In Egypte is het ondertussen gebeurd. Moebarak is afgetreden. Maar wat nu; wordt het beter? – Vanavond houd ik me weer met andere dingen bezig, net als gisteren. Met gemengde berichten, zoals dit nog van twee weken geleden, ‘Wethouder onthult toekomstig gebouw’. Het gaat over het Marecollege in Leiden:
‘Donderdag 13 januari heeft tijdens een feestelijke nieuwjaarsborrel de wethouder van onderwijs, de heer Frank de Wit, afbeeldingen van ons toekomstige gebouw onthuld. De Wit sprak een zaal vol enthousiaste leerlingen toe. “Het duurt dan wel tot 2013, maar het wordt daarom wel een erg mooi gebouw.”
De onthulde tekeningen geven een duidelijk beeld van het gebouw. Het gebouw zoals het er nu staat is een rechte hoek. Precies in en over die rechte hoek wordt een lemniscaat gebouwd, de vorm van het cijfer acht. Bart van Dam: “Vloeiende, ononderbroken lijnen. De lemniscaat staat voor oneindig. Dat is eigenlijk ook een beetje waar ons onderwijs voor staat.”
In één van de bollen van de achtvorm komt de nieuwe grote zaal. In het nieuwe gebouw zal dus voldoende ruimte zijn om feesten als Sinterklaas en toneelvoorstellingen voor de hele school tegelijk te doen.
In de andere bol van de lemniscaat wordt een speciale, lichte ruimte ingericht voor de kunstvakken tekenen, textiel en handvaardigheid. Yolande Boermans zegt hierover: “Om goed samen te werken en vakoverstijgend werk te maken, is het nodig dat je bij elkaar zit.”
In 2013 moet de verbouwing zijn afgerond.’
Schoolleider Bart van Dam schrijft over de geschiedenis van deze school:
‘Het Marecollege startte als Vrije Schoolgemeenschap Rudolf Steiner in Den Haag. Ouders hebben de school opgericht. Ouders van vrijschool leerlingen uit Leiden en Zoetermeer. Hun kinderen volgden het vrijeschool onderwijs op de basisscholen in Leiden en Zoetermeer en zij hadden de wens hun kinderen ook voortgezet vrijeschool onderwijs te laten volgen. De Vrije School Den Haag was bereid dit mogelijk te maken.
De school startte in 1989 in de Kerkstraat in Den Haag. Enkele jaren later was het mogelijk een zelfstandige school voor voortgezet onderwijs te worden, de Vrije Schoolgemeenschap Rudolf Steiner verhuisde naar Leiden, verhuisde naar een gebouw aan de Morsweg.
Na enkele maandan kregen we van de gemeente Leiden te horen dat dit gebouw moest worden afgebroken, het gebouw aan de Surinamestaart 1 werd ons aangeboden. Wel moest een grote renovatie plaatsvinden. In de herfstvakantie werd verhuisd, in het voorjaar werd verbouwd en gerenoveerd. In de grote patio werd een zaal gerealiseerd.
Door het groeiende aantal leerlingen is er de laatste jaren bijgebouwd, 4 lokalen tussen het hoofdgebouw en de gymzaal, na twee jaar 6 lokalen om de gymzaal en vorig jaar 2 lokalen.
Nu, na jaren met de gemeente Leiden in gesprek te zijn geweest, krijgen we een nieuw Marecollege op de hoek Sumatrastraat – Surinamestraat, de opening is voorjaar 2013.’
Nog meer vrijeschoolnieuws komt uit De Stentor van vorige week zaterdag, ‘Met 17 jaar eigen voorstelling in schouwburg’:
‘Hoe ze het voor elkaar krijgt weet ze zelf ook niet goed. Maar feit is dat Emelie Zegel met haar 17 jaar haar eigen voorstelling in de Deventer Schouwburg speelt. “Als ik mijn enthousiasme laat zien, merk ik dat mensen me willen helpen.” In het voorjaar hoorde Emelie theaterdirecteur Alex Kühne zeggen dat hij meer jongeren de schouwburg in wilde krijgen. “Daar ga ik eens op in, dacht ik. Ik heb hem aangesproken en ik kon mijn ideeën mailen.” Zo ging het balletje rollen.
