welke school dat is, weten we nu. Vandaag staat in De Telegraaf het vervolg op dit drama onder de titel ‘Bob H. had vluchtplan’:
‘Bob H. (49), die wordt verdacht van de moord op zijn partner Sandra Hazeleger, stond op het punt te vluchten met zijn vier jonge kinderen na de “verdwijning” van zijn partner.

Op het moment van zijn aanhouding, maandagavond laat, had Bob H. koffers met voor drie weken kinderkleding in zijn auto en alle paspoorten van de kinderen. Bob was onderweg naar zijn moeder waar de kinderen (6, 7, 9 en 10 jaar oud) op dat moment verbleven. De politie reed hem onderweg daar naartoe klem, om te voorkomen dat de arrestatie voor de ogen van de kinderen zou plaatsvinden.

Bob H. was financieel volledig afhankelijk van miljonairsdochter Sandra Hazeleger. Uit informatie waarover De Telegraaf beschikt, blijkt dat Bob H. het vermogen van zijn partner, met wie hij niet gehuwd was, erft. Sandra is dochter van Henk Hazeleger, grondlegger van het gelijknamige wegenbouwbedrijf dat december 1990 voor circa 75 miljoen euro werd verkocht. Henk Hazeleger overleed in 2003. De familie is ook eigenaar van een succesvol kunststofbedrijf: Hazeleger Synterials Verenigde bedrijven in Ede.

Motief

Bob H. zelf was in 2002 zonder baan geraakt en leefde sindsdien volledig op de zak van Sandra. De politie voelt hem stevig aan de tand over het mogelijk financiële motief voor de moord, dat hem volledig financieel onafhankelijk zou maken.

Het vluchtplan van Bob H. is de volgende schok voor de familie Hazeleger, die toch al ontsteld is door de moord op de moeder van vier kinderen. Uit bronnen rond het onderzoek blijkt dat Bob H. zich niet beroept op zijn zwijgrecht en gedetailleerde verklaringen aflegt over zijn gruwelijke daad. Het rechercheteam gaat met grote voortvarendheid te werk en verwacht volgende week al klaarheid te kunnen geven in de zaak.’
Eigenlijk had ik iets heel anders willen melden over vrijescholen. Op de opiniepagina’s van de website van de Volkskrant stond zondag 27 februari een bijdrage van Renée Braams. Over haar wordt vermeld:
‘Renée Braams (Emmeloord, 1961) studeerde Nederlandse taalkunde en was van 2002 tot 2010 eindredacteur van de Volkskrant. Nu is ze medewerker van de Volkskrant, zelfstandig muziekdocent en muziektherapeut voor mensen met Alzheimer.

Sinds 2006 studeert ze piano en “schoolmuziek” aan de Schumann Akademie, hét Nederlandse conservatorium voor jonge en oude spijtoptanten die alsnog docent muziek willen worden.

Renée Braams geeft muziekles op twee Amsterdamse multiculturele basisscholen en werkt in drie verpleeghuizen. Over haar bevindingen schrijft zij eens per maand op zondagmiddag een column op vk.nl/opinie.’
Onder de titel ‘Uitgetoetst en opgetoetst’ schreef ze zondag:
‘Waarvan moeten we het basisonderwijs eigenlijk redden?
“We bevinden ons in de winter van het controle-tijdperk”, zegt de interim-directeur van de Vrije School die open dag houdt. “Het is een beweging als die van de seizoenen.”

Iedereen snakt naar de lente. “Mensen wíllen niet meer dat hun kleuters worden getoetst”, zegt een mede-koorlid. De open dagen van de Vrije Scholen worden weer druk bezocht.

Ook uit de hoek van professoren in de onderwijskunde klinkt die roep om een nieuwe lente. “Red het basisonderwijs” heet hun actie, waarvoor al 23.000 mensen hebben getekend. Zal ik ook tekenen?

