Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

zondag 10 augustus 2008

Experiment

Het wordt de hoogste tijd voor een nieuw experiment. Vrijdag besteedde ik nog aandacht aan het Goetheanum, het beroemde antroposofische bouwwerk in Zwitserland. Daarmee bezig zijnde, stuitte ik op interessant beeldmateriaal. En dit keer geen foto’s, want dat ken ik intussen al een beetje, maar bewegende beelden. Op andere, bevriende weblogs (zie ook helemaal onderaan bij mijn ‘blogroll’) wordt daar al mee gewerkt, soms zelfs heel intensief.

Nu moet je, als je niet zelf in staat bent om filmmateriaal te schieten (hoewel dat op zichzelf met de camera’s van tegenwoordig al vrij eenvoudig is), gebruik maken van de filmpjes die op YouTube worden aangeboden. Dat is dan weer het nadeel. Want ik wil natuurlijk het liefst een precies bij mijn smaak en stijl passende video vinden. Dat is op dit moment wat te veel gevraagd.

Maar wat het Goetheanum betreft, daar is wat filmmateriaal van beschikbaar. Meestal echter binnen het raamwerk van een wat grotere documentaire, die mede daarom in stukken wordt geknipt (in gedeeltes bedoel ik). Hoe het ook zij, ik vond er een die ik graag hier wil plaatsen. Niet te lang, slechts wat meer dan een minuut. Dat is uit te houden. Vrij rustig ook, geen mensen te zien, rustig rondom kijkend. Dat geeft toch een beeld.

Aan de andere kant ook iets verontrustends: het is bijna alsof je een eeuw in de tijd wordt teruggezet. In ieder geval in de vorige eeuw. Dat heeft natuurlijk ook veel te maken met hoe de filmer gefilmd heeft. De werkelijkheid kan nog heel anders zijn. Maar dat die indruk hier zo sterk is, zegt ook wat.

Een laatste punt, naar aanleiding hiervan, is het gebrek aan goed filmmateriaal.

Hetgeen nu beschikbaar is, lijkt vooral door jongeren met hun mobieltje of fotocamera, tijdens een of andere conferentie voor jongeren in het Goetheanum, gefilmd te zijn. Allemaal heel toevallig tot stand gekomen. Even afgezien van de paar (ik denk vooral plaatselijke Zwitserse) televisieprogramma’s, doordrenkt met kritische televisiejournalistiek zullen we maar zeggen, waarin het Goetheanum even als decor mag dienen.

De gedachte die echter hierdoor onmiddellijk bij mij opkomt, is: waarom heeft men bij het Goetheanum dit niet zelf bedacht, een paar mooie films geschoten (of laten schieten), op de eigen website gezet, waardoor ieder een goede eigen, adequate indruk van deze plek kan krijgen? Dat is toch pure promotie? En mooie ook! Maar nee hoor... Goed, dit moest me even van het hart.

Ik ben natuurlijk ook pas een paar maanden bezig, onderwijl de mogelijkheden van dit medium aan het ontdekkend. Alleen, ik ben slechts in mijn eentje en word (nog) niet gesponsord voor wat ik doe. Achter (en in) het Goetheanum zit een (alles bij elkaar toch behoorlijk grote) Algemene Antroposofische Vereniging, die zoiets als deze mogelijkheid echt wel gebruiken kan en eigenlijk ook moet. Grijp die gelegenheid dan ook. We zijn toch niet de enigen op deze wereld, en kunnen daarbij veel van anderen leren. Maar dat moet je wel willen.




Nou, dit was dan een wat schokkerige filmpje, geen hoogstaande kunst. In de toekomst komt er vast nog beter materiaal. Maar dit is alvast wat. We betreden immers nieuw land.
Niet onbelangrijk is om ook te vermelden dat, na afloop van het filmpje, onderin nog een zevental film(pje)s verschijnen, aangeboden om eveneens te bekijken, en die met hetzelfde thema te maken hebben. Daaruit kan ook gekozen worden, en dan wordt er in hetzelfde scherm nog meer en ander materaal getoond. Veel plezier met deze nieuwigheid in dit weblog!
.

10 opmerkingen:

AOEA zei

Lieber Michel, Du hast Recht, das fehlt! "bewegende beelden" Eurythmie! Scène" Theater!!
gut dass du das hier zur Sprache bringst!
und man hat nicht immer die Gelegenheit "so schnell mal was zu filmen, man braucht Zeit und Zeit Zeit und gutes Material!!
ich habe im Moment auch nur meine Canon camera mit videofunktion, meine "Sony" ist in Reparatur..und vielleicht ist es sogar besser eine neue zu kaufen...die Technologie rast immer zu Neuem und besserem...
Herzlich
AOEA