Ze krijgt financiële en theatertechnische ondersteuning van het project On Stage en zelf moet ze 200 kaarten verkopen. “Ze zagen wel dat ik geen meisje ben dat iets in een opwelling doet, maar dat het serieus is.”
De Deventerse is vanaf haar achtste bezig met toneel en heeft veel ervaring opgedaan bij theaterscholen in Deventer en Zwolle. “Ik heb de laatste tijd veel meegemaakt”, zegt de havo-scholiere van de Vrije School in Zutphen. “Ik ben twee jaar depressief geweest en daar heb ik veel van geleerd. Dat gebruik ik in de voorstelling.” Ze wil niet te veel loslaten over de inhoud. “De vraag ‘is wat ik zie wel echt, of is het een illusie?’, staat centraal. Verder moet het een mysterie blijven, anders is het niet meer leuk om naar te kijken.”
Ze heeft altijd precies in haar hoofd gehad hoe het moet worden. “Ik sta ervan te kijken wat er allemaal gelukt is. Ik had een decor bedacht, maar ik verwachtte niet dat het zou kunnen. Maar de decorbouwers van HoboDeco maken het gewoon. En ik hoef niet te betalen. Dat is echt bijzonder.”
Het stuk met de titel Xi (spreek uit: ik zie) speelt op 26 februari in de kleine zaal van de schouwburg.’
Dan heel recent, van vandaag, door ‘PJB’: ‘Steinerschool Ieper verhuist naar iets verderop in de straat’:
‘De Ieperse Steinerschool barst uit haar voegen. Op 1 september 2009 startte de school in de Rijselsestraat 74 met 24 kinderen. Vandaag telt ze al 53 kinderen. Daarom verhuist ze vanaf volgend schooljaar naar een andere locatie: de Rijselsestraat 45.
Vandaag is daar het interimkantoor Forum Jobs gevestigd, maar zij verhuizen, vermoedelijk vanaf april, naar een leegstaand gebouw in de Maloulaan 38. Barbara Decramer, coördinator van de Steinerschool, licht de verhuisplannen toe. “Eigenlijk wilden we pas op 20 maart toelichting geven. We blijven bij dat plan, maar aangezien het nieuws van onze nieuwe locatie al de ronde doet, willen we dat onderdeel wel al bevestigen. Op 20 maart zullen we meer vertellen over de accommodatie en renovatie van ons nieuw gebouw. We stellen dan ook graag onze nieuwe naam en nieuw logo voor. De infoavond voor ouders vindt wel al plaats op maandag 21 februari.”(PJB)Meer in Krant van West-Vlaanderen (Editie Het Wekelijks Nieuws West)’
Bij gemengd nieuws hoort ook dit, op afgelopen dinsdag 8 februari bij Biofoodonline.nl, ‘BuyBio wordt Estafette de biologische eetwinkel van Amersfoort’:
‘Over een paar weken sluit BuyBio aan de Leusderweg 206 in Amersfoort haar deuren, om na een korte verbouwing weer open te gaan als Estafette de biologische eetwinkel van Amersfoort. Eind januari hebben de eigenaren van BuyBio hierover overeenstemming bereikt met Estafette. De BuyBio-winkel aan de Leusderweg zal tot 26 februari nog onder de oude vlag draaien en naar verwachting op vrijdag 4 maart als Estafette-winkel weer open gaan.
De eigenaren van BuyBio hebben nog een winkel aan de Bloemendalseweg in Amersfoort en zij hebben ervoor gekozen met één winkel verder te gaan. Zij dragen met vertrouwen het stokje van hun winkel aan de Leusderweg over aan Estafette.
