Bedoeld is: antroposofie in de media. Maar ook: in de persbak van de wijngaard, met voeten getreden. Want antroposofie verwacht uitgewrongen te worden om tot haar werkelijke vrucht door te dringen. Deze weblog proeft de in de media verschijnende antroposofie op haar, veelal heerlijke, smaak, maar laat problemen en controverses niet onbesproken.

woensdag 19 augustus 2009

Rebellen

‘In 1967 lanceerden de rebellen van Dr. Hauschka Cosmetica 100% natuurzuivere cosmetica. Deze is gebaseerd op de revolutionaire visie dat de huid eigen krachten bezit om zichzelf te verzorgen en te herstellen. De producten voor de dagelijkse verzorging dienen deze krachten te ondersteunen in 3 stappen: reinigen, versterken en beschermen.’

Op 22 juli 2008 schreef ik in ‘Pure cosmetica’ al een keer over Dr. Hauschka. Maar dat bericht was nog grotendeels in het Engels. Vandaag gaat het in het Nederlands. Doet me eraan denken dat ik al een weekje geleden een nieuw speeltje aan deze weblog heb toegevoegd (helemaal onderaan, direct na mijn profiel): het Google Vertaal programma. Nu kan iedereen zijn eigen taal instellen, en prompt verschijnt de tekst in die taal. Dat wil zeggen, een computergestuurde vertaling, dus meer een woordelijke vertaling met veel fouten, maar dan kan iemand in het buitenland toch een idee krijgen waar het over gaat. Nu moet ik deze mededeling dus eigenlijk in een andere taal schrijven, extra opvallend, op een speciale plek of zo, zodat de buitenlandse bezoeker in de gaten krijgt dat dit nu tot de mogelijkheden behoort. Maar ja, dat werkt hier niet helemaal op deze manier, met de vormgeving die ik aan mijn weblog heb gegeven. Waar ik overigens heel tevreden mee ben. Alle aandacht gaat naar de lopende tekst van de dag; pas helemaal onderaan volgen inhoudsopgaven, verdere verwijzingen, enzovoorts.

Nu ik toch met huishoudelijke mededelingen bezig ben (dat heet in het Duits trouwens ‘in eigener Sache’ – ik heb me lang afgevraagd hoe je dat nu in het Nederlands zou moeten vertalen, maar nu heb ik de juiste vertaling zomaar vanzelf gevonden): ik heb Terra Canaillo weer opnieuw aan de lijst met ‘verwante weblogs’ toegevoegd. Die was een tijdje uit de running (een maand of drie), maar nu weer helemaal terug. Wel behoorlijk ‘skurril’ (verzin daar maar een Nederlands equivalent voor), maar dat is dan maar voor de liefhebber van een bepaald soort humor, met die fantasiewereld die zich vanuit The Urubistan Daily (een andere link, in beginsel van dezelfde makers) nu ook bijna helemaal tot daar uitstrekt. Trouwens, ik heb intussen kunnen ontdekken dat Joseph Canaillo de Nederlandse taal goed machtig is. Ik neem aan dat dat bij zijn makker T.C. Kronstadt niet het geval is.

Als laatste onderaan heb ik nu ook een rubriek met ‘Volgers’ opgenomen. Die mogelijkheid bestond al; nu is dit alleen geformaliseerd, zodat degenen die deze weblog willen volgen zich makkelijker kunnen opgeven en daar netjes op rij in de zichtbaarheid verschijnen.

Dat waren de ‘huishoudelijke mededelingen’ van vandaag. Nu weer terug naar de rebellen van Dr. Hauschka. Een persbericht van maart 2007, waar ik aan het begin uit citeerde, zegt daarover:

