Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

zaterdag 16 oktober 2010

Amerikanisme


Johan Wervenbos deed me een goed idee aan de hand met zijn ‘Cahier’-bericht op donderdag over ‘Voor- en achterland – Volkerenkunde’.
‘Tref in Michel Gastkempers blogartikel ook een verwijzing naar een interessante biografiebeschrijving van Frederik Willem Zeylmans van Emmichhoven (1893-1961) aan, geschreven door H. Huussen junior. Mooi. Zeylmans liefde voor de Amerikaanse cultuur deel ik. Al eerder had ik op Antroposofie in de pers als reageerder (bestaat daar geen mooier woord voor?) gewezen op zijn werk welke historische waarde draagt: Amerika en het Amerikanisme (Engelstalige versie).’
Het is maar goed dat hij op dat boekje van Zeylmans terugkomt. Want nu pas ben ik echt eens gaan kijken. Ik heb het zelf in het Duits, ‘Amerika und der Amerikanismus’; niet in het Nederlands, geloof ik (maar je weet nooit wat er nog eens onder een of andere stapel vandaan komt).
‘Titel der Originalausgabe: Amerika en het Amerikanisme. Den Haag 1952. aus dem Holländischen übersetzt von Elisabeth Knottenbelt und M.J. Krück v. Poturzyn. Copyright 1954 by Verlag “Die Kommenden” GmbH., Freiburg i. Br.’
Het blijkt tot een serie te behoren:
‘Die Seelen der Völker. Eine Schriftenreihe zum Verständnis der Völker und Rassen. II. Band’.
Goed, de Engelse versie dus, of liever: de Amerikaanse. Volg ik de link die John geeft, kom ik hier uit:
by F. W. Zeylmans van Emmichoven

Translation of AMERIKA UND DER AMERIKANISMUS by Dr. F. W. Zeylmans van Emmichoven published by Verlag die Kommenden in 1954. This English translation published with the kind permission of Emanuel Zeylmans.
Copyright 1986 by St. George Publications

All rights in this book are reserved. No part of this book may be reproduced in any form without written permission from the publishers except for brief quotations embodied in critical articles for reviews. For information, address St. George Publications, Spring Valley, New York 1097Z

U.S.A.
ISDN 0 9I 6781i 82 X
Cover design by Florin Lowndes
FIRST EDITION
Manufactured in the United States if America.’
Het staat er echt, hoor: ‘United States if America’! Maar goed, ze willen dus liever niet dat ik ook maar iets overneem. Dat is natuurlijk onzin; het staat daar toch open en bloot? Kijkt u maar:
Wat mij nu echter het meest interesseert, is het commentaar van die ‘Uncle Taz’ (geen idee wie of wat dat te betekenen heeft). Het commentaar staat trouwens ondertekend met Tarjei.
‘Uncle Taz Comments
A few comments on F. W. Zeylmans van Emmichoven’s take on race in America anno 1950.
In Chapter 2, Emmichoven writes:
“Proceeding from this point of view as a foundation in one’s study of the so-called American ‘people’, it appears more justifiable to refer here to the formation of a new *race*. In checking off the characteristics of a race of people according to its own particular anatomical and physiological phenomena, taking into account such factors as skin color, hair growth, position of the eyes, the formation of the skull, etc., all in accordance with older racial theories, it becomes obvious that, here in America, out of a large number of European peoples, there is something in formation which exhibits all the characteristics of a race in genesis. However, this means that, in the study of its psychological characteristics as a people, one must constantly bear in mind that such characteristics cannot possibly have become fully developed in such a short time span, and that one thus describes something which stands in between the two conceptions of race and people.”

And in Chapter 7, Emmichoven writes:
“It is my impression that the question of color in America can only be solved in the course of the centuries. The Americans themselves are still too much a race in the making to be able to assimilate another race in such a limited time, particularly when that other race is so very different from their own. Although their platitudes are not without a certain real significance, they still slumber in the unconscious or half-conscious soul life of the great majority of the population.”

Comment:
These reflections were made in 1950, and the book was published in 1954. Immediately after that, Rosa Parks set off the Civil Rights Movement in 1955, which during the next half century would totally transform racial views and racial definitions in America and in Europe as well. In other words, What Emmichoven thought would take centuries, turned out to take only decades.

Emmichoven was a man of his time (1893-1961) who approached the question of race in America in the old-fashoned “white” manner. The ‘races’ he described as melting together in America were all white: Italian, English, Dutch, German, Polish, Australian and so on. And he said that on the basis of these mixtures, a new race, the American race, was in the making. And the black race he described as a “different” race, apparently not members of “Americans themselves”, not a part of the new American race, a race that the latter (the mixed “white” race) would have to assimilate, and that would take centuries because white and black people were soooo different.

It’s understandable that Emmichoven drew such conclusions in 1950, because although he reacted to the segregation and oppression that he witnessed in the South – albeit barely in their external, public visibility – there was also change in the making that had not reached the surface yet because of very brutal oppression against black freedom strugglers by J. Edgar Hoover and his cronies in power. Harry Bellafonte, who was 23 years of age at that time, can testify to that first hand. The oppression and abuse of black people had reached such a proportion that the kettle was about to boil over. If Emmichoven had been living in America for a while instead of only travelling through and lecturing and meeting people, I believe he might have seen that.

Apart from that, i.e. other than the failure to see that the new American race would be a melting of all races, not only European “white” races, Emmichoven’s understanding of America from a European perspective with anthroposophy as a backdrop to his thinking is, I think, extraordinarily interesting, perceptive, and intelligent.
Tarjei’
Interessant commentaar. Zeylmans wordt met zachte hand gecorrigeerd. Zoals het hoort.
.

Geen opmerkingen:

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Translate

Volgers

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)