Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

donderdag 11 november 2010

Presencing


De website ‘Alles Duurzaam’ meldde gisteren nog dat ‘Winnaar Verkiezing Duurzaamste Merk 2010 op 11 nov bekend’ zal worden:
‘Met de verkiezing vraagt Allesduurzaam.nl extra aandacht voor een duurzame levensstijl en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bezoekers van de site konden vanaf 1 oktober stemmen op hun favoriete groene merk. De stemmers maken kans op mooie duurzame prijzen zoals o.a. de Wattcher, een kerstpakket van Fair ’n Square en een Weleda verwenpakket. De volgende drie topmerken zijn inmiddels genomineerd: ASNbank, Weleda en Kwekerij De Bierkreek. Op 11 november, tijdens de Dag van de Duurzaamheid, staan deze merken in de spotlights en wordt de winnaar bekend gemaakt. Naast de eervolle titel “Duurzaamste Merk van Nederland 2010” ontvangt de winnaar de Duurzaamheids Award, een bijzonder kunstwerk dat de komende jaren als wisseltrofee zal dienen.’
Op diezelfde website staat nu nog niet wie de winnaar is, maar ‘Duurzaam Nieuws’ helpt ons uit de brand met ‘Weleda duurzaamste merk van Nederland’:
‘Weleda is het populairste duurzame merk van Nederland. Het bedrijf dat zelfzorgmedicijnen en lichaamsverzorgingsproducten maakt op antroposofische basis, is met grote voorsprong de winnaar geworden van de on-lineverkiezing “duurzaamste merk van Nederland”. Deze verkiezing werd georganiseerd door de website Allesduurzaam.nl. Van de ruim 4000 stemmen ging maar liefst 37% naar Weleda. Biologische rozenkweker De Bierkreek en de ASN Bank eindigden op de tweede en derde plaats.

Allesduurzaam
Directeur Gea Boessenkool van Allesduurzaam spreekt van een zeer succesvolle verkiezing waarbij niet alleen veel stemmen zijn uitgebracht maar veel bezoekers ook de moeite namen om hun keus uitgebreid toe te lichten. Boessenkool: “Die reacties zijn echt hartverwarmend en inspirerend om te lezen. Het blijkt dat mensen zich echt betrokken voelen bij de producten van Weleda. Ook hieruit blijkt de enorme kracht die duurzaam ondernemen kan hebben.”

Alle bedrijven die voldeden aan de criteria van Allesduurzaam konden aan de verkiezing deelnemen. De strijd is in de afgelopen maanden opgepakt door bijna 150 bedrijven variërend van grote spelers als kantoormeubelfabrikant Ahrend tot kleine initiatieven als de ecowasbal. De verkiezing is georganiseerd in samenwerking met Ode, P+, Rank a Brand, De Wereld van Morgen en Urgenda, en zal vanaf nu ieder jaar een nieuwe editie krijgen. “Met deze prijs hopen we duurzaam ondernemen nog meer onder te aandacht te brengen en het belang ervan te onderstrepen”, aldus Boessenkool.

De prijs, bestaande uit een oorkonde en een beeld gemaakt door kunstenaar Daan de Leeuw, is afgelopen donderdag uitgereikt door wethouder duurzaamheid Baldewsingh van Den Haag. Het beeld symboliseert de kringloop van het leven. “Het denken in kringlopen is voor duurzaamheid erg belangrijk”, aldus Boessenkool. “Dit proberen we met deze prijs tot uitdrukking te brengen, en Weleda is in die zin een prachtige winnaar omdat dit bedrijf dat al jaren succesvol in de praktijk brengt.”

De uitreiking vindt plaats op donderdag 11 november, 15.30 uur in het gebouw Groen Licht aan het Esperantoplein 19, Den Haag. Dit is gelegen op loopafstand van het Haagse centrum.’
Die laatste zin is een beetje gek en laat zien dat dit een haastbericht is en gedeeltelijk al voorgekookt of bewerkt in allerlaatste minuut, om maar de eerste te kunnen zijn. Nu nog even kijken bij Weleda zelf, en ja hoor, die zijn ook bij de pinken met ‘Weleda Allerduurzaamst!’
‘Weleda is uitgeroepen tot Duurzaamste Merk van Nederland. Op 11 november, de Dag van de Duurzaamheid, reikte Wethouder Baldewsingh van Den Haag de Duurzaamste Merk van Nederland 2010 Award uit aan Weleda-directeur Hans Nijnens. De verkiezing is georganiseerd door de website Allesduurzaam.nl in samenwerking met Ode, P+, Rank a Brand, De Wereld van Morgen en Urgenda.

