‘De 19 Natuurwinkels van de Biosfeer-groep zijn niet meer welkom bij de Natuurwinkel Voedings Organisatie (NWO). Biosfeer is sinds kort ook eigenaar van vijf Ekoplaza’s. NWO wil dat de Natuurwinkels van Biosfeer hun versproducten niet meer inkopen bij de biologische versgroothandel Udea.
Erik-Jan van den Bink, directeur van Dobrido Holding, verwacht een brief van NWO met de mededeling dat ze uit het verband worden gezet. Biosfeer is onderdeel van de Dobrido Holding. De Natuurwinkels zullen verder gaan als filialen van Ekoplaza. De groothandel Udea te Veghel belevert de biologische winkels van Biosfeer. Van den Brink benadrukt dat Biosfeer via Udea beleverd wil blijven worden. Daardoor zit er geen beweging in het conflict. De Natuurwinkels van NWO maken deel uit van Natudis, een dochter van Wessanen. Natudis nam de versgroothandel Kroon over, en die zal de Natuurwinkels gaan bevoorraden. Hans van de Lest, directeur van Natudis, wil geen commentaar geven over de situatie.
Van den Brink heeft het draaiboek voor de overgang van de Natuurwinkels al klaarliggen. De Natuurwinkel te Den Haag is vorige week omgebouwd tot een Ekoplaza.’
Op 5 mei berichtte Karen Bloemink inderdaad op de website van ‘Out of Home Shops, Het weekblad voor het buitenshuiskanaal’ – met als bron Biofoodonline.nl – over ‘Wessanen neemt biovershandel Kroon over’:
‘Voedingsmiddelenconcern Wessanen heeft begin april de biologische voedingsleverancier Kroon ingelijfd. Dit is de biologische versgroothandel die ook de supermarktformule Puur in Leiden beheert. Kroon, de op een na grootste bioleverancier in Nederland, levert al bijna twintig jaar aan circa veertig winkels.
Met de overname wil Wessanen haar klanten in natuurvoedingswinkels een breder assortiment van producten aanbieden, aldus chief financial executive Frans Eelkman Rooda. Kroon behaalde in 2009 een omzet van 10 miljoen euro.
Met de overname van de biologische versgroothandel is de bioformule Puur ook in handen gekomen van Wessanen. Momenteel bestaan er Puur-winkels in Leiden en Houten. Binnenkort komt daar een vestiging in Zeist bij en het is de bedoeling dat de formule verder wordt uitgebouwd.’
Op 22 juni wist ‘De Nationale Franchise & Formule Brief’ meer bijzonderheden te melden over ‘Onenigheid binnen de NWO’:
‘De negentien winkels van de Biosfeer-Groep zijn niet meer welkom bij de Natuurwinkel Voedings Organisatie (NWO). Biosfeer is sinds kort eigenaar van vijf Ekoplaza’s. NWO wil niet meer dat de Natuurwinkels van Biosfeer hun versproducten inkopen bij de biologische versgroothandel Udea maar bij de NWO dochter Natudis. De verwachting is dat ze uit de NWO zullen worden gezet en zij zullen dan verder gaan als Ekoplaza. Op de achtergrond van dit conflict is de machtspositie van de moederbedrijven oorzaak en daardoor zal het ook niet eenvoudig kunnen worden opgelost. Natudis en Natuurwinkels zijn dochter van Wessanen en Biosfeer is van de Dobrido Holding.’
Herman te Pas van Distrifood meldde op 7 juli dat ‘Wessanen wedt op twee paarden’:
‘Topman Piet Hein Merckens van Wessanen doet vandaag in het Financieele Dagblad de nieuwe strategie van het voedingsconcern uit de doeken. Het bedrijf gaat zich volgens de kersverse ceo richten op “smaakvolle, betrouwbare, biologische voeding”.
Merckens heeft het in de krant over de lichtgroene consument. Daar zit volgens de bestuursvoorzitter voor het bedrijf het gat in de markt. De lichtgroene consument is de klant die zowel biologisch als niet-biologisch koopt, maar wel in zijn eigen super op de hoek wil winkelen.
Rijstwafels
Om die reden gaat Merckens rond de tafel met de supermarkten. Producten van Wessanen, zoals Zonnatura, Bjorg, Tartex en de ecolijn, liggen bij biologische supers zoals de Natuurwinkels, Goody Food en Puur op een prominente plek in het schap. Echter niet in de doorsnee supermarkt, waar de huismerken een stuk makkelijker zijn te vinden voor de klant. Daar moet wat aan veranderen, want de ceo wil dat de rijstwafels van Zonnatura op termijn bekend zijn bij elke consument die biologisch wil eten.
Beckers
Merckens zegt dat Wessanen, na enkele moeilijke jaren, met de keus voor biologische producten eindelijk de juiste richting heeft gevonden. Toch gokt hij niet blind op de wens van de lichtgroene klant. De snackdivisie Beckers staat, in tegenstelling tot een aantal Amerikaanse activiteiten, namelijk niet in de etalage. En dat is niet zonder reden. “Beckers speelt de rol die het moet spelen”, zegt Merckens over de positie van het merk binnen Wessanen. Oftewel, zolang de gezonde route niets oplevert, moet de vette hap nog gewoon zorgen voor geld in het laatje.’
