Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

maandag 19 april 2010

Cartoon

Ik kan rustig doorgaan met de soort van berichtgeving waar ik gisteren mee bezig was in ‘Musis’... Uiteraard weer met dank aan De Stentor, want die krant blijkt een onuitputtelijke bron van informatie voor ‘mijn soort nieuws’. Zoals vandaag over Leerlingen IJsselschool nu met de bus op reis’:

‘Eerst hevige teleurstelling, daarna weer de opluchting. Sinds gistermiddag weten leerlingen van vrije school De IJssel in Zutphen dat ze tóch op kunst- en cultuurreis mogen naar Boedapest. In plaats van met het vliegtuig reizen de 23 leerlingen en hun begeleiders nu met de bus van Eurolines.

De situatie zag er vrijdagavond nog somber uit. Vanwege de aswolk leek de reis niet door te gaan. De groep zou zaterdag per vliegtuig vanaf het Duitse Weeze vertrekken. “Het is zuur”, zei Kirsten Kleinfeld, moeder van een van de gedupeerden zaterdagochtend. “Alle leerlingen hadden naar de reis toe gewerkt en geleefd. Vrijdagavond laat werd het definitief bekend. Toen zijn alle leerlingen gebeld met de trieste mededeling. De kans dat zoiets als dit gebeurt is zo klein.”

Maar de docenten lieten het er niet bij zitten. Meteen al werden pogingen in het werk gesteld om alternatief vervoer te regelen. Uiteindelijk kwam het gistermiddag rond. “We hebben het hele weekend doorgewerkt”, zegt docent en mentor Mark Bouwman. “Het viel nog niet mee om een bus te vinden. In heel Europa is het vliegverkeer verstoord, dus de druk op busmaatschappijen is groot.”

De grootste groep vertrekt nu dinsdag naar Boedapest. Een kleiner groepje gaat woensdag. Met het hostel heeft de school goede afspraken kunnen maken. “Alles schuift een paar dagen op, zodat we toch een volledig programma kunnen afwerken.” De leerlingen zijn in de loop van zondagmiddag per e-mail op de hoogte gesteld van het goede nieuws. “We hebben steeds in nauw contact gestaan met leerlingen en ouders”, zegt Bouwman.’

Nu lees ik vanavond op de website van NRC Handelsblad:

‘Europese verkeersministers hebben vandaag besloten het luchtverkeer gedeeltelijk vrij te geven. (...) De eerste vluchten gaan naar Shanghai, New York en Dubai.’

Daar zouden ze in Zutphen dus nog niet mee geholpen zijn... Het andere bericht vandaag in De Stentor is van Jan Vloet. Hem kwamen we op 10 november 2009 in ‘Miscalleneous’ al een keer tegen, in het bericht Dalton en Vrije School koploper’. Vandaag gaat het echter over Zutphenaar Csaba Balogh wint cartoonbattle’:

‘De 16-jarige Zutphenaar Csaba Balogh is winnaar geworden van de cartoonbattle in de regio Stedendriehoek. Hij kreeg de eerste prijs zaterdagmiddag uitgereikt op de stripbeurs in hotel Haarhuis in Arnhem.

Via een flyer en tijdens tekenlessen op school werden jongeren in de regio Stedendriehoek uitgedaagd een cartoon te maken over jongeren en alcohol. De cartoonbattle is onderdeel van de jongerencampagne “Minder drank, Lekker fris”, over de risico’s van alcohol op jonge leeftijd, omgaan met groepsdruk en alcoholvrije alternatieven.

Csaba raakte meteen geïnspireerd door de flyer. Dat in combinatie met zijn grote hobby cartoontekenen leidde tot de eerste prijs. Csaba: “Ik hou van strips en van cartoons. In mijn vrije tijd ben ik altijd aan het tekenen. Mijn anti-alcoholcartoon heb ik gemaakt in samenspraak met mijn tekenleraar op de vrije school De Berkel. Ik ben superblij dat ik eerste geworden ben. Ik weet nog niet wat ik wil worden maar ik denk wel dat mijn beroep later iets met tekenen te maken zal hebben.”

Alle ingezonden cartoons zijn beoordeeld door de striptekenaars Kees de Boer en Mars Gremmen. Ook een medewerker van GGD Gelre-IJssel, de initiatiefnemer van de cartoonbattle, mocht meekiezen uit de inzendingen. Het prijzenpakket bestaat zeker niet uit drank. De winnaars krijgen vier entreekaartjes voor Walibi World, een Fokke en Sukke-pakket en een bol.com cadeaubon.’

Mooi! Mars Gremmen maakt momenteel furore in de nieuwe Eppo als vaste cartoonist voor de openingsbladzijden ‘Op de redactie’. Hilarische commentaren op lezersmails. Op zijn weblog vermeldde hij al eerder zijn aanwezigheid in Arnhem. Wie weet waartoe Csaba Balogh straks nog in staat is.

Geen opmerkingen:

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Translate

Volgers

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)