Allesduurzaam.nl is een website met de grootste databank van duurzame bedrijven in Nederland. Alle bedrijven die voldeden aan de criteria van Allesduurzaam konden worden genomineerd. In totaal hebben ruim 4183 bezoekers van Allesduurzaam hun stem uitgebracht op vele “groene” merken. Weleda liet Rozenkwekerij De Bierkreek en ASN Bank achter zich op een respectievelijke tweede en derde plaats. Weleda, sinds 1921 producent van 100% natuurlijke lichaamsverzorgingsproducten en geneesmiddelen, mag zich een heel jaar het Duurzaamste Merk van Nederland noemen. Een bekroning voor een merk waarvoor duurzaamheid een begrip is. En dat in het jaar, voorafgaand dat Weleda 90 jaar bestaat!

De uitreiking van de Award vond plaats tijdens de bijeenkomst “Ontmoet en Groet Duurzaam Den Haag”. De prijs bestaat uit een oorkonde en een beeld gemaakt door kunstenaar Daan de Leeuw. Het beeld symboliseert de kringloop van het leven. “Het denken in kringlopen is voor duurzaamheid erg belangrijk”, aldus Gea Boessenkool, directeur van Allesduurzaam. “Dit proberen we met deze prijs tot uitdrukking te brengen.”’
Uitstekend gedaan, die prijs is maar weer mooi binnen! Een ander mooi nieuw bericht vond ik op de website van de Lievegoed Zorggroep (alweer, dat was een maand geleden in ‘Alcohol’ ook al zo) onder de titel ‘10 december: Symposium Theory U, Presentie & Verslavingszorg’:
‘Theory U geldt internationaal als een inspiratiebron voor een diepere wijze van communiceren en luisteren in organisaties. De potentie is dat de verhouding tussen behandelaar en cliënt verbetert, doordat de eerste een staat van “presencing” realiseert. Dit biedt innovatiekansen voor de zorg.

In dit symposium verkennen we wat Theory U behelst. Wat dat met het begrip “presencing” van Peter Senge te maken heeft. En hoe dat zich verhoudt tot de presentietheorie van Andries Baart. Opvallend is de overeenkomende, maar onafhankelijk ontwikkelde keuze voor presentie/presence als kernbegrip.

Theory U en presentie zijn beide intern verbonden met een wijsgerig-spirituele dimensie in de omgang met mensen met een verslavingsprobleem. Gevoeliger kijken, luisteren en beter aansluiten bij de ander staat centraal.

Op deze bijeenkomst presenteert Bram Tjaden zijn boek “En nu U”. Hij verkent op verhalende wijze de waarde van Theory U voor de verslavingszorg.

Wat te verwachten op 10 december?
13.30 uur Inloop
14.00 uur Opening dagvoorzitter Derk Klein Bramel
Lezing dr Bram Tjaden + boekaanbieding aan Ruud Rutten
Referent reactie door ir Jeroen van Lawick van Pabst
Interview Rogier Dijkman door prof. dr Anne Goossensen
Muziek door Florian de Backere
Lezing prof. dr Andries Baart
17.00 uur Netwerk bijeenkomst met hapjes en drankjes

Locatie: Boelelaan1109, OZW gebouw, Amsterdam Zuid/WTC (het bruine, ronde Inholland gebouw naast de VU)
Kosten: 50 euro
Cadeau: “En nu U”, het Boek van Bram Tjaden
Meer info en aanmelden: patrick.kurpershoek@inholland.nl

Wie is wie?
– Derk Kein Bramel, beleidsmedewerker Lievegoed Zorggroep
– Bram Tjaden, antroposofisch huisarts en auteur van het boek “En nu U”, medewerker Lievegoed Zorggroep
– Ruud Rutten, voorzitter Raad van Bestuur Tactus Verslavingszorg
– Jeroen van Lawick van Pabst, zelfstandig adviseur en Theory U kenner
– Rogier Dijkman, ervaringsdeskundige/auteur van het boek “Kopstoot”
– Anne Goossensen, Hoogleraar Presentie en GGZ aan de UvT & Lector Verslavingszorg Inholland
– Florian de Backere, componist en muzikant
– Andries Baart, Hoogleraar Presentie en Zorg, Universiteit van Tilburg’
Grappig, ook hier komt Rogier Dijkman weer voor. Die waren we in ‘Alcohol’ ook al prominent tegengekomen.
.

Geen opmerkingen:

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Volgen op Facebook


Translate

Volgers

Herkomst actuele bezoeker(s)

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)