Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

maandag 29 juni 2009

Schermen

Ik begin maar even met het sensationele nieuws: Demeter schrijft enthousiast over de Open Dagen bij de boer van drie weken geleden (die eigenlijk ‘Lekker naar de boer’ heten, zie ook Zeventigduizend’ op 8 juni). Dit klinkt nogal sceptisch, om niet te zeggen cynisch, merk ik. Maar zo bedoel ik het toch niet. Ik ben echt blij met elk positief bericht over biologisch-dynamische landbouw en ben dus verrast dat dit gebeurt. Het nieuwsbericht is als volgt (de titel luidt: ‘Open Dagen bij de BD-Boer: bezieling en enthousiasme’).

‘Meer dan 70.000 mensen namen een kijkje achter de schermen van een biologisch en/of biologisch-dynamisch boerenbedrijf.

Bij 22 Demeter bedrijven kon men met alle zintuigen ervaren wat de meerwaarde van Demeter is. Er waren rondleidingen voor jong en oud, blote voetenpaden, proeverijen van smaakvolle Demeter-producten, plukvelden, pizza-oventjes, knuffelhoeken, tractortaxi’s tussen verschillende boeren-buren, en nog veel meer. Op Kavel 55 hadden ze een prachtige publiekstrekker: combinatie KUNST / Biologische producten. “Er zijn bij mij nog nooit zoveel bezoekers geweest en velen waren aangenaam verrast” aldus Bart Pijnenburg van Kavel 55.

Stichting Demeter is blij met de grote inzet van de biologisch-dynamische boeren op deze dagen.

Juist nu zijn de kansen groot voor groei van de biologisch-dynamische landbouw en het Demeter-keurmerk. De eigentijdse consument toont een steeds grotere interesse in de herkomst van wat er op zijn bord ligt. Niet alleen smaak maar ook de toenemende belangstelling voor kwaliteit van leven en spiritualiteit in de breedste zin van het woord beïnvloeden de inhoud van zijn winkelwagentje.

En waar kun je die bezieling en dat enthousiasme beter ervaren dan op de boerderijen zelf?

Op geitenboerderij Hansketien waren tal van dingen te doen. Opvallend waren de rondleidingen waarbij de nadruk lag op het Chevonvlees. Dit is vlees van geitenlammeren van 5 tot 7 maanden oud. Verkoop van geitlammerenvlees is voor de Demeter-boer een mogelijk nieuwe afzetkanaal. Doorgaans worden de lammeren naar Spanje geëxporteerd en daar verder opgefokt. Door de lammeren op eigen bedrijf op te fokken past het in het gesloten kringloopprincipe. Het heeft een heerlijke malse zoetpittige smaak en wordt door goede koks nu al zeer gewaardeerd en toegepast. Bezoekers konden dit proeven bij een kok die deze nog relatief onbekende delicatesse op de boerderij Hansketien klaarmaakte. Live-muziek van een accordeon, een gezellige koffie/thee- en sappenhoek en veel genietende bezoekers maakten de dag heel erg geslaagd.’

Ik moet ook even terugkomen op eerdere berichtgeving. Op 25 juni kwam ik, met dank aan Biologica, in Heilpedagogie’ ook te spreken over gentech in de landbouw, met twee lezingen met Percy Schmeiser. Twee dagen daarvoor had ik, opnieuw dankzij Biologica, gemeld dat minister Verburg zich opvallend positief uitliet over gentech. Beide zaken hebben op de website van Biologica een vervolg gekregen. Ten eerste een weerwoord van Pim Lindhout op het verhaal van Percy Schmeiser. Lindhout is directeur Research & Development van De Ruiter Seeds/Monsanto Vegetables. De eerlijkheid gebiedt hem ook zijn verhaal te laten doen.

‘De Ruiter werd in 2008 gekocht door Monsanto. Lindhout werkt nu dus sinds een jaar voor Monsanto, en vertelt, na het verhaal van Schmeiser, over zijn eigen ervaringen:

“Mijn vader was bollenkweker. Ik groeide op in de jaren ’60/’70, een tijd waarin veel aandacht ontstond voor maatschappelijke issues. Ik heb een huis met zonnepanelen op het dak, dat functioneel organisch is gebouwd. We hebben een Prius voor de deur. We zijn zelfs een van de weinige families met 2 Priussen. Ik heb mijn MSc gedaan in Leiden, later ben ik gepromoveerd in moleculaire virologie. Ik ben al meer dan 25 jaar actief in onderzoek. In 2006 werd ik directeur R&D bij De Ruiter Seeds. Dit werd een jaar geleden opgekocht. Nu werk ik dus voor Monsanto Vegetables. Dit betekende een hoop vragen voor mij, want ik was bekend met de verhalen over Monsanto. Schmeiser vertelde het Canadese verhaal, ik wil daar mijn eigen ervaring tegenover stellen. Monsanto’s verleden is typisch voor de chemische industrie van de jaren ’60 en ’70. We kennen het verhaal van Agent Orange, de pcb’s, de dioxine, corruptie etc. Het gebruik van Agent Orange in Vietnam leidde tot discussie: dit is niet hoe we chemicaliën moeten gebruiken. Al deze zaken zorgden voor een slecht imago. Voor mij is de vraag belangrijk: hoe ziet Monsanto er nu uit? Dit is de situatie: Monsanto richt zich tegenwoordig 100% op landbouw, met een focus op biotechnologie. We doen geen R&D meer op chemicaliën.”’

Hoe Lindhout zijn nieuwe baas ziet, kunt u in zijn verhaal verder lezen. En dan het vervolg op het bericht over minister Verburg. Vandaag meldt Biologica, onder de titel ‘Hoop op besluit transgene teelt per land’:

‘Nog geen twee weken geleden sprak Minister Verburg (LNV) zich in het journaal uit voor toelating van gentechlandbouw in Europees verband. Dat bleek voorbarig, want de situatie in Europa ziet er heel anders uit. Minister Cramer (VROM) stelt nu dat ze verwacht dat Europese landen op afzienbare termijn zelf mogen gaan beslissen of ze gentechlandbouw willen toelaten. Bij EU-beraad afgelopen week kreeg het idee voor nationale besluitvorming steun van 12 landen. Alleen Spanje en Italië waren tegen.’

Daarmee heeft u het laatste biologische en biologisch-dynamische nieuws in huis. Nu moet ik ook nog even melden dat de website van de Begeleidingsdienst voor vrijescholen een nieuw jasje heeft gekregen. Dat is alleen maar een mededeling, maar wel interessant in het licht van de vacature voor een nieuwe directeur, zoals ik eerder berichtte, op 4 juni in ‘Voorkeurspartner’. En als laatste voor vandaag, dat er weer een website is verdwenen. Namelijk die van Daidalos. Sinds wanneer weet ik niet, want ik heb er een tijdje al niet meer op gelet. Ik heb er vorig jaar vrij uitvoerig over bericht (voor het laatst in ‘Restjes’, waar ik het afgelopen vrijdag in een ander verband ook al over had). Maar ik geloof niet dat we daar erg rouwig over hoeven te zijn.

Geen opmerkingen:

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Translate

Volgers

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)