‘“Sinds uw brief hou ik van u”, deze woorden schrijft dr. Rudolf Hauschka, de oprichter van WALA Heilmittel GmbH, in 1962 als antwoord op een brief van een bijzondere vrouw, Elisabeth Sigmund. Elisabeth is een schoonheidsspecialiste uit Zweden en benadert huidverzorging op een unieke manier. Zo gelooft zij dat de huid over eigen krachten bezit om zichzelf te verzorgen en te herstellen en dat de huidverzorgings-producten deze krachten moeten ondersteunen. Dr. Rudolf Hauschka is zo onder de indruk van haar ideeën dat hij haar uitnodigt naar Eckwälden te komen. In Eckwälden gebruiken de twee rebellen deze revolutionaire visie als leidraad bij de ontwikkeling van de huidverzorgingsproducten. Zij werken samen met apothekers, chemici en antroposofische artsen en ontwikkelen de nieuwe cosmetica. Eerst nog onder de naam “Kosmetiek nach Frau Sigmund”, later als “Dr.Hauschka Cosmetica”. Nu, 40 jaar later staat Dr. Hauschka Cosmetica bekend als de pionier van de natuurzuivere cosmetica en worden de ruim 120 producten wereldwijd in 40 landen gebruikt.’

Verderop in het persbericht wordt meer verteld over het eigene en revolutionaire van dit productieproces:

‘Dr. Hauschka Cosmetica staat sinds 1967 voor 100% natuurzuivere cosmetica. De kracht van de producten wordt door een ritmisch productieproces uit de natuur gehaald om zo de balans van huid, lichaam en geest bij de gebruiker te stimuleren. Tijdens dit proces worden de plantenextracten afwisselend blootgesteld aan warmte en kou, licht en donker en behouden zij hun levenskracht. Voor de bereiding wordt alleen gebruik gemaakt van plantaardige oliën, minerale pigmenten, vetten, wassen en extracten uit geneeskrachtige planten. De producten zijn vrij van chemisch-synthetische geur- en kleurstoffen en conserveringsmiddelen en worden niet op dieren getest. Alle Dr.Hauschka producten dragen het keurmerk “Certified Natural Cosmetic” (gecontroleerde natuurcosmetica) van de BDIH. Het onafhankelijke onderzoeksinstituut Prüfinstitut für Marktökologie (IMO) ziet er op toe dat de strenge richtlijnen van de BDIH worden nageleefd.’

Elders op de website staat:

‘Onze geschiedenis begint in 1935. Toen stichtte Dr. Rudolf Hauschka de onderneming WALA en begon de productie van WALA geneesmiddelen. Tegenwoordig worden onder dit eerste merk ongeveer 900 verschillende geneesmiddelen op de markt gebracht. Ze zijn gebaseerd op de uitgangspunten van de antroposofische geneeskunde en zijn samengesteld uit heilzame planten en natuurlijke ingrediënten die worden vervaardigd via een door Rudolf Hauschka ontwikkeld ritmisch procédé.’

Maar ook dit vertelt nog niet het volledige verhaal. Dat is te vinden op de website van Wala Nederland. Voordat ik daar naartoe overschakel, eerst nog meer informatie over Dr. Hauschka cosmetica in de pers. Bij ‘Pers over ons’ (onder ‘Actueel’) zie ik achtereenvolgens Ode, Glossy, Jackie, Margriet, Mind, Grazia, Linda, Cosmopolitan, Nest en Happinez:

‘Klik op een afbeelding om deze te vergroten. Als u de vergroting vervolgens sluit, komt u weer terug op deze pagina.’

In dit kader zijn de ‘Klantenreacties’ ook interessant:

‘Steeds meer mensen ontdekken de natuurzuivere kwaliteit van Dr.Hauschka Cosmetica. En ze vertellen het verder, leest u maar:

Anouk van Nes
Musicalster Anouk is enthousiast over Dr.Hauschka Rozencrème. Reden voor haar: “Lekker natuurlijk”.
Bron: Linda maart 2008

Mari van de Ven
Topvisagist Mari van de Ven werkt graag met producten van Dr.Hauschka Cosmetica, zoals de Novum Solo 01 oogschaduw.
Bron: vriendin 17 2008

Sandra Reemer
Zangeres en TV presentatrice Sandra Reemer gebruikt Dr.Hauschka Bodyolie Rozen en zegt daarover het volgende:
“Prettiger dan crème.”
Bron: Linda oktober 2007

