Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

woensdag 13 april 2011

Italië

We hebben dit jaar niet alleen 150 jaar Steiner, maar ook 150 jaar Italië. Dat is opmerkelijk, die gelijktijdigheid, temeer dit feit in Steiners karmaonderzoek op een opvallende manier naar voren treedt. – Afgelopen zaterdag verscheen in Trouw een uitvoerig artikel, dat nog niet op de website staat (maar zoals u weet gebeurt dat wel na twee maanden), en dat een mooie opmaat voor dat karmaonderzoek vormt. In het katern ‘De Weekendgids’ schreef Saskia Bosch over ‘Jarig Italië’:
‘De eenheidsstaat Italië bestaat 150 jaar. De Risorgimento, oftewel de herrijzenis, zoals de Italianen de eenwording noemen, wordt het hele jaar groots gevierd. In Italië, maar ook in Nederland.

De Haagse Italiaan Luca Brioschi liet de geboortedag van zijn land niet onopgemerkt voorbij gaan. “Ik zie het als een verplichting om een moment als de eenwording te laten leven in de familie.”

Op 17 maart was het precies 150 jaar geleden dat de eenheidsstaat Italië werd uitgeroepen. Ook Italianen in Nederland staan stil bij de Risorgimento oftewel herrijzenis. Voormalig chef-kok en culinair expert Luca Brioschi organiseerde een groot familiediner. “Onder het eten spraken we over wie we zijn en de gebeurtenissen in Italië. Zoals alle Italianen houden we van uitgebreid tafelen. We aten versgemaakte Minestrone alla Milanese en bij elke lepel soep vertelden we een verhaal. Zo hopen we de geschiedenis meer persoonlijk te maken voor de kinderen.”

Voor Tatiana Bruni, docente Italiaanse taal en cultuur aan het University College Utrecht, is de eenwording een goede aanleiding om deze zomer naar Turijn af te reizen om de exposities te bekijken die in het kader van de eenwording worden georganiseerd. “Ik vind het belangrijk om er bij stil te staan dat er mensen hebben geleefd die vonden dat we beter af zouden zijn zonder de overheersing van Spanje of Frankrijk. Het waren veelal jonge mensen, die bereid waren om voor de zaak te sterven. Het is heel interessant om te volgen wat er nu in landen als Libië en Egypte gebeurt. Maar we realiseren ons niet dat zoiets nog niet zo lang geleden ook in Italië plaatsvond.”

Toch is de eenwording niet voor iedereen in de Italiaanse gemeenschap in Nederland een thema. “Ik zal niet het vliegtuig nemen om in Turijn te gaan feesten”, stelt Claudia Zanin uit Den Bosch. De oprichter van het marketing en communicatiebureau Italia Promotion volgt de festiviteiten wel vanuit zakelijk oogpunt. “Maar mijn hart gaat er niet sneller van kloppen.”

Die verdeeldheid in de Italiaanse gemeenschap in Nederland, speelt ook in Italië. De van oorsprong Duitstalige regio Zuid-Tirol weigert deel te nemen aan de festiviteiten. De regio werd na de eerste Eerste Wereldoorlog tegen de zin van veel Duitstalige Zuid-Tirolers bij Italië gevoegd. En ook de regeringspartij Lega Nord, die naar een onafhankelijk Noord-Italië streeft, ziet niets in de vele vieringen. “Het is misschien wel symbolisch dat er zo’n gesteggel is over de festiviteiten rond de eenwording, omdat het aangeeft dat Italië nog geen eenheid is. 150 jaar is blijkbaar niet lang genoeg om een gevoel van eenheid te creëren. Daarbij, er zijn zoveel problemen, streekbedrijven die failliet gaan en het gedoe rond premier Berlusconi, dat ik me kan voorstellen dat mensen zeggen: wat valt er eigenlijk te vieren?”, meent de Nederlands-Italiaanse cabaretière Veronique Sodano.

Toch wordt de eenwording in Italië met een ware explosie aan evenementen gevierd. Het zwaartepunt van de festiviteiten ligt in de eerste hoofdstad van Italië: Turijn. Tot 20 november biedt de stad aan de voet van de Alpen een stortvloed aan evenementen rond de eenwording. Zo voert de eerste etappe van de Giro op 7 mei van de Reggia di Venaria Reale, het koninklijke paleis op tien kilometer van Turijn, naar het centrum van de stad. En het Koninklijk Theater brengt het hele seizoen opera’s van Verdi.

De twee belangrijkste locaties voor de vieringen zijn de Officine Grandi Riparazioni (‘De grote reparatiewerkplaatsen’) in Turijn en de Reggia di Venaria Reale. Beide locaties bieden exposities, die de verschillende facetten van de Italiaanse geschiedenis belichten. In de Officine Grandi Riparazioni (OGR) is onder meer een interactieve multimedia-tentoonstelling te zien die de geschiedenis van het Italiaanse volk vertelt in thema’s als kerk, migratie, politiek, maffia en media. Maar er wordt ook vooruitgeblikt met een expositie over de toekomst van Italië.

