Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

vrijdag 29 april 2011

Trampoline

Voordat de maand april voorbij is, nog even dit. Gisteren schreef ik in ‘Horizontaal’ bijna nebenbei:
‘het Bernard Lievegoed College for Liberal Arts bestaat 40 jaar. Daar zou je zo overheen lezen. Op de website van dit BLCLA ben ik het ook niet zo duidelijk tegengekomen.’
Nou – onder ‘Nieuws’ staat het toch echt wel:
‘Dit jaar vieren wij het 40-jarig Jubileum van het Bernard Lievegoed College of Liberal Arts/Vrije Hogeschool. Ter gelegenheid hiervan vinden een aantal activiteiten plaats, waaronder een bijzondere voorstelling van het programma Felix, Shaffy & Sebaz, speciaal bestemd voor onze vrienden. De voorstelling vond plaats op woensdagavond 13 april in het Felix Meritis in Amsterdam.’
Maar, toegegeven, het spettert er niet vanaf. Het bericht is trouwens 14 april gedateerd. Er direct onder, met de datum 8 april, lees ik:
‘Afgelopen dinsdag was Jelle van der Meulen met ons in gesprek. Hij ging daarin uitvoerig in op de vraagstukken van een organisatie als het BLCLA in deze tijd. Het gesprek dat daarop volgde was boeiend en inzichtgevend. Op zijn weblog geeft Jelle een terugblik op het gesprek. Een boeiende visie, een “Trampolin” voor de geest.’
Gek dat men naar een pdf verwijst, en niet direct naar zijn weblog. Op die bewuste datum van 8 april publiceerde hij daar namelijk ‘Bernard Lievegoed College. Über soziale Trampolins und mutige Sprünge’:
‘Letzte Woche hatte ich in Driebergen in den Niederlanden ein Gespräch mit Mitarbeitern des Bernard Lievegoed College for liberal Arts. Die Unterhaltung fiel mit der Tatsache zusammen, dass, wie Clarine van Lookeren Campagne es ausdrückte, der Todestag Lievegoeds (12. Dezember 1992) im Laufe des Jahres 2011, “seinen ersten Mondknoten erreichen wird”. Und weil Mondknoten immer Umschlags- und Wendepunkte sind, bewegte uns die Frage: Wie steht es heute mit den Impulsen Lievegoeds?

Nun kann man sich auf zwei Arten und Weisen mit dieser Frage beschäftigen. Erstens kann man auf die vielen Initiativen schauen, die Bernard Lievegoed ergriffen und initiiert hat. Wo stehen im Moment die Lievegoed’schen Institute, wie Zonnehuizen (eine heilpädagogische Einrichtung), das NPI (ein Büro für Organisationsentwicklung) und die Vrije Hogeschool (heute Bernard Lievegoed College for liberal Arts)?

Und zweitens kann man auf die innere Dynamik oder die “immanente” Entfaltung seines Impulses blicken. Dabei geht es eher um Fragen, die weit über die genannten Institute hinaus gehen und generell die Lage unserer Zeit betreffen. In meiner Zusammenfassung des Gespräches von letzter Woche werde ich diesen zweiten Weg gehen. Es wird sich dann zeigen, dass die Willensrichtung von Bernard Lievegoed erstaunlich aktuell ist.

Lievegoed war ein Mensch, der aus kräftigen Intuitionen heraus arbeitete. Manchmal hatte er Mühe damit, seine Intuitionen rückwirkend über die Inspiration, die Imagination und die (wissenschaftlichen) Begrifflichkeiten so zu benennen, dass sie für das heutige Denken zugänglich und verständlich wurden. Aus diesem Grund war und ist seine Arbeit verletzbar. Manchmal muss man (zum Beispiel in seinen Büchern) durch eine Menge Unterholz kriechen, um die Lichtung im Wald zu entdecken.

Allerdings führt dieser Umstand dazu, dass man gezwungen wird, die eigenen Kräfte zur Aufnahme der Intuitionen zu stärken. Die Hindernisse in den Lievegoed'schen Darstellungen, vorausgesetzt, dass man ihnen souverän entgegen tritt, sind eine Hilfe, die Sphäre der lichtenden Intuitionen zu erreichen. Anders gesagt: Lievegoeds Stärke lag nicht darin, bestimmte Inhalte sprachlich unmittelbar zu vermitteln, sondern darin, auf einen Weg hinzuweisen – er sprach diesbezüglich vom “Saturnweg” – den jeder Mensch eigenständig gehen kann.

Ich würde sagen, dass seine Impulse von drei großen Intuitionen geprägt worden sind. Die erste ist, dass es in der heutigen Zeit vor allem darum geht, die schlummernden “Missionen” in den Biographien der Einzelnen frei zu setzen. Ausbildung, Fortbildung, Schulung, ja überhaupt das Leben als solches, müsste darauf gerichtet sein, die Menschen als freie Initiatoren zu erwecken.

Die zweite Intuition bezieht sich auf das soziale Leben. Nur im offenen und wohlwollenden Zusammenleben und Zusammenarbeiten der Menschen werden die geistigen Quellen des Einzelnen gefunden und geöffnet. “Statt die anderen klein zu machen, können wir lernen, einander größer zu sehen”, meinte Lievegoed in seinem Buch “Über die Rettung der Seele”. An dieser Stelle ist auch eine Notiz von Rudolf Steiner sehr hilfreich: “[...] auch die Furcht darf davon nicht abhalten, dass man in den Abgrund des Individuellen fällt, denn man steigt aus diesem Abgrund im Verein mit vielen Geistern auf und erlebt sich mit ihnen in Verwandtschaft; dadurch wird man aus der geistigen Welt geboren [...]”.