Met de overgang van de BuyBio-winkel naar Estafette zijn er straks 16 Estafette-winkels in Nederland. De Estafette-winkelformule kenmerkt zich o.a. door uitsluitend biologische en biologisch-dynamische producten te voeren, met de nadruk op de versgroepen, zoals AGF, brood, zuivel, kaas, vlees en vis. Daarnaast onderscheidt Estafette zich door de organisatievorm. De Estafette-winkelformule maakt samen met de Odin Groothandel (o.a. bekend van de Odin-abonnementen) sinds begin 2006 onderdeel uit van Estafette Associatie C.V., ketenorganisatie voor biologische en biologisch-dynamische voeding. Alle Estafette-winkels zijn filiaalbedrijven en de medewerkers zijn ofwel als medewerker ofwel als beherend vennoot verbonden aan Estafette Associatie. Het eigendom en kapitaal van de gehele organisatie is ondergebracht in een stichting en zijn dus niet van privé-personen of anonieme investeerders. Het bedrijfsresultaat wordt in de biologische keten geherinvesteerd voor verdere groei en ontwikkeling. De organisatie voorziet een groei met minimaal twee nieuwe Estafette-winkels per jaar. Zie ook: Estafette’
9 opmerkingen:
Mchel,
Mag deze meester even zeuren over de spelling van woorden als 'vrijeschool onderwijs', vrije school ouders en leerlingen.
Volgens mij moeten namen van scholen met de toevoeging 'Vrije School' nog altijd los geschreven worden (met hoofdletters).
De soortnaam wordt al een hele tijd aan elkaar geschreven en met een kleine letter:'vrijeschool',
samenstellingen eventueel met een koppelteken: 'vrijeschool-ouders', 'vrijeschool-leerlingen'.
Het zou toch fijn zijn wanneer antroposofisch Nederland het over bepaalde dingen eens is.
Beste Joep,
Dat mag je zeker! Ik ben ook altijd tuk op dat soort dingen, al ben ik geen schoolmeester (maar wel schoolmeesterachtig).
We raken hiermee aan een bijzonder hoofdstuk van de Nederlandse taal. Het los schrijven van met of aan elkaar verbonden woorden is een typisch verschijnsel dat uit het Amerikaans en Engels is overgenomen. Maar wat jij schrijft over een koppelteken (verbindingsstreepje) is in feite ook erg vreemdetalig: dat hoeft in het Nederlands meestal helemaal niet. Waarom niet gewoon vrijeschoolleerlingen, vrijeschoolouders of vrijeschoolbeweging? Kijk eens hier bij de Taalunie.
En nu verwacht ik eigenlijk nog een reactie van Frans Wuijts... hem is dit onderwerp ook op het lijf geschreven!
Je hebt helemaal gelijk, ik schreef ook 'eventueel' met een koppelteken.
Ik ben ook benieuwd naar Frans' bijdrage.
Nogmaals een groet.
Joep
@ Joep Eikenboom
Dank je voor deze attentie. Goede reminder.
@ Allen
Vandaag besteedde ik met een blogbericht in mijn digitale notitieboekje nader aandacht aan het aftreden van Mubarak. Zie: Waar staat Europa bij stil?, Cahier, 12-2-2011.
Beste John,
Sorry, ik had niet in de gaten dat jouw weblog nog niet op mijn blogroll staat... die heb ik er nu vlug bij gezet. Misschien kom ik er morgen aan toe om ook op dat thema van jou van vandaag in te gaan.
Beste Michel,
No prob. Fijn dat Cahier op de blogrol van Antroposofie in de pers is geplaatst. Waardeer ik zeker. Ik zou zeggen, doe het rustig aan. Dit onderwerp (Egypte, Midden-Oosten, Verre-Oosten, Amerika, Europa, Robert D. Kaplan en Rudolf Steiner) loopt niet weg. Vanmiddag sprak Jaap de Hoop Scheffer overigens kort over de kwestie Egypte, Midden-Oosten, Verre-Oosten, Amerika en Europa bij Buitenhof 13 februari 2011: Egypte, Universiteiten & de provincie. Zal eind vanmiddag, die hele uitzending, via die website te bekijken zijn.
Hallo Joep, Michel en John,
Verwacht niet het verlossende antwoord van me over de spelling van het Vrije Schoolonderwijs. Hoewel ik daarmee al wel meteen heb aangegeven hoe ik het meen te moeten spellen.
Enkele aanwijzingen:
Een eigennaam krijgt een hoofdletter; een soortnaam schrijven we klein.
Bijvoorbeeld: het Rode Kruis en het Rode Kruisgebouw
Daaruit volgt ook: de Vrije School en het Vrije Schoolonderwijs
Samenstellingen met de naam van een uitvinder of ontdekker e.d. krijgen een kleine letter.
steineronderwijs en steinerscholen (in België)
Als we de naam los gebruiken om expliciet naar de uitvinder of ontdekker e.d. te verwijzen, behouden we de hoofdletter.