Michel Gastkemper zei

Beste Aoea,
Het is natuurlijk opvallend wat een mooie filmpjes jij zelf maakt op je weblog. Je hebt een goede vaste hand daarvoor blijkbaar. Zelfs bij zo’n beweeglijk onderwerp als de wind, bovendien in twee delen! Hoe maak je eigenlijk die titels in het beeld? Die vind ik bijna nog het mooiste van alles. Je weet dat in een bioscoopfilm het ‘credits maken’ een belangrijk onderdeel is? Juist daarmee vind ik dat je de Canaillisten en Uribieren met een straatlengte verslaat. Ik mocht wel niet vergelijken, het was geen concurrentieslag. Is jou trouwens ook niet opgevallen dat die lui zich al een hele tijd stil houden? Voeren ze wat in hun schild, komen ze onverbiddelijk terug met een supergeheim wapen, waarmee ze de strijd weer in hun voordeel zullen weten te beslechten? Dat is voor mij onderdeel van de feestvreugde, de competitie op geestelijk gebied, wie de mooiste nieuwe dingen weet te verzinnen. Zo kun je elkaar tot ongekende hoogten opstoken. Heerlijk is dat.
Ik heb intussen ook al gedacht: wat jij kan, kan ik ook. Op mijn Olympus zit ook een filmfunctie; nooit gebruikt tot nu toe. Ik begin nu net aan het idee te wennen die camera mee te nemen om daarmee beeldverslag te kunnen doen op mijn weblog. Maar nog leuker wordt het als ik zelf filmpjes ga maken. Alleen heb ik daar nog nul komma nul ervaring mee. Ik weet ook nog niet welke onderwerpen zich daar goed voor lenen. Jij schrijft wel vrolijk euritmie, theater en misschien andere opvoeringen. Maar dat is nog helemaal niet zo makkelijk. Ik denk eerst maar eens aan rond een opvallend gebouw heen lopen. Misschien die beroemde van Alberts en Van Huut, hun bankgebouw in Amsterdam (NMB, ING, of wat het nu weer is geworden) en de Gasunie in Groningen. Maar bij beide ben ik nog nooit geweest, dus ik heb geen idee of dat ook wel kan. Volgens mij kun je daar niet vrij rondlopen.
In Rotterdam is er natuurlijk meer dan genoeg. Behalve de gebouwen (waar overigens weinig organisch of antroposofisch aan te ontdekken valt) is er elk weekend wel wat aan beweging te beleven: Red Bull Air Race, Monaco aan de Maas (doet mijn Michel Vaillant-hart goed, Formule 1 en dergelijke wagens die door de straten scheuren), de marathon, de Wereldhavendagen, Zomercarnaval, de Fast Forward Dance Parade; you name it, en het gebeurt hier allemaal.
Trouwens, ik heb gisteren nog aan je moeten denken. We waren naar het Weekend van de Romantische Muziek, hier vlakbij, in het Euromastpark. Dat is overigens maar één dag, op zondag (kan ook niet anders na de oorverdovende Dance Parade zaterdag). Gelukkig dat de zware regen van gisterochtend wegtrok, anders was het Weekend in het water gevallen. Maar er stond nu nog wel steeds een harde wind, ’s middags. Je moet je voorstellen, overal in het park podiums en podiumpjes, veel mensen die overal omheen drommen. Het Weekend is immers helegaar gratis. Ik zat op een gegeven moment vlak voor een een drietal Amersfoortse musici: kistorgel, sopraan en trompet. Geweldig trouwens. Evenals de Nederlandse cellist en Spaanse pianiste die daarna kwamen. Maar het woei toch. Regelmatig dreigde de bladmuziek weg te waaien. Met hun hand moesten ze de blaadjes vasthouden. Erg lastig voor een trompettist bijvoorbeeld. Viel er weer een microfoonstandaard om, zelf een manshoge vaas met bloemen. En ondertussen doorspelen alsof er niks aan de hand is.
Als ik dan naar boven keek, naar de in sneltreinvaart overwaaiende wolken en de heen en weer zwiepende bomen in het park, dan zag ik hoog door de lucht alle rijpende bladeren, vruchten, zaden en weet ik wat er nog meer van de bomen af kan komen, of hoe dat allemaal heet – maar het was fascinerend om zo het luchtelement zichtbaar te ervaren, het tolde werkelijk hoog boven onze hoofden alle kanten op, onvergelijkbaar door de zon belicht. Terwijl je onderwijl al die tot in hart sprekende romantische klanken hoorde en van binnen voelde. Die net zo goed op het element van de lucht werden gevoerd naar alle luisterende mensen die daar zaten op houten klapstoeltjes. Een belevenis! Dat kan ik je wel vertellen.
Met hartelijke groet,
Michel Gastkemper

AOEA zei

Beste Michel; inderdaad, - dat concert en de tenten en de wind en de muziek en de noten (bladen) , alles doorheen waaiend in -en met de wind- , - dat had ik ook graag eens willen filmen.
Je hebt het zeer mooi verteld.
Nu over de techniek achter een filmpje:
Ik werk met het programma ADOBE ELEMENTS 3, een programma speciaal voor het maken van films, DVD, s en WMF( voor Windows media player, op elke PC afspeelbaar).
Maar het is aangeraden een cursus hierover te volgen, als je geen ervaring hebt. Het is een zeer goed programma, met vele mogelijkheden, titels, effecten, sjablonen enz., te vergelijken met Photoshop CS3.
Maar als je ermee werkt vraagt het veel ruimte op de PC, zowel voor het ontwerpen als ook voor converteren in een afspeelbare versie. Best een extra PC alleen daarvoor!
Ik doe het heel graag. Het is ook interessant om alleen met afbeeldingen te werken en ze “dynamisch” te maken, het hoeft niet altijd en filmfragment te zijn.