Die dritte Intuition hängt damit zusammen, dass – ich sage es in meinen Worten – das heutige Bestreben soziale Netze zu bilden, erweitert werden könnte durch die Einsicht, dass die Netze sich in Trampolins verwandeln können. Der Sturz in der individuellen Abgrund macht eine Kraft frei, die im Grunde genommen den befreienden Sprung nach oben ermöglicht. Diese Erkenntnis, so meine Lievegoed, müsste allen therapeutischen, pädagogischen, sozialen und sonstigen Bestrebungen eine neue Richtung geben.

Entscheidend ist, wie die “Institutionen” sich auf diese Bewegung-der-Initiation einstellen. Mir scheint es so zu sein, dass gerade diese Frage im Moment am meisten brennt und lodert. Wie kann sich zum Beispiel ein Kindergarten oder eine Schule diesbezüglich “fähig” machen? Welche Formen oder “Rituale” werden gebraucht, um gemeinsam ein soziales Trampolin zu bilden?

Der erste Mondknoten (18 Jahre, 7 Monate und knapp 10 Tage nach der Geburt) hat einen stürmischen Charakter. Er ist geprägt von dem adoleszenten Verlangen, so richtig vorwärts zu gehen und zuzugreifen, auch wenn die nötigen Erkenntnisse noch fehlen. Am Ende des Gespräches in Driebergen wurde deutlich, dass alle einzelnen Mitarbeiter des College, aber auch das Team als Ganzes, diesbezüglich vor einer Schwelle stehen, die nur mit Mut überschritten werden kann.

Das theoretische Wissen, dass am Abgrund die Masken fallen und die Selbstverständlichkeiten nicht mehr tragen, fragt um praktische Sprünge nach oben. Es war berührend zu bemerken, dass die Bereitschaft sich in unsichere Bereiche zu begeben, dorthin wo alles schwebt, stark vorhanden ist. Das Bernard Lievegoed College wird unter der Leitung von Jeroen Lutters seinen Weg finden.’
Mede naar aanleiding van dat bericht ‘Horizontaal’ gisteren, en eerdere berichtgeving hier, zoals ‘Optimaal organiseren’ op 16 april 2009, ook nog dit nieuws van het lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg. Het is immers vroeg dag, 6 mei aanstaande:
‘06-05-2011: “Optimaal organiseren van antroposofische gezondheidszorg”

Op vrijdag 6 mei organiseert het lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg samen met het Instituut voor Mens- en Organisatieontwikkeling en het lectoraat Mens en Organisatie van de Stenden Hogeschool een minisymposium.

Vorig jaar zijn therapeutica in Nederland gevraagd mee te doen aan een actie-onderzoeksproject naar het optimaal organiseren van gezondheidscentra op antroposofische basis. Een aantal therapeutica toonde interesse, het therapeuticum Mercuur uit Eindhoven heeft meteen besloten mee te doen. Intussen stappen ook anderen in en wordt het tijd voor een eerste reflectie.

Het minisymposium is van 15.30 tot 18.00 uur en vindt plaats in de Kleine Tuinzaal van congrescentrum Antropia in Driebergen. U bent van harte welkom!
Laten we hier eens op klikken. Na de bovenstaande tekst wordt vervolgd met:
‘Daarom nodigen Adriaan Bekman van het Instituut voor Mens- en Organisatieontwikkeling én lector Mens en Organisatie aan de Stenden Hogeschool in Leeuwarden en Erik Baars, lector antroposofische gezondheidszorg aan de Hogeschool Leiden, u van harte uit voor een minisymposium op 6 mei. De beide lectoren zullen ingaan op de achtergronden bij dit onderzoek. Daarnaast zal Klaas IJkema, als onderzoeker vanuit het lectoraat betrokken bij Mercuur, terugkijken op het onderzoek en de resultaten ervan. Eveneens zullen leden van Mercuur vertellen over hun eigen ontwikkelingen in dit onderzoeksproces.

Er is alle gelegenheid om vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. Ook kunnen er afspraken gemaakt worden voor deelname aan het onderzoeksproject.’
Ook niet onbelangrijk:
‘Deelname is gratis.
Bekijk het programma.’
Dat doen we ook en zien dan:
‘Het programma is:
15.00-15.30 uur: Aankomst en koffie en thee
15.30-16.00 uur: Achtergronden bij het actieonderzoek (Adriaan Bekman en Erik Baars)
16.00-16.45 uur: Presentaties projecten (medewerkers Therapeuticum Mercuur)
16.45-17.00 uur: Pauze
17.00-17.45 uur: Resultaten van het actieonderzoek (Klaas IJkema)
17.45-18.00 uur: Hoe verder vanaf hier?

Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Wij hopen dat in ieder geval van elk therapeuticum één medewerker zal deelnemen.
Wilt u deelnemen aan het symposium, geeft U zich dan op bij Klaas IJkema. E-mail: ijkema@het-imo.net. Tel. 0343-574366.
Wij verheugen ons op een inspirerend symposium.

Adriaan Bekman
Erik Baars’

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(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

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