Simone van Baal
Als Topmodel Simone van Baal gevraagd wordt welke crème zij de beste vindt, antwoort zij: “de Rozencrème of de Gezichtscrème Kweepeer van Dr.Hauschka”.
Bron: Jackie augustus 2005

Sheila de Vries
Sheila de Vries over Dr.Hauschka Cosmetica: “Mijn favoriete merk voor de huid is Dr.Hauschka Cosmetica. Wekelijks neem ik een huidmasker, Gezichtspakking Vitaal genaamd, en mijn vermoeide en gestresste huid ontspant meteen.”
Bron: This is Beauty 2005

Linda Jeuring
Model Linda Jeuring over Dr.Hauschka Cosmetica: Beste Crème? “Dr.Hauschka Rozencrème – eigenlijk vind ik alle producten van dit merk fijn.”
Bron: Jackie winter 2005’

Kortom, echte BN’ers in de Nederlandse equivalent van het Amerikaanse bericht op 22 juli 2008. Met de ‘Dr.Hauschka Nieuwsbrief’ blijf je natuurlijk helemaal up-to-date. Klik je echter op ‘Nieuwsbrief’, dan blijkt Firefox dit niet optimaal weer te geven, er valt een gedeelte weg. Dan moet je dus toch Internet Explorer gebruiken, dan lukt het wel. Voor de mooie ‘Dr.Hauschka Nieuws Zomer 2009’ maakt dit niet uit, die kun je op beide manieren bereiken.

Voldoende hierover, nu van de actuele situatie naar ‘Hoe het allemaal begon’. ‘Wat is Leven?’ staat erboven.

‘Het leven omgeeft en doorstroomt de mensen zo vanzelfsprekend en is evenzo fascinerend als raadselachtig. Wie is er toe in staat te begrijpen, wat leven is?

De chemicus Dr. Rudolf Hauschka (1891-1969), de oprichter van WALA, werd gefascineerd door de vraag: “Wat is leven?” In 1924 richtte hij zich tot Dr. Rudolf Steiner (1861-1925), de grondlegger van de antroposofie, en kreeg een doelgericht antwoord.
“Bestudeert u de ritmes,
Ritme draagt leven.”

Op zijn zoektocht naar nieuwe wegen om geneesmiddelen te produceren, kreeg dit antwoord een vruchtbaar vervolg. Het lukte Rudolf Hauschka een waterig plantenextract samen te stellen, dat zonder toevoeging van conserveringsmiddelen vele jaren houdbaar bleef. Hij bereikte dit door tijdens het productieproces gebruik te maken van de ritmes van de natuur. In 1929 slaagde hij er in om uit ritmisch behandeld rozenwater een plantenextract te vervaardigen, dat meer dan 30 jaar houdbaar bleef.

Dr. Rudolf Hauschka stelde uit deze waterige plantenaftreksels geneesmiddelen samen, die bij artsen zo’n grote weerklank had, dat in 1935 het eerste WALA laboratorium in Duitsland opgericht kon worden. Uit het ritmische bereidingsprocédé ontstond de naam van de nieuwe onderneming.

De initialen van het productieproces Wärme - Asche, Licht - Asche (warmte - as, licht - as) vormen de naam WALA.’

Vervolg je deze geschiedenis verder, wordt hierop onder het jaartal ‘1924’ nogmaals ingegaan, met toevoeging van enkele bijzonderheden:

‘De eerste gedachten die later aanleiding waren tot de oprichting van WALA stammen al uit 1923. Bij zijn pogingen nieuwe methodes voor het bereiden van geneesmiddelen te vinden stelde de chemicus dr. Rudolf Hauschka aan de stichter van de Antroposofie, dr. Rudolf Steiner, de vraag: “Wat is leven?” Het antwoord luidde: “Bestudeert u de ritmes, ritme is de drager van het leven!” Dr. Ita Wegmann, een medewerkster van dr. Steiner, vroeg dr. Rudolf Hauschka om zich in haar instituut in Arlesheim, Zwitserland, aan deze onderzoekstaak te gaan wijden.

