Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

woensdag 19 mei 2010

Shootingstar

Het gaat hard. Maar dat heb je met televisie. Als die mensen daar het flink aanpakken, heb je ook wat goeds in handen. Een week geleden berichtte ik over de Duitse zender NDR met zijn zijn ‘Kulturjournal’, die uitgebreid aandacht besteedde aan de twee Steiner-tentoonstellingen in Duitsland. Dat was op woensdag 12 mei in ‘Het alledaagse’. Op zaterdag 15 mei kon ik daar gevolg aan geven met ‘Vooroordeel’, al was dat strikt genomen een artikel in een antroposofisch tijdschrift. Maar wel met verstrekkende consequenties. Het ging om een nieuwe Steiner-receptie, die ver uitgaat boven de normale neerbuigende. En daar kunnen we nu dan het tweede Oostenrijkse net aan toevoegen. Afgelopen maandagavond kwam ORF 2 met zijn programma ‘kultur.montag’, met daarin het item ‘Ideen-Welt: Kosmos Rudolf Steiner (08:31)’. Ja, u ziet het goed, maar liefst acht en halve minuut. Maar Steiner was dan ook een landgenoot, een Oostenrijker. Dit programma-onderdeel is nog beter dan dat bij de NDR van vorige week. U kunt het helemaal zelf bekijken en uzelf overtuigen, klik op de link. Verderop op de website wordt ook hier een uitgebreide toelichting bij gegeven, van Ines Mitterer-Guitart, eveneens getiteld ‘IDEEN-WELT: KOSMOS RUDOLF STEINER’. Ik laat al het vetgezette en gecursiveerde staan, zo is het in het origineel nu eenmaal:

‘Esoteriker, Denker, Künstler – zwei Ausstellungen in Wolfsburg
Nietzsche donnerte “Gott ist tot”, das klang Rudolf Steiner ebenso in den Ohren wie der der Lärm der Granateneinschläge des ersten Weltkrieges.

Auf dem kulturellen Scherbenhaufen des ausgehenden 19. und frühen 20. Jahrhunderts machte sich der Österreicher Rudolf Steiner auf die Suche nach dem neuen Menschen. Kaum ein Denker hat das alltägliche Leben im 20. und 21. Jahrhundert mehr beeinflusst er. Wer war dieser Rudolf Steiner eigentlich, von dem vielen nur die nach ihm benannten Schulen ein Begriff sind?

Rudolf Steiner 1861-1925

Bildungshungrig war der Sohn eines einfachen Waldviertler Bahnbeamten, bereits in der Grundschule besorgte er sich selbst Lehrbücher. Später studierte er in Wien Mathematik und Naturwissenschaften, besuchte Veranstaltun-gen in Literatur, Philosophie und Geschichte. Intensiv setzte er sich mit Goethe und Nietzsche auseinander, traf sich mit frühen Frauenrechtlerinnen. Schließlich wurde Steiner zum Esoteriker, Dramatiker, Pädagogen, Wegbereiter einer ökologisch ausgerichteten Landwirtschaft, vielleicht auch – das ist strittig – zum Rassisten.

Quelle der Inspiration und der Weisheit

Kandinsky nutzte Steiners Seelenlehre als Anstoß für seine Farbtheorien und der indisch-britische Kunststar Anish Kapoor gestaltete eigens einen Steinerschen Massageraum. Steiners organische Architektur inspiriert Baustars von Frank Loyd Wright bis Frank Gehry und seine Idee vom Gesamtkunstwerk hat nicht nur Josef Beuys überzeugt. Trotzdem war Rudolf Steiner bisher kein Shootingstar der Kunst – wurde von den meisten als esoterischer Spinner in die Schmuddelecke des Kunstgeschehens verbannt... um jetzt in einer großen Doppelausstellung im Kunstmuseum Wolfsburg herausgeholt zu werden.

Da staunte man nämlich nicht schlecht, dass so viele namhafte zeitgenössische Künstler von Olafur Eliasson bis Tony Cragg und von Helmut Federle bis Katharina Grosse sich gerne als Rudolf Steiner Fans outeten und Werke, die “im Steinerschen Sinn” entstanden sind, zur Ausstellung beisteuerten. Im zweiten Teil der Schau, eingerichtet vom Vitra Design Museum, werden Steiners Vortrags-Tafeln, Möbelentwürfe und Architekturmodelle gezeigt.

Zweifelsohne ist der Kosmos Rudolf Steiner so gewaltig, dass ihm mit einer Ausstellung allein nicht beizukommen ist.

Alltag heute und morgen

Gerade halten mit der Diskussion über Gesamtschule, Ganztagsschule und “Nicht-Sitzenbleiben” Grundsätze der Steiner-Schule Einzug ins öffentliche Schulsystem, die in Waldorf Schulen seit 90 Jahren praktiziert werden. Die biodynamische Landwirtschaft verzeichnet Zuwächse, von denen die industrialisierte Landwirtschaft nur träumen kann. Und alternative Heilmethoden werden inzwischen in den Haushalten von Otto Normalverbraucher genau so konsumiert wie Bio-Kosmetik.

Der kultur.montag betrachtet Steiners Einfluss in der Kunst und sein ganzheitliches Weltbild. Bietet es doch ein paar überlegenswerte Alternativen, vielleicht führen einige davon ja sogar heraus aus der gegenwärtigen Krise...’

Overigens wordt er ook verwezen naar de film van Christian Labhart die in het item wordt genoemd (met de beelden van Sekem in Egypte). Die film is al sinds begin dit jaar uit, maar komt blijkbaar nu pas in Oostenrijk in de bioscoop:

‘Kino-Tipp:

Die Dokumentation “Zwischen Himmel und Erde – Anthroposophie heute” von Christian Labhart kommt am 21. Mai ins Kino. “Zwischen Himmel und Erde - Anthroposophie heute” – Offizielle Website’.

Dat is toch weer eens een heel ander geluid. En dat nog wel over Steiner zelf. Wie had dat gedacht.

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(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

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