Nu, …competitie?? ik heb er niet aan gedacht, ik vind het gewoon een bijvoegsel bij een geschreven verslag met foto’s, het bewegende beeld en geluid is een verrijking. Als je de mogelijkheid hebt, dan vind ik het ‘tof’ om te gebruiken!
Dus, begin ermee, film gewoon en zie wat het geeft, maak ervaring, en dan geraakt je stap voor stap verder!
Groetjes
AOEA

Een vraag; wat betekend : ‘credits maken’ ??

Michel Gastkemper zei

Beste Aoea,
Pffoei, het is moeilijker dan ik dacht... Maar ik ga wel voorzichtig eens hier en daar proberen, dan zie ik wel wat er wel en niet kan.
De credits is eigenlijk de titelrol waar alle gegevens over rolverdeling en de mensen die aan de totstandkoming mee hebben gewerkt op staan. Kan zowel aan het begin als aan het einde van een film zijn. Ik herinner me dat bij jouw koeienfilm ergens halverwege die woorden zo mooi schuin door het beeld stonden, die min of meer aan- en uitflikkerden. Dat was zo mooi gedaan! Maar dat heb je dus allemaal geleerd? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Voor zulke dingen moet je gewoon gevoel hebben.
Bij dit filmpje Wind deel 2 is het ook zo mooi gedaan: vanuit een totaal inzoomen op het paard, dan een close up, ondertussen een beetje met de camera meebewegen, even uitzoomen. En dat dat donkere silhouet van die hoge boom eventjes met zwart randje omkaderd is: geweldig! De montage meteen daarop naar een close up van rode bladeren: het is gewoon kunst. Een lust voor het oog. Daar kan ik enorm van genieten, hoe je dat gedaan hebt.
Dus van mij kun je de prijs weer zo meenemen. Ja, die concurrentie: dat is natuurlijk wel met een knipoog bedoeld. Maar een tijdje terug (een beetje voor mijn tijd in blogland) was er om de haverklap een Wettbewerb, waar iedereen op in mocht schrijven. Compleet met uitverkiezingen enzovoort. Dat is nu uit de mode geloof ik. De lust daartoe lijkt iedereen wel te zijn vergaan. Ik hoor er niemand meer over.
Maar jij hebt gewoon talent op filmgebied blijkt steeds weer (de canaillisten filmen bijvoorbeeld heel eendimensionaal, dat is zo primitief hierbij vergeleken). Jij hebt toch de kunstacademie gedaan en werkt als beeldhouwer? Of heb ik dat verkeerd?
Ik hoop dat het je lukt ook eens met geluid te gaan spelen!
Met hartelijke groet,
Michel Gastkemper

Anoniem zei

na ihr zwei, das ist ja interessant, je mehr holländisch ich les, desto leichter geht es. ich dachte auch schon, meine camera hat eine video funktion, die könnte ich mal nutzen. dann käme nur noch das bearbeiten und das irgendwie hochladen ;-) ohne youtube.
übrigens michel, wie ging es dir mit deinem doppelgänger?

Michel Gastkemper zei

Liebe Barbara,
Das ist toll, dass das Lesen schon so gut geht! Aber Sie hatten mir vor einige Zeit in der Hoffnung gebracht, dass Sie mich mit meinem Doppelgänger in Berührung bringen würden... Muss ich es jetzt doch selbst tun? Das würde ja für mich jetzt ein bisschen eine Enttäuchung sein...
Herzlich,
Michel Gastkemper

Anoniem zei

lieber michel,
nanu?
hast du ihn nicht entdeckt? komisch, dachte doch, aoea hat ihn für dich gehalten;-))
na dann versuche ich es an anderer stelle noch mal.
herzlich
barbara

AOEA zei

Ohh, @Barbara...äÄhhmm...ich stehe da ein wenig auf dem Schlauch...hilfst du mir??? ihc überlege weiter..
AOEA

Anoniem zei

@ aoea, nein im moment noch nicht, erst wenn michel das osterei, das ich für ihn gelegt habe, entdeckt hat;-)

AOEA zei

ohooo, du legst OStereier???? Muss ich dann so lange warten???
Gut also, ihc mache eine Tugend draus, ich ÜBE GEDULD!!!
ÜBE GEDULD!!!
ÜBE GEDULD!!
ÜBE GEDULD!
ÜBE GEDULD
ÜBE GEDUL
ÜBE GEDU
ÜBE GED
ÜBE GE
ÜBE G
ÜBE
ÜB
Ü
Ü
*
.
AOEA

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Translate

Volgers

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)