Zwart traantje

Ze verzetten zich tegen de verschraling van het onderwijs en de afrekencultuur. Met verschraling bedoelen ze de eenzijdige nadruk op taal en rekenen, waar de toetsen immers over gaan, en de dwang om kleuters die willen rennen, klimmen en schommelen, met letters en cijfers aan tafel te zetten, en met de bolletjes van de toetsbladen, die ze, na grondige bestudering van de opgave, zwart moeten maken. Misschien maken ze wel een bolletje zwart bij de zin “het poesje mauwt” omdat het poesje treurig kijkt en daar een zwart traantje bij past.

Met afrekencultuur bedoelt de actiegroep dat de inspectie scholen alleen beoordeelt op de netheid van de registratie van hun toetsgegevens, en op de scores die die toetsgegevens plakken op kinderen en op scholen.

Ik ben toch niet tegen toetsen. Zoals het Cito zelf zegt: ze vormen een indicatie. Mijn buurjongen is dankzij toetsen op het gymnasium gekomen. De onderwijzeressen vonden zijn werkhouding daarvoor onvoldoende en zijn motivatie “niet intrinsiek”, maar om de A’s op alle toetsen konden ze niet heen.

Uren zoet

Als ik bedenk wat ik tegen toetsen heb, zie ik mijn eerste kraamverzorgster voor me. Twee uur kraamzorg per dag kregen we, en het zou zo heerlijk geweest zijn als ze in die tijd een wasje had opgehangen of een afwas weggewerkt, maar in plaats daarvan besteedde ze het eerste uur aan het, op de rand van mijn bed gezeten, houden van pleidooien voor homeopathische middeltjes tegen darmkrampen, tepelkloven en kraamtranen, terwijl ik had gezegd dat ik niet geloofde in homeopathie.

Het tweede uur was ze zoet met het invullen van haar dagrapport. Mensen die niet super-hoogopgeleid zijn, doen ontzettend lang over het invullen van formulieren en het bijhouden van dossiers. Het vreet al hun energie.

Griekse mythologie

Het onderwijs verschraalt, niet door de toetsen op zich, maar door de hoeveelheid energie en toewijding van de leerkrachten die ze opslurpen.

Een paar jaar geleden was er het voorstel om de Cito-eindtoets van januari naar juni te verplaatsen, “omdat de achtste groepen na februari vrijwel niets meer doen, behalve de musical instuderen”.

Dat is nou die verschraling van het onderwijs. Het is schrijnend om te zien hoe de achtstegroepers verveeld rondhangen op de middagen na de Cito-toets. Geen onderwijzer die dan verhalen vertelt over Griekse mythologie of De wereld van Sofie voorleest. Iedereen is op, als de toets klaar is.

En de gewone schooldagen? Die staan ook in het teken van taal en rekenen en het registreren van de vorderingen die de kinderen daarin maken. Terecht, maar de leerkrachten zijn zo gespitst op succes op dit vlak, dat het belang van andere schoolvakken verbleekt. Ze hebben er minder fut voor, vrees ik.

Ik ga het pamflet Red het basisonderwijs tekenen. Ik gun de leerkrachten en kinderen een nieuwe lente met lessen over bloemetjes en bijtjes, waar de inspecteur de school een pluim voor geeft.’
Gisteren verschenen er twee nieuwe berichten op de weblog van de Vereniging van vrijescholen. Het eerste ging over ‘Basisscholen mogen zelf bepalen of ze de Citotoets afnemen’:
‘Frank du Mosch in gesprek met Simon Steen, directeur van de Verenigde Bijzondere Scholen

Over twee jaar worden alle scholen verplicht om de Citotoets te gebruiken. Niet in februari van het jaar, zoals nu het geval is, maar tussen half april en half mei. Minister Van Bijsterveldt van Onderwijs heeft dat geschreven in een brief aan de Tweede Kamer. Nu wordt op 15% van de scholen de Citotoets niet gemaakt, omdat die scholen vinden dat het om een momentopname gaat en een leerling misschien onder zijn kunnen presteert, vanwege de zenuwen. Maar daar heeft de minister wel een oplossing voor, want het schooladvies gaat zwaarder wegen bij de keuze van de vervolgopleiding van de leerling. Is het goed dat er één eindtoets komt voor alle scholen, of moeten scholen de vrijheid hebben om zelf te bepalen of en welke toets hun leerlingen maken?