Het Vrije Schoolonderwijs van Steiner
Zie ook:
Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs.
Vereniging voor Vrije Schoolonderwijs
Voortgezet Vrije Schoolonderwijs
Stichting Vrije Scholen
Vereniging van Vrije Scholen
Het Vrije Universiteitsfonds;
‘vrij schoolonderwijs’ spel je met kleine letters, aangezien dit niet slechts HET Vrije Schoolonderwijs van Rudolf Steiner betreft.
‘vrijeschool’, ‘vrijescholen’, vrijeschoolonderwijs’ aan elkaar gespeld, vind ik nonsensspellingsvormen, bedenksels die teveel ‘taalvrijheid’ demonstreren.
Kunnen jullie je hierin vinden?
Beste Frans,
Je zult taaltechnisch helemaal gelijk hebben, maar op de website van de Vereniging van vrijescholen zul je vinden dat die vlieger niet meer opgaat.
De reden is dat er een tijd geleden voor gekozen is om vrije aan scholen vast te plakken om zo een nieuwe soortnaam te creëren, vergelijkbaar met de naam van andere traditionele vernieuwingsscholen als de montessorischolen (met of zonder hoofdletter) de jenaplanscholen en de Daltonscholen.
Trouwens hoe vrij zijn de vrijescholen nog? En hoe leg je het woord 'vrije schoolouder' uit, een vrije ouder van de school?
Met het bijvoeglijk naamwoord 'vrije' los geschreven haalt de soort naam nooit het Van Dale woordenboek, aaneen geschreven misschien wel.
Beste Joep,
Ik heb de relevante websites bekeken en me verbaasd.
Vrije School of Scholen, het Vrije Schoolonderwijs, Vrije Schoolouders enz. enz. vond en ik vind ik nog steeds een bijzonder sterke soortnaam, veel sterker dan de verzinsels met een kleine letter. Die kleine letters plaatsen de Vrije School bijvoorbeeld naast, zoals je al noemt, de montessorischolen en jenaplanscholen, terwijl de Vrije School daarvan wezenlijk verschilt. De andere zijn methodescholen en waar vrije scholen in die richting zijn afgegleden, dan is dat de dood in de pot voor het Vrije Schoolonderwijs, dat in wezen ontwikkelingsonderwijs en -pedagogie is, onlosmakelijk verbonden en verankerd in de antroposofie van Rudolf Steiner respectievelijk diens antroposofisch ontwikkelingsmensbeeld.
Het is in deze zin eenvoudiger om uit te leggen wat een Vrije Schoolouder is dan een vrije schoolouder. Simpel 'ouder van een kind dat naar de Vrije School gaat' of 'dat Vrije Schoolonderwijs krijgt'. Ik begrijp dan ook niet hoe je nog op het antwoord zou kunnen komen van 'een vrije ouder van de school'. Dat heeft er toch helemaal niets mee van doen. Dit lijkt op het taalgrapje over het oude mannenhuis: is het een huis voor oude mannen of een mannenhuis dat oud is? Zitten we inmiddels al op dat lage peil met het inzicht in het Vrije Schoolonderwijs?
En is het begrip van wat Rudolf Steiner in wezen met het bijvoeglijk naamwoord ‘Freie’ ooit heeft bedoeld dan al zo vervaagd? Is er geen enkele notie meer dan het ontwikkelingsconcept van de driegeleding voor de samenleving van Rudolf Steiner waaruit het vrije schoolonderwijs is voortgekomen?
Je kan je terecht afvragen hoe vrij het Vrije Schoolonderwijs nog is. Maar door er ‘vrijeschoolonderwijs’ van te maken, kan het nog alleen maar erger worden. Het is al lang ernstig gesteld met de vrijheid van onderwijs in ons land. En door steeds meer te verwateren door toe te geven aan ‘de politiek’ respectievelijk ‘overheidsdwang’ en te verworden tot methodescholen raken de vrije scholen steeds meer hun oorspronkelijke identiteit kwijt.
Wanneer zullen wij ooit nog ouders en leerkrachten van Vrije Scholen tezamen met hun lotgenoten in andere scholen op een Nederlands Vrijheidsplein zien? In een eenheid zoals in Egypte?
Een reactie posten