Dezelfde dag berichtte De Telegraaf ‘Overnames nadrukkelijke optie Wessanen’:
‘Het voedingsmiddelenbedrijf Wessanen ziet het doen van overnames als nadrukkelijke mogelijkheid om een groter marktaandeel te veroveren voor biologische voeding. Dat heeft de kersverse bestuursvoorzitter Piet Hein Merckens gezegd in een woensdag gepubliceerd vraaggesprek met Het Financieele Dagblad.
Merckens wil het geld voor die aankopen halen uit de verkoop van de Amerikaanse activiteiten. Zo staat het bedrijf Panos al te koop en wordt de distributeur van vruchtensappen ABC volgend jaar in de etalage gezet. Verkoop van de snackdivisie Beckers ligt volgens de topman, die op 1 juni begon, niet in de planning.’
Al op 12 juni gaf Distrifood bijzonderheden over de onenigheid, in ‘Afsplitsing deel Natuurwinkels dreigt als gevolg van ruzie om inkoop’, die elders niet genoemd worden (en waaraan ik alleen via een ingewikkelde omweg kan komen):
‘De Natuurwinkels die behoren tot de Biosfeer-groep dreigen uit de Natuurwinkel Voedings Organisatie (NWO) te worden gezet omdat ze hun versproducten inkopen bij de biologische versgroothandel Udea. De negentien winkels gaan dan waarschijnlijk verder als Ekoplaza.
De Biosfeer-Natuurwinkels zijn deel van de Dobrido Holding, die enkele maanden geleden eigenaar werd van de vijf Ekoplaza-supermarkten, en al eigenaar was van de biologische versgroothandel Udea in Veghel. Deze groothandel belevert alle biologische winkels in de Biosfeer-groep.
De Natuurwinkels maken deel uit van Wessanen-dochter Natudis. Deze nam onlangs versgroothandel Kroon over, die alle Natuurwinkels moet gaan bevoorraden. De NWO vreest dat Udea, door de belangen die het heeft in de Biosfeer-Natuurwinkels, meekijkt in de keuken van Kroon.
Omdat Biosfeer via Udea wil beleverd blijven worden dreigt nu een scheuring. Overleg van de franchiseraad van de NWO, geleid door een mediator, heeft de partijen niet tot elkaar kunnen brengen. Erik-Jan van den Brink, directeur van Dobrido en lid van de franchiseraad van de Natuurwinkels, verwacht elk moment uit de NWO te worden gezet.’
Bij Udea op de website wordt nu kortweg gemeld:
‘Biosfeer is ons filiaalbedrijf natuurvoedingswinkels / bio-supers dat handelt onder de Natuurwinkelformule. Binnen Biosfeer zijn diverse mede-ondernemers actief.
Onder Biosfeer vallen ook de biosupers van EkoPlaza waarin Biosfeer participeert. EkoPlaza Den Haag is met ruim duizend m2 de grootste biosuper van Nederland. In het totaal komt Biosfeer hiermee op 25 vestigingen.
Surf naar www.ekoplaza.nl voor meer informatie.’
Verder is er hier niets over te vinden, in tegenstelling tot wat ik meldde op 23 maart in ‘Biosfeer’. Toen stond er nog veel meer over op deze website. Zo is de website van Biosfeer (of Biotoop.nl) uit de lucht; tenminste, je wordt automatisch naar Ekoplaza doorgeleid. Maar een en ander blijkt gewoon doorverhuisd naar Ekoplaza. Zo ook de geschiedenis, die ik op 23 maart aanhaalde. Alleen verandert die halverwege; op de plaats van ‘Bijna alle winkels zijn verbouwd, vergroot, verplaatst en qua inrichting verbeterd’, enzovoort, staat nu dit:
‘In 2010 wordt samenwerking gevonden met Heleen en Jos Kamphuys waardoor Biosfeer partner wordt in EkoPlaza.
Als initiatiefnemer van EkoPlaza draagt Jos nog dagelijk zijn streven uit waarin we met EkoPlaza biologische levensmiddelen bereikbaar proberen te maken voor iedereen. Zeker in de grote vestigingen in Bussum en vooral Den Haag (dat tevens de grootste biosuper van Nederland is!) lukt dat voortreffelijk. De schaalgrootte van Biosfeer zal ons helpen biologische producten goedkoper in te kopen en daardoor voor meer mensen bereikbaar te maken.
De betrokkenen kennen elkaar sinds 1990 toen Jos, snel samen met Heleen, DIS Natuurtopper overnam en de eerste Natuurwinkel franchiser werd. Een winkel die het mogelijk maakte in Bussum, zeker voor die tijd, een grote biosuper te openen. In die tijd ontstonden de plannen voor iets vernieuwends met biologische levensmiddelen, iets voor het grotere publiek. Uiteindelijk is dat EkoPlaza geworden. Met name de biosuper in Den Haag van bijna 1.100m2 is voor Nederlandse begrippen een unieke stap waarmee EkoPlaza een mooi vlaggenschip heeft.
Met respect voor elkaars capaciteiten willen we dit winkelbedrijf waarin inmiddels de nodige families participeren tot dé keten van Nederland maken.
In elke EkoPlaza kan de consument iedere dag stemmen met zijn vork en zo een duurzamere wereld dichterbij brengen.’
Er is dus wel het nodige gebeurd in de biologische handel, het afgelopen half jaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten