Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

woensdag 13 augustus 2008

Restjes

Ik heb nog wat restjes liggen, en die wil ik eerst eens opmaken. In omgekeerde chronologische volgorde.

‘De strijd is uitgewoed, de discussie verstomd. (Tenzij er natuurlijk weer een nieuwe opleving komt.) Hij heeft nog lang geduurd’,
schreef ik op 5 augustus in ‘Uitgewoed’.

Het ging om het opinieartikel van Frits van Dam, ‘De gemiddelde journalist is een medisch analfabeet’, op 26 juni geplaatst op de website van De Journalist. Ik heb die discussie met meer dan gewone belangstelling gevolgd. U kunt zich natuurlijk afvragen waarom, aangezien het hier niet expliciet om de antroposofische geneeskunde ging. Dan zou mijn antwoord zijn: maar wel om het bredere of aanpalende terrein er omheen, waar zij zelf ook deel van uitmaakt. Dus gaat het haar ook aan. Mijn insteek waren de personen die hierbij oorspronkelijk doelwit waren, hoe die zich hiertegen teweerstelden of door anderen verdedigd werden. Hoe de kastanjes uit het vuur gehaald werden, zogezegd. Nou, ik heb geen antroposoof gezien (maar misschien heb ik hem of haar over het hoofd gezien, dat is al eens eerder gebeurd).

Een punt was dat er op een gegeven moment zo veel reacties kwamen, dat het maximum van honderd ruimschoots werd overschreden (op het laatst telden we 329 reacties) en dat de eerdere reacties daardoor helemaal uit het beeld verdwenen. Waren die weg, foetsie, verloren, nooit meer op te roepen?

Een week later blijkt de webredactie van De Journalist de volgende boodschap achtergelaten te hebben: ‘De discussie naar aanleiding van dit verhaal is gesloten.’ Waarmee reactie 329 de allerlaatste blijft. Het is mooi geweest. Maar men heeft óók alle voorgaande reacties erbij opgenomen. Zodat de volledige discussie nog een keer terug te lezen is, met alle domme en verstandige reacties. Voor wie tijd en zin heeft, het is nu gedocumenteerd.

Dan naar 19 juni en het bericht met de titel ‘Vervolgens’. Dat ging over de website van het lectoraat antroposofische gezondheidszorg aan Hogeschool Leiden. De vraag was of er wetenschappelijke literatuur over de effecten van antroposofische therapieën te vinden is. De pagina met links op deze website meldde:

‘“In 2005 verscheen, voor het eerst in de geschiedenis, een overzicht van de wetenschappelijke publicaties in de antroposofische gezondheidszorg die voorhanden zijn. Dit overzicht is in de vorm van een HTA-bericht (Health Technology Assessment).”
Klik je op deze link, verschijnt er een lege pagina, met de eenregelige boodschap: “The requested URL /IVAA_new/hta-report.htm was not found on this server.”’

Nu, bijna twee maanden later, is dat nog steeds zo. Maar wanhoop niet langer, want ik heb het document zelf al gevonden. De Nederlandse vertaling van de ‘abstract’ staat namelijk gewoon bij de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Artsen (NVAA). Je moet alleen een beetje weten hoe je daar moet navigeren (dat gaat nogal lastig, het menu is zo piepklein gehouden). Ga je echter naar ‘Informatie voor patiënten’ en daar vandaan weer naar ‘Antroposofische geneeskunde’, dan vind je onderaan dit:

‘Antroposofische geneeskunde
werkzaamheid, nut, kosten en veiligheid

Uitgegeven in 2006 door “Schattauer Verlag”, Stuttgart-New York. Dit Health Technology Assessment (HTA) rapport, geschreven door Gunver Kienle MD, Helmut Kiene MD, Hans Ulrich Albonico MD, werd opgesteld in opdracht van het Zwitserse Federale bureau voor Sociale Verzekering en werd uigevoerd als onderdeel van het nationale Evaluatieprogramma voor Complementaire Geneeskunde.
Klik HIER om de samenvatting (PDF) te downloaden.

Deze herzien uitgave is een update van dit HTA rapport, en geeft een overzicht van de beschikbare literatuur aangaande werkzaamheid, nut, kosten en veiligheid van de antroposofische geneeskunde (“AG”).
Een engelstalige samenvatting van het rapport is te vinden op de website van de International Federation of Anthroposophic Medical Associations (www.ivaa.info).’

Nou, Leidenaren, kunnen jullie dat daar bij jullie niet wat beter verzorgen? Of moet ik de lector himself erop aanspreken? (Ik heb hem trouwens een kleine twee maanden geleden een mailtje gestuurd om hem op dit weblog te attenderen. Hij komt immers best vaak hierin voor, en dan kan hij dat beter weten ook. Alleen heb ik niets van hem teruggehoord. Of zou hij nog steeds met vakantie zijn? Duren die op hogescholen dan ook zo lang?)

Dan heb ik nog het bericht over ‘Veroudering’ van 17 juni. Dat ging over die vervelende links die niet meer werken, omdat de website niet goed wordt bijgehouden. Ik schreef zelfs dat ik van plan was ‘een regelmatig terugkerende rubriek te starten, waarin ik verouderde gegevens, links en webpagina’s meld. Die zijn echt een plaag op internet.’ Dat is nog geen keer gebeurd tot nu toe. Ik kan wel terugkeren naar de drie verouderde links bij de opleiding Kunstzinnige therapie aan Hogeschool Leiden die ik toen als voorbeeld gaf. Hoe is het daar nu mee? Belabberd. Er is nog niets aan gedaan.

Antroposofische Vereniging
Federatie Antroposofische Gezondheidszorg
Patiënten Platform Antroposofische Gezondheidszorg

Ik schreef hierover:

‘De twee laatste organisaties bestaan al zeker anderhalf jaar niet meer, net als hun websites. De eerste heeft al jaren een ander adres. Deze links zijn dan ook dood. Als je die nog steeds hebt staan, ben je echt niet meer van deze tijd.’

Bij het Patiënten Platform Antroposofische Gezondheidszorg staat nu zelfs:

‘@@@ ppag.nl @@@ Deze domeinnaam (ppag.nl) is te koop. Mocht u interesse hebben in overname van deze domeinnaam, mailt u voor meer informatie naar service@dxn.nl

Iets van dezelfde orde kan ik hier zelfs aan toevoegen. De oude website van het Heilpedagogisch Verbond bestaat nog. Weliswaar behoorlijk uitgekleed, want het meeste is gegaan naar de gefuseerde koepelorganisatie Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ). Maar in wat er wel opstaat, zitten verschrikkelijk verouderde gegevens. Voor het laatst bijgewerkt op 29 januari 2008 staat er. Ga je naar ‘Heilpedagogie/sociaaltherapie algemeen’ in het menu linksboven (dat is samen met ‘Publicaties’ in feite het enige op deze website dat nog inhoud heeft, de rest is leeg), en klik je daar op het onderste balkje met ‘Antroposofische Gezondheidszorg’, dan slaat de schrik je om het hart. Niet vanwege de inhoud van de tekst, die kan nog prima mee, maar op het eind staat dit:

In de Federatie Antroposofische Gezondheidszorg (FAG) werken de organisaties, samenwerkingsverbanden, instellingen en patiëntenkringen in het gebied van de antroposofische gezondheidszorg met elkaar samen. (...)
FAG, Hoofdstraat 14 a, Landgoed de Reehorst, Postadres: Postbus 266, 3970 AG Driebergen, t 0343 53 35 38, f 0343 53 36 51, e antrop.gezondheidszorg@worldonline.nl. Website: www.antropozorg.nl

Je gelooft het niet, maar echt waar, dit staat er werkelijk... klik ook maar niet op deze links. Van schaamte zwijg ik hier verder maar over.

Als allerlaatste punt van vandaag (het is al laat geworden) keer ik nog eenmaal terug naar 27 juni. In de omgekeerde chronologische volgorde klopt dit wel niet, maar dit is dan ook een speciaal geval. Toen schreef ik een Nabericht over het lange en schrikbarende exposé de dag ervoor naar aanleiding van Herstellingsoord Daidalos. Ik had onder meer onderzocht of er relaties bestonden met antroposofische organisaties. Die waren niet te vinden, op één uitzondering na:

‘Ga ik naar de website van Vrije Opvoedkunst, waarop onder meer “de doelstellingen en werkzaamheden van de Vereniging voor Vrije Opvoedkunst en de plaats hiervan binnen de vrijeschoolbeweging” worden beschreven, en klik ik op de pagina met links, dan vind ik onder andere: “Stichting Daidalos. Een interessante site over een zich onderscheidend burn-out centrum.” Is dit alleen een privé-actie van iemand die voor de website zorgt, of toch een bewuste keuze van deze vereniging?’