Luister via onderstaande link naar de uitzending van Stand.nl

Bron: Stand.nl, NCRV, Radio 1’
Zoals u misschien weet, zijn de vrijescholen ook lid van deze bijzondere vereniging:
‘De Verenigde Bijzondere Scholen (VBS) vormt een vereniging van circa 500 bijzondere scholen in het primair en voortgezet onderwijs. Wij komen op voor scholen met een eigen (pedagogische) identiteit. Dat zijn veelal de kleinere schoolbesturen. De VBS helpt de aangesloten schoolbesturen bij het realiseren van zelforganisatie en zelfbeheer.’
In ‘Verplichte centrale eindtoets [po]’ maakt de VBS duidelijk wat haar standpunt is. Het tweede bericht van gisteren had nog directer met vrijescholen te maken. De titel hiervan is ‘Interview WNL met Leo Stronks, voorzitter Vereniging van vrijescholen’:
‘Omroep Wakker Nederland in gesprek met Leo Stonks, voorzitter van de Vereniging van vrijescholen, over de ontwikkelingen rond de Citotoets in het primair onderwijs.
Luister hieronder naar het fragment:
[daarvoor moet u zelf naar de weblog gaan, MG]
Bron: Omroep WNL, radioprogramma WNL nacht, 2 maart 2011’
Zoals eerder al eens gemeld, heeft de Vereniging van vrijescholen een Twitteraccount (ook te vinden in de rechterkolom van die weblog). ‘Vrijescholen op twitter’ staat erboven. Daar lees ik:
‘Wladimir #Putin reikt prijs uit #Waldorf school Moskou “beste leraar Rusland”. Video op de website van #ECSWE http://tinyurl.com/4udrbel
En inderdaad, daar op de website van ‘The European Council for Steiner Waldorf Education (ECSWE)’ vind ik deze video onder de titel ‘Premier Putin visits the Waldorf School in Moscow’ (dit bericht is dus al van 14 februari):
‘Premier Putin visiting the Waldorf School in Moscow N1060 for an educational meeting and to present the Waldorf School Director and Mathematics teacher Michael Sluch with a “best teacher in Russia” award. Premier Putin said “such schools are schools for the future”.
2 weeks ago’
Of dit nu echt reclame is, vraag ik mij af...
.

11 opmerkingen:

R. van Dijk zei

Ja, heel verschrikkelijk, die moord op Sandra Hazeleger. Ik las vanmorgen
het laatste nieuws erover op de internetsite van de Telegraaf.

Martine zei

Maar wat is de nieuwswaarde van de moord op Sandra voor dit blog, anders dan dat haar kinderen op de VS in Zeist zitten, vraag ik mij af.

Michel Gastkemper zei

Beste Martine,
Ik had drie redenen om een bericht aan deze ‘zaak’ te wijden. De eerste heb ik meteen aan het begin gezet: ‘Gisteren zijn ook alle kinderen en ouders van de Vrije School in Zeist geïnformeerd over het familiedrama. De vier kinderen van Sandra en Bob gaan er naar school. Ook hier is het nieuws over de moord op de moeder als een bom ingeslagen.’
De tweede de uitspraak van haar broer Marco over haar: ‘Ze is een op en top moeder, altijd bezig met haar kinderen en met school.’
En de derde staat niet in deze twee artikelen, maar in een ander Telegraaf-artikel, van dinsdagmiddag: ‘Een woordvoerder van de regiopolitie Utrecht spreekt over een “drama”. “Het is een heel triest verhaal. Haar vier kindjes kunnen voorlopig niet meer naar de vader en hun moeder komt nooit meer terug. Je moet je niet bedenken wat er in de hoofden van die kindjes omgaat”, aldus de zegsman.’
Ik heb er vooral aan gedacht wat dit voor de hele schoolgemeenschap moet betekenen, de ouders incluis. Dat zijn heel veel mensen en dat leek mij dit bericht wel te rechtvaardigen.