De Reggia di Venaria Reale brengt een expositie over de geschiedenis van de Italiaanse mode, beginnend bij de kleding van 19de eeuwse aristocraten en eindigend bij hedendaagse Italiaanse topontwerpers. Op dezelfde locatie is tevens een expositie gewijd aan Leonardo da Vinci. Beroemde tekeningen, zoals het zelfportret, normaliter in de Koninklijke Bibliotheek in Turijn te zien, zijn naar de residentie overgebracht voor een tentoonstelling over de beroemde alleskunner.

De Reggia is dit jaar ook een Mekka voor liefhebbers van de Italiaanse keuken. Door de tuinen, die onder meer tien hectare aan moestuinen en boomgaarden herbergen, zijn diverse botanische en gastronomische routes uitgezet. Op zaterdagen en zondagen worden bij de Reggia culinaire markten gehouden. Wie de smaak te pakken heeft, kan zich ook opgeven voor een kookworkshop of elke vrijdag aanschuiven bij de Koninklijke Diners in de Galleria Grande waar chef-koks voor zestig euro per persoon Italiaanse streekgerechten serveren.

Hoewel Turijn verreweg het meest uitgebreide programma heeft, organiseren ook talloze andere plaatsen eenwordingsevenementen. Uiteraard de grote steden, zoals Rome, Milaan en Florence. Maar ook in kleinere steden is het mogelijk om een eenwordingsgraantje mee te pikken.

Zo eert Genua in haar eenwordingsmuseum filosoof en politicus Giuseppe Mazzini, een van de geestelijke vaders van de Risorgimento. Het stadje Montalto di Castro, in de provincie Viterbo, gooit het over een modernere boeg. Van 24 juni tot 4 juli wordt het Urban Contest-festival gehouden, waarbij een link wordt gelegd tussen de eenwording en street art en urban culture, met voorstellingen en graffiti-kunstwerken. Verder staat het jaarlijkse Con vivere-festival in Carrara in het teken van 150 jaar Italië en is in de kerk van San Marco in Vercelli een speciale tentoonstelling over de 20ste eeuwse Italiaanse schilderkunst te zien met werken uit de verschillende Guggenheim-collecties.

Wie de eenwording liever wat actiever viert, heeft ook keuze genoeg. In de provincie Turijn zijn elf routes uitgezet die langs locaties voeren die van belang zijn geweest bij de geboorte van Italië. Veel van deze routes zijn per fiets af te leggen. De regio rondom Turijn, Piemonte, is sowieso zeer in trek bij fietsers en een popualaire bestemming voor fietsreizen.

Als je de historische locaties in Turijn op de fiets bekijkt, zul je ontdekken dat de stad opvallend fietsvriendelijk is. Turijn telt 175 kilometer aan fietspaden en heeft net als veel Europese steden een fietsplan: To Bike. Met een dagpas van 5 euro kun je bij een van de 116 fietsstations een huurfiets ophalen of inleveren.

De overtreffende trap in fietsreizen in het kader van de eenwording is dit jaar een 29-daagse toer die van Sicilië naar Turijn voert. Wie overweegt deze ruim 2100 kilometer lange tocht langs de hoogtepunten van de Risorgimento te maken, moet wel over een uitstekende conditie beschikken. “Ja, het is een zware reis”, geeft Julie Horton van reisbureau Experience-plus! toe. “Er rijdt wel een busje mee, maar we dringen er bij onze reizigers op aan dat ze goed voorbereid zijn, zodat ze de hele trip aankunnen. Deze reis is vooral populair bij onze vaste klanten die vaker deelnemen aan de extreem lange fietstochten die we aanbieden. Zo hebben we ook een fietsreis van Sint Petersburg naar Istanbul en een reis dwars door Patagonië van de Atlantische kust naar de kust van de Stille Oceaan. Maar behalve fietsfanaten gaan er ook mensen mee die op deze sportieve manier de eenwording van Italië willen vieren.”

Feest mee
Alle informatie over de evenementen rond de eenwording in Turijn en omgeving zijn te vinden op de website eng.italia150.it.

Het fietsplan To Bike in Turijn heeft eigen website: www.tobike.it. Een plattegrond met de fietspaden in Turijn is te downloaden op www.comune.torino.it/pdf/mappa_ciclabili.pdf.