Dat vond ik zeer bevreemdend. Nog bevreemder vind ik wat er intussen op deze website is gebeurd, of eigenlijk niet gebeurd is, namelijk niks. Nog steeds staat er nu precies hetzelfde als maanden geleden:

‘Vrije Opvoedkunst..... op de toekomst gericht! Na ruim driekwart eeuw is Vrije Opvoedkunst nog steeds springlevend. Het blad heeft veel metamorfoses ondergaan met een steeds nieuwe vormgeving en is heel kleurrijk.’

Springlevend? Het plaatje van de voorkant laat nog steeds nr. 3 van Pasen zien (dat viel dit jaar pas in april). Inmiddels zijn we toch echt wel ruim drie maanden verder. Voor een tijdschrift dat zeven keer per jaar verschijnt, wordt het nu toch wel erg laat. Is er iets mis met de VOK soms? Het is maar een vraag hoor, maar ik ga me nu toch zorgen maken (ik heb net mijn zeer achterstallige abonnementsgeld betaald).

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Het woord updaten lijkt binnen de antroposofische beweging de missing link te zijn tussen de werkelijkheid van vandaag en de werkelijkheid waarin Steiner leefde. Ik veralgemeen dat nu een beetje, want je bewijst met deze weblog dat het ook anders kan. Maar het komt toch vaak zo over alsof antroposofen steeds achterop hinken.
Ik herinner me bijvoorbeeld dat toen de Tsunami Zuid-Aziê teisterde dat een hele steinerschoolgemeenschap 'ontging'.Of je bij zoiets moet stilstaan of niet laat ik nog in het midden, maar een ramp van die omvang zou een gemeenschap van 'cosmo(s)politanen' niet mogen ontgaan. Nu, er waren verzachtende omstandigheden voor de betreffende schoolgemeenschap: men had het op dat moment te druk met enkele ouders die amok maakten rond pedagogische kwesties.

Wat Stichting Daidalos waarnaar je verwijst, betreft: die site vermeldt geen medewerkers of verantwoordelijken, wat voor een instelling in de gezondheidszorg toch bedenkelijk is, op zijn minst vragen oproept. Wat de leidende arts van Daidalos ten laste is gelegd maakt een en ander duidelijk. Maar het blijft een duistere zaak, die stichting. Vreemde onwezenlijke site vind ik het.

Michel Gastkemper zei

Beste Ramon De Jonghe,
Dank je voor je reactie. Lees mijn reactie van gisteren bij het bericht van 1 augustus over ‘Mazelen’ maar eens, dan zie je dat ik er niet veel anders over denk. – Naar hoe het zit met Daidalos heb ik al in juni uitgebreid onderzoek gedaan, het heeft me vrij lang beziggehouden. Ik zie nu dat ik in dit bericht wel verwijs naar het ‘Nabericht’ van 27 juni, maar dat je daar vandaan niet kunt doorklikken naar het meteen in de eerste zin genoemde ‘lange bericht van gisteren’. Daar kom je dan niet zo makkelijk en daardoor zie je de context waar deze aanhef naar verwijst ook niet. Ik heb hier nu meteen een link gemaakt naar het bericht ‘Afrader’ van 26 juni. Dan wordt duidelijk hoe een en ander in elkaar steekt. Naar aanleiding van de reactie van Janine Buding op dit laatste bericht ben ik op 30 juni op dit hele complex teruggekomen, ‘Verantwoording’ heet die tekst. Daaraan vooraf gaat op zijn beurt weer ‘Status’ van 29 juni. Ik wil altijd graag weten hoe de dingen in elkaar steken. Om de chronologie in deze zoektocht een beetje beter te kunnen volgen, kan ik alleen maar aanraden in het archief op ‘juni’ te klikken, en dan van beneden (begin juni) naar boven (eind juni) te scrollen en je hierbij selectief op te stellen in wat je wel of niet wilt lezen.
Met vriendelijke groet,
Michel Gastkemper

AOEA zei

Beste Michel, dat wat ik nu hier schrijf heeft niets met je posting te maken , ik wouhet "ergens" posten, gewoon zeggen, want het geld voor alle postings hier:
Je hebt nu telkens zeer mooie Fotos waar ong. dezelfde motieven altijd op een verschillende manier terugkomen: Ik vind het zeer interessant: de strakke lijnen , de gebouwen , de wegen, en over en onder en midden erin is altijd het element WATER en LUCHT en LICHT! soms donker grijsachtig, soms doorzichtig helder, het schept een heel andere sfeer als bij Barbara, (zie kommentaar bij Barbara: ik herhaal hat hier:=" wenn ich diese bilder anschaue, dann erlebe ich intensiv LICHT, LUFT und Wasser, und WÄRME...
Das erheitert, beschwingt ;

Bij jou beelden sprekkt mij aan: "der fast nahtlose Übergang von Wasser und Himmel, es gibt ein beruhigendes Gefühl von WEITE und RAUM"

heel schoon!!
groetjes
AOEA!

AOEA zei

?

Anoniem zei

nanu was soll das fragezeichen?
aber es stimmt, es ist schon erstaunlich, wie unterschiedlich bilder wirken können. das hier zu dem beitrag erweckte in mir das gefühl von weite.
und der blog wird offenbar auch von niederländern gelesen;-)

AOEA zei

das Fragezeichen ist von mir, da ist was schief gelaufen bei der Kommentarfunkton.
AOEA

Michel Gastkemper zei

Beste Aoea en Barbara,
Ik loop vreselijk achter, ik heb zelfs nog niet geantwoord op jullie alleraardigste reacties van afgelopen donderdag... Ik schrijf dit maar in het Nederlands, dat gaat me makkelijker af dan eindeloos het Duitse woordenboek te moeten raadplegen, omdat ik er anders niet zeker van ben of ik de juiste woorden gebruik. Duits en Nederlands lijken immers wel een beetje op elkaar, terwijl je met zulke op elkaar lijkende woorden soms juist iets heel anders zegt (en Barbara heeft bewezen dit zo ook wel te kunnen lezen).
Ja Aoea, je hebt blijkbaar gelijk dat ik een eigen stijl heb. Ik was het me nog niet zo heel erg bewust, maar als ik er beter op ga letten zie ik het ook. Afgelopen zaterdag waren we met het prachtige weer in een grote boog om de Reeuwijkse plassen aan het wandelen en heb ik ook daar vele foto’s genomen, in een totaal andere omgeving. En wat zie je dan: dat dezelfde stijlmiddelen steeds terugkomen, wat interessant is om te merken (misschien kan ik die foto’s nog wel eens ergens laten zien, er zitten ook een paar heel mooie bij). Maar dat heeft toch iedereen: zijn of haar eigen individuele stijl, zijn of haar eigen individuele (beeld)taal.
Als ik bij Michael (Eggert) naar zijn foto’s op Flickr kijk, dan zie ik pas wat je met foto’s nog veel meer kunt doen, hij is veel meer een kunstenaar op dit gebied. Maar ik vind dat onze pogingen er ook mogen zijn, in hun soort zijn ze zeker ook de moeite waard. In ieder geval heel individueel en eigen, misschien wel onnavolgbaar (of gaan we soms school maken met al dit gepionier-bloggen van ons? wie weet waar het allemaal op uitdraait; ik heb ergens wel het gevoel van een nieuw begin...).
Met hartelijke groet,
Michel Gastkemper

AOEA zei

Ja, het 'individueele' is het wat het allemaal interessant en verrijkend maakt. Ik spreek nu voornamelijk over de afbeeldingen en fotos, minder over de kommentaar-reacties. Het is al meerdere keren gebeurt dat ik bij iemand " door een afbeelding, een foto of ook een manier van schrijven= zowel positief als ook negatief ) plots en idee of en "oplossing" kreeg voor iets dat ik nog aan het zoeken was...
dat find ik fijn!
PS/ je eigen stijl komt ook daardoor dat je tot nu uitsluitend fotos van een bepaalde omgeving getond hebt, (gelijk als een voorwerp dat uit alle mogelijke hoeken en kanten bekeeken word en daardoor vele onverwachte facetten toont ),-fotos zonder "komplizierte Bearbeitung", wat ook interessant is....
en terwijul ik dit nu schrijf komen mails binnen van zojuist geschreven kommentaren ...ook een soort "Gespräch"..
jaja, die Welt des Internets...
groetjes
AOEA
PS: gepost zonder nalesen...

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Translate

Volgers

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)