Ramon DJV zei

Heet de voorzitter van de Verenging van vrijescholen tegenwoordig Leo Stonks? Toch niet omdat hij die 48000 euro die in Zutphen zoek zijn niet wil verantwoorden?

Michel Gastkemper zei

Niet tegenwoordig, Ramon. Al jaren heet hij zo.

Michel Gastkemper zei

Maar dan wel met een r ertussen: Stronks.

R. van Dijk zei

Is dat dan zo belangrijk of iets nieuwswaarde heeft? Iemand mag toch ook wel eens iets schrijven wat recht uit het hart komt zonder zich eerst af te vragen of het wel nieuwswaarde heeft.

Martine zei

Het was maar een overpeinzing hoor Michel, dank je voor je uitleg die je mij natuurlijk totaal niet verschuldigd bent. :)
Het is meer dat ik me afvraag wat het überhaupt voor nut heeft en zelfs of het wenselijk is dat dat in het nieuws komt, op welke school haar kinderen zitten. Alsof dat er iets toe doet in dit drama. Er komen zoveel persoonlijke dingen naar buiten...

En natuurlijk mag iemand iets schrijven wat recht uit het hart komt, daar ging het me helemaal niet om. Nou ja. Het is gewoon heel erg wat daar gebeurd is.

Michel Gastkemper zei

Beste Martine,
Ik vond het een heel legitieme vraag, hoor. Het is altijd goed je af te vragen wat je doet en waarom. Ik kom iets tegen en besluit soms in een moment of ik iets overneem of niet. Vaak zit ik te popelen! Dan probeer ik toch de tijd te nemen en pas ’s avonds iets te plaatsen. Dan zien de dingen er vaak toch weer wat anders uit: is er van alles gebeurd of ben ik nog weer andere dingen tegengekomen die me naar iets anders leiden. Affijn, zoals dat in het leven gaat.
Ik had nog een extra reden om juist dit bericht te nemen: het is uit De Telegraaf afkomstig. De afkeer die sommige mensen tegen die krant hebben, deel ik niet. Dat wil zeggen: niet volledig. Ik zie vaak heel goede dingen geschreven worden, waarbij het lukt om het menselijk gevoel aan te spreken. En dan bedoel ik niet het sensationele. Hier ben ik gewoon jaloers op en zou ik ook wel iets van willen hebben. Dus met genoegen citeer ik uit De Telegraaf en verwijs ik ernaar.
En dan biedt De Telegraaf nóg een extra service: wanneer vanuit een weblog naar een artikel uit de krant wordt gelinkt, verschijnt er automatisch omgekeerd ook een link naar dat weblogbericht op de website van de krant. Dat is heel interessant, want dan kunnen Telegraaf-lezers naar jouw weblog worden geleid.
Destijds, toen er een brand was in de duinen van Schoorl en ik dat spannende verloop steeds heel actueel volgde, met ook link naar de Telegraaf-berichtgeving erover, had ik een topaantal van bezoekers. Op één dag kwamen er wel 750 mensen langs! Dat was toen heel erg veel. Tegenwoordig trek ik dagelijks al gemiddeld 250 bezoekers, dus ik ben er behoorlijk op vooruitgegaan in de loop der tijd en kijk hier niet meer zo van op.
Hoe dan ook is het als schrijver of journalist toch altijd heel leuk om gevonden en gelezen te worden. Zolang ik op deze manier werk aan ‘Antroposofie in de pers’, vind ik dit ook mooi argument om actief mee te werken aan het verschijnen van antroposofie in Nederland.

Ramon DJV zei

Dat van die 'r' ertussen wist ik wel, Michel. Maar je hebt Stonks overgenomen van de weblog van de Vereniging van vrijescholen.

Ik wilde eens kijken of het je was opgevallen, want meestal zeg jij over zo'n uitschuivertjes wel iets.

Martine zei

En dat wordt zeer gewaardeerd :)
Vanuit een net even andere invalshoek doe ik met je mee.

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Translate

Volgers

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)