Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

woensdag 3 juni 2009

Boer Joris

Het Schager Weekblad brengt vandaag nieuws over de ‘Held van Noord-Holland’: Joris Kollewijn. Het Schager Weekblad is onderdeel van de interessante ‘De echo van je buurt’-constructie, waarover ik op 18 mei in ‘Cannes’ nog meedeelde:

‘De Echo is een netwerk van 70 buurtgerichte websites en huis-aan-huiskranten in Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland. De echo van je buurt staat voor nieuws en informatie uit de buurt, verteld vanuit het perspectief van de buurtbewoner.’

Het kan snel gaan, want vandaag, twee weken en twee dagen later, vind ik al een ander getal:

‘De Echo is een netwerk van 83 buurtgerichte websites en huis-aan-huiskranten in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland.’

Die kwalificatie ‘Held van Noord-Holland’ komt hier vandaan:

‘De natuurvoedingswinkels, verenigd in Stichting Promotiebureau Biologische Speciaalzaak, riepen dit jaar in elke provincie een biologische boer uit tot “Regionale Held 2009”. En dat op goede gronden. Van de meer dan drieduizend biologische producten in de winkels is een groot deel – denk aan verse groenten, fruit, aardappels en zuivel, eieren, brood, vlees en honderden andere specialiteiten – afkomstig uit de Hollandse regio’s. De biologische telers zijn goed beschouwd het hele jaar “de helden” van de natuurvoedingswinkels. Joris Kollewijn wordt door Biologica aangeduid als “Held van Noord-Holland”.’

Dat hij tot een van de twaalf behoorde, kon ik al afgelopen zaterdag 30 mei melden in ‘Demeter-helden’. Ik haalde een advertentietekst in de Trouw-bijlage ‘Lekker groen’ aan, naar aanleiding van het aankomende ‘Lekker naar de boer’-weekend:

‘Een kwartet Demeter-helden...
Tussen de twaalf uitverkorenen bevinden zich vier biologisch-dynamisch werkende Demeter-boeren: Piet van IJzendoorn van De Zonnehoeve (Flevoland), Isabel Duinisveld van De Eemstuin (Groningen), Joris Kollewijn van De Lepelaar (Noord-Holland) en Piet Korstanje van Boomgaard Ter Linde (Zeeland).’

Juist ja, daar hebben we hem weer. Het Schager Weekblad schrijft nu over ‘De Lepelaar: integer omgaan met de natuur is uitgangspunt’:

‘Biologisch dynamisch tuindersbedrijf De Lepelaar aan de Rijperweg 16 A (’t Rijpje) in Sint Maarten is het bedrijf in de regio dat meedoet aan het “Lekker naar de Boer! Weekend” dat zaterdag 6 en zondag 7 juni wordt georganiseerd door Biologica, de organisatie voor biologische landbouw en voeding. De “gewortelde vork” in het logo van de organisatie symboliseert de relatie tussen producent en consument: van boer tot bord.’

Ook hier werkt het ‘Echo’-concept beter dan Demeter, bd-vereniging en Biologica samen. Die melden dit weekend niet of nauwelijks. Waarbij ik moet aantekenen dat het waarschijnlijk Biologica is die de speciale website ‘Lekker naar de boer’ opgezet heeft. Maar dan nog, het is alleen een button op hun website die hier naar verwijst; dat vind ik wel erg mager. Klik je daarop, lees je meer bijzonderheden:

‘Al sinds 1998 organiseert Biologica elk jaar in juni open dagen bij biologische boeren en tuinders, onder het motto “Lekker naar de boer!” Vorig jaar was een recordjaar met maar liefst 100.000 bezoekers. In 2009 vindt het “Lekker naar de boer” weekend plaats op 6 en 7 juni. Alle info vind je op onze nieuwe website, www.lekkernaardeboer.nl*!’

Onder dat sterretje staat dan:

‘Sinds 2008 maken de Open Dagen deel uit van de jaarronde campagne “Lekker naar de Boer”. E.e.a. wordt in nauwe samenwerking met de Task Force MBL georganiseerd.’

Goed, weer terug naar Sint Maarten, voor een uitleg van De Held zelf:

‘Joris Kollewijn van De Lepelaar: “Een kleine tweehonderd biologische boeren en tuinders zetten de hekken wijd open voor bezoekers. Wij ook. Mensen kunnen met eigen ogen zien hoe we de producten van het land halen en verwerken.” De biologische boer heeft gezondheid, duurzaamheid en een goed leven voor de dieren als vertrekpunt. Voor iedereen die graag biologische kwaliteitsproducten koopt, is “Lekker naar de Boer!” de ideale gelegenheid om daar “een gezicht” bij te krijgen. (...)

“Zaterdag 6 juni zijn er rondleidingen, demonstraties en proeverijen. Er kan uitgebreid kennis worden gemaakt met de biologische teelt van onder andere tomaten, komkommers, aardappelen, wortelen, kool, diverse bloemen en kruiden, en met werken van kunstschilder Herman Smith die in het bedrijf hangen. Ook voor kinderen is er van alles te doen. We rekenen op vier- tot vijfhonderd bezoekers. Leuk hoor!”’

Het artikel dat helemaal is toegesneden op het ‘Echo’-concept (‘Met als uitgangspunt “nieuws maken we samen” streven we ernaar dat zoveel mogelijk lezers, scholen en verenigingen hun bijdragen op onze websites plaatsen’) gaat ook in op:

‘Een stukje Lepelaar-historie. Jan Schrijver nam in 1971 het bedrijf van zijn vader over, kort na een grote ruilverkaveling waardoor twee grote percelen ontstonden, in plaats van 23 kleine. In 1973 maakte Inge Roos (inmiddels Schrijver) haar intrede op het bedrijf, gevolgd door Joris Kollewijn in de jaren negentig. Samen met de crew vormen zij het bedrijf, dat sinds 2004 in Sint Maarten is gevestigd. Het ontdekken van de schadelijkheid van bestrijdingsmiddelen was voor Jan destijds de reden om te kiezen voor een biologisch bedrijf. Integer omgaan met de natuur is uitgangspunt van de mensen van De Lepelaar. In de loop der jaren is het bedrijf uitgegroeid tot een modern en veelzijdig bedrijf met moderne koelcellen, maar ook met een bedrijfswinkel. Een rondleiding leert dat De Lepelaar een goed geoutilleerd bedrijf is. “Onze producten zijn verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels en er wordt ook aan de groothandel geleverd”, vertelt Joris Kollewijn.’

Geen opmerkingen:

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Volgen op Facebook


Translate

Volgers

Herkomst actuele bezoeker(s)

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)