De al vroeg ontstane gedachte om stabiele plantenextracten te vervaardigen op waterbasis, zonder daarbij gebruik te maken van het traditionele conserveren met alcohol, liet dr. Hauschka niet los. Na veel proberen, en nadat hij een nieuw begrip had verkregen van de processen in de plantenwereld, slaagde hij er uiteindelijk in om uit ritmisch behandeld rozenwater een meer dan 30 jaar houdbaar plantenextract te vervaardigen.

De onderneming WALA heeft zijn naam te danken aan de daarbij opgedane inzichten. “WALA” staat voor de afkorting van de bewerkingsprocessen “Warmte-As, Licht-As”.

Tegenwoordig is de WALA stichting eigenaar van WALA Heilmittel GmbH. In de statuten is vastgelegd dat een maximale winst niet het enige doel van de onderneming mag zijn, maar dat het een middel is om de WALA gedachte in de praktijk te brengen:

“Door het proces van het verkrijgen van inzicht en de omzetting van natuurlijke stoffen in geneesmiddelen, maakt de mens het in de stof verstarde wezenlijke van de natuur vrij”.

WALA Heilmittel GmbH maakt gebruik van productiemethoden (of ontwikkelt deze verder) waarbij de natuurlijke levenkrachten worden behouden, versterkt en zo omgezet, dat het therapeutische doel wordt bereikt. Daarbij wordt op een heilzame manier met de natuur wordt omgegaan. De wezenlijke basis wordt daarbij gevormd door ritmische behandelingen en processen waarbij bijvoorbeeld ook de krachten van ochtend en avond een rol spelen.

Verder houdt de WALA gedachte ook de vorming van een nieuwe sociale orde in. Dit wordt uitgedrukt door de sociale hoofdwet van dr. Rudolf Steiner (“Geisteswissenschaft und soziale Frage”). Toegepast op een productiebedrijf stelt deze wet dat het welzijn van een geheel van samenwerkende mensen toeneemt met de mate waarin het individu zijn eigen prestaties ten dienste stelt aan andere medewerkers en de mate waarin zijn eigen “bedrijfsmatige” behoeften bevredigd worden door de prestaties van de andere medewerkers.

“Ritme draagt het leven, alle leven is verandering. Materie, die niet verandert, blijft verstard”. De meest wezenlijke taak van de medewerkers van WALA is en blijft om uit alle natuurrijken geneesmiddelen en cosmetica te vervaardigen.’

Onder ‘1934’ worden geen nieuwe feiten vermeld; ook de twee hierbij geplaatste foto’s betreffen een andere periode, dit zijn namelijk de bijschriften:

‘het eerste WALA-laboratorium op het terrein van het ziekenhuis in Höllriegelskreuth 1946-1950’
en
‘Biologisch-homeopatisch ziekenhuis in Höllriegelskreuth bij München. Leiding tussen 1946 en1950: Dr. med. Margarethe Hauschka’

Wel geeft de tekst een korte samenvatting:

‘Zaken die bij WALA hoog in het vaandel staan:
– Het vervaardigen van geneesmiddelen op basis van de antroposofische inzichten aangaande mens en natuur, met gebruikmaking van ritmische processen.
– Bescherming van landschap en natuur, verzorgen en behouden van de diversiteit aan soorten.
– Vormgeving van het arbeidzame leven door samenwerking.
– Verhelpen van de tegenstelling tussen werk en kapitaal.’

Het jaartal ‘1950’ biedt dan onder de titel ‘Het begin – WALA in Eckwälden’ beduidend meer:

‘Tot eind 1952 was WALA wettelijk gezien een privé-onderneming, geleid door dr. Rudolf Hauschka. Daarna brachten dr. Rudolf Hauschka, dr. Margarethe Hauschka, Maja Mewes en Max Kaphahn, de vanouds prominente persoonlijkheden, hun gezamenlijk streven ook naar buiten toe tot uitdrukking, door zich te verbinden tot vennoten in een vennootschap onder firma.

Op 1 januari 1953 werd het WALA-Heilmittellaboratorium Dr. R. Hauschka OHG opgenomen in het Handelsregister.

Later traden ook de volgende personen toe tot deze vennootschap onder firma:
– Karl Kossmann
– Werner Hahn (uitgetreden in 1983)
dr. med. Heinz-Hartmut Vogel (1914-1995)

In 1979 werd de vennootschap onder firma opgesplitst in de Vennootschap onder firma WALA Heilmittel, Dr. Hauschka als houdstermaatschappij en WALA geneesmiddelen GmbH als exploitatieonderneming.

In 1986 werd deze houdstermaatschappij omgezet in een stichting, de WALA Stichting. Gelijk daarmee werd de Dr. Hauschka stichting (als stichting zonder winstoogmerk) opgericht. De oprichters van beide stichtingen waren: Dr. Heinz-Hartmut Vogel en Karl Kossmann.’

Onder het jaartal ‘1993’ wordt gemeld ‘WALA groeit verder’:

‘Voor de noodzakelijke uitbreiding van de gebouwen waren er op het toenmalige terrein nog maar beperkte mogelijkheden. Voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf dienden er dus zowel een geschikt terrein als een volledig nieuw concept gevonden te worden. Men wilde echter de vestigingsplaats Eckwälden/Bad Boll vasthouden. Het gebouw moest harmonisch in het landschap passen, maar ook beantwoorden aan de eisen van een moderne economische bedrijfsvoering.’

Bij een foto van een typisch antroposofisch en organisch uitziend gebouw staat deze tekst:

‘In 1987 kwam WALA in het bezit van een stuk grond van 2 hectare groot, aan de rand van Eckwälden. Na 7 jaar van plannen maken en voorbereidingen kon WALA op 29 september 1994 de nieuwbouw inwijden.’

Met daaronder het volgende, waarmee de herkomst van een eerder gebruikt citaat meteen duidelijk wordt:

‘“Wij bouwen voor de mens zodat we op de mens afgestemde geneesmiddelen kunnen maken. Ritme draagt leven – alle leven is verandering. Materie, die niet veranderd blijft verstard. De taak van de medewerkers van WALA is en blijft om uit de stoffen van de aarde geneesmiddelen en cosmetica te vervaardigen. Daarmee willen we arts en patiënt van dienst zijn. Mogen zulke geneesmiddelen de mens tot zegen zijn en hem gezondheid brengen”.
Karl Kossmann, “De Geschiedenis van een nieuwbouw”, 1994’

‘2001’ meldt ‘Op weg naar succes’:

‘Met de in 1994 betrokken nieuwbouw werd een solide basis geschapen voor de volgende opleving. Met een vooruitziende blik werden de meest moderne, wettelijke bepalingen overstijgende, werkplekken in bedrijf genomen, die met de traditionele handelwijze van de WALA een geslaagde samenwerking vormde.

In 1998 heeft Dr. Hauschka Cosmetica een nieuwe uitstraling verkregen. De huidige bekende verpakking met abrikooskleurige, blauwe, rode, groene en gele banden op een witte ondergrond. Tegelijkertijd werd het assortiment uitgebreid, geoptimaliseerd en klantvriendelijker ten toon gespreid. Deze zogenaamde relaunch heeft grote weerklank gevonden en was de inleiding voor de definitieve doorbraak van Dr. Hauschka Cosmetica.

De snel daaropvolgende trend naar natuurcosmetica heeft deze ontwikkeling ondersteund. In hetzelfde jaar is de Dr. Hauschka natuurzuivere zonverzorging als nieuwe productserie ontwikkeld. Diens bijzonderheid huist in de exclusieve toepassing van een zuiver fysisch lichtbeschermingsfilter, het titaandioxide. Daarmee is voor de eerste maal een methode ontwikkeld om een zonbeschermingsmiddel te produceren met 100% minerale lichtbescherming met een aangename romige consistentie.

Voor deze ontwikkeling heeft de WALA maar liefst twee onderscheidingen verkregen in de categorie innovatieprijzen: in 1999 in het district Göppingen en in 2000 in het district Baden Württemberg. De weg naar succes zette zich in 1999 voort dankzij de geslaagde introductie van de Dr. Hauschka Decoratieve Cosmetica. Euforisch is de nieuwe serie door de markt ontvangen. Slecht enkele weken na de introductie was de volledige jaarproductie compleet verkocht.

Aan het begin van 2001 is ook voor de WALA geneesmiddelen het startschot voor een relaunch gevallen, waarin de verpakking werden gemoderniseerd en klantvriendelijker vorm gegeven werden. Een eerste acceptatie van de nieuwe uitstraling laat zich reeds aflezen aan de gestegen omzetten bij de geneesmiddelen.

De tweeledige stijging van de bedrijfsomzet tonen de juiste weg van de WALA, die in oktober 2002 met de inwijding van een nieuw bedrijfsgedeelte, bekroond werd. De WALA verdubbelde daarmee haar vroegere grondoppervlak, vergrote haar productiecapaciteit en bouwde een modern logistiekcentrum.’

Het laatste jaartal in deze geschiedenis is ‘2002’, ‘In het teken van het nieuwe productie- en logistieke centrum’. Maar dit is zo’n uitgebreid en gedetailleerd verhaal, dat het geen zin heeft dit hier verder te vervolgen. Daarom alleen dit:

‘Na 20 maanden bouwtijd zijn de nieuwe productie en logistieke centra van WALA Heilmittel GmbH op 18 oktober 2002 plechtig in gebruik genomen. De bouwkosten van deze uitbreiding bedroegen 27,6 miljoen Euro. De twee nieuwe vleugels herbergen afdelingen voor goederenontvangst, expeditie en productie, alsmede een volautomatisch magazijn met hoge stellingen.

In het nieuwe productiecentrum werden ruimere productie- en afvulstraten gerealiseerd. Hierdoor zijn er circa 70 nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd. (...)

Aan de Dr. Hauschka Cosmetica en haar voedingssupplementen worden dezelfde productie- en kwaliteitseisen gesteld als aan de geneesmiddelen van WALA.

Het nieuwe logistieke centrum stelt WALA in staat alle Europese landen direct vanuit Eckwälden te beleveren. Daarmee kunnen zij sneller aan de wensen van de klanten voldoen. De nieuwbouw toont ook het spanningsveld waarin WALA zich tijdens de bouw bevond. De werking van haar producten ontstaat immers door de toepassing van tegengestelde ritmes zoals die in de natuur voorkomen. De inzet van moderne infrastructuur maakt het echter pas goed mogelijk deze producten voor een groeiende klantenkring te kunnen blijven produceren.’

Geen opmerkingen:

Labels

Over mij

Mijn foto
(Hilversum, 1960) – – Vanaf 2016 hoofdredacteur van ‘Motief, antroposofie in Nederland’, uitgave van de Antroposofische Vereniging in Nederland (redacteur 1999-2005 en 2014-2015) – – Vanaf 2016 redacteur van Antroposofie Magazine – – Vanaf 2007 redacteur van de Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, die de Werken en voordrachten van Rudolf Steiner in het Nederlands uitgeeft – – 2012-2014 bestuurslid van de Antroposofische Vereniging in Nederland – – 2009-2013 redacteur van ‘De Digitale Verbreding’, het door de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (NVAZ) uitgegeven online tijdschrift – – 2010-2012 lid hoofdredactie van ‘Stroom’, het kwartaaltijdschrift van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging voor antroposofische gezondheidszorg – – 1995-2006 redacteur van het ‘Tijdschrift voor Antroposofische Geneeskunst’ – – 1989-2001 redacteur van ‘de Sampo’, het tijdschrift voor heilpedagogie en sociaaltherapie, uitgegeven door het Heilpedagogisch Verbond

Mijn Facebookpagina

Volgen op Facebook


Translate

Volgers

Herkomst actuele bezoeker(s)

Totaal aantal pageviews vanaf juni 2009

Populairste berichten van de afgelopen maand

Blogarchief

Verwante en aan te raden blogs en websites

Zoeken in deze weblog

Laatste reacties

Get this Recent Comments Widget
End of code

Gezamenlijke antroposofische agenda (in samenwerking met AntroVista)