De 29-daagse fietstocht van Sicilië naar Turijn wordt georganiseerd door reisorganisatie Experience-plus!: www.experienceplus.com. Fietsreizen in de Piemonte worden door diverse organisaties aangeboden, zoals SNP (www.snp.nl), Bike Travel (www.biketravel.nl) en Onderweegs in Italië (www.onderweegsinitalie.nl).’
Willen we weten wat Steiner over de oprichting en eenwording van Italië gezegd heeft, kunnen we eenvoudigweg naar ‘Karmaonderzoek 1’ grijpen. Dat wil zeggen, wanneer dit boek herdrukt is, aangezien die nu uitverkocht is. Die herdruk vraagt een kleine twee maanden. We kunnen echter ook terecht bij het ‘Rudolf Steiner Online Archiv’ die de betreffende twee voordrachten, op 22 en 23 maart 1924, op verschillende manieren biedt:
Sechs Vorträge, Dornach 16. Februar bis 23. März 1924, (GA 235)
Erstveröffentlichung: Dornach 1933’
Ik kan de Engelse versie nemen: ‘Lecture XI’, die begint zo:
‘Our studies of karma, which have led us lately to definite individual examples of karmic relationships, are intended to afford a basis for forming a judgment not only of individual human connections, but also of more general historical ones. And it is with this end in view that I would like now to add to the examples already given. Today we will prepare the ground, and tomorrow we will follow this up by showing the karmic connections.

You will have realised that consideration of the relation between one earth-life and the next must always be based upon certain definite symptoms and facts. If we take these as our starting-point, they will lead us to a view of the actual connections. And in the case of the individualities of whom I have ventured to tell you, I have shown where these particular starting-points are to be found.

Today I want, as I said, to prepare the way, placing before you problems of which we shall find the solutions tomorrow.

Let me first draw your attention to the peculiar interest that one or another personality can arouse. I shall speak of personalities of historical interest as well as of personalities in ordinary life; the very interest that some persons arouse in us will often urge us to find a clue to their life-connections. Once we know how to look for these clues in the right way, we shall be able to find them. As you will already have noticed from the way in which I have presented the cases, it is all a matter of seeking in the right way. Let us then not be deterred, but proceed boldly.

Whatever one’s attitude to the personality of Garibaldi may be in other respects, there can be no doubt that he is an interesting figure in the history of Europe; he played, as we all know, a remarkable part in the events of the 19th century. Today, then, we will make a preparatory study of Garibaldi, and to begin with I will bring to your notice certain facts in his life which, as we shall find, are able to lead the student of spiritual science to the connections of which we shall learn tomorrow.

Garibaldi is a personality who participated in a remarkable way in the life of the 19th century. He was born in the year 1807 and he held a prominent and influential position on into the second half of the century. This means that the way he expresses himself as a man is highly characteristic of the 19th century.’
Verderop gaat het over Italië:
‘But now the time came, in the middle of the 19th century, when all kinds of impulses for freedom were stirring among the peoples of Europe, and Garibaldi could not bring himself to stay away any longer in South America; he returned to his fatherland. It is well-known with what intense energy he worked there, mustering volunteers under the most difficult circumstances — so much so that he did not merely contribute to the development of the new Italy: he was its creator.

And here we come to a feature of his life and character that stands out very strongly. He was, in every relationship of life, a man of independence, a man who always thought in a large and simple way, and took account only of the impulses that welled up from the depths of his own inner being. And so it is really very remarkable to see him doing everything in his power to bring it about that the dynasty of Victor Emmanuel should rule over the kingdom of Italy, when in reality the whole unification and liberation of Italy was due to Garibaldi himself. The story of how he won Naples and then Sicily with, comparatively speaking, quite a small force of men, undisciplined yet filled with enthusiasm, of how the future King of Italy needed only to make his entry into the regions already won for him by Garibaldi, and of how, nevertheless, if truth be told, nothing whatever was done from the side of the royal family or of those who stood near to them to show any proper appreciation of what Garibaldi had accomplished — the whole story makes a deep and striking impression. Fundamentally speaking, if we may put it in somewhat trivial language, the Savoy Dynasty had Garibaldi to thank for everything, and yet they were eminently unthankful to him, treating him with no more than necessary politeness.’
Steiner eindigt dan op deze manier over hem:
‘You will agree — this is not merely an interesting life, but the life of a man who in very deed and fact is lifted right above all other greatness in evidence in the 19th century! A most remarkable man — so original, so elementary, acting so evidently out of primitive impulses, and at the same time with such genius! Others working with him may perhaps have been better at leading large armies and doing things in an orderly way, but none of them in that deeply materialistic period had such genuine, spontaneous enthusiasm for what they were aiming at.
Here, then, is one of the personalities whom I would like to place before you. As I said, I shall give preparatory descriptions today, and tomorrow we will look for the answers.’
En ook die voordracht is op deze plek te vinden.
.

2 opmerkingen:

Herman Boswijk zei

Over Garibaldi verscheen in 1962 in de onvolprezen Phoenix-reeks van uitgeverij De Haan de vertaling van een biografie, geschreven door Maria Krück von Poturzyn, waarin je, als je het weet, Steiners karma-beschouwing verwerkt vindt.
Het boek is ev. tweedehands gemakkelijk te vinden.

Herman Boswijk zei

De link naar een biografische schets van Maria Krück werkte niet. Hierbij nogmaals een poging: Maria Krück von Poturzyn.

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Volgen op Facebook


Translate

Volgers

Herkomst actuele bezoeker(s)

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)